Motorcykel Forum DK
BLIV MEDLEM fb Marked mc nyheder mc billeder mc links



Gå tilbage   Motorcykel Forum DK > Teknik > Teknik

Besvar
 
LinkBack Tråd Valg
  #1  
Gammel 18-04-2013, 12:23
Newbie
 
Medlem siden: Oct 2009
Sted: Nordjylland
Alder: 42
Indlæg: 28
Default Går ud ved nedgasning

Hey

Nu hvor der har været lidt bedre vejr er par dage, har jeg opdaget et par ting ved min mc.

Den er begyndt at gå ud, når man gasser ned.

Den går ikke ud i tomgang, men hvis man f.eks. skal bremse ned for at holde for rødt lys, så går den ud, hvis man gasser for hurtigt ned. Den går ikke ud hver gang, men det er tit, nok hver 3. eller 4. gang.
Det er som om gassen skal føres forsigtigt ned, for at den ikke går ud. Tidligere kunne jeg bare slippe gassen uden at tænke yderligere over det.
Har nogen af jer prøvet det, og ved hvad der evt. kan være galt?

Det lyder også som om kæden rasler, men om det har nogen sammenhæng til ovenstående, eller den måske bare skal strammes, aner jeg ikke.

MC'en har fået repareret en masse i vinter, efter at den blev væltet (uden passagerer), så det er ikke bare kommet ud af den blå luft. :-)

Jeg har ikke særlig meget forstand på mekanik, som det måske fremgår, og det eneste jeg har kunne google mig til er at fylde karburator-sprit på.
Det skulle gerne fjerne evt. kondensvand fra vinter-opbevaring, men så vidt jeg kan læse burde den så også gå ud, hvis den bare står i tomgang.
Den har været til vinteropbevaring på et værksted, så det lyder heller ikke rigtigt i mine ører, at der skulle være kondensvand i tanken.
Når det så er sagt, så tror jeg da nok bare lige jeg hælder noget karburator-sprit i, og ser hvad der sker. Det kan så vidt jeg ved, da ikke ødelægge noget.

Det er en CBR600 fra 2001, hvis det skulle være relevant :-)

/Per
Besvar med Citat
link
  #2  
Gammel 18-04-2013, 16:42
Specialist
 
Medlem siden: Mar 2011
Sted: Århus
Indlæg: 1,208
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af pert Vis inddlæg
Jeg har ikke særlig meget forstand på mekanik, som det måske fremgår, og det eneste jeg har kunne google mig til er at fylde karburator-sprit på.
Det skulle gerne fjerne evt. kondensvand fra vinter-opbevaring, men så vidt jeg kan læse burde den så også gå ud, hvis den bare står i tomgang.
Den har været til vinteropbevaring på et værksted, så det lyder heller ikke rigtigt i mine ører, at der skulle være kondensvand i tanken.
Når det så er sagt, så tror jeg da nok bare lige jeg hælder noget karburator-sprit i, og ser hvad der sker. Det kan så vidt jeg ved, da ikke ødelægge noget.
/Per
Det burde ikke være nødvendigt med karburatorsprit nu om dage, hvor der altid er mindst 5% sprit i benzinen.
Besvar med Citat
  #3  
Gammel 18-04-2013, 19:35
Kendan's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: Aug 2010
Sted: Arnum sdr. Jylland
Alder: 50
Indlæg: 2,537
Billeder: 55
Default

Ved ikke hvad der skal være galt!
Men du skriver at der er blevet skruet på den!

Hvis det er gjort på et værksted og der er arbejdet på noget som har med fødesystemet at gøre eller måske ventiler, så ville jeg køre tilbage til værkstedet og forklare problemet, så må det være dem som ikke har gjort arbejdet ordentligt.
En motor skal ikke gå ud når man slipper gassen!!!

Vedrørende kæden: Hvis den bogstaveligt "rasler" er den enten meget løs (læs farligt løs) eller er der noget andet som rasler! (går ud fra at det er kæden til baghjulet du omtaler)

Hvis du løfter under kæden midt mellem forreste og bagerste tandhjul, skal du som tommelfingerregel ikke kunne bevæge den mere end 2- 5 cm.
__________________
Mvh Ken

Redigeret af Kendan; 19-04-2013 kl. 19:07. Årsag: Rettet "kædeslør" pga efterfølgende kommentarer ;-)
Besvar med Citat
  #4  
Gammel 18-04-2013, 20:03
Specialist
 
Medlem siden: Mar 2011
Sted: Århus
Indlæg: 1,208
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Kendan Vis inddlæg
Hvis du løfter under kæden midt mellem forreste og bagerste tandhjul, skal du som tommelfingerregel ikke kunne bevæge den mere end 1 - 3 cm.
Du skal ikke nøjes med at gå efter denne "tommelfingerregel", der er meget stor forskel på hvor stort spillerummet skal være og hvordan det skal måles. Du skal finde de rigtige værdier for netop din mc.

En FZ6 skal f.eks. have et spillerum på 45-55 mm. Hvis du justerer den til 1 - 3 cm ødelægger du hurtigt lejet i motoren.
Besvar med Citat
  #5  
Gammel 19-04-2013, 00:43
B K S's Avatar
Champion
 
Medlem siden: Jun 2010
Sted: Bramming
Indlæg: 133
Billeder: 7
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Tourer Vis inddlæg
Du skal ikke nøjes med at gå efter denne "tommelfingerregel", der er meget stor forskel på hvor stort spillerummet skal være og hvordan det skal måles. Du skal finde de rigtige værdier for netop din mc.

En FZ6 skal f.eks. have et spillerum på 45-55 mm. Hvis du justerer den til 1 - 3 cm ødelægger du hurtigt lejet i motoren.
Enig, heller lidt for løs end for stram, 1 cm er alt for lidt,og vil ødelægge lejet. der skal også være så den ikke blir for stram når affjedringen arbejder
Besvar med Citat
  #6  
Gammel 19-04-2013, 11:59
Newbie
 
Medlem siden: Oct 2009
Sted: Nordjylland
Alder: 42
Indlæg: 28
Default

Tak for svarene.

Jeg har skrevet til værkstedet, som har tilbudt at kigge på det, så det får de lov til.

Det er drivkæden til baghjulet jeg mener, men den rasler ikke sådan i bogstaveligste forstand. Der fik jeg vist formuleret mig uheldigt.

Jeg synes bare når man kører tilpas hurtigt, at det lyder lidt som om den rasler.
Det er jo med forbehold for at jeg faktisk kører, så hvad er det egentlig jeg kan høre? :-)
Besvar med Citat
  #7  
Gammel 19-04-2013, 19:16
Kendan's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: Aug 2010
Sted: Arnum sdr. Jylland
Alder: 50
Indlæg: 2,537
Billeder: 55
Default

Min "tommelfingerregel" var nu mest ment som et hint til hvor stram kæden burde være, sådan ca. (cm antal er nu rettet)
Man bliver lidt nervøs på trådstarters vegne hvis kæden "rasler", så er den dæleme løs...
Men det er nok ikke så helt galt ser det ud til

@pert
Du kan ca. vurdere om det er kæden ved at lyden som du hører fortsætter hvis du trækker koblingen mens du kører, så forsvinder eventuelle mislyde fra motoren!

Forsvinder lyden også når du trækker koblingen, så kommer den fra motoren!
Så kunne det eventuelt være knastkæden. Den burde du dog også kunne høre i tomgang...

Men få nu lige værkstedet at kigge på cyklen og hvis de har haft baghjulet af, så bed dem lige checke at de har monteret det så kæden kører lige.
__________________
Mvh Ken
Besvar med Citat
  #8  
Gammel 08-05-2013, 09:39
Dons's Avatar
Champion
 
Medlem siden: Aug 2012
Sted: Roskilde
Alder: 38
Indlæg: 141
Billeder: 3
Default

Er du blevet klogere om problemet med nedgasning? Har dit værksted givet dig en forklaring?
Jeg har vist samme problem med min cykel (Suzuki GS500), så hvis du ved noget må du gerne dele din viden.
Besvar med Citat
  #9  
Gammel 08-05-2013, 10:28
Newbie
 
Medlem siden: Oct 2009
Sted: Nordjylland
Alder: 42
Indlæg: 28
Default

Hej

Værkstedet har bedt om at få den ud i et par dage, for at undersøge det, men jeg har desværre ikke haft tid til at aflevere den endnu.

Jeg har dog haft tid til at bladre lidt i min Haynes bog.

Jeg fandt tomgangsskruen (tror jeg det hedder), og har stillet den så den kører med ca 1000 omdrejninger i tomgang.
Før kørte den med 7-800 omdrejninger, og jeg kunne nærmest høre med det samme, hvordan det hjalp. Jeg kan ikke huske, hvor jeg har det fra, men jeg tror den skal køre med 1000 i tomgang.

Den går ihvertfald ikke ud mere.
Besvar med Citat
  #10  
Gammel 08-05-2013, 23:22
Specialist
 
Medlem siden: Mar 2011
Sted: Århus
Indlæg: 1,208
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af pert Vis inddlæg
Jeg har dog haft tid til at bladre lidt i min Haynes bog.

Jeg fandt tomgangsskruen (tror jeg det hedder), og har stillet den så den kører med ca 1000 omdrejninger i tomgang.
Før kørte den med 7-800 omdrejninger, og jeg kunne nærmest høre med det samme, hvordan det hjalp. Jeg kan ikke huske, hvor jeg har det fra, men jeg tror den skal køre med 1000 i tomgang.

Den går ihvertfald ikke ud mere.
Du kan se i Haynes manualen hvad tomgangshastigheden skal være.
Besvar med Citat
Besvar

Bookmarks

Tråd Valg



(05:53)