Motorcykel Forum DK
BLIV MEDLEM fb Marked mc nyheder mc billeder mc links



Gå tilbage   Motorcykel Forum DK > Teknik > Teknik

Besvar
 
LinkBack Tråd Valg
  #1  
Gammel 19-05-2010, 16:05
hajslund71's Avatar
Newbie
 
Medlem siden: Jul 2009
Sted: Skive
Indlæg: 13
Default Vedligeholdelse af o-ringskæde?

Jeg har lige fået skiftet kædekittet på min Honda CB450 og den nye kæde af o-ringstypen. Hvordan vedligeholder man en o-ringskæde?
Skal den smøreres med en bestemt type kædeolie og hvor ofte?
Håber I kan hjælpe mig
Besvar med Citat
link
  #2  
Gammel 19-05-2010, 16:22
dktryme's Avatar
Legend
 
Medlem siden: Aug 2009
Sted: Ringe
Indlæg: 263
Billeder: 2
Default

Rens den et par gange om året i lampeolie eller petrolum.og smør den for hver 3-500 km eller hvis du har kørt i regnvejr med kædespray.og hvis du er rigtig omhyglig kan du lægge den i oliebad vinteren over. :thumbsup:
Besvar med Citat
  #3  
Gammel 19-05-2010, 16:27
NilsT's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: Mar 2009
Sted: Spøttrup v. Skive
Alder: 52
Indlæg: 2,500
Billeder: 41
Default

Og smør den mens den er varm, dvs lige når du kommer hjem fra en køretur ..
__________________
Mvh Nils - Triumph Daytona 955i
Besvar med Citat
  #4  
Gammel 19-05-2010, 18:30
Don T
Gæst
 
Indlæg: n/a
Default

Køb en kædespray der er beregnet til O-ringskæder (står på dåsen).

Smør kæden når den er varm (lige efter en køretur), og smør inden rullerne er blanke.

Om du renser kæden eller ej (på gademaskiner), betyder intet for kædens levetid, men det pynter selvfølgelig...

Hvis du sørger for at kæden altid er velsmurt, kan du med kædespray godt få en O-ringskæde til at holde 20-25.000km uden problemer.

Et alternativ kunne være at montere en automatisk kædesmørre (feks. Scottoiler) - når først den er monteret og du har lært at bruge den, gør den det noget nemmere at have en velsmurt kæde, som tilmed holder op til 3 gange så længe som hvis du bruger kædespray.
Besvar med Citat
  #5  
Gammel 19-05-2010, 19:13
LMJ's Avatar
LMJ LMJ er offline
Specialist
 
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Esbjerg
Indlæg: 1,133
Billeder: 20
Default

Som nævnt oven for er det den rigtige fremgangsmåde. Jeg har dog ofte bemærket at når jeg har kørt et par hundrede km eller tre, at rullerne er ved at være blanke (og det er slet ikke fordi jeg er glemsom og glemmer at smøre kæden, nej, nej ;)). Typisk ser jeg det først når jeg skal hjem fra et eller andet gudsforladt sted og har min. 100-150 km at køre.

Derfor har jeg monteret en simpel anordning med en brugt olie smøre-plast-beholder på ca. 100-150 ml (fåes i byggemarkedet eller hos cykelhandleren ;)) og monteret en slange på den som fører ned til kæden. Beholderen er fyldt med kædesavsolie (belært af en vis´Ducati entusiast her på siden) og så er det bare at trykke et par gange, så at kæden får et par squeez olie og "Il problema è risolto". Jeg kalder det dog ikke en Scottoiler når nogen spørger " hwa er det" (der til er den for simpel) men kalder det en Jensen oiler

Forresten skal der lige prikkes et lille ånde hul i toppen af beholderen med en synål, da hvis du som jeg, farer rundt i alperne og bevæger sig et par km op eller ned, vil trykket få olien til at presse ud med det samme.

Redigeret af LMJ; 19-05-2010 kl. 21:23.
Besvar med Citat
  #6  
Gammel 19-05-2010, 21:16
hajslund71's Avatar
Newbie
 
Medlem siden: Jul 2009
Sted: Skive
Indlæg: 13
Default

Mange tak for de gode råd

Redigeret af hajslund71; 19-05-2010 kl. 22:33.
Besvar med Citat
  #7  
Gammel 19-05-2010, 22:04
Bo :o)'s Avatar
Pro
 
Medlem siden: Jan 2010
Sted: Vejen
Indlæg: 935
Default

Hej

De andre har vist så rigeligt svaret på dit spørgsmål så jeg vil bare glæde mig over at se at der rent faktisk er en mere på MCF der har en CB450DX fra 1993 :thumbsup:

Og hvis du finder et sted man kan købe nye forreste bremseskiver til sådan en så sig lige til :confused:

Bo
Besvar med Citat
  #8  
Gammel 19-05-2010, 22:43
hajslund71's Avatar
Newbie
 
Medlem siden: Jul 2009
Sted: Skive
Indlæg: 13
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Bo :o) Vis inddlæg
Hej

De andre har vist så rigeligt svaret på dit spørgsmål så jeg vil bare glæde mig over at se at der rent faktisk er en mere på MCF der har en CB450DX fra 1993 :thumbsup:

Og hvis du finder et sted man kan købe nye forreste bremseskiver til sådan en så sig lige til :confused:

Bo
Hej Bo.
Det er ellers ikke en model, man ser så mange af. Men det er nu en dejlig mc. :thumbsup:
Jeg har ikke lige haft behov for nye bremseskiver endnu, men jeg skal nok forhøre mig i min omgangskreds. :)
Har du søg på nettet? (Jeg synes altid jeg ender på spansksprogede hjemmesider når jeg søger på CB450 DX og jeg kan ikke et klap spansk.:confused:)
Besvar med Citat
  #9  
Gammel 19-05-2010, 22:58
Bo :o)'s Avatar
Pro
 
Medlem siden: Jan 2010
Sted: Vejen
Indlæg: 935
Default

Hej

Skiverne skulle ifølge vedholdende rygter være udgået. Jeg har netop købt min og skulle bruge et par nye for at få den synet.
Jeg fandt et par på eBay som sælger garanterede var ok og det var de også, så i går blev den synet og omregistreret :thumbsup:


Jeg synes også det er en fantastisk cykel. Jeg har købt min som "nr.2" cykel til alm. transport og den er monteret med et par Givi sidetasker så den er helt suveræn til at lave lidt indkøb på og køre "kaffeture"

Den trækker så lige knap så voldsomt som min Hornet men det havde jeg så heller ikke lige forventet :devil:
Besvar med Citat
Besvar

Bookmarks

Tråd Valg


Ligende Emner
Emne emne starter Forum Besvarelser Indlæg
Vedligeholdelse hvidt læder? Rasmus ØH Beklædning 12 18-03-2009 07:25
Hvor meget vedligeholdelse er der ved poleret alu Chris G Teknik 22 10-03-2009 01:20


(03:55)