Motorcykel Forum DK
BLIV MEDLEM fb Marked fb Forum mc nyheder mc billeder mc links



Gå tilbage   Motorcykel Forum DK > Teknik > Teknik

Like Tree4Synes godt om
  • 1 Skrevet af Mcf.dk
  • 1 Skrevet af Lennart L
  • 2 Skrevet af Joker22
Besvar
 
LinkBack Tråd Valg
  #1  
Gammel 29-03-2017, 16:21
Legend
 
Medlem siden: Mar 2012
Sted: Kalundborg
Indlæg: 338
Default Gearing af min GSX750F

Hejsa igen

Jeg kunne godt tænke mig et bedre optræk på min cykel, jeg er med på det gir flere gearskift og mindre hastighed.

Kan jeg "bare" skifte et tandhjul, eller skifter man begge.

Mvh

Morten
Besvar med Citat
link
  #2  
Gammel 29-03-2017, 16:39
Mcf.dk's Avatar
Administrator
 
Medlem siden: Nov 2008
Sted: Skjern ved Ringkøbing fjord
Alder: 40
Indlæg: 4,330
Billeder: 194
Default

Plejer man ikke at sige, at en tand mindre på forreste tandhjul svare til 3 tænder op på bagtandhjulet. Jeg tror en tand mindre fortandhjul vil give en mærknar effekt..
Soldier Synes godt om dette.
__________________
bimota
Besvar med Citat
  #3  
Gammel 29-03-2017, 16:45
Legend
 
Medlem siden: Mar 2012
Sted: Kalundborg
Indlæg: 338
Default

så når jeg går 1 tand NED foran, så behøver man ikke gå 1 tand OP bag?
Er det ikke noget med man skal undgå kæden rammer samme "punkter" på tandhjulene eller?
Besvar med Citat
  #4  
Gammel 29-03-2017, 17:05
Mcf.dk's Avatar
Administrator
 
Medlem siden: Nov 2008
Sted: Skjern ved Ringkøbing fjord
Alder: 40
Indlæg: 4,330
Billeder: 194
Default

Det ville jeg ikke gøre
__________________
bimota
Besvar med Citat
  #5  
Gammel 29-03-2017, 17:07
Legend
 
Medlem siden: Mar 2012
Sted: Kalundborg
Indlæg: 338
Default

Hvis 1 tand ned foran bliver for voldsomt, så er det man går op bagpå blot for at forstå det korrekt?
Besvar med Citat
  #6  
Gammel 29-03-2017, 20:16
Specialist
 
Medlem siden: Mar 2011
Sted: Århus
Indlæg: 1,206
Default

Én tand mindre på forreste tandhjul vil give en meget mærkbar effekt (= sikkert for meget).

Desuden vil en nedgearing på forreste tandhjul give øget slid på dette, som i forvejen er det, der slides mest netop på grund af størrelsen. Det er bedre at ændre det bagerste.
Besvar med Citat
  #7  
Gammel 29-03-2017, 20:39
Legend
 
Medlem siden: Mar 2012
Sted: Kalundborg
Indlæg: 338
Default

Hvad ville du anbefale?
Besvar med Citat
  #8  
Gammel 29-03-2017, 20:51
Specialist
 
Medlem siden: Mar 2011
Sted: Århus
Indlæg: 1,206
Default

At du ikke ændrer gearingen
Men hvis du alligevel vil, vil jeg foreslå 1 eller 2 tænder mere på baghjulet. Husk at checke om der er plads til kæden for kædeskærm mv.

Med mindre den er gearet tosset nu, vil du også komme til at bruge mere benzin, når du gearer ned. Det betyder ikke meget, hvis du kun kører 3.000 km om året, men hvis du kører 30.000 km kan det godt mærkes.
Besvar med Citat
  #9  
Gammel 29-03-2017, 21:07
Legend
 
Medlem siden: Mar 2012
Sted: Kalundborg
Indlæg: 338
Default

Gir større tandhjul bag, hurtigere acceleration? :)
Besvar med Citat
  #10  
Gammel 29-03-2017, 21:24
Specialist
 
Medlem siden: Mar 2011
Sted: Århus
Indlæg: 1,206
Default

Du har vist ikke rigtig styr på det med gearing

Mindre tandhjul foran eller større bag giver begge nedgearing.

Det vil give lidt hurtigere acceleration, men også flere gearskift.
Hvis din mc i dag er gearet fornuftigt, vil en nedgearing også gøre den mere "træls" at køre i det daglige.
Besvar med Citat
  #11  
Gammel 29-03-2017, 21:28
Legend
 
Medlem siden: Mar 2012
Sted: Kalundborg
Indlæg: 338
Default

Kan godt se det nu :)
Tror bare jeg lader det være og køber et standard kædekit :)
Tak for hjælpen
Besvar med Citat
  #12  
Gammel 29-03-2017, 22:52
Lennart L's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Slagelse
Alder: 48
Indlæg: 1,493
Billeder: 15
Default

Hver sin smag, men jeg satte +3 bagpå dengang jeg havde en som din.
Den blev mere frisk og mere kørbar. Efter min mening.
Hvis du kan leve med at topfart falder fra 220 til 208 så ville jeg tage enten -1 for eller +3 bag hvis du alligevel er ude og købe nyt kædekit.
Soldier Synes godt om dette.
__________________
Always be yourself.... unless you can be Rossi - then ALWAYS be Rossi
Besvar med Citat
  #13  
Gammel 29-03-2017, 23:32
Legend
 
Medlem siden: Mar 2012
Sted: Kalundborg
Indlæg: 338
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Lennart L Vis inddlæg
Hver sin smag, men jeg satte +3 bagpå dengang jeg havde en som din.
Den blev mere frisk og mere kørbar. Efter min mening.
Hvis du kan leve med at topfart falder fra 220 til 208 så ville jeg tage enten -1 for eller +3 bag hvis du alligevel er ude og købe nyt kædekit.
Det ville jeg helt klart overveje..

Er det fuldstændigt ligemeget hvilken tandhjul jeg ændre?
Besvar med Citat
  #14  
Gammel 31-03-2017, 10:25
Legend
 
Medlem siden: Jul 2012
Sted: Esbjerg
Indlæg: 330
Default

I princippet er det bedst at ændre det bagerste, så forreste tandhjul ikke bliver for lille.

Husk at få en kæde der passer til tandhjulene, med flere tænder skal kæden også være længe. Du kan nørde rundt på Gearing Commander: Motorcycle Speed, RPM, Chain & Sprockets Calculator hvor du kan se hvilken indflydelse forskellige gearinger har, hvilken længde kæden skal være og alt muligt andet lækkert.
Besvar med Citat
  #15  
Gammel 31-03-2017, 10:46
Legend
 
Medlem siden: Mar 2012
Sted: Kalundborg
Indlæg: 338
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Jens Eskildsen Vis inddlæg
I princippet er det bedst at ændre det bagerste, så forreste tandhjul ikke bliver for lille.

Husk at få en kæde der passer til tandhjulene, med flere tænder skal kæden også være længe. Du kan nørde rundt på Gearing Commander: Motorcycle Speed, RPM, Chain & Sprockets Calculator hvor du kan se hvilken indflydelse forskellige gearinger har, hvilken længde kæden skal være og alt muligt andet lækkert.
Jeg ville i første omgang ikke skifte kæden, så tænker at, hvis jeg skifter forreste hjul, så kan jeg bruge samme kæde.

Har været inde på den hjemmeside, men kan ikke lige gennemskue den ��
Besvar med Citat
  #16  
Gammel 31-03-2017, 12:19
Orla Pedersen's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: Sep 2010
Sted: Himmerland
Indlæg: 1,144
Billeder: 39
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Joker22 Vis inddlæg
Jeg ville i første omgang ikke skifte kæden, så tænker at, hvis jeg skifter forreste hjul, så kan jeg bruge samme kæde.

Har været inde på den hjemmeside, men kan ikke lige gennemskue den ��
Kæden skal være rigtig god for at det giver mening at skifte et kædehjul, med mindre selvfølgelig, at det handler om at afprøve en gearing før køb af et nyt kædekit.

Men igen, hvis første gear ikke føles for højt at starte i, eller at du for en given hastighed, (måske lovlig landevejshastighed), hele tiden føler at du skifter mellem to gear, så giver det ingen mening at ændre gearing. Det er sjældent at en firecylindret mc-motor behøver omgearing, det er noget helt andet for store sports V2'ere, hvor en lille ændring kan gøre kørefornøjelsen større.

Det oplevede jeg for en VTR, det kan du læse lidt om her: Acceleration
Og ellers om kæder: Vedligehold
__________________
mvh. O. Pedersen www.danskemotorcyklister.dk
Besvar med Citat
  #17  
Gammel 31-03-2017, 12:22
Legend
 
Medlem siden: Mar 2012
Sted: Kalundborg
Indlæg: 338
Default

Jeg kunne godt tænke mig, en lidt hurtigere acceleration.
Så tænker at skifte forreste hjul, er billigt at prøve
Besvar med Citat
  #18  
Gammel 31-03-2017, 12:32
Orla Pedersen's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: Sep 2010
Sted: Himmerland
Indlæg: 1,144
Billeder: 39
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Joker22 Vis inddlæg
Jeg kunne godt tænke mig, en lidt hurtigere acceleration.
Så tænker at skifte forreste hjul, er billigt at prøve
Jo, men, det er jo kun op til første gearskift, så har du alligevel tabt alt der var vundet. Det er jo derfor at visse V2'er er gearet urimeligt højt. De skal kunne nå 100 Km./t. i første gear ellers er de håbløst bagefter på accelleration. Gearskift koster rigtig megen tid.....
__________________
mvh. O. Pedersen www.danskemotorcyklister.dk
Besvar med Citat
  #19  
Gammel 31-03-2017, 12:39
Legend
 
Medlem siden: Mar 2012
Sted: Kalundborg
Indlæg: 338
Default

Så en gearing, med et mindre tandhjul foran, ville kun gi hurtigere acceleration
I første gear?
Besvar med Citat
  #20  
Gammel 31-03-2017, 13:00
Orla Pedersen's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: Sep 2010
Sted: Himmerland
Indlæg: 1,144
Billeder: 39
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Joker22 Vis inddlæg
Så en gearing, med et mindre tandhjul foran, ville kun gi hurtigere acceleration
I første gear?
Mjaeh, det er lidt mere kringlet end som så, du vil isoleret set opnå hurtigere accelleration i hvert enkelt gear, men ved lavere hastigheder, og i praksis ender du blot med at være i andet, tredie, osv. på andre tidspunkter end med den originale gearing.

Som i dragræs, den, der skifter gear først har allerede tabt løbet.
__________________
mvh. O. Pedersen www.danskemotorcyklister.dk
Besvar med Citat
  #21  
Gammel 31-03-2017, 14:21
Kox Kox er offline
Pro
 
Medlem siden: Apr 2011
Sted: Herlev
Indlæg: 756
Billeder: 44
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Joker22 Vis inddlæg
Jeg kunne godt tænke mig, en lidt hurtigere acceleration.
Så tænker at skifte forreste hjul, er billigt at prøve

Ahem, så er det formentlig nødvendigt at gå noget mere radikalt til værks - måske det bedste ville være at beholde det forreste tandhjul og så nøjes med at skifte alt det andet ;)
Besvar med Citat
  #22  
Gammel 31-03-2017, 15:52
Lennart L's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Slagelse
Alder: 48
Indlæg: 1,493
Billeder: 15
Default

Jeg er så dybt uenig i at -1 på forreste tandhjul ikke skulle give ham hurtigere acceleration. Selvfølgelig vil det give en friskere acc. Og om første gear topper ud ved 73 eller 78 km/t er fløjtende lige meget. 1/4-mile kørere skifter oftest til -1 & +3 for bedre tider. Der er jo ingen der kører uden at skifte gear alligevel. Jeg gjorde det på min gsx-f og på min gsx-r. Jeg gør det ikke på min nuværende gsr da jeg ikke vil ofre topfarten og føler at gearingen er ramt fint fra Stock.
__________________
Always be yourself.... unless you can be Rossi - then ALWAYS be Rossi
Besvar med Citat
  #23  
Gammel 01-04-2017, 04:48
Legend
 
Medlem siden: Mar 2012
Sted: Kalundborg
Indlæg: 338
Default

Nu prøver jeg ihvertfald

-1 14T JT FRONT SPROCKET FITS SUZUKI GSX750 F 1989-2006 | eBay
grauballe og Lennart L Synes godt om dette.
Besvar med Citat
Besvar

Bookmarks

Tråd Valg


Ligende Emner
Emne emne starter Forum Besvarelser Indlæg
KN luftfilter til GSX750F Joker22 Teknik 11 03-04-2017 09:02
Ændre gearing så bedre bundtræk? MCNørrebro Tuning 1 22-02-2016 15:12
Gearing i procent mtk Tuning 2 17-05-2015 13:26
Et spørgsmål om gearing! OlieOlsen Generel Debat 19 17-07-2011 17:46
Gearing af Suzuki GSXX 750F, 2000 A2X Teknik 12 12-06-2011 17:33


(19:35)