Motorcykel Forum DK
BLIV MEDLEM fb Marked mc nyheder mc billeder mc links



Gå tilbage   Motorcykel Forum DK > Teknik > Teknik

Like Tree1Synes godt om
  • 1 Skrevet af siig
Besvar
 
LinkBack Tråd Valg
  #1  
Gammel 16-05-2013, 23:17
Legend
 
Medlem siden: Sep 2011
Indlæg: 271
Default Indstilling af dyse, nål osv ?

Hey Mc'ister :)

Har en Suzuki GSX250 fra 1982 som ikke køre sådan helt perfekt mildest talt :)

Men inden jeg smider den afsted til en regning på 4-5000 kr hos en mekker kunne jeg godt tænke mig at rode lidt med karburatoren selv.

Har dét problem at den sprutter ved høje RPM og fortsætter jeg med at give gas sprutter og hakker den så meget at den ikke kommer højere op i fart hvilket resultere i en topfart på 75-85 p.t alt efter hvor meget jeg tvinger den.

Tændrørene var sidst jeg rodede lidt i dyserne sådan mørkegrå

Std. dysen er 115 og der sidder 120 i nu.

Udstødningsrørene er uoriginale - Hjemmelavede i rustfri stål og der er ordenligt god gennemgang i dem.
Her er det så at jeg har fået af vide af "hjemme-mekkere" at hvis der er mere gennemgang i udstødningsrørene skal den ikke bruge så meget benzin..... ja pga. der er bedre gennemgang og så skal jeg faktisk dyse NED ?

Hvad skal jeg prøve nu, kan man give den mere luft (Sidste gang sagde folk herinde at f.eks powerluftfilter på lige præcis det karburator system på min suzuki næsten er umuligt (Kan ikke huske hvad mine karbs hed :\ ) )
Skal jeg stille på nålen, dysen, luften, teste et eller andet ?

Kom frisk :D
Besvar med Citat
link
  #2  
Gammel 17-05-2013, 19:13
Champion
 
Medlem siden: Feb 2009
Sted: Århus
Alder: 34
Indlæg: 181
Billeder: 7
Default

Lige et kedeligt svar inden jeg får hældt nogle øl ned.


En motor skal bruge et fornuftigt modtryk for at køre ordentligt, og det får den fra udstødningssystemet.

Man kan ikke få en motor uden modstand i udstødningen til at køre ordentligt. Uanset hvor meget du skifter nåle og dysser.
Besvar med Citat
  #3  
Gammel 17-05-2013, 20:28
siig's Avatar
Legend
 
Medlem siden: Mar 2009
Sted: 9220 Ålborg
Alder: 37
Indlæg: 443
Billeder: 8
Send en besked over MSN til siig
Default

Hvor i landet holder du til. Sådan en indkøring og justering koster ved FV motor ved århus omkring 1900 da jeg fik det lavet for en 3 år siden.
Bislev mc service i nærheden af nibe er nok det samme.
Så det er da den vej jeg ville gå. De to vil lave det ordenligt i jylland. Der er sikkert også gode på sjælland hvis det er der du holder til.
Lasse cb 750 Synes godt om dette.
__________________
Forza Ferrari
Besvar med Citat
  #4  
Gammel 17-05-2013, 22:54
Hekto's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Ballogna - helt ude i skoven!
Indlæg: 3,127
Billeder: 6
Default

Nogle gange skal man lade være at pille. De fleste misforstår totalt hvad det er der skal justeres på og hvilke dyser der skal ændres.

__________________
I'll rather have a sister in a whorehouse, than a brother on a Honda!!
Besvar med Citat
  #5  
Gammel 18-05-2013, 00:10
Legend
 
Medlem siden: Sep 2011
Indlæg: 271
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Forse Vis inddlæg
Lige et kedeligt svar inden jeg får hældt nogle øl ned.


En motor skal bruge et fornuftigt modtryk for at køre ordentligt, og det får den fra udstødningssystemet.

Man kan ikke få en motor uden modstand i udstødningen til at køre ordentligt. Uanset hvor meget du skifter nåle og dysser.
Ja lyder da øv.
Men har jeg ikke forstået rigtigt at sådan set alle 4-takts motorer "bare" har et tomt rør som udstødning ?
De biler jeg har skiftet udstødning på har da ihvert fald bare været et langt rør...

Citer:
Oprindeligt oprettet af siig Vis inddlæg
Hvor i landet holder du til. Sådan en indkøring og justering koster ved FV motor ved århus omkring 1900 da jeg fik det lavet for en 3 år siden.
Bislev mc service i nærheden af nibe er nok det samme.
Så det er da den vej jeg ville gå. De to vil lave det ordenligt i jylland. Der er sikkert også gode på sjælland hvis det er der du holder til.
Holder til på Fyn og har da også ligefrem regnet med at den skulle en tur til mekker, dog ville jeg høre herinde først om det ligefrem var let at lave og at jeg sagtens kunne gå igang med dit og dat. Lyder dog ikke til at det er sådan lige til.

Må få kørt den igennem en mekker, selvom den gamle Suzuki snart ikke er det værd så er man jo blevet lidt glad for den
Besvar med Citat
  #6  
Gammel 18-05-2013, 01:13
Kendan's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: Aug 2010
Sted: Arnum sdr. Jylland
Alder: 50
Indlæg: 2,537
Billeder: 55
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Rødskæg Vis inddlæg
Ja lyder da øv.
Men har jeg ikke forstået rigtigt at sådan set alle 4-takts motorer "bare" har et tomt rør som udstødning ?
De biler jeg har skiftet udstødning på har da ihvert fald bare været et langt rør...




Må få kørt den igennem en mekker, selvom den gamle Suzuki snart ikke er det værd så er man jo blevet lidt glad for den
Hvis det er rigtigt at du kun har skiftet udstødninger på biler som var lange rør, er du enten blevet snydt eller køber du biler fra producenter som jeg ikke har hørt om!!!!

Som Forse er inde på, så fungerer udstødningen ikke bare som en lyddæmpende faktor, hvilket mange tror, men den er en rimelig stor del af en motors optimering...

Der findes udstødninger som "bare" er et langt rør.... Men disse har såkaldte "baffles", som kan være af mange udformninger... Det være forsnævringer, plader, hullede rør inde i yderrøret osv osv.....

Prøv at kigge lidt på disse links, så kan du se at en udstødning ikke bare er et rør, men faktisk en ikke så lille del af motorens opbygning...

How Does a Motorcycle's Exhaust System Work? | eHow


How Exhaust Baffles Work | eHow

https://www.google.com/search?q=exha...EonGtAaBwYDACQ

Understanding Exhaust And Your Motorcycle



Osv osv
__________________
Mvh Ken
Besvar med Citat
  #7  
Gammel 18-05-2013, 19:32
Great
 
Medlem siden: May 2011
Sted: jylland
Indlæg: 69
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Forse Vis inddlæg
Lige et kedeligt svar inden jeg får hældt nogle øl ned.


En motor skal bruge et fornuftigt modtryk for at køre ordentligt, og det får den fra udstødningssystemet.

Man kan ikke få en motor uden modstand i udstødningen til at køre ordentligt. Uanset hvor meget du skifter nåle og dysser.

Jeg er temmelig sikker på at det kun gælder for to-taktsmotorer.
en fire-taktsmotor, skal have best muligt flow gennem hele systemet. Grunden til man ikke kører med åbne rør, er pga. larmen.
bare tænk på dragracere og lignende, de kører med åbne rør fordi det giver størst effekt.
Besvar med Citat
  #8  
Gammel 18-05-2013, 20:35
Kendan's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: Aug 2010
Sted: Arnum sdr. Jylland
Alder: 50
Indlæg: 2,537
Billeder: 55
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af yamahatossen Vis inddlæg
Jeg er temmelig sikker på at det kun gælder for to-taktsmotorer.
en fire-taktsmotor, skal have best muligt flow gennem hele systemet. Grunden til man ikke kører med åbne rør, er pga. larmen.
bare tænk på dragracere og lignende, de kører med åbne rør fordi det giver størst effekt.
Det er delvist rigtigt hvad du siger....

En dragracer f.eks har ingen restriktioner for hvor meget brændstof der hældes igennem motoren, simpelthen fordi at den kører forholdsvis kort. Derved begrænser det i sig selv hvor meget brændstof den har brug for at ha med....

En dragracer bruger til gengæld udstødningen som en venturi, som hiver ekstra meget luft igennem systemet. Dette er nøje udregnet til hver enkelt opbygning da længden af røret variere alt efter hvor meget brændstof der kan hældes i motoren...
Så også her er udstødningen en forholdsvis kompliceret del af hele motorkonstruktionen. Selv om det udefra ser ud som at det "bare" er et stykke rør...

Det er som jeg skriver i mit indlæg ikke "bare" en lyddæmpning eller pynt, men er i hvert enkelt tilfælde en nøje udregnet del af enhver motoropbygning....

Der kan skrives op og ned om emnet, men der er rigtigt megen info på nettet om dette, så vil bare anbefale at gå igang med at læse....

Jeg er måske lidt nærtagende når det kommer til påstande om f.eks "bare" en udstødning....
Men gider heller ikke se påstande om alt muligt blive skrevet når den info som kommer ikke er korrekt...
__________________
Mvh Ken
Besvar med Citat
  #9  
Gammel 18-05-2013, 22:09
Hekto's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Ballogna - helt ude i skoven!
Indlæg: 3,127
Billeder: 6
Default

Højtydende 4T'er med stort overlap på knasterne overtager 2T'erens krav til afstemning af udstødningen.
__________________
I'll rather have a sister in a whorehouse, than a brother on a Honda!!
Besvar med Citat
  #10  
Gammel 20-05-2013, 11:51
Legend
 
Medlem siden: Sep 2011
Indlæg: 271
Default

Hmmm.

Nyt spørgsmål: Kan det så passe at de hjemmelavede lydpotter jeg har på (Udover de 2 slideon potter er resten originalt jo) Gøre at den ikke kan køre mere end 80 uden at sprutte og hakke ?

Skal jeg evt. prøve og tage billeder af dem ?
Besvar med Citat
  #11  
Gammel 20-05-2013, 12:50
Kendan's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: Aug 2010
Sted: Arnum sdr. Jylland
Alder: 50
Indlæg: 2,537
Billeder: 55
Default

Hej Rødskæg, nu bliver jeg lige nødt til at komme med lidt malurt, men jeg håber du tager det på den positive måde som det faktisk er ment....

Du skrev første gang om dårlig motorgang på din maskine i September ´11....
Siden er der med jævne mellemrum kommet spørgsmål fra dig vedrørende motorgang på din mc!

Kan du oplyse om din maskine overhovedet har kørt ordentligt siden du første gang i ´11 havde spørgsmål vedrørende dette og indtil i dag hvor du igen (eller stadig) har problemer med motorens gang??

Jeg mener at ha skrevet i en af dine tråde, at du er nødt til at komme til bunds med ét problem, inden du går igang med lave noget eller prøve at løse et andet problem....

Hvis det er sådan at det faktisk er det samme problem du har siden ´11, så vil jeg mene at du ikke kan få hjælp herinde, men er nødt til at sætte maskinen af på et værksted som kan tage sig af den....
Du må i så fald forberede dig på lidt af en regning, fordi de skal jo først finde ud af fejlen, derefter rette den og så få hele maskineriet at køre sammen... Fra karburatorerne til udstødningen!!


Hvis det IKKE er samme problem som du startede med at spørge om i ´11, så vil det nemmeste/hurtigste være at finde ud af hvad der er forandret siden den kørte godt...
Normalt vil en motor ikke begynde at køre skidt over en nat, men bliver gradvis ringer uden at man i starten tænker over det.
Når den så er helt gal, bliver man nødt til at fejlfinde udfra de symptomer som den giver og så arbejde sig hen til en løsning!
Denne løsning kan bogstaveligt talt være alt på maskinen, så det kan være meget frustrerende at fejlfinde og kræver megen disciplin og godt overblik. Samt at man arbejder med èn ting af gangen for at kunne helt udelukke dette, inden man tager næste mulige løsning...

Ér det et problem som kommer pludseligt/over natten (det kan ske) så er det faktisk lidt nemmere at fejlfinde, fordi du nu ved at du skal se efter fysiske defekter...

Forstået på den måde at et pludselig opstået problem må være en mekanisk defekt: Irret/knækket kabel, afbrudt brændstoftilførsel, knækket ventil.... Bare som eksempler!

Som du kan se er det ikke nemt at give hjælp til et problem man ikke fysisk selv står overfor...
Når jeg arbejder med fejlfinding f.eks, så bruger jeg alle sanser og er bare én af dem ikke med, så føler jeg mig lidt mere handicappet....
Når jeg så prøver at rådgive eller komme med indput til f.eks en tråd som denne, kan jeg kun bruge øjnene og læse hvad du skriver, derfor er det meget vigtigt at du er så præcis som mulig med beskrivelsen.....

Det er som sådan ikke beskrivelsen som er problemet her, men den fornemmelse jeg får af at du faktisk be´r om hjælp til et problem som du søgt hjælp til første gang for snart 2 år siden og med jævne mellemrum siden???

Hvis jeg tager fejl, vil jeg på forhånd undskylde....
__________________
Mvh Ken
Besvar med Citat
  #12  
Gammel 20-05-2013, 12:56
Legend
 
Medlem siden: Sep 2011
Indlæg: 271
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Kendan Vis inddlæg
Hej Rødskæg, ......
Ja det er, så vidt jeg ved, samme problem dog synes jeg den køre en anelse ringere nu.

Som jeg skriver er jeg også forberedt på at skulle sende den på værksted, dog ville jeg bare høre herinde først om det var et eller andet banalt der var galt.

Det tyder det overhovedet ikke på, så jeg må jo have den af sted til værksted kan jeg godt se :)

Skrev netop herinde først pga. uvidenhed. Ville efter min mening være enormt dumt at sende den på værksted hvor de bruger mange timer på fejlfinding eller bare lidt timer løber også hurtigt op og så det var en lille ting der var galt som jeg nemt kunne få svar på herinde, men som sagt, intet tyder dog på dette :D

Den må sq til mekker.
Besvar med Citat
  #13  
Gammel 20-05-2013, 16:25
Kendan's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: Aug 2010
Sted: Arnum sdr. Jylland
Alder: 50
Indlæg: 2,537
Billeder: 55
Default

Ok, ja jeg havde en fornemmelse af at det var det samme problem!

Efter 1½ år med problemet burde det længe være løst da maskineriet ikke er uoverskueligt stort på din cykel, men selvfølgelig skal der megen tid til og man er nødt til at tage det fra bunden af. En ting ad gangen....

Det er det som et værksted kommer til at gøre og derved bliver der også brugt mange timer på det! Og de er desværre dyre...

Jeg ville som udgangspunkt lave en aftale om hvor mange timer og materialer der skal sættes af. Og hvis værkstedet ikke inden for den tid har en klar fornemmelse af hvad problemet er og hvor meget det kan komme til at koste ud over det aftalte, ville jeg stoppe arbejdet...

En anden mulighed ville være at søge/finde en eller anden som er god til netop den slags motorer og få vedkommende til, på ubestemt tid, at prøve at løse problemet...
Det kunne være en fjer i hatten til vedkommende at sætte dig, os og et eventuelt værksted på plads med sin kunnen
__________________
Mvh Ken
Besvar med Citat
  #14  
Gammel 20-05-2013, 16:35
Dreamer
 
Medlem siden: Feb 2012
Indlæg: 2
Default

Hej

Jeg har lige haft det samme problem med an gammel BMW R65.
Nye platiner og en ny kondensator var løsningen.
Er der elektronisk tænding på din motorcykel, ellers kunne det måske være det samme der var galt hos dig.

MVH Michael
Besvar med Citat
  #15  
Gammel 20-05-2013, 21:18
Legend
 
Medlem siden: Sep 2011
Indlæg: 271
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Lund Vis inddlæg
Hej

Jeg har lige haft det samme problem med an gammel BMW R65.
Nye platiner og en ny kondensator var løsningen.
Er der elektronisk tænding på din motorcykel, ellers kunne det måske være det samme der var galt hos dig.

MVH Michael
Ja der sidder sådan 2 tændspoler under tanken. Den ene ser dog NOGET miserabel ud, kan det måske være dét ?

Synes bare det er sjovt det er ved bestemte omdrejninger i alle gear, men som sagt har jeg jo noget der ligner 0 forstand på det :)
Besvar med Citat
  #16  
Gammel 20-05-2013, 21:21
grauballe's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Albertslund
Alder: 52
Indlæg: 6,417
Billeder: 28
Default

Ud fra det skrevne og at det er et "gammelt" problem, må det være at starte med basis, og ikke alt muligt andet.

Kompressions test, den kan svare på mange ting om kring tilstand inde i maskineriet, er kompressionen ikke i orden, så glem al det andet i første omgang, Det er yderst sjældent de andre ting fejler medmindre der er skruet og forstillet helt hen i vejret.

Hvis kompressionstest er i orden er det fat i værkstedshåndbogen, og så ellers stille, inspicer, gennemgå slavisk ifølge den så alt er i fabriksindstilling.

Det problem du har har intet med dyse, nåle eller andet at gøre. En slidt eller forskruet maskine kommer ikke ktil at køre af lidt finindstilling, hvis al det grundlæggende fejler.


Spørg dit værksted hvad en kompressionstest koster, det kan ikke være alverden.
__________________
Skal med til MCF ULTIMO TRÆF
Besvar med Citat
  #17  
Gammel 21-05-2013, 00:02
Dreamer
 
Medlem siden: Feb 2012
Indlæg: 2
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Rødskæg Vis inddlæg
Ja der sidder sådan 2 tændspoler under tanken. Den ene ser dog NOGET miserabel ud, kan det måske være dét ?

Synes bare det er sjovt det er ved bestemte omdrejninger i alle gear, men som sagt har jeg jo noget der ligner 0 forstand på det :)
Jeg tror ikke at en tændspole virker "kun delvist". så de fejler nok ikke noget.

Og du har nok ret i at det er sjovt det er ved bestemte omdrejninger, hvis det skulle være platinerne.
Besvar med Citat
  #18  
Gammel 21-05-2013, 10:54
Jimmie's Avatar
Legend
 
Medlem siden: Nov 2009
Sted: Amager
Alder: 34
Indlæg: 361
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Lund Vis inddlæg
Jeg tror ikke at en tændspole virker "kun delvist". så de fejler nok ikke noget.

Og du har nok ret i at det er sjovt det er ved bestemte omdrejninger, hvis det skulle være platinerne.
En tændspole kan godt udvise intermittente fejl, ofte relateret til at de bliver varmet op og da virker dårligt/slet ikke.
__________________
Sköt dig själv och skit i andra, frukta gud och heligt vandra.
Besvar med Citat
Besvar

Bookmarks

Tråd Valg


Ligende Emner
Emne emne starter Forum Besvarelser Indlæg
Større Dyse - Den køre af H til ? Rødskæg Teknik 27 30-09-2012 15:06
Standard dyse GSX 250 ?? Rødskæg Teknik 2 17-09-2012 22:17
Indstilling af koblingskabel ? Rødskæg Teknik 8 05-06-2012 21:39
GPX750R luftskrueindstilling eller større dyse Intruder Teknik 6 22-04-2011 20:24
Luft filter, indstilling? CJ91 Tuning 10 17-02-2010 18:23


(05:31)