Motorcykel Forum DK
BLIV MEDLEM fb Marked mc nyheder mc billeder mc links

Gå tilbage   Motorcykel Forum DK > Mærker > Motorcykler > Yamaha

Like Tree8Synes godt om
  • 2 Skrevet af Kox
  • 5 Skrevet af Kox
  • 1 Skrevet af ReneDD
Besvar

LinkBack Tråd Valg
Gammel 18-05-2015, 19:42
Dreamer

Medlem siden: May 2015
Default Yamaha xt 250 hjælp til div. motorjusteringer

Jeg har erhvervet mig en fin gammel xt 250 fra 82. Men den har nogle irriterende småfejl som jeg godt vil have rettet.
1. Den sveder fra pakningen mellem motorblok og cylinder, kan problemet løses ved at spænde cylinderboltene eller er det ny pakning, med større adskillelse til følge.
2. Jeg synes den tikker, hvordan afgør jeg om ventilerne skal stilles og er det noget jeg med lidt vejledning, kan gøre selv.
3. Hvordan checker jeg knastkæden og kan jeg selv justere den med lidt vejledning.
4. Motoren startede fint den første måned, men nu går den ud ved tomgang og er svær at starte. Når motoren er startet kan jeg holde den i gang ved at justere på chokeren. Har prøvet at justere på gaskablet.
På forhånd tak..
Rene
Besvar med Citat
link
Gammel 18-05-2015, 22:49
Kox Kox er offline
Pro

Medlem siden: Apr 2011
Sted: Herlev
Billeder: 44

Respekt for at du har købt noget gammelt lort - uden tilsyneladende at vide noget om hvordan du reparerer det.

Enten skal du have den store tegnebog frem, eller også skal du smøge ærmerne op. I den forbindelse vil du blive lykkelig for en Haynes manual.
Rexman og Bo :o) Synes godt om dette.
Besvar med Citat
Gammel 18-05-2015, 23:26
Dreamer

Respekt for at du gør dig ulejlighed med at forsøge at svare på mit indlæg, på trods af dine tydelige vanskeligheder med at tale et ordentligt sprog.
Og tusind tak får rådet med Haynes, det var jeg aldrig kommet på selv.
Det varmer og man føler sig vel nok velkommen som nyt medlem i dette forum (er lige tilmeldt idag) nå man sådan bliver taget imod med åbne arme og komplimenter.

Mvh Rene
Besvar med Citat
Gammel 18-05-2015, 23:38
PoulT's Avatar
Legend

Medlem siden: Sep 2013
Sted: Djursland
Alder: 48

Well Kox er måske lidt hård i hans svar, men lidt guld er der !

hvis du har mod på sagen og lidt "fingersnilde" så er rådet med en Haynes en god vej frem !
Har du en ven eller 2 som ved lidt om motor/mc så er du godt på vej, og Goggle er vores alles sammes ven !!
skal jeg svare specifik på dine spørgsmål (efter bedste egen evne)
1: jeg ville med cyklens alder skifte pakningen (læs Haynes)
2: Haynes igen !! et søge blad og følge Hanyes så ved du besked !
3: hmmm ved ikke om Haynes hjælper her ! ellers kan der være du skal søge google eller nærmeste smed
4: Pas, lyder mystisk ! (kondensvand ? så er sprit vejen)

Og der er charme ved at købe en gammel cykle ! er det modelen man kan lide og har lidt tålmodighed med en "gammel tante" så kan det være lykken !

held dog lykke med cyklen!
Besvar med Citat
Gammel 19-05-2015, 00:11
Dreamer

Poul..Jeg er selvfølgelig helt med på at Haynes er vejen frem, har bare ikke haft lejlighed til at anskaffe den.
Når jeg anlægger en ironisk distance til Kox, så er det bare fordi at jeg ikke har brug for hans mening om min mc og mine tekniske skills.
Hvis man ikke har noget positivt at bidrage med så skal man efter min mening, undlade at kommentere!

Nok om det..

Ang. 4. Er det karburatorvædske som man hælder i tanken, som du tænker på. Det jo en super nem løsning på det største problem, hvis det altså virker:-) det skal prøves!

Kan godt lide dine kommentarer til sidst om charme og gamle tanter... :-)

Tak for dit indput

Mvh Rene
Besvar med Citat
Gammel 19-05-2015, 01:40
Kox Kox er offline
Pro

Orv Rene, det må du søreme undskylde. Tonen her på stedet er ret hjertelig og til tider ret ligefrem - hvis du synes mit sprog er groft, hmmm, så bliver det ikke ret sjovt for dig her.

Jeg har selv stået hvor du står nu for slet ikke så længe siden, også med noget gammelt lort, well, ikke helt så gammelt som dit, men alliw'l. Jeg véd såmænd hvor uoverskueligt det hele kan virke. Jeg mente faktisk det med "Respekt for at... osv" yderst positivt - jeg synes det er fedt når nogen bare kaster sig ud i sagerne.
Jeg fandt selv ud af, at der er noget der hedder Haynes ret sent, og ville have givet min højre arm for at have fået den information første dag jeg havde meldt mig på forum.

Med de informationer du giver, er mit svar faktisk så tæt på at det kan komme.

Beklager igen hvis du synes jeg var nedladende, det var ikke meningen.
Rexman, Guzze, Bo :o) og 2 andre Synes godt om dette.
Besvar med Citat
Gammel 19-05-2015, 07:50
PoulT's Avatar
Legend

Medlem siden: Sep 2013
Sted: Djursland
Alder: 48

@ReneDD: ja karburatorsprit, nemt og koster ikke noget, så giv det en chance :-)
husk det virker ikke efter "2min", der skal køres noget igennem systemet

@Kox: godt kommet igen :-)
Besvar med Citat
Gammel 19-05-2015, 11:04
Dreamer

Hej igen

Kox. Alt er tilgivet, nu kan jeg jo se at du er mere nuanceret end først antaget. Måske er man lidt mere sårbar når man er helt "ny", og bare rolig jeg skal nok falde til. Jeg kan godt selv være ligefrem.
Selv om xt'eren er en gammel tante, så synes jeg at den er sjov at køre på og da den skulle være ret ukompliceret har jeg altså kastet mig ud på dybt vand.
Normalt går jeg for at være "handy", har bare aldrig været igang med en 4takter.
Det ultimative ville jo være hvis der var en anden XT 250 onkel syd for København der også manglede en soulmate og man derigennem kunne hjælpe hinanden.

Poul. Tak igen jeg giver en melding om resultatet...
Besvar med Citat
Gammel 19-05-2015, 12:33
Legend

Medlem siden: Jul 2012
Sted: Esbjerg

Der ér "karburatorsprit" i moderne benzin.

Jeg ville starte med at få den til at gå rigtigt. tjek for falsk luft ved at sprøjte dieselstart, bremserens eller bare wd40 omkring karburator, indsugningsgummi og chokeren når cyklen kører. Hvis den ændrer omdrejninger så får den falsk luft ind, som gør at den ikke gå ordentligt. Ellers er det højest sandsynligt karburatoren der skal renses. Er dit luftfilter nogenlunde rent? et papirfilter kan blæses igennem "baglæns" med trykluft for at fjerne det værste skidt.

Det kan være nyt indsugningsgummi der skal til, eller en o-ring eller lign der skal skiftes. Sørg for at skrue tomgangen op inden, så den kan holde sig selv igang uden choker.

Ang knastkæde, man kan pille knastkædestrammeren ud, og se hvor meget den strammer kæden op. Er den skubbet helt frem for at optage en masse slup, så bør kæden nok skiftes.

Vedrørende ventiler, så er der kun én måde at finde ud af det på, og det er ved at kontrollere ventilspillerum. I første omgang er det nemt nok at kontrollere dem, det kan være en smule mere finurligt at justere dem, men det er som sådan ikke svært.

Pakningen skal du skifte hvis du vil komme problemet til livs.
Besvar med Citat
Gammel 19-05-2015, 23:36
Dreamer

Hej Jens
Super fine råd du giver med at sprøjte startmiddel omkring karburator mm.
Jeg har selv bemærket at noget gummi, sikkert det du kalder indsugningsgummiet, har revner der kan give falsk luft.
Luftfiltret gik i stykker da jeg checkede det og junior fik lov til at køre på cyklen indtil jeg fik et nyt hjem det var herefter at problemet, med at motoren gik der gik ud, opstod.
Det vil nok være en god ide at rense karburatoren, som du foreslår, når jeg nu alligevel skal skifte indsugningsgummiet.

Så må ventiler og knastkæde vente lidt, specielt hvis der ligger en afmontering af cylinder og topstykke og venter forude :-(

Mvh Rene
Besvar med Citat
Gammel 12-06-2016, 14:17
Dreamer

Havde helt glemt denne tråd jeg startede.

Update...

Jens Eskildsen: det virkede med nyt indsugningsgummi, nu går den som en drøm i tomgang, tak for rådet.

Kox: Jeg er faktisk gået hen og blevet så glad for "det gamle lort/tanten" at jeg har købt en til!!

Junior var lettere utilfreds med at han skulle køre på tanten og jeg så køre på min Virago 1100.
Så nu futter vi begge afsted på tante 1 og tante 2 og har masser af sjov og kvalitetstid for under 15000,- for hele herligheden!!

Mht de andre små problemer jeg havde, så lever jeg foreløbigt med dem. Måske løber jeg en dag ind i nogen der har lyst til at skrue sammen. Alternativt en tur til udlandet med lave mekanikkeromkostninger.

God sommer til alle
Kox Synes godt om dette.
Besvar med Citat
Gammel 12-06-2016, 15:50
Kox Kox er offline
Pro

Citer:
Oprindeligt oprettet af ReneDD Vis inddlæg
Kox: Jeg er faktisk gået hen og blevet så glad for "det gamle lort/tanten" at jeg har købt en til!!

Det skal du ikke være ked af, det sker såmænd i selv de bedste familier :-)
Besvar med Citat
Besvar

Bookmarks

Tråd Valg

Ligende Emner
Emne emne starter Forum Besvarelser Indlæg
Brug for hjælp ang. Yamaha R6 Jon Jensen Generel Debat 6 29-07-2013 23:37
hjælp til valg af mc yamaha MT-03 Maeashi Yamaha 22 25-03-2012 18:39

(12:10)