Motorcykel Forum DK
BLIV MEDLEM fb Marked mc nyheder mc billeder mc links



Gå tilbage   Motorcykel Forum DK > Teknik > Teknik

Besvar
 
LinkBack Tråd Valg
  #1  
Gammel 05-07-2011, 01:54
Champion
 
Medlem siden: Dec 2010
Indlæg: 140
Default LED Blinklys og Omdrejningstæller

Jeg vil hører om i har erfaringer med modstande til LED blinklys, eftersom mit normale relæ ikke fik nok strøm igennem sig til at gå, så købte jeg et med dreje modstand indbygget. det er desværre ikke nok, så det går lidt for hurtigt nu :S jeg har prøvet at sætte et par modstande i serie både ved selve blinklyset og ved relæet... så nu sker der det, at pæren ikke lyser og modstanden bliver varm... modtandene har været på 68ohm, 82ohm og 42 ohm... har i nogen bud til hvad jeg gør forkert ? :S

Min Omdrejningstæller virker ikke helt optimalt, nogle gange virker den og nogle gange ikke... jeg har prøvet at skille kablet ad, og alt ser fint ud.... jeg har så skilt instrumentbrættet ad, og kan se det bevæger sig vha. noget el der bliver genereret vha kablet fra motoren. og sjovt nok synes jeg omdrejningstælleren altid virker i fugtigt vejr... hmmm... måske har stømmen nemmere ved at bevæge pilen/viseren i fugtigt vejr.. ?? men har i nogen ide om hvad silvan der lige sker her, for jeg gætter bare... og ender sikkert med at putte en liter vand derind :D

Takker på Forhånd :D
Besvar med Citat
link
  #2  
Gammel 05-07-2011, 07:14
stig's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: Nov 2009
Sted: FREDERICIA
Indlæg: 2,803
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af TBzeHanZ Vis inddlæg
Jeg vil hører om i har erfaringer med modstande til LED blinklys, eftersom mit normale relæ ikke fik nok strøm igennem sig til at gå, så købte jeg et med dreje modstand indbygget. det er desværre ikke nok, så det går lidt for hurtigt nu :S jeg har prøvet at sætte et par modstande i serie både ved selve blinklyset og ved relæet... så nu sker der det, at pæren ikke lyser og modstanden bliver varm... modtandene har været på 68ohm, 82ohm og 42 ohm... har i nogen bud til hvad jeg gør forkert ? :S
Grunden til at du skal bruge de modstande er at hvis de ikke er der så tror blink relæ at der sprunget en pære og vil så blinke meget hurtig.

Vi skal havde fat i to formler.
Den første heder P=I*U
P= watt
I= ampere
U= volt.

20=I*12 <> I=20/12 I= 1.66A

så skal vi havde fat i en mere kendt formel U=I*R

U= volt
I= ampere
R=ohm

12=1,66*R <> R=12/1,66 <> R=7,22 ohm

dem skal du så havde 4 stk af en til vær blinklys.
modstand kan købes her

modstandene skal monteres parallelt over de ny blinklys og ikke i serie som du skriver du har gjort.
Hvor pokker har du de modstands størrelser fra som du har brugt
Modstanden SKAL blive varm.
En anden løsning er at udskifte det blinkrelæ som du har til et som ikke har fejl overvåning, det er også det som du har prøvet uden hel, jeg har ikke lige set et relæ med justerings skrue, så det kender jeg ikke, men det relæ som jeg bruger på min mc er også uden overvågning og det spilder fint sammen med LED blinklys.

Det kan købes her blink relæ uden overvågning

det som jeg ville gøre til enhver tid er at købe et relæ uden overvågning, det er der flere grunde til.
Fordele
1. det er en billiger løsning
2. der er færre stumper som kan gå i stykker.
3. Hvis du skifter tilbage til blinklys uden led så er det bare at monterer den og lade relæet side.
4. Det fylder mindre, da de modstande fylder en del og kan være svære at gemme af vejen hvis du ikke har en kåbe.
Ulember

1. ingen fejl overvågning, men efter som jeg selv altid tjekker alt lys inden jeg stater min mc er det ikke det store problem for mig ( vi er jo den bløde trafikanter )

håber du kunde følge med ellers siger du bare til så prøver vi igen.



Citer:
Oprindeligt oprettet af TBzeHanZ Vis inddlæg

Min Omdrejningstæller virker ikke helt optimalt, nogle gange virker den og nogle gange ikke... jeg har prøvet at skille kablet ad, og alt ser fint ud.... jeg har så skilt instrumentbrættet ad, og kan se det bevæger sig vha. noget el der bliver genereret vha kablet fra motoren. og sjovt nok synes jeg omdrejningstælleren altid virker i fugtigt vejr... hmmm... måske har stømmen nemmere ved at bevæge pilen/viseren i fugtigt vejr.. ?? men har i nogen ide om hvad silvan der lige sker her, for jeg gætter bare... og ender sikkert med at putte en liter vand derind :D

Takker på Forhånd :D
du skal bare kun køre når det regner.:griner:

vil lige nævne at jeg ikke har rodet med en Omdrejningstæller så jeg er på gyngende grund her, men går ud fra at det er en elektrisk Omdrejningstæller ud har.

Men tror du selv er inde på noget af det rigtige efter som vand er elektrisk ledende, kunde godt lyde som at der er er en løs forbindelse et eller andet sted.

Prøv at give de stik forbindelser du har en gang kontakt rens.

kontakt spray kan købes her

håber det kunne hjælpe dig i den rigtige retning
__________________
Team7000.dk
Besvar med Citat
  #3  
Gammel 05-07-2011, 14:35
Champion
 
Medlem siden: Dec 2010
Indlæg: 140
Default

O..key... :D... Yeps Ohms lov har jeg helt styr på, men kunne squ ikke helt gætte mig frem til hvad for nogle modstande jeg skulle bruge og hvordan jeg skulle regne det ud :S
Og undre mig også over hvor du har de 20watt du bruger i formelen ?
Men super ellers en Modstand på 7,22Ohm i Parallel over hvert LED blink ?
hvorfor ikke direkte over relæet ? og jeg kan så sige jeg brændte mig på de modstande jeg satte i serie og det er vel ikke meningen ? Og overvågning.... min cykel er fra 87, så ved ikke om fejl overvågning virker lidt for fancy't til den ?
men hvad er fejl overvågning ? og med det relæ du beskriver skal jeg ikke tænke på modtande :D ?

Og omdrejningstælleren er analog dvs. med "drejende kabel" fra motoren, dette kabel drejer så en magnet, som så laver noget strøm som drejer måleren.... ved ikke om dette bliver kaldt en elektronisk Omdrejningstæller ? men er det så imellem magneten og den spole der må gemme sig, jeg skal bruge kontakt spray ?

Og jeg takker squ for svaret :D du er til stor hjælp :D
Besvar med Citat
  #4  
Gammel 05-07-2011, 14:53
stig's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: Nov 2009
Sted: FREDERICIA
Indlæg: 2,803
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af TBzeHanZ Vis inddlæg
Og undre mig også over hvor du har de 20watt du bruger i formelen ?
det 20 W det er størrelsen på de pærer som du har nu.


Citer:
Oprindeligt oprettet af TBzeHanZ Vis inddlæg
hvorfor ikke direkte over relæet ?
fordi man ikke kan montere den så de kommer til at virke korrekt.

Citer:
Oprindeligt oprettet af TBzeHanZ Vis inddlæg
jeg kan så sige jeg brændte mig på de modstande jeg satte i serie og det er vel ikke meningen ?
jo det passer meget godt, og hvis du montere de rigtige så bliver de en nu varmer.

Citer:
Oprindeligt oprettet af TBzeHanZ Vis inddlæg
Og overvågning.... min cykel er fra 87, så ved ikke om fejl overvågning virker lidt for fancy't til den ?
men hvad er fejl overvågning ? og med det relæ du beskriver skal jeg ikke tænke på modtande :D ?
fejl overvågning det vil jeg mene at den har med er ikke helt sikker min har haft det og den er fra 82.
fejl overvågning der er at blink lyset begynder at blinke hurtigere hvis en af dine pærer springer.
Det relæ som jeg snaker om og har linket til har ikke den overvågning så det køre uden modstande og med led og du vil havde den rigtige blink hastighed.


Citer:
Oprindeligt oprettet af TBzeHanZ Vis inddlæg
O
Og omdrejningstælleren er analog dvs. med "drejende kabel" fra motoren, dette kabel drejer så en magnet, som så laver noget strøm som drejer måleren.... ved ikke om dette bliver kaldt en elektronisk Omdrejningstæller ? men er det så imellem magneten og den spole der må gemme sig, jeg skal bruge kontakt spray ?
det er det som jeg ville kalde en analog omdrejningstæller, den ved jeg ikke noget om over hovedet, så bare glem det som jeg har skrevet i første svar.
__________________
Team7000.dk
Besvar med Citat
  #5  
Gammel 05-07-2011, 14:59
Champion
 
Medlem siden: Dec 2010
Indlæg: 140
Default

uha :P super siger squ mange tak for hjælpen, og så er det bare med at gå i krig :D Men tror et nyt relæ nok er det nemmeste så :D
Besvar med Citat
  #6  
Gammel 05-07-2011, 15:05
stig's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: Nov 2009
Sted: FREDERICIA
Indlæg: 2,803
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af TBzeHanZ Vis inddlæg
Men tror et nyt relæ nok er det nemmeste så :D
ja
__________________
Team7000.dk
Besvar med Citat
  #7  
Gammel 03-08-2011, 00:04
Champion
 
Medlem siden: Dec 2010
Indlæg: 140
Default

Har nu købt det omtalte relæ, ELECT. SPECIAL LED - Louis - Motorcycle & Leisure .... men efter montage, har der ikke været det store held med mig :S ... afviser blinket lyser konstant.... og nu ved jeg ikke om det bare er mig, men er det ikke bare at udskifte det gamle relæ med det nye ?
Besvar med Citat
  #8  
Gammel 03-08-2011, 15:56
stig's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: Nov 2009
Sted: FREDERICIA
Indlæg: 2,803
Default

Jo det er bare at udskifte det gamle relæ med det ny.
Men er du sikker på at du har forbundet relæet rigtig, ja jeg ved godt der kun er to ledninger men alligevel.
__________________
Team7000.dk
Besvar med Citat
  #9  
Gammel 03-08-2011, 15:57
Champion
 
Medlem siden: Dec 2010
Indlæg: 140
Default

Altså det er jo et multistik der sidder på nu, så man kan vel ikke rigtigt sætte det forkert på :P ?
Besvar med Citat
  #10  
Gammel 03-08-2011, 16:42
stig's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: Nov 2009
Sted: FREDERICIA
Indlæg: 2,803
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af TBzeHanZ Vis inddlæg
Altså det er jo et multistik der sidder på nu, så man kan vel ikke rigtigt sætte det forkert på :P ?
Vil umiddelbart tro at hvid du ikke får strømmen den rigtige vej i gennem relæet så virker det ikke så prøv lige at trække at relæet er monteret som der er vist på den tegningen som der er på det.
Ben 49 skal monteret på den ledning som kommer fra din afbryder og 49a skal monteret på den lednings som går til blinklysnende.
__________________
Team7000.dk
Besvar med Citat
  #11  
Gammel 03-08-2011, 17:04
Champion
 
Medlem siden: Dec 2010
Indlæg: 140
Default

Yeah det var også sådan jeg forstod det, og pt. virker det jo også (bare for hurtigt) på det andet relæ med regulerbar frekvens. Men jeg kan da prøve at måle på det og kontrollere at strømmen går den rigtige vej.
Besvar med Citat
  #12  
Gammel 03-08-2011, 17:08
stig's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: Nov 2009
Sted: FREDERICIA
Indlæg: 2,803
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af TBzeHanZ Vis inddlæg
Yeah det var også sådan jeg forstod det, og pt. virker det jo også (bare for hurtigt) på det andet relæ med regulerbar frekvens. Men jeg kan da prøve at måle på det og kontrollere at strømmen går den rigtige vej.
hvis du går helt kold kan du prøve at give mig et rimg på 81 61 70 68
__________________
Team7000.dk
Besvar med Citat
  #13  
Gammel 03-08-2011, 18:07
Champion
 
Medlem siden: Dec 2010
Indlæg: 140
Default

Takker m8 ;)
Besvar med Citat
  #14  
Gammel 05-08-2011, 21:25
Champion
 
Medlem siden: Dec 2010
Indlæg: 140
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af stig Vis inddlæg
Vil umiddelbart tro at hvid du ikke får strømmen den rigtige vej i gennem relæet så virker det ikke så prøv lige at trække at relæet er monteret som der er vist på den tegningen som der er på det.
Ben 49 skal monteret på den ledning som kommer fra din afbryder og 49a skal monteret på den lednings som går til blinklysnende.
Strømmen gik den forkerte vej, hvilket undrer mig :/
men lad det ligge, har lavet det midlertidligt nu... skal lige hygge mig et par minutter mere med multistikket på et andet tidspunkt.

Men takker 1000X for Hjælpen :D
Besvar med Citat
Besvar

Bookmarks

Tråd Valg


Ligende Emner
Emne emne starter Forum Besvarelser Indlæg
blinklys j-h Teknik 12 29-05-2011 11:08
Gsx1100f Omdrejningstæller Montøren Teknik 0 02-03-2011 18:12
Omdrejningstæller gået bersærk BerntHertz Teknik 6 17-08-2009 20:50
Renovering af spedometer og omdrejningstæller ? LMJ Teknik 6 02-06-2009 21:30
mål på blinklys jims Teknik 0 01-04-2009 18:00


(12:23)