Motorcykel Forum DK
BLIV MEDLEM fb Marked mc nyheder mc billeder mc links



Gå tilbage   Motorcykel Forum DK > Teknik > Teknik

Besvar
 
LinkBack Tråd Valg
  #1  
Gammel 01-03-2012, 19:08
Legend
 
Medlem siden: Sep 2011
Indlæg: 271
Default Hvad bruger starteren af ampere ?

På en Suzuki GSX250 fra 1982 - Ved ikke om det har noget at sige, eller om startere generelt bruger ca. det samme eller om det har noget med motorstørrelsen at gøre ?

Bonus spg: Benzinhane er normalt ÅBEN når den peger nedad ikke ? (Forsøger at starte MCen efter vinter-hi, går ikke så godt så det er lidt væsentligt)

Har søgt og søgt på begge ting, kan intet finde, håber nogle kloge hoveder herinde kan hjælpe (som sædvanlig )
Besvar med Citat
link
  #2  
Gammel 01-03-2012, 20:58
Great
 
Medlem siden: May 2011
Sted: jylland
Indlæg: 69
Default

Jeg har ikke forstand på strøm, men kan godt hjælpe med bonus spørgsmålet.

- på min GSX 250 fra 1982 er benzinhanen åben når den peger bagud.

håber det hjælp så du kan komme ud og nyde forårs vejret.
Besvar med Citat
  #3  
Gammel 01-03-2012, 21:27
Spec's Avatar
Master
 
Medlem siden: Aug 2010
Sted: København NV
Alder: 41
Indlæg: 604
Default

Hvis Hanen har været lukket i vinters, er benzinen fordampet i dine CV/vacuum karburatorer og så er den ikke nem at starte. Har selv prøvet det. CV karburatorer skal have væske i sig for at fungere. Når du endelig får den startet vil den sikkert køre alene et stykke tid på den cylinder som får benzin først.
Sæt en lader til mens du prøver at starte.
__________________
Midlet helliger målet
Besvar med Citat
  #4  
Gammel 01-03-2012, 21:49
Dina's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: Jul 2009
Sted: Vestsjælland
Alder: 42
Indlæg: 2,233
Billeder: 1
Send en besked over MSN til Dina
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Spec Vis inddlæg
Sæt en lader til mens du prøver at starte.
50/50 OT og topic....

Det har egentlig været et spørgsmål der er dukket op hos mig af og til, særligt med bilen der havde svært ved at starte i vinters. Må man starte motoren med lader på, det sker der ikke noget ved eller ? (Generelt, både bil og mc osv)
__________________
Hvad siger grisen ? Brum bruuummmm .... !
Besvar med Citat
  #5  
Gammel 01-03-2012, 22:04
Kasper/Lolland's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: Mar 2009
Sted: Lolland
Alder: 55
Indlæg: 1,646
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Dina Vis inddlæg
50/50 OT og topic....

Det har egentlig været et spørgsmål der er dukket op hos mig af og til, særligt med bilen der havde svært ved at starte i vinters. Må man starte motoren med lader på, det sker der ikke noget ved eller ? (Generelt, både bil og mc osv)
Så vidt jeg ved - og der må kyndigere bryde ind - må man hjertens gerne starte motorer med "Powerpack's", ladere, startbatterier og biler tilkoblet via startkabler, man må bare ikke løbe/skubbe/trække i gang, hvis der er katalysator på, da gennemsivende brændsel kan - og vil - brænde kat'en af!
Besvar med Citat
  #6  
Gammel 01-03-2012, 23:09
Legend
 
Medlem siden: Sep 2011
Indlæg: 271
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af yamahatossen Vis inddlæg
Jeg har ikke forstand på strøm, men kan godt hjælpe med bonus spørgsmålet.

- på min GSX 250 fra 1982 er benzinhanen åben når den peger bagud.

håber det hjælp så du kan komme ud og nyde forårs vejret.
Cool, prøver og sætte den der, troede det var nedaf (imens jeg løb og løb og prøvede og starte den :( :griner: )

Citer:
Oprindeligt oprettet af Spec Vis inddlæg
Hvis Hanen har været lukket i vinters, er benzinen fordampet i dine CV/vacuum karburatorer og så er den ikke nem at starte. Har selv prøvet det. CV karburatorer skal have væske i sig for at fungere. Når du endelig får den startet vil den sikkert køre alene et stykke tid på den cylinder som får benzin først.
Sæt en lader til mens du prøver at starte.
Aha ! Det vil sige: Hvis en MC som starter perfekt normalt og har god motorgang osv osv. kan have meget svært ved at starte pga. det er CV karbs ?
Og det kan godt lade sig gøre at starte den uden at skulle få fyldt karburatorene op inden osv. ?
Vil jeg prøve ihvert fald, mange tak
Besvar med Citat
  #7  
Gammel 01-03-2012, 23:24
Rasmus7000's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Fredericia
Alder: 36
Indlæg: 7,596
Billeder: 6
Send en besked over MSN til Rasmus7000 Send en besked over Skype™ til Rasmus7000
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Kasper/Lolland Vis inddlæg
Så vidt jeg ved - og der må kyndigere bryde ind - må man hjertens gerne starte motorer med "Powerpack's", ladere, startbatterier og biler tilkoblet via startkabler, man må bare ikke løbe/skubbe/trække i gang, hvis der er katalysator på, da gennemsivende brændsel kan - og vil - brænde kat'en af!
Har aldrig oplevet at en katalysator går istykker pga at man eksempelvis løber en bil igang.... En enkelt gang gør ikke noget.... Men ved dog ikke om det kan skade at gøre det mange gange.....
__________________
Ride While You Can!
Besvar med Citat
  #8  
Gammel 01-03-2012, 23:39
Hekto's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Ballogna - helt ude i skoven!
Indlæg: 3,127
Billeder: 6
Default

ca. 200 Ampére!
__________________
I'll rather have a sister in a whorehouse, than a brother on a Honda!!
Besvar med Citat
  #9  
Gammel 02-03-2012, 00:34
Orla Pedersen's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: Sep 2010
Sted: Himmerland
Indlæg: 1,159
Billeder: 41
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Rødskæg Vis inddlæg
Aha ! Det vil sige: Hvis en MC som starter perfekt normalt og har god motorgang osv osv. kan have meget svært ved at starte pga. det er CV karbs ?
Nej det er noget vrøvl, CV karburatorer uden benzin er ikke ringere end alle andre karburatorer uden benzin, ingen af dem fungerer uden benzin

Hvad der derimod kan give problemer er vacuumstyrede automatiske benzinhaner, som kan være lidt længe om at lukke op efter lang stilstand. Derfor har de fleste vacuumstyrede benzinhaner en "prime" funktion, der åbner uanset vacuum, og som bruges til opstart efter længere stilstand, eller til at genfylde karburatorerne hvis disse har været tømt i forbindelse med service.
__________________
mvh. O. Pedersen www.tfv-org.dk
Besvar med Citat
  #10  
Gammel 02-03-2012, 01:19
Legend
 
Medlem siden: Sep 2011
Indlæg: 271
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Orla Pedersen Vis inddlæg
Nej det er noget vrøvl, CV karburatorer uden benzin er ikke ringere end alle andre karburatorer uden benzin, ingen af dem fungerer uden benzin

Hvad der derimod kan give problemer er vacuumstyrede automatiske benzinhaner, som kan være lidt længe om at lukke op efter lang stilstand. Derfor har de fleste vacuumstyrede benzinhaner en "prime" funktion, der åbner uanset vacuum, og som bruges til opstart efter længere stilstand, eller til at genfylde karburatorerne hvis disse har været tømt i forbindelse med service.
Aha. Tror jeg sq ikke den her har, ligner noget fra en traktor eller sådan noget fusk :D Jeg kan vel pille vacuum slangen af og suge i den, så løber benzinen vel ned i karburatorene - Og så evt. give den et ordenligt skud startspray ind i luftfilterkassen ?

Eller er det no-go ?
Besvar med Citat
  #11  
Gammel 02-03-2012, 07:12
Jan K's Avatar
Pro
 
Medlem siden: Mar 2009
Sted: Videbæk, Vestjylland
Alder: 38
Indlæg: 824
Billeder: 8
Send en besked over MSN til Jan K Send en besked over Skype™ til Jan K
Default

Du kan regne ud hvor mange ampere starteren trækker.

Det kræver blot du finder ud af hvor mange kW din stater er på.

(kW x 1000) / 12,5 volt) = xx ampere

Dette er nominelle strømstyrke.
Skal du finde ud af spidsbelastningen ved start, så ganger du amperene med 6.
__________________
Smart as a horse, hung like Einstein...
Besvar med Citat
  #12  
Gammel 02-03-2012, 07:43
Legend
 
Medlem siden: Sep 2011
Indlæg: 271
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Jan K Vis inddlæg
Du kan regne ud hvor mange ampere starteren trækker.

Det kræver blot du finder ud af hvor mange kW din stater er på.

(kW x 1000) / 12,5 volt) = xx ampere

Dette er nominelle strømstyrke.
Skal du finde ud af spidsbelastningen ved start, så ganger du amperene med 6.
I know er elektriker så har regnet sådan noget til døde. Dog aner jeg ikke hvor starteren sidder, hvis jeg finder den er den højst sandsynligvis kulsort, rusten eller lign.
Derfor kunne det være nogen vidste hvor den nogenlunde lå, men tak for forslaget
Besvar med Citat
  #13  
Gammel 02-03-2012, 07:51
Legend
 
Medlem siden: Sep 2011
Indlæg: 271
Default

Btw hvor køber man en oplader til syre batterier ? Når jeg søger på google under syrebatteri oplader kommer der frem til de forseglede batterier (Hvor den lader med impulser)
Besvar med Citat
  #14  
Gammel 02-03-2012, 08:17
Specialist
 
Medlem siden: Mar 2011
Sted: Århus
Indlæg: 1,212
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Kasper/Lolland Vis inddlæg
Så vidt jeg ved - og der må kyndigere bryde ind - må man hjertens gerne starte motorer med "Powerpack's", ladere, startbatterier og biler tilkoblet via startkabler, man må bare ikke løbe/skubbe/trække i gang, hvis der er katalysator på, da gennemsivende brændsel kan - og vil - brænde kat'en af!
Det er rigtigt at uforbrændt benzin i katalysatoren kan give problemer, hvis det bliver antændt, når den så starter, men der er ingen forskel på, om dette sker ved at bruge startmotoren eller skubbe den.
Besvar med Citat
  #15  
Gammel 02-03-2012, 08:43
Jan K's Avatar
Pro
 
Medlem siden: Mar 2009
Sted: Videbæk, Vestjylland
Alder: 38
Indlæg: 824
Billeder: 8
Send en besked over MSN til Jan K Send en besked over Skype™ til Jan K
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Rødskæg Vis inddlæg
I know er elektriker så har regnet sådan noget til døde. Dog aner jeg ikke hvor starteren sidder, hvis jeg finder den er den højst sandsynligvis kulsort, rusten eller lign.
Derfor kunne det være nogen vidste hvor den nogenlunde lå, men tak for forslaget
Så skal jeg ikke belære dig angående effektformlen (Er også elektriker)

Citer:
Oprindeligt oprettet af Rødskæg Vis inddlæg
Btw hvor køber man en oplader til syre batterier ? Når jeg søger på google under syrebatteri oplader kommer der frem til de forseglede batterier (Hvor den lader med impulser)
Tror du kan få dem i Harald Skrald.

Så forresten en af mine kammerater havde købt et RevAMP mc batteri.
1/5 mindre vægt, 1/4 fysisk størrelse og 10 x så lang levetid som blybatterier. Og så det med quickconnect stik og taber kun 1% i kapacitet på 6 mdr.
RevAMP Motorcycle Batteries
__________________
Smart as a horse, hung like Einstein...
Besvar med Citat
  #16  
Gammel 02-03-2012, 11:34
Orla Pedersen's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: Sep 2010
Sted: Himmerland
Indlæg: 1,159
Billeder: 41
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Rødskæg Vis inddlæg
Btw hvor køber man en oplader til syre batterier ? Når jeg søger på google under syrebatteri oplader kommer der frem til de forseglede batterier (Hvor den lader med impulser)
En lader til lukkede batterier kan som regel uden problemer anvendes til åbne batterier. Opladningen tager muligvis lidt længere tid.

Læs om det grundlæggende her: DanskeMotorCyklister - Danish Motorcycle Council - Batteriet
__________________
mvh. O. Pedersen www.tfv-org.dk
Besvar med Citat
  #17  
Gammel 02-03-2012, 19:45
Legend
 
Medlem siden: Sep 2011
Indlæg: 271
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Orla Pedersen Vis inddlæg
En lader til lukkede batterier kan som regel uden problemer anvendes til åbne batterier. Opladningen tager muligvis lidt længere tid.

Læs om det grundlæggende her: DanskeMotorCyklister - Danish Motorcycle Council - Batteriet
Nice læsning han har satme styr på sit lort !
Det lyder som om at man i princippet kan bruge ALLE opladere, dog er der nogen man evt. skal holde øje med !
Så jeg skal bare ned og smide den til og måle lidt på den i løbet af dagen for at se om den er spændingsreguleret !
Takker !
Besvar med Citat
  #18  
Gammel 02-03-2012, 22:56
Legend
 
Medlem siden: Sep 2011
Indlæg: 271
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Orla Pedersen Vis inddlæg
En lader til lukkede batterier kan som regel uden problemer anvendes til åbne batterier. Opladningen tager muligvis lidt længere tid.

Læs om det grundlæggende her: DanskeMotorCyklister - Danish Motorcycle Council - Batteriet
Der kommer lige en part 2. Fandt den lader jeg har liggende på Thansens HP.
Batterioplader til blybatteri 6/12 V - Batterilader - Universal - Knallert- og scooterreservedele - thansen.dk

Der står direkte "Til lukkede blybatterier" - Kan den stadigvæk bruges :)?
Besvar med Citat
  #19  
Gammel 02-03-2012, 23:57
Orla Pedersen's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: Sep 2010
Sted: Himmerland
Indlæg: 1,159
Billeder: 41
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Rødskæg Vis inddlæg
Der står direkte "Til lukkede blybatterier" - Kan den stadigvæk bruges :)?
Jup, men for en sikkerheds skyld så hold øje med ladespændingen efter et par timer.
__________________
mvh. O. Pedersen www.tfv-org.dk
Besvar med Citat
  #20  
Gammel 03-03-2012, 04:02
Legend
 
Medlem siden: Sep 2011
Indlæg: 271
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Orla Pedersen Vis inddlæg
Jup, men for en sikkerheds skyld så hold øje med ladespændingen efter et par timer.
Lyder satme godt ! Vil jeg gøre, takker !
Besvar med Citat
Besvar

Bookmarks

Tråd Valg


Ligende Emner
Emne emne starter Forum Besvarelser Indlæg
Hvad er hvad ? Café Racer eller Street Tracker? MOTO Generel Debat 42 25-11-2011 22:21
Hvad bruger i til rengøring robert-jensen Generel Debat 12 03-09-2009 15:41
nitteled hvad bruger i ?? karsten a Teknik 11 29-08-2009 23:42
Hvad bruger du - mineralsk eller syntetisk olie ? LMJ Teknik 24 25-08-2009 22:51
ny mcf bruger bassenielsen Intro forum 26 05-08-2009 17:41


(14:53)