|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||
|
|||
|
Jeg har en MC scooter, hvor jeg har prøvet at skifte forhjulslejerne fordi de knurre.
Efter jeg sætter de nye i, er der ingen ændring. Jeg har læst på nettet, at man kan komme til at banke forhjulslejerne en smule for langt ind, eller den der afstandsstang kan være for kort/lang. Nogen der ved, hvordan jeg kan måle dette? Evt. en procedure for, hvordan man gør? |
| Sponsored Links |
|
|
|||
|
|||
|
Har du banket på inderringen? Er dit afstandsstykke originalt? Har du verificeret at det faktisk er lejerne og ikke et speedometerdrev der står for larmen? Evt. nogle skæveklodser på din kaliper?
|
|
|
|||
|
|||
|
banke forhjuls lejer i ??. det er en ommer ingen banken ;o/
i følge skf skyldes 16% af leje haveri forkert montering
|
|||
|
|||
|
Lasse: Selvfølgelig har jeg ikke banket på inderringen :)
Stykket er originalt. Jeg har fjernet alt i speedometerdrevet, og jeg kan ikke se, hvordan det skulle være klodserne? toss: Jeg kender ingen andre måder at få lejer i, end at banke, eller presse dem i. Plejer sku at virke fint ;) Læste på nettet, at de knurrede, hvis de sad for langt inde eller sådan noget. Det er åbenbart et større problem. |
|
|
||||
|
||||
|
Afstandsrøret skal 'forspænde' lejet så det passer når hjulet monteres. Ikke for lidt og ikke for meget.
|
|||
|
|||
|
Det forstår jeg ikke.. Så klare røret det bare ikke særlig godt i hvert fald :)
|
|
|
||||
|
||||
|
Det kræver lidt forudsætninger; men man kan måle sig frem til om det passer. Længden skal være et antal 1/10 mm længere end den mindste afstand imellem lejernes inderringe.
|
|||
|
|||
|
Forstår ikke?
|
|
|
|||
|
|||
|
jeg er også lige interesseret...skal det sige at inderøret skal spænde en smule på inderringen af lejet.... jeg har lige monteret på min kawa og det går en anelse stramt. regner med at det udlignes når hjulet monteres.
|
|
|
|||
|
|||
|
subb: Det skal lige ramme, så vidt jeg har forstået :)
|
|
|
|||
|
|||
|
I den ene side af hjulet er lejepasningen ret lang, men i den anden side, skal lejet umiddelbart bankes helt i bund, for at det ikke stikker ud over kanten.
Jeg har prøvet at banke det ene leje lidt ud igen, men det hjalp ikke, og jeg har måske bare smadret leje endnu mere :/ Hekto: Hekto, hvis du kan sige mig nøjaktig hvor meget længere stangen skal være, ville det være perfekt ;) |
|
|
|||
|
|||
|
okay. tak for info
|
|
|
||||
|
||||
|
Citer:
Længden af røret plus inderringen i de to lejer skal passe. Så kan man jo begynde at måle stumperne ud, måle afstanden imellem gaffelbenene trække skiver, afstandsbøsninger og speedometerdrev fra ... og sammenligne med lejespecifikationerne for evt. forspænding. Det kunne jo tænkes at der et eller andet sted var noget galt hvis lejerne går hele tiden.
|
|||
|
|||
|
Tænkte at den længdeforskel måtte være den samme ligegyldigt hvilken scooter man tog næsten.
Hvis der ikke er en bestemt måde de lejer skal sættes i, så tror jeg sku der er en produktionsfejl i fælgen :( Må prøve at sætte et andet hjul på. |
|
|
|||
|
|||
|
Der er sådan nogle spændeskive dimser der sidder på afstandsrøret på nogle motorcykler. De sidder ikke på min? Skal de være der?
|
|
|
|||
|
|||
|
Hekto: Du mener vel kun der skal tryk på lejet såfremt det er et konisk leje, ikke? Almindelige rullelejer kører meget hurtig varmt hvis der er aksialt tryk på.
|
|
|
||||
|
||||
|
Det er en sandhed med modifikationer. Der skal jo ikke mere forspænding på dem end forskrevet, for så er det at det går galt ... som det jo gør her.
Oftest er hjullejer C3 = større spillerum end standard. Afstandsrøret i midten trykkes jo sammen når man spænder hjulet. Opvarmning under kørslen har også undflydelse.
|
|||
|
|||
|
Lasse. Jeg tror netop at det aksial tryk er problemet. Noget siger mig at det er det afstandsstykke der går ind og trykker. Leget blive rikke helt afpasset når man sætter det i måske. Det plejer ikke at være den store videnskab at skifte kuglelejer, men i dette forhjul nægter det bare at virke.
Jeg har lige købt nye lejer idag, og så må jeg prøve igen. Jeg kunne ikke finde ud af hvor stort moment akslen skulle spændes med, så jeg spændte bare med fastnøgle :) Måske har det være med til at smadre det hele lidt? :) Hekto: Det er sådan noget Kina halløj, så reservedels liste er der ikke noget af. |