Motorcykel Forum DK
BLIV MEDLEM fb Marked mc nyheder mc billeder mc links

Gå tilbage   Motorcykel Forum DK > Teknik > Teknik > Projekter

Besvar

LinkBack Tråd Valg
Gammel 27-08-2016, 21:46
AJN AJN er offline
Dreamer

Medlem siden: Aug 2016
Default Mellemrør

Da jeg er ved at udskifte fra single udstødning til dobbelt har jeg et spørgsmål.

På samlingsrøret hvor de 2 forrør samles til en udgang, er der et mellemrør ca. 5 cm. før rørene forenes. (se billedet)

Skal denne rør bibeholdes i dobbeltsystemet?
Attached Images
File Type: jpg Forrøret.jpg (67.9 KB, 46 visninger)
Besvar med Citat
link
Gammel 28-08-2016, 11:01
næstved's Avatar
Champion

Medlem siden: Sep 2014
Sted: Næstved
Alder: 48

Jeg er ikke expert på området, men mener at røret har noget at gøre med trykudligning i systemet. Da du alligevel er ved at ændre på hele set-up'et i udstødningen ville jeg ikke være bekymret for at undlade dette rør.
Jeg her selv (som mange andre) monteret en slip-on lyddæmper på Honda'en uden andre ændringer, og regner med at indsprøtningsanlægget og ECU'en selv finder ud af at kompensere for det - Den kan da ihvertfald stadig køre........
Besvar med Citat
Gammel 28-08-2016, 12:33
AJN AJN er offline
Dreamer

Medlem siden: Aug 2016

Tak for svaret, min bekymring er nok om den kommer til at køre dårligt uden dette mellemrør.

Min svoger havde hørt at det kunne give en dårlig tomgang.

Men måske skal jeg nok bare prøve mig frem
Besvar med Citat
Gammel 29-08-2016, 15:35
næstved's Avatar
Champion

Medlem siden: Sep 2014
Sted: Næstved
Alder: 48

De fleste ændrer på udstødningen for at få mere effekt, mere lyd eller bare for at få et andet udseende. Desvære gør det oftest ikke noget godt for motorgangen - Som eksempel kan nævnes de meget populære slip-on lyddæmpere hvor mange MC'er knalder i udstødningen når man slipper gassen, hvilket kunne tyde på at uforbrændt benzin slipper med ud og antændes i forrørene på grund af ændret modtryk i anlægget.
Hvis man går op i perfekt motorgang skal man nok holde sig til det originale system, da det er tilpasset motoren fra fabrikkens side. Derned siger jeg ikke at man ikke kan få god motorgang med et eftermonteret udstødsanlæg, men det vil sikkert kræve en indkørsel og tilpasning på et rullefelt...... Jeg ved at mange har fået justeret motoren i deres MC'er med godt resultat på et rullefelt både med originalt og uoriginalt udstødssystem monteret.
Nogen er også fuldstændig ligeglade med motorgangen og går kun op i udseendet (og lyden) - som foreksempel de meget moderne ombygninger af ældre maskiner til cafè-racere.
Der er endeløse muligheder for at lege med udstødninger, men husk lige at MC'en faktisk er typegodkendt med den originale, så det var måske en god idè at beholde den såfremt du skal have synet maskinen på et senere tidspunkt (Ved salg foreksempel) - Desuden er politiet i eksempelvis Tyskland ikke særligt glade for ikke-godkendte anlæg og eksempler på konfiskation af udstødningen er set dernede.
Jeg er ikke MC-mekanikker og ovenstående er kun mine personlige holdninger og er ment som et oplæg til at sætte nogen tanker igang - Professionel hjælp kan nok fås hos din lokale MC-mekker eller hos synshallen, hvis du vil køre lovligt...... Eller måske andre herinde har nogle andre erfaringer/kommentarer.....
Besvar med Citat
Besvar

Bookmarks

Tråd Valg

Ligende Emner
Emne emne starter Forum Besvarelser Indlæg
hjælp til at få mellemrør af CJV Teknik 14 10-04-2014 17:17

(20:41)