Motorcykel Forum DK
BLIV MEDLEM fb Marked mc nyheder mc billeder mc links



Gå tilbage   Motorcykel Forum DK > Teknik > Teknik

Like Tree2Synes godt om
  • 2 Skrevet af SørenVestergaard
Besvar
 
LinkBack Tråd Valg
  #1  
Gammel 02-12-2016, 23:09
Rookie
 
Medlem siden: Jan 2013
Indlæg: 35
Default Kraftigt rystelser/vibrationer i styr ved nedbremsning

Hej Forum

Jeg søger hjælp til min Honda CBR 1000 F fra 92 (SC24).

Ved bremsning ryster styret en hel del og jeg mistænkte straks de to faste bremseskiver i for.

Jeg fik klodset cyklen op og kontrolleret slør i kronlejet og hjullejet, tjekket om kalibrere kørte okay. Ingen alarmer her.

Ved et simple visuel kik holdte jeg et stykke kridt fra forgaflerne og ind mod skiverne og konstanteteret de slog sig.

Indkøb af to nye skiver af mærket newfren samt tynd pakningspapir til at lave nye "damper" skiver mellem anlægsflade og bremseskiverne. Anlægsfladerne helt rene og krydsmomenttilspænding (40Nm). Ved at prøve kridtet igen efter montage var skævheden mindre men stadigvæk ikke jævn hele vejen rundt.

Min efterfølgende prøvetur bekræftede at problemet stadigvæk var der og de nye skiver ikke havde hjulpet faktisk nærmest blevet ringere.

Næste step blev at få målt skævheden med et mikrometerur som gav følgende;

Venstre side 0,38mm

Højre side 0,52mm

Tolerancen i min værkstedbog til Hondaen siger maks 0,3mm.

I mangel af bedre idéer har jeg indkøbt 2 stk nye EBC bremseskiver og monteret dem efter samme procedure med følgende resultat;

Venstre side 0,35mm (0,17 mm inderst på nav)

Højre side 0,3mm (0,12mm inderst på nav)

Bedre resultat en de andre skiver, men stadigvæk i overkanten synes jeg.

Nu er spørgsmålet så om jeg tør at samle bremser igen og at tage en ny prøvetur velvidende at skævheden forsat synes høj.

Hvad tror I? Har I evt. nogle forslag til kontroller eller andet? Kan hjullejerne/aksel/opspænding af forhjulet være problemet på nogen måde!!

Mvh Søren
Besvar med Citat
link
  #2  
Gammel 03-12-2016, 02:03
kjæhr's Avatar
Pro
 
Medlem siden: Jan 2011
Sted: Oddesund Nord, 7790 Thyholm
Alder: 59
Indlæg: 795
Billeder: 57
Default

hvad med selve fælgen, er den skæv ? Ved ikke hvad det kan gøre ved en bremseskive, men måske en mulighed.

Kjæhr
Besvar med Citat
  #3  
Gammel 03-12-2016, 15:30
Rookie
 
Medlem siden: Jan 2013
Indlæg: 35
Default Flere målinger

Fik mål skævhed af fælg. Mellem forgaffel og fælgkant 0,13mm, hvilket må være ok.

Herefter prøvede jeg at fjerne nogle af papskiver mellem skive og nav for at kompensere for skævheden målt med mikrometeruret - ingen succes.

Fjernede herefter alle papskiverne og målte det bedste resultat indtil nu;

Højre side 0,16 mm (0,02mm inderst på nav)

Venstre side 0,20 mm (0,12mm inderst på nav)

Dette vil jeg prøve at testkøre og vende tilbage.

Andre der har erfaringer med at papskiverne kan give skævhed samt om papskiverne kan undværes?
Besvar med Citat
  #4  
Gammel 31-12-2016, 11:23
Rookie
 
Medlem siden: Jan 2013
Indlæg: 35
Default

Efter en kort testtur med flere nedbremsninger fra 100 km/t, mærkes det til at alle rystelser er væk og den bremser som den skal.

Jeg lukker tråden her.
grauballe og kjæhr Synes godt om dette.
Besvar med Citat
Besvar

Bookmarks

Tråd Valg


Ligende Emner
Emne emne starter Forum Besvarelser Indlæg
Rystelser/vibrationer Charles Teknik 13 30-09-2016 19:54
Vibrationer under nedbremsning pointman Generel Debat 12 24-05-2015 22:09
Vibrationer på Yamaha XJ 600 N XJ600 Novice Yamaha 8 11-05-2010 16:10
Jordskælvslignende rystelser i Jylland Thomas F Off Topic 12 20-02-2010 17:17
Vibrationer i busa k8-k9 dktryme Teknik 0 15-08-2009 11:54


(01:41)