Motorcykel Forum DK
BLIV MEDLEM fb Marked fb Forum mc nyheder mc billeder mc links



Gå tilbage   Motorcykel Forum DK > Teknik > Teknik

Like Tree1Synes godt om
  • 1 Skrevet af Hansjorgen
Besvar
 
LinkBack Tråd Valg
  #1  
Gammel 11-09-2016, 21:50
mau mau er offline
Newbie
 
Medlem siden: Apr 2013
Sted: Århus
Alder: 25
Indlæg: 11
Default Brændt tændrør mm., fejlsøgning, gs500

Hej alle. Jeg har haft rigtig mange problemer med min første motorcykel (Suzuki gs500) i de år jeg har haft den. Jeg prøver i øjeblikket at få den til at køre igen, og jeg håber at i kan hjælpe lidt.

Den har i noget tid haft en tendens til at brænde tændrøret af meget hurtigt og i den samme side hver gang. Til sidst kører motorcyklen kun på én cylinder. Så jeg er åben for ideer til fejlfinding.

Karburatoren har været renset flere gange, men det er aldrig lykkes nogen at rense den ordenligt. Nu har den står stille i noget tid og den ene karburator ser sådan ud:



Den anden karburator ser dog fin ud. Den grimme karburator sidder i samme side som det tændrør der bliver sort. Jeg har desuden opdaget et stort hul i benzinslangen fra tanken, som måske har kunne give falsk luft?

Slangen er fixet og jeg regner med at skaffe en ny karburator, da jeg har opgivet al håb om at få renset den jeg har. Måske er det en af de ting som har brændt tændrøret?

Jeg har målt på tændspolerne og de er fine.

Hilsen Mau
Besvar med Citat
link
  #2  
Gammel 12-09-2016, 06:36
Specialist
 
Medlem siden: Mar 2009
Indlæg: 1,389
Billeder: 4
Default

Hvordan ser tændrøret ud på den dårlige cylinder?
De røde aflejringer er rust fra tanken, og det forsvinder ikke med en ny karburator.
Kontroller flyderen virker, og køb et reparationskit til karburatoren. Så er der ingen slidte nåle og dyser i den, og burde virke som ny.
Er der ikke noget benzinfilter på den, hverken på slangen eller i tanken?
Besvar med Citat
  #3  
Gammel 12-09-2016, 07:36
mau mau er offline
Newbie
 
Medlem siden: Apr 2013
Sted: Århus
Alder: 25
Indlæg: 11
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af knorsfis Vis inddlæg
Hvordan ser tændrøret ud på den dårlige cylinder?
De røde aflejringer er rust fra tanken, og det forsvinder ikke med en ny karburator.
Kontroller flyderen virker, og køb et reparationskit til karburatoren. Så er der ingen slidte nåle og dyser i den, og burde virke som ny.
Er der ikke noget benzinfilter på den, hverken på slangen eller i tanken?
Tændrøret er sodet helt til, så det er altså sort. Jeg kan måske tage et billede selvom vi har renset det lidt.

Tanken har muligvis været rusten eller fyldt med alt muligt snavs før og det kan godt være at det er problemet, men hvorfor er det så kun den ene karburator påvirket? Så vidt jeg kan se, så ser benzinen der kommer ud af tanken fin nok ud. Måske skal jeg kigge mere på det.

Så vidt jeg kan se på nettet er der benzinfilter i tanken hvor benzinen kommer ud. Der ud over har jeg fået sat et ekstra filter ind på slangen til karburatoren.
Besvar med Citat
  #4  
Gammel 12-09-2016, 11:13
Specialist
 
Medlem siden: Mar 2009
Indlæg: 1,389
Billeder: 4
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af mau Vis inddlæg
Tændrøret er sodet helt til, så det er altså sort. Jeg kan måske tage et billede selvom vi har renset det lidt.

Tanken har muligvis været rusten eller fyldt med alt muligt snavs før og det kan godt være at det er problemet, men hvorfor er det så kun den ene karburator påvirket?
Det er vel venstre karburator? Altså den side den hælder imod, når den står på sidebenet.
Besvar med Citat
  #5  
Gammel 12-09-2016, 19:38
mau mau er offline
Newbie
 
Medlem siden: Apr 2013
Sted: Århus
Alder: 25
Indlæg: 11
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af knorsfis Vis inddlæg
Det er vel venstre karburator? Altså den side den hælder imod, når den står på sidebenet.
Jo det lyder meget rigtigt
Besvar med Citat
  #6  
Gammel 13-09-2016, 08:33
Birger Bo's Avatar
Champion
 
Medlem siden: Aug 2010
Sted: Kastrup
Alder: 66
Indlæg: 167
Default

En GS500 har så vidt jeg ved, undertrykskarburatorer.
De har gummimembraner som med tiden kan blive utætte.
Tjek dem og udskift dem hvis der er utætheder.
__________________
Hilsen Birger / BMW R60/6 800 ccm
Besvar med Citat
  #7  
Gammel 13-09-2016, 08:44
mau mau er offline
Newbie
 
Medlem siden: Apr 2013
Sted: Århus
Alder: 25
Indlæg: 11
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Birger Bo Vis inddlæg
En GS500 har så vidt jeg ved, undertrykskarburatorer.
De har gummimembraner som med tiden kan blive utætte.
Tjek dem og udskift dem hvis der er utætheder.
Hej Bo. Der sidder en gummiring rundt i bunden af karburatoren (den som er taget af på billedet). Er det den du mener?
Besvar med Citat
  #8  
Gammel 13-09-2016, 08:59
Birger Bo's Avatar
Champion
 
Medlem siden: Aug 2010
Sted: Kastrup
Alder: 66
Indlæg: 167
Default

Name:  s-l300.jpg
Views: 134
Size:  8.7 KB
__________________
Hilsen Birger / BMW R60/6 800 ccm
Besvar med Citat
  #9  
Gammel 13-09-2016, 15:57
mau mau er offline
Newbie
 
Medlem siden: Apr 2013
Sted: Århus
Alder: 25
Indlæg: 11
Default

Membranen er fin, men efter at have renset det værste skidt væk, blev der afsløret et fint hul i svømmehuset...

Besvar med Citat
  #10  
Gammel 13-09-2016, 19:58
næstved's Avatar
Champion
 
Medlem siden: Sep 2014
Sted: Næstved
Alder: 48
Indlæg: 164
Default

Et hul i svømmerhuset er selvfølgelig ikke godt, men det vil "bare" betyde at benzinen løber ud men væskestanden skulle nok kunne holdes konstant af svømmerventilen alligevel og dermed ikke foranledige dine symptomer.

I din situation ville jeg nok købe et komplet reparationskit til begge karburatorer og derefter genopbygge dem....... Det burde ikke koste alverden til en GS500.

Husk iøvrigt at tætne svømmerhuset.............

Redigeret af næstved; 13-09-2016 kl. 19:59. Årsag: Glemte lige......
Besvar med Citat
  #11  
Gammel 13-09-2016, 21:03
mau mau er offline
Newbie
 
Medlem siden: Apr 2013
Sted: Århus
Alder: 25
Indlæg: 11
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af næstved Vis inddlæg
Et hul i svømmerhuset er selvfølgelig ikke godt, men det vil "bare" betyde at benzinen løber ud men væskestanden skulle nok kunne holdes konstant af svømmerventilen alligevel og dermed ikke foranledige dine symptomer.

I din situation ville jeg nok købe et komplet reparationskit til begge karburatorer og derefter genopbygge dem....... Det burde ikke koste alverden til en GS500.

Husk iøvrigt at tætne svømmerhuset.............
Jeg har kigget på sådan nogle karburator repair kits, men jeg er bare bange for at hullet ikke kan lappes på en ordentlig måde.. Hvordan kan man lappe det?
Alternativet er at købe en brugt karburator, men den kan man jo heller ikke vide om er i god stand.
Besvar med Citat
  #12  
Gammel 13-09-2016, 22:27
næstved's Avatar
Champion
 
Medlem siden: Sep 2014
Sted: Næstved
Alder: 48
Indlæg: 164
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af mau Vis inddlæg
Jeg har kigget på sådan nogle karburator repair kits, men jeg er bare bange for at hullet ikke kan lappes på en ordentlig måde.. Hvordan kan man lappe det?
Alternativet er at købe en brugt karburator, men den kan man jo heller ikke vide om er i god stand.
Man kunne jo prøve at checke hos MC-ophuggere efter en billig karburator for at skifte svømmerhuset. Du har nok ret i at de fleste brugte karburatorer er slidte som din, så jeg ville stadig overveje et repair-kit. Aner ikke hvad sådan et sæt koster??? Og vi ved jo egentlig heller ikke med sikkerhed om det er der problemet ligger, men jeg synes det er en god start i forsøget på at få den til at gå ordentligt.
Besvar med Citat
  #13  
Gammel 15-09-2016, 09:23
Hansjorgen's Avatar
Champion
 
Medlem siden: Mar 2012
Sted: Mariager Nord Jyllan
Alder: 57
Indlæg: 141
Billeder: 11
Default

Hvordan er benzintilførsel ? løber det til den dårlige kaburator først og derefter vidrer til den anden?
hvis ja, så forstår jeg godt at det ser sådant ud som på billedet.
Den første kaburator kommer til at virke som en vandudskiller og vandet har siden koroderet svømmer huset.
så fejlen er at en næsten tom benzin tank kondensere meget vand til benzinen og kører man ikke ret meget har man resultatet som her.
løsning er at kører noge oftere eller monter en vandudskiller ;))
Dette er barer mit logiske gæt. ;)
Du kan prøve at spraye vand i indsugningen på en motor der kører, der skal ikke meget til for at den bliver kvalt og med grim tændrør til føgle.
næstved Synes godt om dette.
Besvar med Citat
Besvar

Bookmarks

Tråd Valg


Ligende Emner
Emne emne starter Forum Besvarelser Indlæg
Tændrør til 75 Honda CB 125 Emil241f Teknik 2 18-01-2015 21:16
Brændt luftfilter. jangermann Teknik 3 08-07-2013 09:51
Grå tændrør Lars WC Teknik 14 27-04-2013 18:40
tændrør simonDK Generel Debat 3 16-04-2009 22:49
Fejlsøgning - startmotor Rexman Teknik 16 15-03-2009 14:47


(12:43)