Motorcykel Forum DK
BLIV MEDLEM fb Marked mc nyheder mc billeder mc links



Gå tilbage   Motorcykel Forum DK > Teknik > Teknik > Reservedele

Like Tree2Synes godt om
  • 1 Skrevet af Peter.C
  • 1 Skrevet af Slemmer29
Besvar
 
LinkBack Tråd Valg
  #1  
Gammel 02-08-2016, 23:01
ZXR ZXR er offline
Dreamer
 
Medlem siden: Aug 2016
Indlæg: 2
Default Hvilken olie skal jeg bruge ???

Hej MCF.dk

Jeg ved spørgsmålet har været oppe før, men jeg tilladere mig alligevel at stille det igen

Jeg har netop anskaffet mig en ældre, men rigtig flot Kawasaki ZXR 750 fra '94, som har kørt km 40.000 - hvilken olie skal jeg bruge ???

I manualen står der:
In cold climates..........SAE 10W40 or 10W50
In warm climates........SAE 20W40 or 20W50

(Cyklen vil primært blive brugt til hyggeture i sommer månederne)

Håber i kan komme med nogle gode råd, både hvad angår valg af olie, mærke og hvor man kan købe det til den bedste pris
Besvar med Citat
link
  #2  
Gammel 03-08-2016, 10:52
Peter.C's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: Jun 2010
Sted: Østjylland
Alder: 42
Indlæg: 1,429
Billeder: 10
Default

Tag den til cold climate 10W40 eller 10W50.

Hvilket mærke du bruger er ligegyldigt så længe den er til motorcykel.
I manualen står der også nogle specifikationer olien skal overholde, sørg for at olien også overholder dem, så har du den rette olie.
Soldier Synes godt om dette.
__________________
'08 Honda Fireblade og '06 KTM Super Duke
Besvar med Citat
  #3  
Gammel 04-08-2016, 02:15
næstved's Avatar
Champion
 
Medlem siden: Sep 2014
Sted: Næstved
Alder: 48
Indlæg: 169
Default

Jeg er helt enig med Peter.C angående olien, men hvis du lige har købt motorcyklen og ikke ved hvornår oliefilteret sidst er skiftet ville jeg nok også skifte dette med et samme. I den forbindelse vil jeg anbefale dig at købe et filter af anerkendt mærke, da "No Name" fabrikater fra underlødige lande godt kan have en noget svingende kvalitet, og ingen olie er bedre end dets filter......
Med det samme synes jeg det er værd at tænke på at checke/skifte bremsevæsken da det ofte bliver forsømt på ældre maskiner, der måske ikke kører så meget.
Besvar med Citat
  #4  
Gammel 04-08-2016, 08:02
Matthias's Avatar
Master
 
Medlem siden: Mar 2009
Sted: Bylderup Bov
Indlæg: 619
Default

Man køber ikke et filter af anerkendt mærke!
Man køber et originalt filter ved Kawasaki.
Hvis ikke det er gjort for nyligt, så få også skiftet bremsevæsken. Det er et punkt mange overser.
Besvar med Citat
  #5  
Gammel 04-08-2016, 12:24
næstved's Avatar
Champion
 
Medlem siden: Sep 2014
Sted: Næstved
Alder: 48
Indlæg: 169
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Matthias Vis inddlæg
Man køber ikke et filter af anerkendt mærke!
Man køber et originalt filter ved Kawasaki.
Hvis ikke det er gjort for nyligt, så få også skiftet bremsevæsken. Det er et punkt mange overser.
På sin vis er jeg enig med dig med hensyn til at købe originale filtre, men på en 22 år gammel MC ville jeg fint kunne "nøjes" med et uoriginalt af anerkendt fabrikat - For eksempel laver K&N udmærkede filtre - En pris sammenligning ville gøre udslaget for mig.

Yes - Check/skift endelig bremsevæsken...
Besvar med Citat
  #6  
Gammel 04-08-2016, 14:45
Legend
 
Medlem siden: Mar 2011
Sted: Randers NV
Alder: 40
Indlæg: 331
Default

Originalt filter. Altid.

Har prøvet at købet et uoriginalt filter af "anerkendt fabrikat" der viste sig ikke at være konstrueret til at holde på olien under stilstand (modsat bilen). Det betød olien rendte tilbage i sumpen og motoren brugte 4-5 sekunder på at opbygge olietryk ved start.
__________________
Mvh Thomas
Besvar med Citat
  #7  
Gammel 04-08-2016, 18:52
Legend
 
Medlem siden: Jul 2012
Sted: Esbjerg
Indlæg: 331
Default

Denne olie dækker hele spektret, og er til at betale: https://landberg.dk/castrol-power-1-...10w-50-4l-p725
Besvar med Citat
  #8  
Gammel 04-08-2016, 21:05
Matthias's Avatar
Master
 
Medlem siden: Mar 2009
Sted: Bylderup Bov
Indlæg: 619
Default

Næstved, hvorfor mener du en gammel motor kan nøjes med et filter af måske dårligere kvalitet?
En gammel motor har i allerhøjeste grad brug for et filter af bedste kvalitet.
Hvorfor?
Jo, se farven på olien på den gamle cykel. Den er ret sikkert helt sort af sod og andre kedelige ting. Tror du ikke det vil være bedst at få mest muligt af den slags sorteret fra?
Ved ikke at bruge et originalt filter, ved du intet om det renser godt nok.
Jeg kan forøvrigt anbefale at læse indlæg nr. 6 i denne tråd fra en anden side:
Originalt/Uoriginalt oliefilter?? - Skrevet af KMP (kører mest pænt)
Besvar med Citat
  #9  
Gammel 04-08-2016, 23:14
Newbie
 
Medlem siden: Jul 2016
Sted: Horsens
Indlæg: 15
Default

Et kawasaki filter koster ca 70 kr.

Hvorfor spare på sådan noget ??
Høgfeldt Synes godt om dette.
Besvar med Citat
  #10  
Gammel 05-08-2016, 00:15
Legend
 
Medlem siden: Jul 2012
Sted: Esbjerg
Indlæg: 331
Default

Siden hvornår kan et originalt filter sortere sod fra i olien i en sådan grad at man kan se forskel på farven af olien?

Nu laver kawasaki nok ikke selv deres filtre, ligesom de ikke laver deres bolte og meget andet selv. Så hvorfor gå igennem endnu et led i fødekæden?

K&N laver blandet andet filtre for mange af de store mærker...Hvorfor skulle det være bedre fordi der står kawasaki på emballagen, og koster lidt mere?

Jeg har brugt 5 forskellige oliefiltre i min maskine: K&N, originalt, Biltema, Hiflo og et helt uden mærke. Jeg har kørt både 2 og 3 olieskift på et filter, og har endda strukket serviceintervallet på olien lidt ind imellem. Jeg har "desværre" ikke kunnet slide den op på 167.000km men det kommer nok...

Om det er 70kroner eller en 5'er er mig ligemeget, jeg betaler ikke for noget som jeg ikke synes er prisen værd. Mange ting på motorcykler er lavet til at være "godt nok" se bare på bremser og affjedring på mange cykler der måske ikke lige koster flere hundrede tusinde.. Hvorfor skulle aftermarked dele ikke kunne være bedre end det producenten fik lavet for 10 år siden?

Mange cykler deler også oliefilter, selvom der er stor forskel på motoropbygningen, slagvolumen osv...I en perfekt verden hvor alt var optimeret, skulle man jo mene at de måtte kræve forskellige filte. Det min cykel bruger passer i alt ca 200 modeller/årgange fra 200cm til 1100ccm.

Min ene cykel er basalt set designet i 80'erne, mon ikke der er sket noget nyt siden da?

Folk kan ind imellem virke lidt sippede med motorcyklen, men udsætter "madkassen" for langt værre ting, og de holder som regel noooogle hundrede tusinde km.

Er enig i at man ved hvad man har med et originalt filter, ligesom jeg sikkert godt kunne smide 20w40 yamalube på min maskine. For mig er der bare bedre og/el. billigere alternativer derude.
Besvar med Citat
  #11  
Gammel 05-08-2016, 07:48
Matthias's Avatar
Master
 
Medlem siden: Mar 2009
Sted: Bylderup Bov
Indlæg: 619
Default

Jens, jeg vil bare fortælle at det er vigtig med et godt filter, fordi en gammel motor forurener olien meget mere end en ny motor. Filtret kan selvfølgelig ikke fange det hele.
Har du læst indlægget fra Lange, som jeg linker til?
Som han skriver til sidst:
"Så under alle omstændighedder hvorfor bruge kvalitetsolie og så et måske skod filter? Hænger ikke sammen."

Men føler du dig godt tilfreds med et uoriginalt filter,så brug du endelig det. Jeg synes bare det er forkert at anbefale andre at bruge noget som man reelt ikke kender noget til.
Besvar med Citat
  #12  
Gammel 05-08-2016, 21:56
Legend
 
Medlem siden: Jul 2012
Sted: Esbjerg
Indlæg: 331
Default

Der er vidst ikke ret mange af os der har kompetencer til at stå inde for alle filtre og olietyper der findes. Derfor giver det jo god mening at anbefale andre ting, man selv har gode erfaringer med.

Men nu var det vidst kun trådstarter der snakkede om at et mindre godt filter måtte være fint nok. Her tænkes nok nærmere på at man ikke vil ofre alverden på en gammel dynge, mere end at et billigt filter må være fint fordi den er gammel.

Der er jo heller ingen der bevidst vælger et beviseligt dårligt filter, på en n maskine til en kvart mil "fordi olien er jo ren og filteret skal ikke opsamle så meget skidt" :)
Besvar med Citat
  #13  
Gammel 06-08-2016, 11:30
Matthias's Avatar
Master
 
Medlem siden: Mar 2009
Sted: Bylderup Bov
Indlæg: 619
Default

Jens, det der kan være godt til den ene cykel behøver jo ikke at være godt til en anden.
Ved et uoriginalt filter aner man intet om der er monteret en tilbageløbsventil eller en overtryksventil. Og hvis der, er de så justeret til det rigtige tryk?
Prisforskellen mellem de 2 filtre er så lille, at jeg ikke på nogen måde vil tage risikoen for motorskader ved et tvivlsomt filter.
Besvar med Citat
  #14  
Gammel 07-08-2016, 00:20
ZXR ZXR er offline
Dreamer
 
Medlem siden: Aug 2016
Indlæg: 2
Default

Tak for de mange svar
Det endte med køb af et org. oliefilter, samt 4L BellRay 10W40 olie. For nemhedens skyld handlede jeg hos en forhandler, så jeg kunne skifte det med det samme og komme ud og trille en tur. Da jeg kom hjem efter køreturen, opdagede jeg at det ene gaffelben savlede og pakdåsen derved måtte være utæt, øv! Cyklen havde før den kom i mit ejerskab stået i en tør kælder og ikke kørt i små to år, hvilket jeg tilskriver årsagen til den nu er utæt (har mærket efter stenslag el. lignende, og der er ikke noget at komme efter).
Er der nogen som har et godt forslag på en netbutik, hvor man kan handle pakdåser og reservedele generelt - gerne både i ind og udland ?? (til den bedste pris naturligvis )
PFT.
Besvar med Citat
  #15  
Gammel 07-08-2016, 13:43
Cool
 
Medlem siden: Sep 2012
Sted: Aarhus c
Indlæg: 88
Default

Cmsnl plejer at være et godt sted, fine tegninger og hvis man har part nr kan man bare søge på det.
Besvar med Citat
Besvar

Bookmarks

Søgeord
kawasaki, mærke, olie, zxr

Tråd Valg


Ligende Emner
Emne emne starter Forum Besvarelser Indlæg
hvilken olie på min MC. Joker22 Teknik 8 27-11-2015 23:47
Skal bruge mere vakuum Trykpaa Teknik 8 16-03-2013 18:08
Hvilken olie skal man købe? Morphy Generel Debat 15 21-07-2012 12:25
Hvad skal man bruge en båndoptager til.. Victor Off Topic 1 24-03-2011 22:31
Hvilken Olie på Vfr rc36? lars pedersen Teknik 21 19-07-2010 14:32


(07:36)