Motorcykel Forum DK
BLIV MEDLEM fb Marked mc nyheder mc billeder mc links



Gå tilbage   Motorcykel Forum DK > Teknik > Teknik

Like Tree1Synes godt om
  • 1 Skrevet af Niklas
Besvar
 
LinkBack Tråd Valg
  #1  
Gammel 01-06-2011, 06:48
blitz's Avatar
Rookie
 
Medlem siden: Apr 2011
Sted: slangerup
Indlæg: 49
Default Sænkning

Min Mc er liige lidt i overkanten af for høj til mine korte ben.
Jeg havde tænkt mig at sænke den lidt i fronten, men ville lige høre herinde først, hvad jeg kan forvente mig af ændrede køre egenskaber, når/hvis man gør dette.
Man ændre jo vinklen mellen forgaffel, og vejen
Derfor ville jeg høre i hvilken retning det ændres hvis jeg sænker den.
Besvar med Citat
link
  #2  
Gammel 01-06-2011, 08:45
Orla Pedersen's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: Sep 2010
Sted: Himmerland
Indlæg: 1,159
Billeder: 41
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af blitz Vis inddlæg
Derfor ville jeg høre i hvilken retning det ændres hvis jeg sænker den.
Start med at justere bagdæmperen til minimum "forspænding", (jeg hader dette misvisende begreb, for det er jo kun en højdekompensator), så har du allerede sænket bagenden et par cm. fra standard. Herefter kan du roligt skyde gaffelrørene 2 cm. op i gaffelkronerne, og så er du faktisk tilbage ved udgangspunktet, altså neutrale styreegenskaber.

Husk på at en stejlere forgaffel kan give livligere grænsende til direkte nervøs retningsstabilitet. Men så længe at du regulerer højden i begge ender af mc'en, så går det ikke galt.

Tjek herefter sidestøttebenet. Det er ikke sikkert at der er hældning nok på mc'en til at den står sikkert. Mc'en skal hælde så meget til venstre at den også stadig vil stå sikkert hvis et hjul taber luften, (ellers risikerer du at komme ud til en punkteret og væltet motorcykel).
__________________
mvh. O. Pedersen www.tfv-org.dk
Besvar med Citat
  #3  
Gammel 01-06-2011, 12:45
blitz's Avatar
Rookie
 
Medlem siden: Apr 2011
Sted: slangerup
Indlæg: 49
Default

Tak for svaret.
Jeg vil kigge på projektet, og se om jeg kan få den sænket, så jeg bedre kan nå jorden.. ;)...
Besvar med Citat
  #4  
Gammel 01-06-2011, 14:58
Niklas's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: Mar 2010
Sted: Sydsjælland
Indlæg: 1,680
Billeder: 10
Default

Har du afprøvet med et lavere sæde?

Niklas
AndrewRR Synes godt om dette.
Besvar med Citat
  #5  
Gammel 01-06-2011, 15:34
Hekto's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Ballogna - helt ude i skoven!
Indlæg: 3,127
Billeder: 6
Default

Lavere dækprofil (med måde)
__________________
I'll rather have a sister in a whorehouse, than a brother on a Honda!!
Besvar med Citat
  #6  
Gammel 01-06-2011, 16:11
blitz's Avatar
Rookie
 
Medlem siden: Apr 2011
Sted: slangerup
Indlæg: 49
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Hekto Vis inddlæg
Lavere dækprofil (med måde)
Jeg har ikke prøvet med lavere sæde, ej heller dækprofilen, men rigtigt gode forslag.
Besvar med Citat
  #7  
Gammel 07-03-2012, 22:25
Newbie
 
Medlem siden: May 2009
Sted: Ans
Indlæg: 15
Default

Sænkning af Yamaha FZ6

Hvordan gør man ? er det et beslag der monteres eller fjernes når der skal sænkes i bag ??

Er der nogle der ved det ??
__________________
[SIGPIC][/SIGPIC]Håndbrygget er bedre
Besvar med Citat
  #8  
Gammel 07-03-2012, 22:45
Specialist
 
Medlem siden: Mar 2011
Sted: Århus
Indlæg: 1,212
Default

Jeg vil klart anbefale at starte med sædet, så undgår man alle bivirkningerne. Hvis dette ikke er tilstrækkeligt, må man igang med Orlas forslag, og hvis dette heller ikke rækker, må man til at skifte kødben eller lignende.
Besvar med Citat
  #9  
Gammel 07-03-2012, 22:50
Specialist
 
Medlem siden: Mar 2011
Sted: Århus
Indlæg: 1,212
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af purark Vis inddlæg
Sænkning af Yamaha FZ6

Hvordan gør man ? er det et beslag der monteres eller fjernes når der skal sænkes i bag ??

Er der nogle der ved det ??
En FZ6 S2 kan sagtens sænkes et par cm i sædet uden at det kan ses eller mærkes bagefter.
Min kones er sænket på den måde. Vi fik det gjort af en pensioneret sadelmager, og eneste mærkbare forskel er at jorden er kommet lidt tættere på .
Sædet på en FZ6 er lidt anderledes, men mon ikke det samme kan gøres her.
Besvar med Citat
  #10  
Gammel 07-03-2012, 22:53
Newbie
 
Medlem siden: May 2009
Sted: Ans
Indlæg: 15
Default

Hej Tourer

Den er sænket, hvad gør man for at få den forhøjet ? bruges der et beslag elign ?
__________________
[SIGPIC][/SIGPIC]Håndbrygget er bedre
Besvar med Citat
  #11  
Gammel 07-03-2012, 22:58
The Dane's Avatar
Legend
 
Medlem siden: Sep 2010
Sted: Kbh.
Alder: 49
Indlæg: 254
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af purark Vis inddlæg
Sænkning af Yamaha FZ6

Hvordan gør man ?
Luften ud af dækkene - tadaaa !
Besvar med Citat
  #12  
Gammel 07-03-2012, 23:00
Specialist
 
Medlem siden: Mar 2011
Sted: Århus
Indlæg: 1,212
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af purark Vis inddlæg
Hej Tourer

Den er sænket, hvad gør man for at få den forhøjet ? bruges der et beslag elign ?
Det kommer selvfølgelig an på hvordan den er sænket.
Besvar med Citat
  #13  
Gammel 08-03-2012, 07:08
Newbie
 
Medlem siden: May 2009
Sted: Ans
Indlæg: 15
Default

Ja det er det jeg spørger til, men sædet er ikke ændret og forgaflen sider hvor den skal i gaffelbroen, kan det være bagdæmperen der er skiftet ?
__________________
[SIGPIC][/SIGPIC]Håndbrygget er bedre
Besvar med Citat
  #14  
Gammel 08-03-2012, 10:23
Legend
 
Medlem siden: Jan 2009
Sted: odense
Indlæg: 335
Billeder: 40
Send en besked over Skype™ til gigi
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Orla Pedersen Vis inddlæg
Start med at justere bagdæmperen til minimum "forspænding", (jeg hader dette misvisende begreb, for det er jo kun en højdekompensator), så har du allerede sænket bagenden et par cm. fra standard. Herefter kan du roligt skyde gaffelrørene 2 cm. op i gaffelkronerne, og så er du faktisk tilbage ved udgangspunktet, altså neutrale styreegenskaber.

Husk på at en stejlere forgaffel kan give livligere grænsende til direkte nervøs retningsstabilitet. Men så længe at du regulerer højden i begge ender af mc'en, så går det ikke galt.

Tjek herefter sidestøttebenet. Det er ikke sikkert at der er hældning nok på mc'en til at den står sikkert. Mc'en skal hælde så meget til venstre at den også stadig vil stå sikkert hvis et hjul taber luften, (ellers risikerer du at komme ud til en punkteret og væltet motorcykel).
Men kan ikke bare justere bagdæmperen til minimum forspænding, bagdæmperen bliver alt for blød når men rammer et hul i vejen det kan mærkes (mild sagt) og har stor konsekvenser ind i svingerne.
Besvar med Citat
  #15  
Gammel 08-03-2012, 20:42
Orla Pedersen's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: Sep 2010
Sted: Himmerland
Indlæg: 1,159
Billeder: 41
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af gigi Vis inddlæg
Men kan ikke bare justere bagdæmperen til minimum forspænding, bagdæmperen bliver alt for blød når men rammer et hul i vejen det kan mærkes (mild sagt) og har stor konsekvenser ind i svingerne.
Se det passer ikke, og det ved alle som har med fjedre at gøre. En fjeder har nøjagtig samme fjederkonstant/hårdhed uanset hvordan du stiller det misvisende begreb "preload".

Det kan også let bevises med et målebånd. Selve fjederen har nøjagtig samme længde når du sidder i sadlen, uanset "preload" justering. Prøv det

Det eneste preload gør er at justere kørehøjden, som også kaldes "sag".

I en affjedringssystem med link vil du endog mærke linksystemets progressivitet som en lidt hårdere opsætning ved at sænke cyklen. Det er jo det, der er meningen med et linksystem, strammere jo mere det presses sammen.

Eneste måde at ændre på blød/hård er at skifte fjeder til en anden fjederkonstant, eller ændre progressiviteten i et evt. linksystem.
__________________
mvh. O. Pedersen www.tfv-org.dk
Besvar med Citat
  #16  
Gammel 09-03-2012, 14:54
Legend
 
Medlem siden: Jan 2009
Sted: odense
Indlæg: 335
Billeder: 40
Send en besked over Skype™ til gigi
Default

Ooo you are so wrong. Jeg vil henviser dig til at læser `Justering af affjedring`fra Motorcykel Touring Klub. Og kig på You tube til `two cliks out.
Besvar med Citat
  #17  
Gammel 09-03-2012, 15:10
Orla Pedersen's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: Sep 2010
Sted: Himmerland
Indlæg: 1,159
Billeder: 41
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af gigi Vis inddlæg
Ooo you are so wrong. Jeg vil henviser dig til at læser `Justering af affjedring`fra Motorcykel Touring Klub. Og kig på You tube til `two cliks out.
Næh, at andre blander begreberne gør det ikke til sandhed. Og i øvrigt skriver Anders på Touring klubbens hjemmeside jo også, citat: "Den helt korrekte måde at kompensere for ekstra vægt ville være at montere hårdere fjedre i støddæmper/forgaffel."

Gå nu ud og mål på din egen mc og få en "aha"-oplevelse.
__________________
mvh. O. Pedersen www.tfv-org.dk

Redigeret af Orla Pedersen; 09-03-2012 kl. 15:17. Årsag: Tilføjelse
Besvar med Citat
  #18  
Gammel 09-03-2012, 15:26
Legend
 
Medlem siden: Jan 2009
Sted: odense
Indlæg: 335
Billeder: 40
Send en besked over Skype™ til gigi
Default

Jeg har set `sag`på mine mc flere gange og afjedrings primært rolle er at tilpaser kørenes egen vægt og type kørsel. En ting, men aldrig må glemme, er, hvorfor der i det hele taget er affjedring på en motorcykel. Nemlig for at hjulene bevarer kontakten med vejen! Basalt, men vigtigt at have i baghovedet, mens man justerer.
Besvar med Citat
  #19  
Gammel 09-03-2012, 15:45
Kox Kox er offline
Pro
 
Medlem siden: Apr 2011
Sted: Herlev
Indlæg: 756
Billeder: 44
Default

Når man justerer forspændingen klemmer man vel fjederen sammen?
Hvis man gør det har fjederen mindre effektiv vandring?

Hvori består ellers preload? Hvad er det man loader?
Besvar med Citat
  #20  
Gammel 09-03-2012, 16:32
Orla Pedersen's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: Sep 2010
Sted: Himmerland
Indlæg: 1,159
Billeder: 41
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Kox Vis inddlæg
Når man justerer forspændingen klemmer man vel fjederen sammen?
Nej, du klemmer ikke fjederen mere sammen ved at ændre "preload", ikke når at du selv er i sadlen. En given fjeder presses nøjagtigt lige meget sammen for en given vægt af fører og mc uanset hvor angrebspunktet er.

Eneste tidspunkt "preload" presser fjederen sammen er når fjederbenet er strukket helt ud, typisk kun når fjederbenet er afmonteret fra cyklen.

Det sker heldigvis aldrig med en fører i sadlen, for du kan slet ikke køre med affjedringen strukket helt ud.

Derfor er det eneste du kan bruge "preload" til, at indstille hvor i den totale affjedringsvej din hvilestilling med last på mc'en skal være, typisk 30 - 50% indfjedret. Men man kan sagtens regulere mere for at opnå en lavere mc, dog på bekostning af mindre affjedringsvandring forsåvidt kompression.

Du bruger derfor "preload" til at genoprette kørehøjden når at du ændrer vægten radikalt som ved en passager, eller megen bagage.

Det er meget vigtigt at forstå, at en given fjeder har en fjederkonstant som gør at fjederen bærer en given vægt ved en ganske bestemt længde.
__________________
mvh. O. Pedersen www.tfv-org.dk
Besvar med Citat
  #21  
Gammel 09-03-2012, 16:53
Legend
 
Medlem siden: Jan 2009
Sted: odense
Indlæg: 335
Billeder: 40
Send en besked over Skype™ til gigi
Default

[QUOTE=Kox;144670]Når man justerer forspændingen klemmer man vel fjederen sammen?


Når man justerer forspænding man kan klemmer eller strækker afjedring
Selfølgelig hvis man vejer over 110kg. det hjælper at skifter med hårdere fjedre i støddæmper/forgaffel."

Justering af returdæmpning

(også kaldet ud-dæmpning og på engelsk rebound). Det er selvfølgelig en fordel, hvis man har separat justering af returdæmpning (hvor hurtigt affjedringen strækker sig ud) og kompressionsdæmpning (hvor træg den er at presse sammen).

Justering af kompressionsdæmpning

Kompressionsdæmpningen (også kaldet ind-dæmpningen) kan også indstilles på en stor del af sportsmotorcyklerne. Jo mindre kompressionsdæmpning man har, desto bedre er mc’en til at opfange ujævnheder. Men der skal være nogen dæmpning.
Besvar med Citat
  #22  
Gammel 10-03-2012, 00:44
Kendan's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: Aug 2010
Sted: Arnum sdr. Jylland
Alder: 51
Indlæg: 2,537
Billeder: 55
Default

Man skal lige huske ikke at blande tingene sammen....

Preload og compression er mekaniske begreber som har med selve fjederen at gøre... Altså hvor meget forspænding fjederen har og hvor meget den kan presse sammen...

Rebound er hydraulisk bevægelse... Dvs at du kontrollerer hvor hurtigt støddæmperen kan strække sig ud igen... Gennem et ventilsystem hvor olien i støddæmperen løber igennem.

Det omvendte af rebound hedder bump... Dvs at du kontrollerer hvor hurtigt støddæmperen kan trykkes sammen... Igen igennem ventiler som olien skal igennem.

Disse to ting er hvidt forskellige, men har dog en meget stor påvirkning på den måde mc´en opfører sig på, dog på hver sin måde!
__________________
Mvh Ken
Besvar med Citat
Besvar

Bookmarks

Tråd Valg


Ligende Emner
Emne emne starter Forum Besvarelser Indlæg
sænkning af mc keld holgaard Teknik 0 10-10-2010 20:47


(14:10)