|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Bliv medlem | mc nyheder | mc marked | mc billeder | mc links | mceventyr | top 100 |
|
|||||||
| Startsiden | Forumoversigt | Medlemmer | Medlemmer | Søg | Indlæg Idag | Marker som læst | Bliv medlem | Kalender | Links |
7Synes godt om
![]() |
|
|
LinkBack | Tråd Valg | Søg i dette emne |
|
|
|||
|
|||
|
Halløjsa garvede mc'ere
Jeg har et mindre problem, som jeg meget gerne vil høre jeres råd omkring. Sagen er den at mit bagdæk er nedslidt (dækmønstret er næsten helt væk i midten) og selvfølgelig skal jeg have nye dæk på snarest. Vil det være uansvarligt og farligt at køre ca. 150 km i weekenden på de dæk eller kan jeg roligt trille videre i tilfælde af tørvejr? Kan i iøvrigt anbefale et godt sted at få nye dæk omkring Århus? |
| Sponsored Links |
|
|
||||
|
||||
|
Så længe at der stadigvæk er lidt mønster på, ville jeg ikke være nervøs i TØRVEJR. Men det duer ikke, hvis der kommer vand!
|
||||
|
||||
|
Hvis det er under lovkravet så er det nok ikke en god idé, MEN JEG ville nu køre alligevel så længe der er gummi, kom selv ud i en situation sidste sommer hvor jeg bestilte dæk i sidste øjeblik, og så tog det noget tid før de kom hjem, der kørte jeg på michelin pilot road 2 med lærredet synligt en del steder, det var heller ikke så sjovt, og slet ikke i regnevejr, hjulspin med 120 km/t! Og sving i regnvejr skulle lige tages lidt forsigtigt, bagenden skred rundt! gør jeg aldrig igen!!
Men så længe der er bare det mindste mønster tilbage ville jeg godt turde køre på dem
|
|
|
|||
|
|||
|
Jeg skal helt sikkert ikke ud og køre i vådt føre, men tænker mere på hvor lang tid der mon går får det pludselig kan sige bang.
|
|
|
||||
|
||||
|
Citer:
|
|||
|
|||
|
Dvs. når mønsteret er helt væk på midten bør jeg få skiftet dæk omgående?
|
|
|
||||
|
||||
|
Citer:
|
|
|
||||
|
||||
|
Citer:
Men som nævnt i tråden, er det nok ikke noget man skal køre for længe på
|
||||
|
||||
|
Citer:
Og hvis man lige kører i det smukke solskinsvejr og bliver overrasket af en byge.......... Hvorefter maskinen kommer i skred og ryger direkte over i en klapvogn (nej ikke en Goldwing men en klapvogn med et barn i). Så ville man tænke tilbage på din anbefaling med en grad af skepsis. Niklas |
|
|
||||
|
||||
|
Citer:
En byge kommer jo ikke fra en skyfri himmel. Jeg kunne aldrig drømme om at køre på nedslidte dæk på våde veje!
|
||||
|
||||
|
Citer:
Ellers skal man altid skifte inden dækket er ulovligt
|
||||
|
||||
|
kør til du kan se første lærred
|
|
|
||||
|
||||
|
"hvis der er gummi på er det sikkert" sårn plejer jeg at sige til min elever når de skal i land ude i den store verden. lidt det samme gælder mht dit bagdæk overordnet set MEN vær ops på følgende:
du blir, rutinemæssigt, stoppet af henning håndjern og hvad der ellers kunne ha været lidt kig på licens og en hyggelig MC sludder ender som en byge af skældsord og en ærgelig bøde grundet at dit dæk er slidt ned...... du blir, uforskyldt, rodet ind i et færdselsuheld og den efterfølgende tekniske inspektion af din knallert afsløre at dit dæk er slidt ned, du får herefter tilkendt en del af skylden selv om der ellers ikke var nogen tvivl om det var andenpart der var skyld i uheldet. jeg vil ikke stille mig til dommer overfor hvad du gør da du er over 18 og dermed gammel nok til selv at vurdere hvad risici du vil løbe :)
|
||||
|
||||
|
"hvis der er gummi på er det sikkert" sårn plejer jeg at sige til min elever når de skal i land ude i den store verden. lidt det samme gælder mht dit bagdæk overordnet set MEN vær ops på følgende:
du blir, rutinemæssigt, stoppet af henning håndjern og hvad der ellers kunne ha været lidt kig på licens og en hyggelig MC sludder ender som en byge af skældsord og en ærgelig bøde grundet at dit dæk er slidt ned...... du blir, uforskyldt, rodet ind i et færdselsuheld og den efterfølgende tekniske inspektion af din knallert afsløre at dit dæk er slidt ned, du får herefter tilkendt en del af skylden selv om der ellers ikke var nogen tvivl om det var andenpart der var skyld i uheldet. jeg vil ikke stille mig til dommer overfor hvad du gør da du er over 18 og dermed gammel nok til selv at vurdere hvad risici du vil løbe :)
|
||||
|
||||
|
Jeg ville også køre hvis det var vigtigt og tørvejr, men alle her i tråden har gode pointer! Så tag selv et valg og det fornuftige valg er også fremlagt :)
Jeg ville køre hen hvor dækket skal skiftes og lave en go brænder xD
|
||||
|
||||
|
Hvis der er bare en smule slidbane tilbage på dækket (hele vejen rundt) ville jeg i dit sted køre i weekenden (hvor der er lovet skyfrit vejr og +15 grader), hvis alternativet er at sidde derhjemme og bande over det gode vejr.
Så længe der er helt tørre veje, er der stort set lige så god kontakt med asfalten, som hvis der havde været mere mønster i dækket. Du skal dog være opmærksom på, at 90% af alle punkteringer sker de sidste 10% af et dæks levetid, samt at det vil koste dig 500kr. pr. dæk der er under mål hvis du bliver stoppet og i værste fald et kørselsforbud. Hvis det overhovedet er muligt, vil jeg dog råde dig til at skifte dækket inden weekenden - så kan du nyde weekendens kørsel med ro i sjælen.
|
||||
|
||||
|
op på det store støtteben, start dyret i gear og hold en fil på midten af dækket til du har lavet en rille der er et par mm dyb
|
|
|
||||
|
||||
|
Citer:
jeg ville ikke køre på de dæk!
Jeg ønsker alle Biker, super godt Biker vejr, pas nu godt på jer selv, og de andre derude, og husk at hilse & at være gode ved hinanden.Ps.Jeg kører Yamaha Vmax & Honda Vf700 Supermagna Helårsmaskine |
|
|
||||
|
||||
|
Citer:
|
||||
|
||||
|
Citer:
|
|||
|
|||
|
Mange tak for jeres gode råd. Jeg smider sgu nye dæk på Kawaen..
God weekend! |
|
|
|||
|
|||
|
I følge fdm er det meget farligt med nedslidte dæk. Jeg tør og vil ikke uden gode dæk.
|
![]() |
| Bookmarks |
| Tråd Valg | Søg i dette emne |
|
|