Motorcykel Forum DK
BLIV MEDLEM fb Marked fb Forum mc nyheder mc billeder mc links



Gå tilbage   Motorcykel Forum DK > Teknik > Teknik

Besvar
 
LinkBack Tråd Valg
  #1  
Gammel 26-07-2010, 14:11
AndrewRR's Avatar
benjamin
 
Medlem siden: May 2010
Sted: Fyn, Odense
Alder: 25
Indlæg: 1,769
Billeder: 26
Default små sten/skidt i Cylinderen

Hejsa alle. Har lige skiftet tændrør på min MC, og ser der ligger noget skidt og nogle små sten nede siden af hullet, og kan derfor ikke afvise om der er røget en sten eller noget skidt ned til cylinderen. Hvad kan dette betyde hvis jeg starter MC'en? De sten der måske er røget ned er lidt mindre end hullet i en 1 krone.
Please help :confused:
__________________
- Mvh. Anders - Kawasaki GPZ 500S

motorcycles don't leak, they piss off their territory.
Besvar med Citat
link
  #2  
Gammel 26-07-2010, 14:35
Lars(Grenå) c's Avatar
Master
 
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Grenå
Alder: 51
Indlæg: 666
Billeder: 2
Default

det er ikke godt det du har gang i.
hvis jeg var dig ville jeg tage en luft pistol og blæse alt skidtet væk fra tændrørne,og der efter skrue dem af igen .
så ville jeg nok prøve at suge eller blæse ned i cylenderen.
Besvar med Citat
  #3  
Gammel 26-07-2010, 15:07
AndrewRR's Avatar
benjamin
 
Medlem siden: May 2010
Sted: Fyn, Odense
Alder: 25
Indlæg: 1,769
Billeder: 26
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Lars(Grenå) c Vis inddlæg
det er ikke godt det du har gang i.
hvis jeg var dig ville jeg tage en luft pistol og blæse alt skidtet væk fra tændrørne,og der efter skrue dem af igen .
så ville jeg nok prøve at suge eller blæse ned i cylenderen.
Det er heller ikke 100% sikker på der er røget der ned, men det tror jeg bare da der ligger noget skidt/små sten nede ved siden af. Jeg har blæst det væk jeg kunne nede ved siden af tændrøret med en luftpistol, men har ikke prøvet at blæse nede ved stemplet.
På dette billede kan du se på pilene hvilke steder der lå småsten og skidt (små kviste, blade osv.):
Attached Thumbnails
skidt.jpg  
__________________
- Mvh. Anders - Kawasaki GPZ 500S

motorcycles don't leak, they piss off their territory.

Redigeret af AndrewRR; 26-07-2010 kl. 15:19.
Besvar med Citat
  #4  
Gammel 26-07-2010, 15:20
AndrewRR's Avatar
benjamin
 
Medlem siden: May 2010
Sted: Fyn, Odense
Alder: 25
Indlæg: 1,769
Billeder: 26
Default

Jeg er bare bange for at der er røget noget ned i min cylinder da jeg skruede de gamle tændrør ud, havde ikke lige tænkt på det kunne ryge ned til cylinderen, før jeg satte de nye i :confused:
__________________
- Mvh. Anders - Kawasaki GPZ 500S

motorcycles don't leak, they piss off their territory.
Besvar med Citat
  #5  
Gammel 26-07-2010, 15:24
Lars(Grenå) c's Avatar
Master
 
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Grenå
Alder: 51
Indlæg: 666
Billeder: 2
Default

så må du jo vurdere om der er faldet noget i cylenderen ,men motoren skal nok køre skidtet igennem
Besvar med Citat
  #6  
Gammel 26-07-2010, 15:25
Motas's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: Mar 2009
Sted: Svinninge, Vestsjælland
Alder: 39
Indlæg: 1,665
Billeder: 3
Default

Det er noget rigtig skidt hvis der er kommet noget ned i cylinderen. Blæs rent omkring tændrøret og så ud med dem igen. Find et stykke tyndt gummislange og få det fixet fast på støvsugeren og så støvsug hver cylinder. Der MÅ IKKE være nogen fremmedlegmer i cylinderen.

Hvis du skal være 200% sikker, skal topstykket af!
__________________
- Hvis du skal brække dig, så brug toilettet - ikke forummet -
Besvar med Citat
  #7  
Gammel 26-07-2010, 15:33
AndrewRR's Avatar
benjamin
 
Medlem siden: May 2010
Sted: Fyn, Odense
Alder: 25
Indlæg: 1,769
Billeder: 26
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Lars(Grenå) c Vis inddlæg
så må du jo vurdere om der er faldet noget i cylenderen ,men motoren skal nok køre skidtet igennem
Det brænder vel kun bladene af. Men være med sten, HVIS der nu er kommet det i.

Citer:
Oprindeligt oprettet af Motas Vis inddlæg
Det er noget rigtig skidt hvis der er kommet noget ned i cylinderen. Blæs rent omkring tændrøret og så ud med dem igen. Find et stykke tyndt gummislange og få det fixet fast på støvsugeren og så støvsug hver cylinder. Der MÅ IKKE være nogen fremmedlegmer i cylinderen.

Hvis du skal være 200% sikker, skal topstykket af!
Så må jeg prøver det med at støvsuge det først. At tage topstykket af er et større arbejde :( Men hvis jeg nu støvsuger den godt og grundigt, turde du så starte maskinen? Og kan jeg evt. tjekke om der er noget inde i cylinderen på en anden måde end at tage topstykket af?
__________________
- Mvh. Anders - Kawasaki GPZ 500S

motorcycles don't leak, they piss off their territory.
Besvar med Citat
  #8  
Gammel 26-07-2010, 16:34
AndrewRR's Avatar
benjamin
 
Medlem siden: May 2010
Sted: Fyn, Odense
Alder: 25
Indlæg: 1,769
Billeder: 26
Default

Så har jeg pustet og støvsuget ned i hulet hvor tændrøret går ned til cylinderen, og rigtig nok, så da jeg støvsuge hørte jeg en lille sten flyve op igennem støvsugerslangen, godt jeg ikke bare startede min MC.
Tusind tak til Lars C og Motas med den gode idé om at støvsuge. Nu må jeg bare suge og puste så godt jeg kan, og se hvad der kommer ud af det.
Nogle som ved hvordan jeg kan få det andet stempel i top uden at starte MC? evt. ved at dreje på svinghjulet, men hvor sidder det lige på en MC? :confused:
__________________
- Mvh. Anders - Kawasaki GPZ 500S

motorcycles don't leak, they piss off their territory.
Besvar med Citat
  #9  
Gammel 26-07-2010, 16:41
Don T
Gæst
 
Indlæg: n/a
Default

Den nemmeste måde at få det andet stempel i top, er ved at sætte maskinen i gear og bruge baghjulet til at dreje krumtappen.
Besvar med Citat
  #10  
Gammel 26-07-2010, 16:48
AndrewRR's Avatar
benjamin
 
Medlem siden: May 2010
Sted: Fyn, Odense
Alder: 25
Indlæg: 1,769
Billeder: 26
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Don T Vis inddlæg
Den nemmeste måde at få det andet stempel i top, er ved at sætte maskinen i gear og bruge baghjulet til at dreje krumtappen.
Selvfølgelig! Tusind tak Don T! :thumbsup:
__________________
- Mvh. Anders - Kawasaki GPZ 500S

motorcycles don't leak, they piss off their territory.
Besvar med Citat
  #11  
Gammel 26-07-2010, 17:20
AndrewRR's Avatar
benjamin
 
Medlem siden: May 2010
Sted: Fyn, Odense
Alder: 25
Indlæg: 1,769
Billeder: 26
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Don T Vis inddlæg
Den nemmeste måde at få det andet stempel i top, er ved at sætte maskinen i gear og bruge baghjulet til at dreje krumtappen.
Okay, det virkede så ikke helt. Kunne SLET ikke få det andet stempel til at komme op, den vil ikke rykke sig ud af stedet når jeg sætter den i gear, den blokere bare bagdækket. :confused:
__________________
- Mvh. Anders - Kawasaki GPZ 500S

motorcycles don't leak, they piss off their territory.
Besvar med Citat
  #12  
Gammel 26-07-2010, 17:35
Champion
 
Medlem siden: Jul 2009
Sted: Aalborg
Indlæg: 178
Default

På venstre side af mc'en sidder dækslet ind til svinghjulet, midt på det dæksel sidder et plastiklåg, tag det af og så sidder der en møtrik derinde du kan rotere motoren med. Du kan nok også godt rotere motoren ved at sætte den i gear hvis du sætter den i højt gear(dvs. 6. gear).
Besvar med Citat
  #13  
Gammel 26-07-2010, 18:08
AndrewRR's Avatar
benjamin
 
Medlem siden: May 2010
Sted: Fyn, Odense
Alder: 25
Indlæg: 1,769
Billeder: 26
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af simon-ms Vis inddlæg
På venstre side af mc'en sidder dækslet ind til svinghjulet, midt på det dæksel sidder et plastiklåg, tag det af og så sidder der en møtrik derinde du kan rotere motoren med. Du kan nok også godt rotere motoren ved at sætte den i gear hvis du sætter den i højt gear(dvs. 6. gear).
Tusind tak, går jeg ud og prøver nu :thumbsup:
__________________
- Mvh. Anders - Kawasaki GPZ 500S

motorcycles don't leak, they piss off their territory.
Besvar med Citat
  #14  
Gammel 26-07-2010, 19:02
Rasmus7000's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Fredericia
Alder: 35
Indlæg: 7,596
Billeder: 6
Send en besked over MSN til Rasmus7000 Send en besked over Skype™ til Rasmus7000
Default

Ja sæt den i højste gear og der efter rotere...
__________________
Ride While You Can!
Besvar med Citat
  #15  
Gammel 26-07-2010, 20:06
Hekto's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Ballogna - helt ude i skoven!
Indlæg: 3,127
Billeder: 6
Default

Du starter og gir' gas! ... eller skiller den helt ad ... også stemlerne ud ... og ser om en lille sten har kilet sig ned imellem cylinder og stempel. Hvad vil du helst?

Den snedige holder rent omkring tændrørene når de skal ud!
__________________
I'll rather have a sister in a whorehouse, than a brother on a Honda!!
Besvar med Citat
  #16  
Gammel 26-07-2010, 20:10
AndrewRR's Avatar
benjamin
 
Medlem siden: May 2010
Sted: Fyn, Odense
Alder: 25
Indlæg: 1,769
Billeder: 26
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Hekto Vis inddlæg
Du starter og gir' gas! ... eller skiller den helt ad ... også stemlerne ud ... og ser om en lille sten har kilet sig ned imellem cylinder og stempel. Hvad vil du helst?

Den snedige holder rent omkring tændrørene når de skal ud!
Hvad havde du gjordt? UDOVER at gøre rent før man fjerner tændrøret, det ved jeg så til en anden gang....
__________________
- Mvh. Anders - Kawasaki GPZ 500S

motorcycles don't leak, they piss off their territory.
Besvar med Citat
  #17  
Gammel 26-07-2010, 21:52
Motas's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: Mar 2009
Sted: Svinninge, Vestsjælland
Alder: 39
Indlæg: 1,665
Billeder: 3
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af AndrewRR Vis inddlæg
Hvad havde du gjordt? UDOVER at gøre rent før man fjerner tændrøret, det ved jeg så til en anden gang....
Jeg ville ikke begynde at rotere motoren, så er der større mulighed for at noget kan komme i klemme.

Jeg ville suge efter alle kunstens regler. Derefter ville jeg suge lidt mere. Til sidst ville jeg finde et høreværn, krydse alt hvad krydses kan og starte pisset.

Hvis du er heldig går det godt.
Hvis du er uheldig skal du have topstykke af. Have alle stemplerne ud. Have honet cylindrer. Have skiftet stempelringe. Og måske stempler.

Men lad os nu ikke male fanden på væggen. Du er sikkert ikke den første.;)
__________________
- Hvis du skal brække dig, så brug toilettet - ikke forummet -
Besvar med Citat
  #18  
Gammel 26-07-2010, 21:56
AndrewRR's Avatar
benjamin
 
Medlem siden: May 2010
Sted: Fyn, Odense
Alder: 25
Indlæg: 1,769
Billeder: 26
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Motas Vis inddlæg
Jeg ville ikke begynde at rotere motoren, så er der større mulighed for at noget kan komme i klemme.

Jeg ville suge efter alle kunstens regler. Derefter ville jeg suge lidt mere. Til sidst ville jeg finde et høreværn, krydse alt hvad krydses kan og starte pisset.

Hvis du er heldig går det godt.
Hvis du er uheldig skal du have topstykke af. Have alle stemplerne ud. Have honet cylindrer. Have skiftet stempelringe. Og måske stempler.

Men lad os nu ikke male fanden på væggen. Du er sikkert ikke den første.;)
Puha, kan godt høre jeg er ude i noget skidt her :( :bonk: :banghead3:
Så du ville ikke rotere motoren (Slukket motor) og få det andet stempel i top, og derved lettere kunne suge det? Eller er det meget lettere at afmontere topstykke osv.?
__________________
- Mvh. Anders - Kawasaki GPZ 500S

motorcycles don't leak, they piss off their territory.
Besvar med Citat
  #19  
Gammel 26-07-2010, 21:59
Don T
Gæst
 
Indlæg: n/a
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af AndrewRR Vis inddlæg
Okay, det virkede så ikke helt. Kunne SLET ikke få det andet stempel til at komme op, den vil ikke rykke sig ud af stedet når jeg sætter den i gear, den blokere bare bagdækket. :confused:
Løft baghjulet fri fra jorden (centralstøtteben eller baghjulsløfter), skub hjulet frem i stød - så flytter stemplet sig lidt hver gang - det skulle ikke være et problem på den måde, især ikke når tændrørene er ude.

Jeg har gjort det på flere af mine maskiner uden problemer.
Besvar med Citat
  #20  
Gammel 26-07-2010, 22:01
SBW-VS1400's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: Apr 2010
Sted: Sønderjylland, Tønder kommune
Alder: 54
Indlæg: 2,546
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af AndrewRR Vis inddlæg
Puha, kan godt høre jeg er ude i noget skidt her :( :bonk: :banghead3:
Så du ville ikke rotere motoren (Slukket motor) og få det andet stempel i top, og derved lettere kunne suge det? Eller er det meget lettere at afmontere topstykke osv.?
Jeg ville ikke få noget til at rotere over hovedet, og heller offere nye toppakninger end evt. stempler og andre dyre ting.
__________________
Hæng ikke med hovedet, hvis du står i lort til halsen.
Besvar med Citat
  #21  
Gammel 26-07-2010, 22:10
Hekto's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Ballogna - helt ude i skoven!
Indlæg: 3,127
Billeder: 6
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af AndrewRR Vis inddlæg
Puha, kan godt høre jeg er ude i noget skidt her :( :bonk: :banghead3:
Så du ville ikke rotere motoren (Slukket motor) og få det andet stempel i top, og derved lettere kunne suge det? Eller er det meget lettere at afmontere topstykke osv.?
1) Undgå at panikke - og virkelig overveje hvor sansynligt det er at der er røget en klippeblok derned

2) Hvis det er sansynligt vil jeg pille toppen af og skubbe stemplet en smule ned og se efter småsten

Nu er det også vanvittigt simpelt på en 2-ventilet Ducati. Af med elastikken og så løsne 4 møtrikker. På Nogle modeller skal man så lige løsne motoren lidt også.

Du kan være heldig den bare bliver blæst ud og uheldig at den laver en fed ridse i cylindren. Så du kan jo også vente med at skilde den ad til du skal skifte cylinderen? Jeg ved ikke hvad der er enklest. Dødsyg situation!
__________________
I'll rather have a sister in a whorehouse, than a brother on a Honda!!
Besvar med Citat
  #22  
Gammel 26-07-2010, 22:12
AndrewRR's Avatar
benjamin
 
Medlem siden: May 2010
Sted: Fyn, Odense
Alder: 25
Indlæg: 1,769
Billeder: 26
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af SBW-VS1400 Vis inddlæg
Jeg ville ikke få noget til at rotere over hovedet, og heller offere nye toppakninger end evt. stempler og andre dyre ting.
Jeg menes da ikke at man skal skifte toppakning bare pga. man skiller topstykket af? Eller måske mig der tager fejl?
__________________
- Mvh. Anders - Kawasaki GPZ 500S

motorcycles don't leak, they piss off their territory.
Besvar med Citat
  #23  
Gammel 26-07-2010, 22:16
Lars(Grenå) c's Avatar
Master
 
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Grenå
Alder: 51
Indlæg: 666
Billeder: 2
Default

Rolig nu.
Hvis han har brugt en støvsuger med en lille slange der kan gå ned i tændrørshullet og ellers har været grundig,så ville jeg da starte skidtet og kære en tur i det fine vejr.
Besvar med Citat
  #24  
Gammel 26-07-2010, 22:16
AndrewRR's Avatar
benjamin
 
Medlem siden: May 2010
Sted: Fyn, Odense
Alder: 25
Indlæg: 1,769
Billeder: 26
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Hekto Vis inddlæg
1) Undgå at panikke - og virkelig overveje hvor sansynligt det er at der er røget en klippeblok derned

2) Hvis det er sansynligt vil jeg pille toppen af og skubbe stemplet en smule ned og se efter småsten

Nu er det også vanvittigt simpelt på en 2-ventilet Ducati. Af med elastikken og så løsne 4 møtrikker. På Nogle modeller skal man så lige løsne motoren lidt også.

Du kan være heldig den bare bliver blæst ud og uheldig at den laver en fed ridse i cylindren. Så du kan jo også vente med at skilde den ad til du skal skifte cylinderen? Jeg ved ikke hvad der er enklest. Dødsyg situation!
Nu er det jo ikke en stor sten der er kommet der ned, hvis der overhovedet er flere, men ville fandeme også være ærgeligt hvis den satte sig fast i en af åbningerne til endten indsugningsventilerne eller udsugningsventilerne. Det bliver også halv dyrt. Ved virkelig ikke hvad jeg vil gøre lige pt. da nogle siger det ene, og en anden siger det andet :confused:
__________________
- Mvh. Anders - Kawasaki GPZ 500S

motorcycles don't leak, they piss off their territory.
Besvar med Citat
  #25  
Gammel 26-07-2010, 22:19
Don T
Gæst
 
Indlæg: n/a
Default

Hvis du alligevel har topstykket af, kan du lige så godt skifte toppakningen, det er sku' træls at den sveder, når du har fået den samlet.

Hvis jeg var i din situation, ville jeg gøre forbrændingskamret rent (som du har gjort) - hvorefter jeg ville starte svinet... men "din cykel, din beslutningen" ;)
Besvar med Citat
Besvar

Bookmarks

Tråd Valg


Ligende Emner
Emne emne starter Forum Besvarelser Indlæg
Sten fløj i hovedet på mig.... Råd søges. Rasmus7000 Generel Debat 22 08-04-2010 20:05
Multi-funktions-spejle til MC - godt eller skidt ? MOTO Generel Debat 12 26-02-2010 16:24


(03:56)