Motorcykel Forum DK
BLIV MEDLEM fb Marked mc nyheder mc billeder mc links



Gå tilbage   Motorcykel Forum DK > Teknik > Teknik

Like Tree1Synes godt om
  • 1 Skrevet af Orla Pedersen
Besvar
 
LinkBack Tråd Valg
  #1  
Gammel 19-02-2012, 22:29
Bo :o)'s Avatar
Pro
 
Medlem siden: Jan 2010
Sted: Vejen
Indlæg: 935
Default DIY Shiftlight.....

Hej

Som nogen måske har set i en anden tråd hvor jeg spurgte til lidt tændingspulser, så er jeg gået i gang med at lave min egen "shiftlight" til min Hornet. Og jeg synes lige i skal se hvor langt jeg er nået.....

Jeg er nu færdig med at programmere hardwaren, næste skridt er at få bygget det færdig med de rigtige dioder og monteret på kværnen.

Indtil min Hornet kommer ud af sit vinterhi har jeg testet med en funktionsgenerator som gør det ud for "tænding"

Jeg har lagt en lille video på Youtube som viser startsekvens når man sætter tænding på, og et par "gasgivninger".
Min Hornet rødstreger ved 13000 rpm og forsætter til 14000 rpm inden begrænseren sparer mig for udgiften til en smadret motor.
Jeg har derfor valgt at de røde dioder tænder ved 13000 og ved 13500 begynder det hele at blinke vildt for at signalere at nu kommer begrænseren snart

Her er videoen


Bo
Besvar med Citat
link
  #2  
Gammel 19-02-2012, 23:03
Soldier's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: Mar 2009
Sted: Sydjylland/Fyn
Indlæg: 4,446
Billeder: 50
Default

Ser fint ud.... :)

Kunne du have interesse i at lave sådan en brakelight dimmer? Som kunne monteres direkte mellem strømstikket og baglyset, og blinkede med samme interval som på filmen efter fx 4-5 Sekunder? :)
__________________
Skruzuki-ejer!
Besvar med Citat
  #3  
Gammel 19-02-2012, 23:17
Lennart L's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Slagelse
Alder: 48
Indlæg: 1,493
Billeder: 15
Default

Herligt :) personligt ville jeg dog nok sætte limit noget lavere. Jeg har sat mit shiftlight til 10.000 rpm (4k under redline) simpelthen fordi der ellers kun vil være ca en milliontedel sekund fra flash til gearskift. Når jeg ser flash nu ved 10k under acceleration, så passer det fint med at skifte gear lige før redline.
__________________
Always be yourself.... unless you can be Rossi - then ALWAYS be Rossi
Besvar med Citat
  #4  
Gammel 20-02-2012, 06:17
Jan K's Avatar
Pro
 
Medlem siden: Mar 2009
Sted: Videbæk, Vestjylland
Alder: 38
Indlæg: 824
Billeder: 8
Send en besked over MSN til Jan K Send en besked over Skype™ til Jan K
Default

Er det ikke mere korrekt at den skal lyse når omdrejningerne når maks moment? Find ud af ved hvilke omdrejninger motoren yder mest og sæt den til at blinke der?

Sendt fra min Defy med Tapatalk
__________________
Smart as a horse, hung like Einstein...
Besvar med Citat
  #5  
Gammel 20-02-2012, 08:54
Orla Pedersen's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: Sep 2010
Sted: Himmerland
Indlæg: 1,159
Billeder: 41
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Jan K Vis inddlæg
Er det ikke mere korrekt at den skal lyse når omdrejningerne når maks moment? Find ud af ved hvilke omdrejninger motoren yder mest og sæt den til at blinke der?
Nej, det er alt for tidligt. Se et typisk eksempel her: Acceleration

Kun mellem 4, 5 og 6 gear kan enkelte mc'er skifte op til samme moment lidt før red-line.
Jan K Synes godt om dette.
__________________
mvh. O. Pedersen www.tfv-org.dk
Besvar med Citat
  #6  
Gammel 20-02-2012, 10:25
Jan K's Avatar
Pro
 
Medlem siden: Mar 2009
Sted: Videbæk, Vestjylland
Alder: 38
Indlæg: 824
Billeder: 8
Send en besked over MSN til Jan K Send en besked over Skype™ til Jan K
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Orla Pedersen Vis inddlæg
Nej, det er alt for tidligt. Se et typisk eksempel her: Acceleration

Kun mellem 4, 5 og 6 gear kan enkelte mc'er skifte op til samme moment lidt før red-line.
Ahhh... Det giver mening
__________________
Smart as a horse, hung like Einstein...
Besvar med Citat
  #7  
Gammel 20-02-2012, 19:14
Bo :o)'s Avatar
Pro
 
Medlem siden: Jan 2010
Sted: Vejen
Indlæg: 935
Default

Hej

Tak for kig og inputs til projektet

Med hensyn til interval og omdrejninger hvor den skal lyse op, så er tallene i videoen kun til test, en praktisk test skal bestemme de endelige værdier.

Jeg poster en ny video når jeg har "skidtet" monteret på cyklen

Bo
Besvar med Citat
  #8  
Gammel 20-02-2012, 20:02
dktryme's Avatar
Legend
 
Medlem siden: Aug 2009
Sted: Ringe
Indlæg: 263
Billeder: 2
Default

Godt lavet. men man kan købe dem rimeligt billigt til forskellige cykler.Men altid fedt at lave det selv ;-)
Besvar med Citat
  #9  
Gammel 13-03-2012, 12:51
Bo :o)'s Avatar
Pro
 
Medlem siden: Jan 2010
Sted: Vejen
Indlæg: 935
Default

Hej

Så er projektet kommet et - afgørende - skridt videre.....

Jeg har i dag fået lavet den første test med shiftlighten monteret på motorcyklen og alt fungerer perfekt

Nu går jeg i gang med at monteret lysdioder og elektronik endelig, og så skal jeg lige have samlet forlygten igen

Jeg har lavet en lille video hvor man ser skidtet i funktion, for ikke at smadre motoren helt har jeg sat omdrejningerne for hvornår lysdioderne tænder lavt, det bliver selvfølgelig ændret når den er færdigmonteret. Og lysniveauet i dioderne ser lidt svagt ud i videoen, men det skyldes at det er filmet fra siden - der er godt med "ryk" i dem når man sidder på kværnen og kigger ind i dem.

Husk at klikke "HD"



Bo
Besvar med Citat
Besvar

Bookmarks

Tråd Valg



(14:37)