Motorcykel Forum DK
BLIV MEDLEM fb Marked mc nyheder mc billeder mc links



Gå tilbage   Motorcykel Forum DK > Teknik > Teknik > Beklædning

Besvar
 
LinkBack Tråd Valg
  #1  
Gammel 28-06-2009, 16:37
GNB GNB er offline
Newbie
 
Medlem siden: Jun 2009
Sted: KBH
Indlæg: 12
Default rygskjold eller ej?

hej folkens,

Umiddelbart synes det jo som en fornuftig ide at køre med rygskjold - men jeg snakkede med en læge som fortalte at de som kommer rigtig galt afsted efter en mc-ulykke ofte er dem som rent faktisk kører med rygskjold. Pardoksalt, men det skyldes eftersigende at rygskjoldet kun efterlader nakken tilbage til at tage imod vrid og derfor bliver man lam fra nakken og ned (i stedet for måske "kun" at blive lam fra livet og ned). Er der nogen som har hørt noget lignende eller kender de mere statistiske forhold bag dette paradoks?

vh

GNB
Besvar med Citat
link
  #2  
Gammel 28-06-2009, 18:33
Desperado's Avatar
Champion
 
Medlem siden: Mar 2009
Sted: Vejle
Alder: 42
Indlæg: 228
Billeder: 2
Default

Har aldrig hørt at det er et problem med rygskjold men kan dog godt forstå hvad lægen mener, især hvis man bruger de helt stive rygplader.
Men så må man jo bare købe et led delt som kan flekse og derfor primært beskytter mod slag og lign.
Bruger jeg selv btw :)
__________________
Two wrongs don't make a right, but three rights make a left __Honda VFR800FI
Besvar med Citat
  #3  
Gammel 28-06-2009, 18:38
Champion
 
Medlem siden: May 2009
Sted: 8340
Indlæg: 166
Billeder: 16
Default

Eller det er måske fordi at de rent faktisk overlever, hvor de før døde?

Ellers må du jo bare ud og købe en nakkebeskytter.
Besvar med Citat
  #4  
Gammel 28-06-2009, 18:45
Junior's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: Dec 2008
Sted: 8 min syd for Århus ;o)
Alder: 51
Indlæg: 1,576
Billeder: 12
Send en besked over MSN til Junior
Default

Hmmm hvis valget står mellem lam fra nakken og ned eller død :confused:

Tror sq jeg vælger at dø så
__________________
Beauty is in the eye of the beer holder
Besvar med Citat
  #5  
Gammel 28-06-2009, 19:03
daj72's Avatar
Cool
 
Medlem siden: Mar 2009
Sted: Nordsjælland
Indlæg: 79
Default

Kan følge tankegangen(i teorien).

MEN den skal følges op af noget forskning, for ellers er det jo bare teoretisk.

Jeg kan dog ikke se hvordan et traume på de nederste lændehvivler, beskyttet af skjoldet, kan resultere i en knækket nakke ? Får du slaget nederst, får du slaget nederst.

Jeg fortsætter med skjoldet!
__________________
Vruum Vruum... :149:
http://v-strom.dk/forum
Besvar med Citat
  #6  
Gammel 28-06-2009, 20:08
NilsT's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: Mar 2009
Sted: Spøttrup v. Skive
Alder: 52
Indlæg: 2,500
Billeder: 41
Default

Samme her .. Jeg har det bedst med skjoldet på ;)
__________________
Mvh Nils - Triumph Daytona 955i
Besvar med Citat
  #7  
Gammel 28-06-2009, 22:09
Rookie
 
Medlem siden: Mar 2009
Sted: Hjørring
Indlæg: 32
Default

Og rygskjoldet gør jo ikke, at ryggen er stiv som et bræt og derved gør, at halsen er det der brækker.
Rygskjoldet beskytter mod slag og slid. Hvis man rammer ned på ryggen eller hvis man kurer hen over asfalten.

Iøvrigt har jeg læst en artikel om, at der er væsentligt flere, der kommer tilskade med brystet end med ryggen. Her tales om alvorlige skader. Dainise og et par andre har allerede et kombineret ryg- og brystskjold i handlen.

Iøvrigt kunne jeg ikke drømme om at køre uden rygskjoldet. Og sandsynligvis er det kun et spørgsmål om tid, og jeg også har brystværn på.

Og så skide være man ikke skorer på udseendet, jeg er nok allerede blevet for gammel.

Hilsner fra

Hanst
Besvar med Citat
  #8  
Gammel 28-06-2009, 22:20
ReneER5's Avatar
Rookie
 
Medlem siden: Mar 2009
Sted: 4700
Indlæg: 48
Default

Jeg læste et indlæg(kan ikke huske hvor), men det var en gut som fortalte at han var væltet med ca. 60km/t, hvor lægerne efterfølgende havde fortalt ham, at det var godt han havde rygskjold på. Da de pillede tøjet af ham, var der nemlig mærker i ryggen efter hans skjold. De mente, at uden det havde rygsøjlen fået et pænt knald, og så var han nok ikke sluppet uden men, som han gjorde denne gang.
__________________
M.v.h.
Rene´
Besvar med Citat
  #9  
Gammel 28-06-2009, 22:45
Don T
Gæst
 
Indlæg: n/a
Default

Sikke noget vrøvl - selvfølgelig øger det sikkerheden at køre med rygskjold.

Sammen med styrthjelm, er et rygskjold den bedste måde at beskytte CNS.

Laaangt de fleste skader på rygsøjlen skyldes slag direkte på rygsøjlen og med et rygskjold er denne langt bedre beskyttet end uden.

- og det her kommer fra en der som oftes kører uden rygskjold på gaden (og så ryger jeg desuden også) - ja, ja jeg ved godt at jeg er en "lost course" ;)

Redigeret af Don T; 29-06-2009 kl. 20:59. Årsag: stavefejl
Besvar med Citat
  #10  
Gammel 28-06-2009, 22:59
Hekto's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Ballogna - helt ude i skoven!
Indlæg: 3,127
Billeder: 6
Default

Rygskjoldet skal passe i længden, ellers kan det faktisk give skader.

En anden troværdig mulighed er at dem der har det på, tror de er usårlige og kører lidt længere end talentet rækker. (min yndlingsteori vedr. rygskjold)
__________________
I'll rather have a sister in a whorehouse, than a brother on a Honda!!
Besvar med Citat
  #11  
Gammel 28-06-2009, 23:38
Lennart L's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Slagelse
Alder: 48
Indlæg: 1,493
Billeder: 15
Default

Støtter lidt Hekto's teori (med en lille krølle). Nogle (inklusiv undertegnede) tager stort set kun skjoldet på når der er udsigt til at turen bliver lidt frisk - læs: køre til grænsen, men forhåbentlig ikke over den.... Altså f.Eks banedage, og ture hvor man kører ukendte småveje eller med ukendte med-kørere. Så ja, for mit vedkommende er der da en sammenhæng mellem at køre med skjold og den valgte "risikoprofil" for turen.
Besvar med Citat
  #12  
Gammel 28-06-2009, 23:40
-K7 -'s Avatar
Specialist
 
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Lige her :)
Alder: 28
Indlæg: 5,231
Billeder: 2
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Hekto Vis inddlæg
En anden troværdig mulighed er at dem der har det på, tror de er usårlige og kører lidt længere end talentet rækker. (min yndlingsteori vedr. rygskjold)
endelig fik du skrevet det.. har ventet i lang tid på det ;)

jeg kører altid med rygskjold på og mit passer i længden, og hvis det var farligere at have på end ikke at have det på så tror jeg ikke der blev solgt så mange af dem :confused:
Besvar med Citat
  #13  
Gammel 29-06-2009, 00:22
Hekto's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Ballogna - helt ude i skoven!
Indlæg: 3,127
Billeder: 6
Default

1) Endelig? - første indlæg ... anden linie! :D

2) ... så tror jeg ikke der blev solgt så mange af dem Den holder ikke en meter. Hvor stort er oplaget af Se & Hør ... og hvad gavn gør det blad? Der bliver solgt masser af tingeltangel med netop det argument, at hvis ikke det virkede ville det ikke blive solgt. Fup-medicin, ubrugelige naturpræparater, kalkfjernene magneter, briller med røntgensyn o.s.v.

Man kan være bedre stillet med rygskjold end uden. På den anden side, hvis nu det kan forårsage skader? ... bliver man ikke lidt i tvivle her? :devil:
Jeg tror det er meget svært at lave en statistik der siger noget om at det virker eller ikke. Det er muligt at en læge mener det er farligt ud fra nogle skader han har set, men de samme skder kunne være sket uden rygskjoldet.

Et andet godt 'lægerygte' der teoretisk lyder helt OK er det om at moderne motorcykeldesign giver hofteskader. Man sidder op ad tankens bagkant og ved et frontalt sammenstød slynges kroppen fremad, mens underkroppen holdes tilbage af tanken- det giver mange hofte og rygskader. 'Gammeldags' tanke var flade og runde bagtil, og man gled hen over dem.Det er an meget sansynlig teori - kender endda en der har fået en sådan skade. Hvad så nu? - går vi så alle ud og banker vores tanke flade bagtil??? :confused:
__________________
I'll rather have a sister in a whorehouse, than a brother on a Honda!!
Besvar med Citat
  #14  
Gammel 29-06-2009, 00:30
-K7 -'s Avatar
Specialist
 
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Lige her :)
Alder: 28
Indlæg: 5,231
Billeder: 2
Default

det er måske rigtigt at teorien med at hvis det ikke virker så ville det ikke blive købt.. MEN det siger næsten sig selv (synes jeg) at hvis man falder og man får et stød i ryggen, og man har rygbeskytter på, så tager den noget af slaget, jeg vil til enhver tid sige at det er bedre at have en rygbeskytter på end ikke at have, i hvert fald hvis længden passer.
Besvar med Citat
  #15  
Gammel 29-06-2009, 00:36
Hekto's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Ballogna - helt ude i skoven!
Indlæg: 3,127
Billeder: 6
Default

@K7: Ja, den er bedre end ingenting. Men, om den forøger chancerne for ingen skader med 0.0001% eller 90% det kan ingen vide. Jeg har valgt istedt at sætte en anden rygbeskytter i min jakke istedet, og satser så på at den udgør 80% af den bskyttelse som rygskjoldet giver ... eller ikke giver.:6:
__________________
I'll rather have a sister in a whorehouse, than a brother on a Honda!!
Besvar med Citat
  #16  
Gammel 29-06-2009, 10:41
G.S.
Gæst
 
Indlæg: n/a
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Lennart L Vis inddlæg
Støtter lidt Hekto's teori (med en lille krølle). Nogle (inklusiv undertegnede) tager stort set kun skjoldet på når der er udsigt til at turen bliver lidt frisk - læs: køre til grænsen, men forhåbentlig ikke over den.... Altså f.Eks banedage, og ture hvor man kører ukendte småveje eller med ukendte med-kørere. Så ja, for mit vedkommende er der da en sammenhæng mellem at køre med skjold og den valgte "risikoprofil" for turen.

Sorry Lennart - men det var dog den værste gang sludder jeg længe har læst her på forummet, og så skulle det lige komme fra dig som jeg ellers regner for at være en rigtig fornuftig fyr.

Laver du også "risikoprofil" på dine bilture, således at du (og dine børn hvis du har nogen) ikke behøver have sikkerhedssele på hvis bilturen ikke er "frisk kørsel" eller en banedag :confused:

Man kan sagtens slå ryggen uden at kørslen er foregået med særligt høje hastigheder, så skjoldet beskytter din rygmarv lige så godt ved 50 km/t som ved 250 km/t. Som alt andet personligt udstyr skal skjoldet naturligvis passe til èn i størrelsen. Man kører vel heller ikke med en hjelm eller noget tøj der er for stort i størrelse - vel :confused:

Jeg ved godt at mange ser bort fra rygskjoldet som et "must" ved mc kørsel, og rent statistisk er der måske heller ikke så mange rygskader, men går det galt - så går det rigtig galt. En rullestol er ihvertfald en "no option" for mit vedkommende. Og så vil jeg sådan set sk.de på hvad diverse "kloge" læger har at sige om brug af rygskjoldet. Det blev i sin tid opfundet af en proff. roadracingkører og ikke af en læge så deeeeet :D
Besvar med Citat
  #17  
Gammel 29-06-2009, 10:50
Kurkess's Avatar
Rookie
 
Medlem siden: Mar 2009
Sted: Vendsyssel
Alder: 39
Indlæg: 36
Send en besked over MSN til Kurkess Send en besked over Skype™ til Kurkess
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Hekto Vis inddlæg
1)
Man kan være bedre stillet med rygskjold end uden. På den anden side, hvis nu det kan forårsage skader? ... bliver man ikke lidt i tvivle her? :devil:
Jeg tror det er meget svært at lave en statistik der siger noget om at det virker eller ikke. Det er muligt at en læge mener det er farligt ud fra nogle skader han har set, men de samme skder kunne være sket uden rygskjoldet.
Der er også masser af eksempler på at personer har overlevet bilulykker netop fordi de ikke havde sikkerhedssele på.
Der er også rygere som ryger et helt liv uden at tage skade af det.

Der er altid undtagelser.

Jeg holder på rygskjoldet (men hvorfor har jeg det så ikke på i dag??? Det må guderne vide - nok fordi at jeg hellere vil svede end bløde med måde)
Besvar med Citat
  #18  
Gammel 29-06-2009, 11:23
Lostviking's Avatar
Champion
 
Medlem siden: Jan 2009
Sted: Frederikssund
Alder: 54
Indlæg: 143
Billeder: 4
Send en besked over MSN til Lostviking Send en besked over Skype™ til Lostviking
Default

Kunne også tænkes at dem som kommer tilskade med rygskjold samtidigt også har rygsæk på ryggen med stor kædelås og skivebremselås. i...
Bare en tanke..
__________________
BolDór, når den gider.... :popcorn:
Besvar med Citat
  #19  
Gammel 29-06-2009, 11:56
Hekto's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Ballogna - helt ude i skoven!
Indlæg: 3,127
Billeder: 6
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Lostviking Vis inddlæg
Kunne også tænkes at dem som kommer tilskade med rygskjold samtidigt også har rygsæk på ryggen med stor kædelås og skivebremselås. i...
Bare en tanke..
- og hvis det er tilfældet ... så virkede rygskjoldet jo ikke? Hvad så hvis man havde ramt kantestenen, lygtepælen, sin egen cykkel eller bare en sten på vejen?

Der er nok grænser for hvad man kan tiltro et rygskjold af undergørende virkeninger. Det virker ved et fald på ryggen; men ikke mod forlæns/sideværts bøjninger eller vridninger. Derudover virker det godt når man korer hen ad asfalten, hvis det sidder som det skal.

Man kan jo bare køre med det ... vis man tør - og man kan lade være ... vis man tør!:eek:

Det sjove er bar hvordan danskerne af alle har taget et stykke skisportsudstyr til sig, og forventer at det yder mirakler på ulykker med motorcykler? :6:
__________________
I'll rather have a sister in a whorehouse, than a brother on a Honda!!
Besvar med Citat
  #20  
Gammel 29-06-2009, 12:27
Kurkess's Avatar
Rookie
 
Medlem siden: Mar 2009
Sted: Vendsyssel
Alder: 39
Indlæg: 36
Send en besked over MSN til Kurkess Send en besked over Skype™ til Kurkess
Default

Hvis man rammer en lygtepæl med 150 km i timen er der ikke ret meget som kan afhjælpe en dødelig udgang.

Jeg bilder mig selv ind at den hjælper ved de lavere hastigheder hvor man måske glider på ryggen eller triller rundt.

I øvrigt er det vel arme og ben man brækker som det først hvis man får en trilletur - eller er der statistik på hvad der reelt sker når man kører galt?
Besvar med Citat
  #21  
Gammel 29-06-2009, 12:38
Hekto's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Ballogna - helt ude i skoven!
Indlæg: 3,127
Billeder: 6
Default

Ja, jeg har set en side med %-angivelser af skadeshyppigheden. Jeg kan bare ikke finde den fordømte side!

Jeg håber også at rapporten der kommer til efteråret siger noget om udstyr og motorcykeltype i de uheld der har haft dødelig udgang.
__________________
I'll rather have a sister in a whorehouse, than a brother on a Honda!!
Besvar med Citat
  #22  
Gammel 29-06-2009, 12:46
oopo's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: Mar 2009
Sted: KBH NV
Alder: 37
Indlæg: 2,708
Billeder: 80
Default

Jeg tror chancen er lille for at et rygskjold vil hjælpe i et uheld, men i det mindste vil min ryg være fri for hudafskrab på et rigtigt stort område hvis jeg sku kure hen ad asfalten og det er min grund til at køre med det.
__________________
"And the sound of Moses's Triumph could be heard across Judea"
Besvar med Citat
  #23  
Gammel 29-06-2009, 12:53
Motas's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: Mar 2009
Sted: Svinninge, Vestsjælland
Alder: 39
Indlæg: 1,665
Billeder: 3
Default

Ryggen er jo rigtig sårbar, hvis man lander uheldigt. Jeg er overbevist om at skjoldet kan tage det værste, hvis man lander eller kurer på ryggen. Men man kan selvfølgelig også være uheldig at det forvære skaden.
Jeg tror at chancen for at det virker er størst. Desuden giver "bæltet" på mit skjold god støtte til mine nyrer. Jeg kører aldrig uden !
Besvar med Citat
  #24  
Gammel 29-06-2009, 15:07
Lennart L's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Slagelse
Alder: 48
Indlæg: 1,493
Billeder: 15
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Ralf Vis inddlæg
Sorry Lennart - men det var dog den værste gang sludder jeg længe har læst her på forummet, og så skulle det lige komme fra dig som jeg ellers regner for at være en rigtig fornuftig fyr.

Laver du også "risikoprofil" på dine bilture, således at du (og dine børn hvis du har nogen) ikke behøver have sikkerhedssele på hvis bilturen ikke er "frisk kørsel" eller en banedag :confused:

Man kan sagtens slå ryggen uden at kørslen er foregået med særligt høje hastigheder, så skjoldet beskytter din rygmarv lige så godt ved 50 km/t som ved 250 km/t. Som alt andet personligt udstyr skal skjoldet naturligvis passe til èn i størrelsen. Man kører vel heller ikke med en hjelm eller noget tøj der er for stort i størrelse - vel :confused:

Jeg ved godt at mange ser bort fra rygskjoldet som et "must" ved mc kørsel, og rent statistisk er der måske heller ikke så mange rygskader, men går det galt - så går det rigtig galt. En rullestol er ihvertfald en "no option" for mit vedkommende. Og så vil jeg sådan set sk.de på hvad diverse "kloge" læger har at sige om brug af rygskjoldet. Det blev i sin tid opfundet af en proff. roadracingkører og ikke af en læge så deeeeet :D
Ahh Ralf, nu skal du ikke læse mit indlæg som Fanden læser Biblen.

Jo, selvfølgelig kan man da vælte eller blive påkørt på en 700 meters tur hen til tanken for at købe smøger. MEN jeg vil dælen dulme vurdere risikoen som væsentlig større på en 8 timers banedag, hvor der køres fuld skrue og max nedlægninger i alle sving.

Og den der hentydning om mine børn (har nu kun eet...) og sele i bilen... Selvfølgelig ikke. MEN hvis hun skulle med ud køre en rally-dag (hvad moderen selvfølgelig ville nedlægge veto over) så ville hun udover sele få styrthjelm, dragt og handsker på - det giver jeg hende ikke på ved normal-ture - gør du? Så jo - min holdning er altså at man godt kan vurdere om der for en given tur er forhøjet (læs: ikke lig med at andre ture har NUL) risiko - og så tage sine forholdsregler. Og en af mine forholdsregler er altså at tage rygskjoldet på ved den slags lejligheder... håber ikke det gør noget Det du så måske kan harmes over er at jeg ikke kører med det ALTID - well, feel free :cool: jeg har heller ikke gul vest, dragt med airbag, fartbegrænsning på 130, og vibralys, og og og og og - selvom det måske efter nogens opfattelse ville være fornuftigt...

p.s. Jeg kører også mountain-bike med nogle venner... vi har allesammen cykelhjelm på på disse ofte ret vilde skovture. MEN ingen af os har nogensinde kørt så meget som en meter med cykelhjelm på -altså på vores normale gadecykler... Igen, det er et spm om at vurdere risiko.

p.p.s. du siger det selv... rygskjoldet blev opfundet af en prof roadracer - og altså ikke af BMW's touring-udstyrs afdeling.. get my point? :D
Besvar med Citat
  #25  
Gammel 29-06-2009, 17:20
Hekto's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Ballogna - helt ude i skoven!
Indlæg: 3,127
Billeder: 6
Default

Er der nogen der spekulerer over HVOR sårbare andre dele af kroppen er, når man tager asfalten, selv med lav fart - alene faldet kan give skader?

Skulderskader - beklager, dem gør vi ikke noget ved!
Knæskader - beklager dem gør vi ikke noget ved!
Håndled/Fingerskader - beklager dem må du leve med!
Fodskader - beklager det må du leve med!

Så mens man pakker hele kadaveret ind i læder og beskyttelse, så vil der stadig være nogle kropsdele man er nødt til at have stikkende udenfor, alene af den grund at man jo skal betjene køretøjet!

Så ryggen er da sårbar og det er noget snavs hvis den bliver skadet; men en skulder er også meget sårbar, og den kan bare ikke beskyttes - jo mod knubs og mod at blive knust direkte, men den holder ikke engang til at ens egen vægt lander på den - eller på albuen for den sags skyld.
__________________
I'll rather have a sister in a whorehouse, than a brother on a Honda!!
Besvar med Citat
Besvar

Bookmarks

Tråd Valg


Ligende Emner
Emne emne starter Forum Besvarelser Indlæg
ER-6N eller ER-6F dafa Kawasaki 13 26-09-2009 03:09
Slør i styret eller..? NikolajOvergaard Teknik 7 10-09-2009 18:23
mc tøj eller ej ullaøjegsen Generel Debat 25 26-08-2009 10:51
Ny mc, sportstouring eller...? ChristianH Generel Debat 45 05-08-2009 13:51
Rygskjold til jakke?? oopo Beklædning 4 13-03-2009 15:09


(14:41)