Motorcykel Forum DK
BLIV MEDLEM fb Marked fb Forum mc nyheder mc billeder mc links



Gå tilbage   Motorcykel Forum DK > Teknik > Teknik

Like Tree17Synes godt om
  • 1 Skrevet af Lennart L
  • 1 Skrevet af Madden
  • 2 Skrevet af -K7 -
  • 1 Skrevet af næstved
  • 3 Skrevet af Lennart L
  • 1 Skrevet af Soldier
  • 1 Skrevet af PoulT
  • 5 Skrevet af Lennart L
  • 2 Skrevet af Lennart L
Besvar
 
LinkBack Tråd Valg
  #1  
Gammel 07-04-2017, 17:56
Lennart L's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Slagelse
Alder: 48
Indlæg: 1,493
Billeder: 15
Default Bi-Xenon og Angel/Demon lys

Hej
Jeg skal i gang med en lille operation på Lys og el-nettet på cyklen og tænker at jeg lige vil høre om jeg er på rette tankegang eller der er noget jeg har overset.

Der skal monteres Angel eye, Demon eye, led-strip og bi-xenon nær og fjernlys. Udfordringen er at monteringsvejledning er ikke-eksisterende. LED-strip skal lyse hele tiden, Og for at bruge Angel/Demon eyes skal man kunne slukke for nærlyset. LED-strip forbinder jeg sammen med Angel og Demon eye til positions-lyset (som altid er tændt på min cykel). Xenon nær-og fjernlys forbindes til eksisterende nær-/fjernlys, så skifte-kontakten stadig duer. Jeg har så indkøbt en kontakt til styret som jeg sætter på nærlys-ledning så der kan slukkes herfor.

Burde det hele så ikke spille?
LED konstant
Angel/Demon som dag-kørelys
Xenon lyset til aftenbrug.

Jeg er opmærksom på at Angel/Demon vil lyse konstant også men de bliver lys-mæssigt overhalet af Xenon nærlyset når det tændes.

Det værste bliver at åbne lygte-hus samt finde plads til ballast og alle de andre ledninger. Damn' et spaghetti-cirkus der er leveret med...
grauballe Synes godt om dette.
__________________
Always be yourself.... unless you can be Rossi - then ALWAYS be Rossi
Besvar med Citat
link
  #2  
Gammel 07-04-2017, 18:24
Cool
 
Medlem siden: Aug 2012
Indlæg: 95
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Lennart L Vis inddlæg
Hej
Jeg skal i gang med en lille operation på Lys og el-nettet på cyklen og tænker at jeg lige vil høre om jeg er på rette tankegang eller der er noget jeg har overset.

Der skal monteres Angel eye, Demon eye, led-strip og bi-xenon nær og fjernlys. Udfordringen er at monteringsvejledning er ikke-eksisterende. LED-strip skal lyse hele tiden, Og for at bruge Angel/Demon eyes skal man kunne slukke for nærlyset. LED-strip forbinder jeg sammen med Angel og Demon eye til positions-lyset (som altid er tændt på min cykel). Xenon nær-og fjernlys forbindes til eksisterende nær-/fjernlys, så skifte-kontakten stadig duer. Jeg har så indkøbt en kontakt til styret som jeg sætter på nærlys-ledning så der kan slukkes herfor.

Burde det hele så ikke spille?
LED konstant
Angel/Demon som dag-kørelys
Xenon lyset til aftenbrug.

Jeg er opmærksom på at Angel/Demon vil lyse konstant også men de bliver lys-mæssigt overhalet af Xenon nærlyset når det tændes.

Det værste bliver at åbne lygte-hus samt finde plads til ballast og alle de andre ledninger. Damn' et spaghetti-cirkus der er leveret med...

Hva fanden er det for noget lys du har gang i ? Mig bekendt er det kun K1600 der har noget der minder om det du beskriver, og hvis du ikke har en sådan, er du vist på vej over i noget der nok ikke skal kigges for godt efter af en af de "små hvide"...

Men et link ?

Anyway, hvis du ikke trækker mere strøm end det der var, så går det nok, men roder man med tågelys etc, så skal man huske at tænke relæ ind i billedet, ellers står man med smeltede kontakter/kabler :-/
Besvar med Citat
  #3  
Gammel 07-04-2017, 19:20
Lennart L's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Slagelse
Alder: 48
Indlæg: 1,493
Billeder: 15
Default

I bund og grund dette: motorcycle hid projector KT-MT2
Med ekstra af det hele. Plus LED som sagt.
Om det er lovligt eller ej, er jeg ret kold over. Jeg kører en del aften og nat og vil have ordentligt lys. Og det bliver selvfølgelig indstillet så det ikke blænder.
__________________
Always be yourself.... unless you can be Rossi - then ALWAYS be Rossi
Besvar med Citat
  #4  
Gammel 07-04-2017, 21:57
Madden's Avatar
Legend
 
Medlem siden: Jun 2013
Sted: Sydjylland, men Bosat i Århus
Alder: 28
Indlæg: 291
Billeder: 3
Default

Skulle lige til at spørge inden jeg læste din #3 besked, hvor ulovligt på en skala fra 1-ulovligt det var er :)
Jeg, det er en skam at man skal køre uden lys og uden at blive set hvis man køre MC om aften/nat. En del MC'er har altså ikke særlig godt lys, når det kommer til stykket.
Men det skal nok komme til at se fedt ud, og forhåbentlig give godt lys.
Lennart L Synes godt om dette.
__________________
Yamaha YBR 125 - Honda CB500
Besvar med Citat
  #5  
Gammel 08-04-2017, 11:31
-K7 -'s Avatar
Specialist
 
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Lige her :)
Alder: 27
Indlæg: 5,231
Billeder: 2
Default

Motas har 100 % styr på alt det der, prøv at spørg ham :) ��
-K1- og Lennart L Synes godt om dette.
__________________
ALT er lovligt så længe det ikke bliver opdaget
Besvar med Citat
  #6  
Gammel 08-04-2017, 16:29
næstved's Avatar
Champion
 
Medlem siden: Sep 2014
Sted: Næstved
Alder: 48
Indlæg: 165
Default

Lys på en MC er en stor sikkerhedsfaktor så efter min mening er det lige meget om lys er lovligt eller ej - Bare man kan ses på lang afstand og se selv hvis man kører om natten. Samtidig mener jeg at lys også godt på se LÆKKERT ud - Bare se på bilernes såkaldte signatur-kørelys....
Personligt kører jeg på en såkaldt Adventure-style MC som er udstyret med LED-tågelygter, og for at få forlygten til at lyse med samme hvide LED lys er den originale H7-pære udskiftet til fordel for en ditto LED-pære. Resultatet er en ulovlig MC, men med et hvidt lys som kan ses meget tydeligere end det originale søvnige bløde gule lys. Såfremt ordensmagten skulle protestere har jeg en almindelig H7-pære med i værktøjssættet. Jeg ved godt at selvom min LED-pære ses tydeligere har den en mindre lysstyrke og vil ikke lyse vejen så godt op i mørke, men så kan jeg jo altid skifte tilbage til den originale pære i et snuptag. Og ja - Jeg kører næsten altid med tågelygterne tændt, da jeg gerne vil SES.
Bare gå igang og husk at poste billeder efter konverteringen.
Lennart L Synes godt om dette.
Besvar med Citat
  #7  
Gammel 08-04-2017, 19:53
CJV's Avatar
CJV CJV er offline
Legend
 
Medlem siden: Mar 2013
Sted: 4370
Alder: 29
Indlæg: 276
Billeder: 6
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af næstved Vis inddlæg
Lys på en MC er en stor sikkerhedsfaktor så efter min mening er det lige meget om lys er lovligt eller ej - Bare man kan ses på lang afstand og se selv hvis man kører om natten. Samtidig mener jeg at lys også godt på se LÆKKERT ud - Bare se på bilernes såkaldte signatur-kørelys....
Personligt kører jeg på en såkaldt Adventure-style MC som er udstyret med LED-tågelygter, og for at få forlygten til at lyse med samme hvide LED lys er den originale H7-pære udskiftet til fordel for en ditto LED-pære. Resultatet er en ulovlig MC, men med et hvidt lys som kan ses meget tydeligere end det originale søvnige bløde gule lys. Såfremt ordensmagten skulle protestere har jeg en almindelig H7-pære med i værktøjssættet. Jeg ved godt at selvom min LED-pære ses tydeligere har den en mindre lysstyrke og vil ikke lyse vejen så godt op i mørke, men så kan jeg jo altid skifte tilbage til den originale pære i et snuptag. Og ja - Jeg kører næsten altid med tågelygterne tændt, da jeg gerne vil SES.
Bare gå igang og husk at poste billeder efter konverteringen.
overvej at købe sådan et sæt her https://www.carlab.dk/nextgen-led-pa...0-lumen-191063 , der er mere smæk på en mange af de andre LED pærer man kan købe løst...

nu dem jeg har linket til bare et eksempel der findes nogle stykker :)

jeg har i øvrigt selv problemer med lyset på min MC og der har jeg sat LED pære...
jeg kan bare ikke forstå at man til den type forlygte har valgt at sætte H4 fatninger i når man har en lygte til kort og en til langt, så ville H7 have givet mere mening :)


men til Lennart, go for it, jeg glæder mig til at følge processen, for billeder må der til :D
__________________
Ejer: Yamaha XJR 1300 2006 Har haft: Honda VFR 750F RC24/1 1987
Besvar med Citat
  #8  
Gammel 08-04-2017, 20:13
Lennart L's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Slagelse
Alder: 48
Indlæg: 1,493
Billeder: 15
Default

Satte strøm til sættet igår. Hold nu kæft der blev lys! Glad for at jeg valgte 35w sættet og ikke 55w. Der må være en grænse trods alt :)
-K1-, Soldier og CJV Synes godt om dette.
__________________
Always be yourself.... unless you can be Rossi - then ALWAYS be Rossi
Besvar med Citat
  #9  
Gammel 09-04-2017, 08:37
Soldier's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: Mar 2009
Sted: Sydjylland/Fyn
Indlæg: 4,445
Billeder: 50
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Lennart L Vis inddlæg
Satte strøm til sættet igår. Hold nu kæft der blev lys! Glad for at jeg valgte 35w sættet og ikke 55w. Der må være en grænse trods alt :)
Billeder eller det er aldrig sket.... ;)
CJV Synes godt om dette.
__________________
Skruzuki-ejer!
Besvar med Citat
  #10  
Gammel 09-04-2017, 19:22
PoulT's Avatar
Legend
 
Medlem siden: Sep 2013
Sted: Djursland
Alder: 48
Indlæg: 287
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Soldier Vis inddlæg
Billeder eller det er aldrig sket.... ;)
enig
CJV Synes godt om dette.
__________________
Ejer af: Yamaha XJ600s diversion, Honda CBF600SA, Honda NC700SA, Honda CBF125, og en bil
Besvar med Citat
  #11  
Gammel 26-04-2017, 16:23
Lennart L's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Slagelse
Alder: 48
Indlæg: 1,493
Billeder: 15
Default

så blev der tid til at prøve at få set på det der xenon-kit. Jeg er nu nået så langt som at få monteret projektor og LED inde i lygtehuset samt få strøm på Angel Eyes, Demon eye, og LED. Mangler at få monteret ballast og resten af ledningsnettet, men nu kunne jeg da køre hjem med en smule lys på :)

Jeg havde først tænkt at køre LED hele vejen rundt i en cirkel, men efter at have prøvet det i praksis, valgte jeg at nøjes med tre små dioder nede i bunden. På billedet ser det en kende klodset ud, men i virkeligheden sidder den nu meget diskret. En GSR med underbid...

Jeg er meget tilfreds med udseendet. Det var en bitch at få skilt lygtehuset, men med masser af varme og tålmodighed, så lykkedes det uden at splitte lortet ad. Opdateres når jeg får strøm på nær og fjernlys.

Lidt billeder (der er lidt irriterende genskær på billederne, men man kan nok se ideen alligevel):

PS det ser rigtigt fint ud med lys på, men kan ikke rigtigt fange det med iPhone-kamera.

FØR:



EFTER:

-K1-, Soldier, soeren_h og 2 andre Synes godt om dette.
__________________
Always be yourself.... unless you can be Rossi - then ALWAYS be Rossi
Besvar med Citat
  #12  
Gammel 03-05-2017, 15:39
Lennart L's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Slagelse
Alder: 48
Indlæg: 1,493
Billeder: 15
Default

Nå, nu kalder jeg det for færdigt. Rendte ind i lidt problemer undervejs, men det gør jeg altid, syntes jeg... Projektoren var beregnet på at sidde præcis vertikalt, men af en eller anden grund så er den originale H7-indsats altså drejet nogle grader i forhold til vertikalt. Svært at forklare, men det betød ihvertfald at cut-off-linien vendte 15-20 grader opad til venstre - altså lige i bæret på modkørende. Det fik jeg fikset med en georggearløs-løsning og masser af 2-komponent-lim. Resultatet blev en perfekt placeret linie. Og så blev jeg ret træt af LED-strip'en jeg havde sat ind. Det fik motorcyklen til at ligne at den havde et slemt tilfælde af kogalskab...



Først prøvede jeg at rette op på det ved at sætte andre positionslys-pærer i. Det hjalp lidt, men stadig en gal ko...



Så idag har jeg åbnet lygtehuset igen og fjernet LED. Meget bedre uden. Og så kunne jeg benytte lejligheden til at male "underkæben" på lygtehuset sort.



Kontakten til at tænde/slukke for xenon-lyset er også blevet monteret. Og når det er tændt, tager den normale kontakt over, til at skifte mellem nær/fjern-lys.



Så nu er jeg tilfreds. Lyset er helt fantastisk om aftenen, men det har jeg ikke billede af, kan nok heller ikke vises ordentligt på et foto.
Så mangler lige lidt godt vejr, så de kæmpe kyllingestriber kan blive barberet af de nye dæk

soeren_h og næstved Synes godt om dette.
__________________
Always be yourself.... unless you can be Rossi - then ALWAYS be Rossi
Besvar med Citat
  #13  
Gammel 06-05-2017, 04:44
næstved's Avatar
Champion
 
Medlem siden: Sep 2014
Sted: Næstved
Alder: 48
Indlæg: 165
Default

Det ser fantastisk godt ud Lennart..... Så mangler du bare at få skiftet de der store meget orange blinklys ud med noget der komplementerer dit nye "look" bedre......
Besvar med Citat
  #14  
Gammel 06-05-2017, 05:18
Lennart L's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Slagelse
Alder: 48
Indlæg: 1,493
Billeder: 15
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af næstved Vis inddlæg
Det ser fantastisk godt ud Lennart..... Så mangler du bare at få skiftet de der store meget orange blinklys ud med noget der komplementerer dit nye "look" bedre......
Det har jeg tænkt på, men lige netop blinklys er jeg lidt øm over. Gider ikke sætte nogle på som ikke kan ses i dagslys. Men hvis man kan finde nogle skarpe, gerne i løbende LED Audi-style, så måske
__________________
Always be yourself.... unless you can be Rossi - then ALWAYS be Rossi
Besvar med Citat
  #15  
Gammel 06-05-2017, 06:39
Soldier's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: Mar 2009
Sted: Sydjylland/Fyn
Indlæg: 4,445
Billeder: 50
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Lennart L Vis inddlæg
Det har jeg tænkt på, men lige netop blinklys er jeg lidt øm over. Gider ikke sætte nogle på som ikke kan ses i dagslys. Men hvis man kan finde nogle skarpe, gerne i løbende LED Audi-style, så måske
Du kan komme langt med gule pærer og hvide glas i stedet. De fåes til de originale. Og ellers kan du se efter FX Kellerman lights.

Alternativt de nye fra Honda, blandt andet til deres African Twin.
__________________
Skruzuki-ejer!
Besvar med Citat
Besvar

Bookmarks

Tråd Valg


Ligende Emner
Emne emne starter Forum Besvarelser Indlæg
Xenon lys mc bjarke Reservedele 13 05-11-2011 15:35
Angel eyes til mc Dina Reservedele 22 18-05-2011 21:00
xenon/bi-xenon på mc? lp_larsen Teknik 2 01-09-2009 17:11


(19:38)