Motorcykel Forum DK
BLIV MEDLEM fb Marked mc nyheder mc billeder mc links

Gå tilbage   Motorcykel Forum DK > Teknik > Teknik > Projekter

Like Tree3Synes godt om
  • 3 Skrevet af Madden
Besvar

LinkBack Tråd Valg
Gammel 23-08-2016, 15:56
Madden's Avatar
Legend

Medlem siden: Jun 2013
Sted: Sydjylland, men Bosat i Århus
Alder: 29
Billeder: 3
Default Yamaha YBR med nymalet udstødning

Har i går været igang med et projekt som har været længe undervejs. Udstødningen var blevet lige lovlig meget rusten, og efter som en fin ny én i rustfristål ville virke lidt malplaceret og en pris på 20% af knallertens værdi mente jeg det bedre kunne gå at få den malet inden rusten blev for slem. Det har taget 3 år for den at blive så rusten, men har jo reelt set været rusten i noget tid.

Jeg har ikke noget værksted og fint elektrisk værktøj til rådighed her i min Aarhusianske studiebolig så derfor måtte jeg nøjes med stålbørste, sandpapir K150 også noget knofedt.
Sådan her så det ud efter jeg havde børstet og pudset, og bagefter vasket af med en skurresvamp og lidt sæbe hvis der skulle være fedtede fingre også lige skyllet efter med vand.

Det kan godt fornemmes at forrøret var blevet noget rustent, resten var ikke så alvorligt, men så heller ikke pænt ud. Disse udstødninger er også kendt for at ville ruste. Kom ikke bag på mig da jeg så hvor ekstremt tyndt et lag maling der var på selve potten. To strøg med sandpapir alene, var nærmest nok til at komme i bund.

Materialer har stået mig i 205,- vil jeg skyde på.
2 dåser varmefast maling til 200,- også det øvrige.
Det var nok til 4 hele lag + det løse, og så har forrør nok fået 8 lag.

Som det kan ses er det altså desværre ikke det eneste som ruster lidt. Støddæmper og stellet foran bagdækket får lidt overflade rust.

Forrøret blev ikke helt jævnt fordi enkelte små flager af rust sad for godt fast til at jeg med håndkraft kunne fjerne det. Så den er blevet en smule ujævn.

Her fra den anden side, ser ikke så slemt ud her. Også fik boltene også lidt en klat kobberfedt.

Det færdige resultat, dog stadig uden de kosmetiske skjolde på udstødningen. Personligt syntes jeg resultatet er ret hæderligt og er faktisk godt tilfreds. Hvis bare det holder.
Efter 1 time var malingen overfladetør og kunne håndteres, også skulle den opvarmes til 160-200 grader før den kunne hærde.

- Madden
Motas, Soldier og Bo :o) Synes godt om dette.
Gammel 23-08-2016, 20:46
Bo :o)'s Avatar
Pro

Medlem siden: Jan 2010
Sted: Vejen

Hej

Super fedt projekt

Sådan nogle "hyggeprojekter" er mange gange dem man får det største kick ud af.
Og faktisk synes jeg næsten det er federe når man har klaret det med lidt simpelt værktøj.

Og man kan endda lave rigtig meget på et køkkenbord eller stuegulv.... specielt hvis ikke man har en kvinde i huset

Bo :o)
Besvar med Citat
Gammel 24-08-2016, 19:22
Madden's Avatar
Legend

Medlem siden: Jun 2013
Sted: Sydjylland, men Bosat i Århus
Alder: 29
Billeder: 3

Det har du nok ret i Bo, det behøver ikke være en totalrenovering før det kan være et godt projekt. Den med køkkenbord/stuebord kender jeg ikke lige noget til, endnu haha.

Min målsætning at lave service og vedligehold fremover, koster simpelthen for meget at få værksted til det, (set i forhold til det jeg køre og værdien af maskineriet). Men det bliver også spændende at lære noget nyt, er nemlig ikke den store mekaniker.

Bookmarks

Tråd Valg

Ligende Emner
Emne emne starter Forum Besvarelser Indlæg
Yamaha SZR 660 udstødning. ThomasHaurits Teknik 6 07-06-2012 12:52
Yamaha XJ 600S metallisk lyd fra udstødning Willi! Teknik 5 27-12-2011 12:06
Udstødning på gsf 600 hellak Tuning 5 24-06-2011 19:28
4i1 udstødning ?? Allan Tuning 0 25-07-2010 22:26
Ny udstødning - Yamaha XJ 600 kalwa Reservedele 5 27-09-2009 23:20

(00:27)