|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||
|
||||
|
På min gamle Honda CBR1000F plejede det at passe nogenlunde med, at den sled begge dæk lige meget. Så jeg skiftede begge hver gang. Men nu har jeg fået en Blackbird, og flere siger at den nok næsten vil æde 2 bagdæk, per fordæk...
Så nu er min tanke...Jeg er glad for Bridgestone, så var det en idé at sætte et blødt sportligt bt-016 foran og et lidt mere "hårdt" touring dæk som bt-023 bagpå. For på den måde sliddes de måske ned samtidig. Og jeg får ekstra godt greb i forhjulet. Men kan det gøre noget dårligt for køre egenskaberne ? |
| Sponsored Links |
|
|
||||
|
||||
|
Jeg ville også bare vælge samme type begge steder også bare skifte når de er klar til det. Kører pt. med Michelins Road 2, og de virker ret godt, de hænger ihvertfald ved, og holder godt..
|
||||
|
||||
|
Det er fordi jeg helst vil skifte begge dæk hver gang. Kan godt li tanken om, at nu er den på helt friske dæk, både for og bag. Men samtidig er jeg så fornæret, så det piner mig at skifte et fordæk, som godt kunne køre længere.
Og så syntes jeg selv at det var en genial idé, med lidt blødere gummi foran. For de proffer jer har talt med, prioiterer selv max greb i deres forhjul. Og tak, er oz rigtig glad for den...:D |
|
|
||||
|
||||
|
Din idé om blødere fordæk er sådanset udemærket, men sådan hænger det ikke sammen i praktis når vi taler gadekørsel/gadedæk.
Lad os bare tage dit eksempel med BT16 foran og BT23 bagpå. BT16 har en højere arbejdstemperatur, længere opvarmningstid og dårligere greb i vådt føre end BT23. Det betyder at du alle andre steder end på en tør bane eller meget snoet vej hvor du går til stålet, vil have mindre greb i fordækket end i bagdækket. I det danske klima og til gadebrug, vil langt de fleste have bedre bid med et sportstouring dæk end med et sportsdæk - at mange tror det forholder sig omvendt er en misforståelse. Der hvor sportsdækket overgår sportstouringdækket, er dets evne til at håndtere høje temperature uden at smelte - så med mindre du har problemer med at dine dæk smelter/flosser på siderne, er der ingen grund til at køre på sportsdæk.
www.bike-addict.dk - Suzuki V-Strom DL650AL2 & Yamaha WR250R Redigeret af Don T; 30-05-2010 kl. 10:03. |
|
|
||||
|
||||
|
Nu kender jeg ikke BT 023 , men jeg har slidt et BT 016 bagdæk op og da det var færdig var for dækket så ringe at det røg ud og som Don T siger er de ikke fantastiske i regn..
Jeg ville også vælge 023 eller måske pilot road 2 ct på begge hjul
|
||||
|
||||
|
Se det er lige præcis disse info, jeg er ude efter. For den slags vil jeg jo ikke risikere.
Har slet ikke tænkt i temperaturer. Og slet ikke med 016 da det jo ikke er desideret sports dæk. Så skal man vel ned i deres bt-003 ? Det ville jeg så aldrig sætte på, da jeg slet ikke køre så hårdt. Men fik selv hevet 9000 km ud af bt-016 på min CBR1000F i sidste sæson, hvoraf ca. halvdelen var med 2 personer på cyklen. Det skal så også siges, at de var HELT færdige, og burde være skiftet noget tidligere. Dem der sidder på Birden nu, er bt-021. Og de er næsten nye, så det blir nok først til starten af næste sæson, jeg skal skifte dem. Og så er der måske kommet nogle helt nye fancy dæk, der kan det hele. Havde ellers forventet mig meget af bt-023 efter deres reklame fremstød. Men de blev kun nummer 3 el. 4 i Motorrads test af touring dæk... |
|
|
||||
|
||||
|
BT003 er ikke et sportsdæk, men et decideret banedæk - allerede efter ca. 3 varmecyklus begynder det at vulcanisere og kræver derfor højere temperatur for at bide optimalt. Sådan et dæk er velegnet til én weekends banekørsel hvor der sidder dækvarmere på imellem passene
Dæktests kan du kun bruge til noget, hvis du kører på samme maskine som de bruger i testen, og kører på samme måde - jeg har oplevet hvordan det samme dæk opfører sig helt forskelligt på forskellige maskiner...
www.bike-addict.dk - Suzuki V-Strom DL650AL2 & Yamaha WR250R Redigeret af Don T; 30-05-2010 kl. 10:53. |
|
|
||||
|
||||
|
BT-016 er et sportsdæk i klassen med Pilot Power, Sportec M3/5 osv.. BT-003 er et racer/banedæk.
Jeg har selv stort set altid kørt med sporttouringdæk på mine maskiner. Da jeg købte min F800 kom den med Metzeler sportec på og der fik jeg et par overraskelser med hjulspin, når jeg kørte på arbejde om morgenen i koldt og fugtigt vejr. Nu har jeg igen fået sporttouringdæk på og er ude over de problemer - godt greb fra starten af og på køreteknisk kursus var de end ikke tæt på at slippe selv ved fuld gas ud af sving. Tommy Rønn har skrevet den lille, men gode, guide til valg af dæk: http://fpn.dk/motor/mc/article1193810.ece
“Dress for the crash, not for the ride” - MC Missing Link:www.mcml.dk Redigeret af Jagson; 30-05-2010 kl. 11:05. Årsag: Tilføjelse. |
|
|
||||
|
||||
|
Mjae, det har du måske ret i. Men har det sådan, at når top proffesionelle kørere, pisker rundt på fuldstændig ens cykler, under de samme forhold, og skifter rundt imellem hinanden. Så må de også være i stand til at finde det dæk, som er det bedste i de forskellige kategorier. Hvis feks. bridgestone havde fundet "opskriften" med deres nye RC polymer, så ville det jo har skilt sig positivt ud, i forhold til de andre. Og hvis det så var helt fantastisk i vådt føre, vil det jo være helt fantastisk i vådt føre på alle cykler...Det er muligt at der er forskel, i nogle enkelte dicipliner fra cykel til cykel, med det samme dæk. Men feks. nedbremsning på våd vej, må da være nogenlunde det samme.'
Ihvertfald stoler jeg mere på disse tests, end når man møder en tilfældig biker, ved en grillbar, der "sviner" et ellers velrenommeret dæk, fordi han måske har tabt sin cykel med dem på. Måske det kunne være førerens højre hånd, og ikke dækkets skyld... :biggrin: |
|
|
||||
|
||||
|
Bt-003 fås iøvrigt både i en race udgave, og en street udgave.
Og deres 016 kategoriserer de selv, som en mellem ting mellem sport og touring. Sidder lige og lurer på deres hjemmeside...*gg* |
|
|
||||
|
||||
|
Citer:
HOT MC :: Products :: BT-016 RADIAL Bridgestone Corporation | HOT MC | BATTLAX BT-023 SPORT TOURING
|
||||
|
||||
|
Njae, hvis du går lidt tilbage under deres product, kan du se at der står Sport&Touring med sport i fed skrift, og deres bt-023 står der Sport&Touring med Touring i fed skrift.
Så selvfølgelig er den mere sporty end 023, men ikke i klasse med 003 street. En fin mellemting, for os der godt kan krudte lidt til den engang imellem, men hovedsagligt kører normalt
|
|
|
||||
|
||||
|
Citer:
Jeg kender ikke din kørestil og kan derfor naturligvis ikke vælge dæk for dig - du skal bare ikke tro at BT-016 er bedre end Bt-023, hvis du ikke kører dine dæk helt til grænsen.
|
||||
|
||||
|
Helt kort:
Hvis du ikke bruger dine dæk til kanterne, og ikke har problemer med at de smelter for meget, så har du mere glæde af et sportstouringdæk. Ser dit dæk derimod sådan her ud, er sportsdæk det rigtige valg:
|
||||
|
||||
|
Jeg skal ikke sige mig klog på om bt-016 eller 023 er det bedste dæk for dig.
Men hvis i siger at bt-016 ikke er ret godt på våd vej, er i så ikke søde at være lidt stille med det. For jeg har lige været på jyllandsringen i øs-pis-regnvejr med mine bt-016 og de vidste ikke at de var dårligt i regn. Den fik gas og de hang bare ved som var de lavet til en våd bane. Og det er ikke fordi jeg kører langsom, jeg er heller ikke pro. Men jeg er heller ikke bange for at smide den, så det var ikke fordi den ikke fordi dækket ikke blev brugt. |
|
|
||||
|
||||
|
Kan fanme ikke komme ind på den hjemmeside du smed til mig :(
Melder fejl hver gang... (det er kun i dag den har gjort det og selvfølgelige når jeg skal til at bestille dækkene) :)
|
||||
|
||||
|
Citer:
Bridgestone Corporation | HOT MC | BATTLAX BT-023 SPORT TOURING
|
||||
|
||||
|
Citer:
tak for info :)
|
||||
|
||||
|
Citer:
Til banekørsel er BT16 ganske udemærkede selvom det er vådt - jeg testede det selv sidste år på Knutten - selvom det stod ned i stænger, stod maskinen overraskende godt fast. Den store forskel på bane og vej (især i regnvejr), er at det er noget nemmere at holde dæktemperaturen oppe på en bane - og det er netop når dæktemperaturen falder, at BT16 ikke står så godt fast i vådt føre.
|
|||
|
|||
|
Den her tråd gik da vist fra at være et spørgsmål om to forskellige dæktyper på samme cykel, til at blive en diskussion om Bridgestones 016 og 023.
Trådstarter siger på et tidspunkt at han godt kan lide ideen om nyt gummi, men samtidig er fornæret så jeg forstår ikke hvorfor du partout vil skifte begge dækkene på samme tid. I min verden er det da en win win. At man kun skal skifte dækket foran hver anden gangsom Don T også så rigtigt skriver så er det langt fra sikkert at du får noget positivt ud af det, pga af opvarmningen (eller den manglende). Og der er dælme meget plastic på sådan en solsort. Og det forbavser mig at der ikke er nogen der har nævnt det med de to forskellige profiler der er på dækkene. Lur mig om der ikke er en mere spids profil på 016. Det kan give nogen virkeligt underlige kørsels egenskaber. Har selv gjort det med Michelin på min. Og det fungerede ok. Men det er bedre for MIG at køre med samme profil foran og bagpå. Så det er noget trådstarter også bør undersøge. Der må være nogen på blackbird specifikke forums der har er faring med det så det er bare ikke lige sådan som man først tror. Der er forskellige profiler, forskellige opvarmningstider osv. Lars |
![]() |
| Bookmarks |
| Tråd Valg | Søg i dette emne |
|
|