Motorcykel Forum DK
fb marked køb & salg opret annonce mc nyheder mc billeder mc links mceventyr

Gå tilbage   Motorcykel Forum DK > Teknik > Teknik

Like Tree3Synes godt om
  • 1 Skrevet af knorsfis
  • 1 Skrevet af Jolle
  • 1 Skrevet af Orla Pedersen
Besvar
 
LinkBack Tråd Valg Søg i dette emne
  #1  
Gammel 13-11-2012, 21:26
Specialist
 
Medlem siden: Mar 2009
Indlæg: 1,194
Billeder: 2
Default Renovering af bremsekaliber, tips søges

Hej MCF

Er gået i gang med at ordne bremserne på den gamle z750. Nye stempler og pakninger.
Men er stødt på et lille problem.
Hvordan pokker får jeg støvkappen til at sidde ordentlig?
Hvis jeg sætter den på inden stemplet sættes i kaliberen, kan jeg ikke få stemplet gennem støvkappen, og sætter jeg støvkappen på stemplet først, kan jeg ikke få den til at sidde ordentligt i kaliberen. Måske hvis jeg maser til med en lille skruetrækker, men det har jeg ikke rigtig lyst til at starte med.
Så nogle tip til hvordan jeg får den ordentlig på?
Besvar med Citat
link
  #2  
Gammel 13-11-2012, 22:17
stig's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: Nov 2009
Sted: FREDERICIA
Indlæg: 2,880
Default

Ja hvordan var det nu lige det var da jeg var i gang for to år siden, jeg havde nogle problemer i stil med det du havde.


Kan det passe at du sikker stemplet på først og så skal det helt i bund også støv kappen til sidst, me jeg er ikke sikker på det var sådan jeg bar mig af, har du prøvet på youtube der har jeg tit funde løsninge på den slags problemer, hvis der ikke kommer ander på banen skal jeg nok kikket i værkstedet i morger da jeg har en ekstre kaliber på lager og se om jeg kan finde en løsning
__________________
Team7000.dk
Besvar med Citat
  #3  
Gammel 13-11-2012, 22:37
Kendan's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: Aug 2010
Sted: Arnum sdr. Jylland
Alder: 47
Indlæg: 2,560
Billeder: 55
Default

Stig er nok derhenad...

Hvis du kigger på denne Video: How to Assemble a Brake Caliper | eHow.com
fra omkring 3:50 ser du ca hvordan.
Det er nok ikke en kaliber fra en mc, men måden er nogenlunde det samme.

Kan ikke lige hurtigt opstøve en video/billeder om emnet specifikt til mc, men hvis du søger på nettet ligger der sikkert noget derude.

God arbejdslyst
__________________
Mvh Ken
Besvar med Citat
  #4  
Gammel 13-11-2012, 22:53
Specialist
 
Medlem siden: Mar 2009
Indlæg: 1,194
Billeder: 2
Default

Fandt løsningen.
Støvkappe sættes på stemplet, så det lige sidder på. Så er vulsten der skal ind i rillen fri, og let at få på plads. Så presses stemplet bare ned på plads. Job done.
Kendan Synes godt om dette.
Besvar med Citat
  #5  
Gammel 13-11-2012, 23:01
Legend
 
Medlem siden: Jul 2011
Sted: Midtjylland Fjelstervang
Indlæg: 304
Default

for det første så skal du huske at smøre dine stempler og dine pak ringe med silikone bremsefedt, så kan du nemt trykke dem på plads med fingrene ellers er det ikke lavet rigtigt.
Når stemplet er på plads så kan du med lidt snilde få støv hætten på husk at smør eden lidt også

Jeg bruger selv denne her Googles billedresultat for http://www.spare-parts.dk/umbraco/ImageGen.ashx%3Fwidth%3D470%26image%3D/media/42008/73901-silicone-fedt.jpg


Eks dette ATE Bremsefedt 180 gr, "Den Blå" - GRATIS fragt
__________________
HARLEY::: Det er den nemmeste måde at omsætte brændstof til LARM , uden at få EFFEKT :-)
Besvar med Citat
  #6  
Gammel 13-11-2012, 23:47
Legend
 
Medlem siden: Jul 2011
Sted: Midtjylland Fjelstervang
Indlæg: 304
Default

Han er virkelig en svin med alt det bremsevæske
brake caliper rebuild - YouTube

Der er flere måder på det
Capri brake piston install - YouTube
__________________
HARLEY::: Det er den nemmeste måde at omsætte brændstof til LARM , uden at få EFFEKT :-)
Besvar med Citat
  #7  
Gammel 14-11-2012, 16:52
Specialist
 
Medlem siden: Mar 2009
Indlæg: 1,194
Billeder: 2
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Steffen A Vis inddlæg
Han er virkelig en svin med alt det bremsevæske
brake caliper rebuild - YouTube
Det var den metode jeg også fandt frem til. Dog brugte jeg silikonefedt og ikke bremsevæske.
Besvar med Citat
  #8  
Gammel 14-11-2012, 17:02
Soldier's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: Mar 2009
Sted: Sydjylland/Fyn
Indlæg: 4,301
Billeder: 50
Default

Apropos Bremser.

Har fået skiftet bremser bagpå. Og bakkerne piver, når man bremser.

What to do?
__________________
Skruzuki-ejer!
Besvar med Citat
  #9  
Gammel 14-11-2012, 19:09
Specialist
 
Medlem siden: Mar 2009
Indlæg: 1,194
Billeder: 2
Default

Filer kanten af bremseklodsen lidt.
Besvar med Citat
  #10  
Gammel 14-11-2012, 23:28
Jolle's Avatar
Champion
 
Medlem siden: May 2010
Sted: Fyn's Land
Alder: 42
Indlæg: 152
Billeder: 1
Default

De gange jeg har renoveret en kaliber med pakningssæt osv. har jeg gjort dette, da den rigtig nok kan være ret så besværlig at få på plads, har smurt lidt syrefri olie på den og lempet den til i den rille med en lille skruetrækker.

Når den har fået det olie er stemplet også meget nemmere at få på plads. det glider faktisk lige ned i med et ensartet tryk på begge sider. det er bare måden der virker for mig, har jeg fundet ud af.
Steffen A Synes godt om dette.
__________________
- SkinkeKongen -
Besvar med Citat
  #11  
Gammel 15-11-2012, 07:33
Orla Pedersen's Avatar
Pro
 
Medlem siden: Sep 2010
Sted: Himmerland
Indlæg: 969
Billeder: 36
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Jolle Vis inddlæg
De gange jeg har renoveret en kaliber med pakningssæt osv. har jeg gjort dette, da den rigtig nok kan være ret så besværlig at få på plads, har smurt lidt syrefri olie på den og lempet den til i den rille med en lille skruetrækker.
Dit råd er farligt ! olie opløser over tid den pakning, som skal tætne for bremsevædsken.

Aldrig, aldrig nogensinde olie i nærheden af bremsedele, med mindre at du står med en gammel hydraulik-citroën.
SBW-VS1400 Synes godt om dette.
__________________
mvh. O. Pedersen www.danskemotorcyklister.dk
Besvar med Citat
  #12  
Gammel 26-11-2012, 20:15
Dreamer
 
Medlem siden: Oct 2012
Sted: Djursland
Alder: 44
Indlæg: 8
Default

Der findes fedt der er beregne til og smøre stempler i kalipre. Forveksel ikke det med silikonefedt som er godt til glidere, men ikke steder hvor der kommer bremsevæske.
Det rigtige fedt kan arbejde med gummiet og bremsevæsken.

Hvad angår og få et stempel ind hvor man er nød til og sætte den ydre tætning fast først er løsningen trykluft.
Sæt tætningen fast og smør med det rigtige fedt hvor stemplet skal glide. Hold stemplet hen til gummitætningen så den slutter tæt og blæs med trykluft ind i entet hullet til slangen eller i udluftningsskruehullet så der kommer tryk inde i kalipren. Luften vil prøve og slippe ud og derved folder gummitætningen sig ud omkring stemplet som du stadig hold fast. Når læben er ud over stemplet stopper du luften og trykker stemplet i bund.
Besvar med Citat
Besvar

Bookmarks

Tråd Valg Søg i dette emne
Søg i dette emne:

Udvidet Søgning


Ligende Emner
Emne emne starter Forum Besvarelser Indlæg
Adskillelse af bremsekaliber på '73 Honda CB 350 Four Mads Gravers Teknik 6 05-01-2012 21:30
tips og inspiration søges.... Dina Teknik 31 04-09-2009 00:00
Tips til italiensturen søges Motas MC Ferie 4 17-07-2009 11:05
renovering af bremsekaliber BØN Teknik 5 04-07-2009 20:36


(19:08)