Motorcykel Forum DK
BLIV MEDLEM fb Marked mc nyheder mc billeder mc links



Gå tilbage   Motorcykel Forum DK > Mærker > Motorcykler > Yamaha

Like Tree22Synes godt om
Besvar
 
LinkBack Tråd Valg
  #26  
Gammel 26-07-2014, 12:10
Orla Pedersen's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: Sep 2010
Sted: Himmerland
Indlæg: 1,159
Billeder: 41
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af EuroRider Vis inddlæg
Nu kommer jeg sgu da lige i tanker om noget. Det var nemlig efter vi skiftede kobling på den at den begyndte at ryge meget. Kan det havde noget med det at gøre tror du ?
Krumtaphusudluftningen fungerer ikke. Hvis at der er en aktiv ventil styret af primærdrevet, (tandhjulene mellem krumtap og kobling), så er timingen helt sikkert forkert.
EuroRider Synes godt om dette.
__________________
mvh. O. Pedersen www.tfv-org.dk
Besvar med Citat
link
  #27  
Gammel 26-07-2014, 12:43
EuroRider's Avatar
Champion
 
Medlem siden: Mar 2014
Sted: Neubrandenburg - Tyskland
Indlæg: 129
Billeder: 19
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af ktm4me Vis inddlæg
Hvid røg, korrekt = vand
men:
Blå røg = olieforbrænding
Sort røg = for fed blanding

Hvor meget røg taler vi om, er det lokale tågebanker der lægges ud, eller er det bare en smule?
Vi taler om en anelse røg ved alm. tomgang, men når man giver gas, snakker vi lokale tågebanker.
__________________
Enjoy eurorider.dk
Besvar med Citat
  #28  
Gammel 26-07-2014, 12:45
Jacob R's Avatar
Legend
 
Medlem siden: Mar 2013
Sted: Nykøbing F, Guldborgsund, Danmark
Alder: 34
Indlæg: 426
Default

Olietyve?

Havde du testet for underkompression


Two wheels or none at all
EuroRider Synes godt om dette.
Besvar med Citat
  #29  
Gammel 26-07-2014, 12:56
EuroRider's Avatar
Champion
 
Medlem siden: Mar 2014
Sted: Neubrandenburg - Tyskland
Indlæg: 129
Billeder: 19
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Jacob R Vis inddlæg
Olietyve?

Havde du testet for underkompression


Two wheels or none at all
Hej har lige talt med min mekaniker, som fortæller at dette ikke var nødvendigt, da vi har helt nyt stempel i, samt en ny-honet cylinder. Stempelringene er også nye.
__________________
Enjoy eurorider.dk
Besvar med Citat
  #30  
Gammel 26-07-2014, 13:00
EuroRider's Avatar
Champion
 
Medlem siden: Mar 2014
Sted: Neubrandenburg - Tyskland
Indlæg: 129
Billeder: 19
Default

Jeg vil gerne takke for de mange indspark der har været her på tråden. I har virkelig været behjælpelige, og det er jeg yderst taknemmelig for.

Min mekaniker siger vi vil prøve de mange gode råd af på mandag når han har fri fra job.

Jeg vender naturligvis tilbage med en melding om hvad problemet er.

Det værste er når man ikke selv har forstand på sådanne ting og har smidt så mange penge efter en ældre cykel. Selv jeg bor i Tyskland så koster de alligevel stadig en del penge de gamle XT600 fra 1988. De står på nettet til ca 1500,- og op til 3000,- euro. Ja der er stadig GO i den ældre dame her. :)

Nå men rigtig god lørdag til alle, og igen mange tak for jeres indspark.
Rexman, casperghst42 og Jacob R Synes godt om dette.
__________________
Enjoy eurorider.dk
Besvar med Citat
  #31  
Gammel 26-07-2014, 15:28
The Dane's Avatar
Legend
 
Medlem siden: Sep 2010
Sted: Kbh.
Alder: 49
Indlæg: 254
Default

Jeg tror at løsningen er ret simpel - din maskine har bare kåret dig som ny pave
Rexman og Jacob R Synes godt om dette.
Besvar med Citat
  #32  
Gammel 26-07-2014, 22:10
Legend
 
Medlem siden: Jul 2012
Sted: Esbjerg
Indlæg: 331
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af EuroRider Vis inddlæg
Nu kommer jeg sgu da lige i tanker om noget. Det var nemlig efter vi skiftede kobling på den at den begyndte at ryge meget. Kan det havde noget med det at gøre tror du ?
Der burde ikke være noget i forhold til selve koblingen, men hvis du har skiftet olie i samme omgang så kunne der måske godt være kommet for meget på.

Det er ren spekulation, men det skulle være langt fra første gang det er sket.
Besvar med Citat
  #33  
Gammel 27-07-2014, 00:45
EuroRider's Avatar
Champion
 
Medlem siden: Mar 2014
Sted: Neubrandenburg - Tyskland
Indlæg: 129
Billeder: 19
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Jens Eskildsen Vis inddlæg
Der burde ikke være noget i forhold til selve koblingen, men hvis du har skiftet olie i samme omgang så kunne der måske godt være kommet for meget på.

Det er ren spekulation, men det skulle være langt fra første gang det er sket.
Tømte motoren i dag og der var 2.2 liter olie på, mener det er 2,1 liter der skal være, men det kan nok ikke være det så.

På mandag kigger vi på ventilen under koblingsdækslet.
__________________
Enjoy eurorider.dk
Besvar med Citat
  #34  
Gammel 27-07-2014, 10:05
Legend
 
Medlem siden: Jul 2012
Sted: Esbjerg
Indlæg: 331
Default

Tror ikke engang den ventil/pakning sidder der på din model. Den kom vidst først da der kom olie i stellet, og skal forhindre at stellet ikke tømmes for olie.

Uanset hvad så er dén ikke dit problem. NÅR de går, så dræner olien fra stellet ned i motoren, og så kan man ikke måle oliestanden korrekt, og fylder derfor for meget på.

Det lugter mindre og mindre af en "nem" løsning
Besvar med Citat
  #35  
Gammel 27-07-2014, 16:52
Orla Pedersen's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: Sep 2010
Sted: Himmerland
Indlæg: 1,159
Billeder: 41
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Jens Eskildsen Vis inddlæg
Tror ikke engang den ventil/pakning sidder der på din model. Den kom vidst først da der kom olie i stellet, og skal forhindre at stellet ikke tømmes for olie.

Uanset hvad så er dén ikke dit problem. NÅR de går, så dræner olien fra stellet ned i motoren, og så kan man ikke måle oliestanden korrekt, og fylder derfor for meget på.

Det lugter mindre og mindre af en "nem" løsning
Nu er det så noget helt andet jeg taler om, nemlig krumtaphusudluftning. Alle encylindrede motorer har brug for en styret udluftning fra krumtaphuset, ellers opbygges der højt pulserende tryk i krumtaphuset, som sender olie forbi stempelringene.

Ventilen kan være så simpelt som en bladventil, der alene styres af trykforskellene mellem krumtaphus og omgivelserne, men er i mange tilfælde en roterende ventil styret af krumtappens posistion. En forkert indtanding af en sådan styret ventil kan endog gøre olieforbruget større end helt uden ventil.
Incoming Synes godt om dette.
__________________
mvh. O. Pedersen www.tfv-org.dk
Besvar med Citat
  #36  
Gammel 27-07-2014, 18:57
Newbie
 
Medlem siden: Jan 2010
Indlæg: 28
Default

Vil tro der er kommet noget olie ind i forrør/lydpotte, som så begynder at fordampe når udstødningen bliver rigtig varm.
Besvar med Citat
  #37  
Gammel 28-07-2014, 12:44
EuroRider's Avatar
Champion
 
Medlem siden: Mar 2014
Sted: Neubrandenburg - Tyskland
Indlæg: 129
Billeder: 19
Default

Jeg har nu taget et par fotos og der er en form for kugle ventil under koblingsdækslet. Den fører via en kanal op til olie filteret.

Er det den her ventil du hentyder Jens ?







Som man kan se på kugleventil så er det gummi som er omkring den meget slidt og flere steder faldet af. Jeg aner bare ikke hvad den hedder og om den har nogen betydning for det høje tryk der bliver opbygget i motoren og som resulterer i alt den hvide/blålige røg der kommer ud. Ja selv nede ved kickstarter pakningen kommer der røg når man gasser op.

Skal også dertil siges at den ryger rigtig kraftigt jo mere gas man giver.

Olie level er kontrolleret og der var ca 0,1 til 0,2 mere olie i en beregnet. Tømte 2.3 liter ud og mener der skal være 2.1 liter i.
__________________
Enjoy eurorider.dk
Besvar med Citat
  #38  
Gammel 28-07-2014, 13:13
birkla's Avatar
Master
 
Medlem siden: Mar 2009
Sted: Nakskov
Indlæg: 513
Billeder: 77
Default

Der går normalt en slange til luftfilterkassen, som nr:10 på billedet herunder. Slangen kan være kollapset, eller der er en ventil i studsen hvor den sidder på motoren.
Besvar med Citat
  #39  
Gammel 28-07-2014, 13:15
EuroRider's Avatar
Champion
 
Medlem siden: Mar 2014
Sted: Neubrandenburg - Tyskland
Indlæg: 129
Billeder: 19
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af birkla Vis inddlæg
Der går normalt en slange til luftfilterkassen, som nr:10 på billedet herunder. Slangen kan være kollapset, eller der er en ventil i studsen hvor den sidder på motoren.
Når du siger kollapset hvad mener du så ?

Men er den slange som slipper trykket ud af motorblokken ?
__________________
Enjoy eurorider.dk
Besvar med Citat
  #40  
Gammel 28-07-2014, 14:46
birkla's Avatar
Master
 
Medlem siden: Mar 2009
Sted: Nakskov
Indlæg: 513
Billeder: 77
Default

Der er nogle slanger, hvor indersiden kan løsne sig og så pakke sammen inde i slangen så den stopper. Og ja, det er igennem denne slange trykket udjævnes, det er det samme på alle motorer, der kan bare være forskel på hvor slangen sidder, nogle gange sidder den på ventildækslet. Der findes dog enkelte hvor den bare går ud i det fri, f.eks hvis luftfilterkassen er afmonteret og der er sat KN-filter på karburatorerne. Men prøv at tage slangen af studsen på motorsiden og se om det ændrer noget.
Besvar med Citat
  #41  
Gammel 29-07-2014, 23:27
Legend
 
Medlem siden: Jul 2012
Sted: Esbjerg
Indlæg: 331
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Orla Pedersen Vis inddlæg
Nu er det så noget helt andet jeg taler om, nemlig krumtaphusudluftning. Alle encylindrede motorer har brug for en styret udluftning fra krumtaphuset, ellers opbygges der højt pulserende tryk i krumtaphuset, som sender olie forbi stempelringene.

Ventilen kan være så simpelt som en bladventil, der alene styres af trykforskellene mellem krumtaphus og omgivelserne, men er i mange tilfælde en roterende ventil styret af krumtappens posistion. En forkert indtanding af en sådan styret ventil kan endog gøre olieforbruget større end helt uden ventil.
Det jeg skrev var så heller ikke henvendt til dig, men til trådstarter, men henblik på mit tidligere svar. Så det var måske derfor det ikke lige gav nogen mening for dig

Citer:
Oprindeligt oprettet af EuroRider Vis inddlæg
Jeg har nu taget et par fotos og der er en form for kugle ventil under koblingsdækslet. Den fører via en kanal op til olie filteret.

Er det den her ventil du hentyder Jens ?
Ja det er, skift den. KEDO - Performance Products søg på noget med "xt600 valve" og se om ikke der dukker sådan en kugle med en fjeder og en pakdåse op til ca 10penge.
Besvar med Citat
  #42  
Gammel 30-07-2014, 07:28
Newbie
 
Medlem siden: Jan 2010
Indlæg: 28
Default

Har du været ude og køre en god lang tur på den. Hælder meget til problemet er som beskrevet i mit tidligere indlæg, især når du skriver det først begynder at ryge når den bliver varm.
Besvar med Citat
  #43  
Gammel 30-07-2014, 11:06
Orla Pedersen's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: Sep 2010
Sted: Himmerland
Indlæg: 1,159
Billeder: 41
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Jens Eskildsen Vis inddlæg
Det jeg skrev var så heller ikke henvendt til dig, men til trådstarter, men henblik på mit tidligere svar. Så det var måske derfor det ikke lige gav nogen mening for dig
Men når at trykket i krumtaphuset er så højt at røg presses ud ved kickstarterakslen, så er en oliekontraventil nok ikke det første problem som skal løses.

Tørsumpmotorer hvor olien løber ned i krumtaphuset holder op med at ryge så snart returoliepumpen har pumpet olien tilbage i tanken, typisk efter 2-3 minutter.

Rækkefølgen må være:

1. Tjekke for stoppet udluftningsslange.
2. Tjekke udluftningsventil, herunder timing. Det ser ud til at ventilen styres af ballanceakslen, så har tandhjulene været løsnet i forbindelse med koblingsskiftet, så er det værd at tjekke op her.
3. Skifte kugleventil.

Det er simpelthen for dyrt ikke at være systematisk i fejlfindingsprocessen og derfor tjekker man de "gratis" fejlkilder først.
__________________
mvh. O. Pedersen www.tfv-org.dk
Besvar med Citat
  #44  
Gammel 30-07-2014, 11:08
Orla Pedersen's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: Sep 2010
Sted: Himmerland
Indlæg: 1,159
Billeder: 41
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af T.B. Vis inddlæg
Har du været ude og køre en god lang tur på den. Hælder meget til problemet er som beskrevet i mit tidligere indlæg, især når du skriver det først begynder at ryge når den bliver varm.
Nu vil olie i udstødningssystemet næppe ryge ud ved kickstarterakslen, så din teori halter dér.
__________________
mvh. O. Pedersen www.tfv-org.dk
Besvar med Citat
  #45  
Gammel 30-07-2014, 21:36
Legend
 
Medlem siden: Jul 2012
Sted: Esbjerg
Indlæg: 331
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Orla Pedersen Vis inddlæg
Men når at trykket i krumtaphuset er så højt at røg presses ud ved kickstarterakslen, så er en oliekontraventil nok ikke det første problem som skal løses.

Tørsumpmotorer hvor olien løber ned i krumtaphuset holder op med at ryge så snart returoliepumpen har pumpet olien tilbage i tanken, typisk efter 2-3 minutter.

Rækkefølgen må være:

1. Tjekke for stoppet udluftningsslange.
2. Tjekke udluftningsventil, herunder timing. Det ser ud til at ventilen styres af ballanceakslen, så har tandhjulene været løsnet i forbindelse med koblingsskiftet, så er det værd at tjekke op her.
3. Skifte kugleventil.

Det er simpelthen for dyrt ikke at være systematisk i fejlfindingsprocessen og derfor tjekker man de "gratis" fejlkilder først.
Så var det godt jeg skrev længere oppe at olieventilen ikke var årsag til hans problem Og jeg vil da gerne skære det mere ud i pap....

Grunden til den blev nævnt helt til at starte med, er at når den går, så dræner al olien ned i motoren. Så når man kigger på oliepinden, så er den helt tør, selvom der egentligt er nok olie på. Derfor har folk det med at overfylde motoren med olie, og så bruger den af det. Da han sagde motoren ikke var videre overfyldt, sagde jeg at så var olieventilen ikke årsag til røgen. Slut, så ingen grund til at prøve at piske en stemning op over ingenting.

Som sagt så har ingen at mine svar været henvendt til dig, og jeg har ikke påstået noget af det du har sagt skulle være hverken rigtigt eller forkert, igen jeg har slet ikke kommenteret det. Ved ikke hvorfor du citerer mig og så argumenterer for dig selv....God dag
Besvar med Citat
  #46  
Gammel 30-07-2014, 23:33
Newbie
 
Medlem siden: Jan 2010
Indlæg: 28
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Orla Pedersen Vis inddlæg
Nu vil olie i udstødningssystemet næppe ryge ud ved kickstarterakslen, så din teori halter dér.
Der kan da ikke komme røg ud ved kickstarteren. Hvis det i stedet er en utæt samling af udstødningen tæt ved koblingsdækslet, så er det jo ikke sikkert det halter så meget.
Besvar med Citat
  #47  
Gammel 10-08-2014, 22:16
EuroRider's Avatar
Champion
 
Medlem siden: Mar 2014
Sted: Neubrandenburg - Tyskland
Indlæg: 129
Billeder: 19
Default

Hej allesammen

Tak for alle de gode råd. Vi har haft koblingsdækslet af, og alt var som det skulle være.

Det næste problem er at vi nu har fundet ud af at den slange som går fra motoren og op til luftfilteret, den puster ikke, men suger.

Er der nogen der ved hvad det kan skyldes ?

Mvh
__________________
Enjoy eurorider.dk
Besvar med Citat
Besvar

Bookmarks

Tråd Valg


Ligende Emner
Emne emne starter Forum Besvarelser Indlæg
Udstødningen snakker jophiel Teknik 33 07-04-2014 12:35
Performance luftfilter til XT600? chrstn_olsen Tuning 6 30-08-2013 01:02
Jeg glæder mig i denne tid, hvor julesneen falder hvid... MOTO Generel Debat 3 16-11-2011 23:34
Efterlyser brugere af Yamaha XT600 Kemo Yamaha 8 09-07-2009 22:42
Hvid, sært lugtende røg fra luftfilteret invisi1407 Teknik 8 31-05-2009 01:34


(12:14)