Motorcykel Forum DK
BLIV MEDLEM fb Marked fb Forum mc nyheder mc billeder mc links

Gå tilbage   Motorcykel Forum DK > Teknik > Teknik > Reservedele

Like Tree1Synes godt om
  • 1 Skrevet af Madden
Besvar

LinkBack Tråd Valg
Gammel 03-04-2017, 15:55
Madden's Avatar
Legend

Medlem siden: Jun 2013
Sted: Sydjylland, men Bosat i Århus
Alder: 28
Billeder: 3
Default Maling af motor, uden afmontering.

Goddag,
Jeg har én måske to motorer som ikke ser helt så pæne ud som de gjorde fra ny. Desværre er jeg ikke alt for teknisk stærk ud i mekanik, i hvert fald ikke endnu, så derfor vil jeg helst ikke skille hele lortet ad.
(En anden udfordring er også at mine faciliteter og værktøj til at udføre de helt store renoveringen, heller ikke er til stede).
Men kunne godt bruge lidt råd evt. erfaringer.

Har altså overvejet at male motor med en aluminiumsfarvet, varmebestandig maling, potentielt denne her CarGizmo
kender ikke firmaet, men produktet skulle være fornuftigt til prisen. Den kan klare 750 grader celcius og er som sagt samme farve som motoren oprindeligt var. Men det skidt det irre jo lidt.

Planen var at vaske og rense overflade grundigt (god forberedelse er det halve arbejde). Og påføre malingen med pensel (har kun kunne finde én enkelt video på nettet hvor nogen pensler malingen på, samtidig med at motoren stadig sidder monteret). Derfor er jeg ikke 100% på hvor godt det kan blive. Personen her anvendte ikke nogen form for grunder, og det var heller ikke umiddelbart min plan.
Det eneste jeg ville afmontere ville være udstødningen så der var lidt mere arbejdsrum.

Hvis nogen her har malet motor, specielt mens den var på cyklen ville det være fedt lige at høre lidt. Og SKAL der grundes? Læser nogle steder at folk skrive aluminium skal grundes med sådan en ætsende grunder...
Ellers vil jeg da også gerne høre om nogen kender et andet, rigtig godt produkt som jeg kan pensle på. Fordi det bliver for omfangsrigt og ambitiøst at skulle skille det ad. (det må komme med tiden).

- Madden
Gammel 03-04-2017, 23:32
kjæhr's Avatar
Pro

Medlem siden: Jan 2011
Sted: Oddesund Nord, 7790 Thyholm
Alder: 59
Billeder: 57

Nøgleordet for et fornuftigt resultat er afrensning og affedtning, synes det lyder som et absolut fornuftigt projekt, som du selv påpeger er forberedelse det halve arbejde, så du må i gang med grundig rengøring, med lidt øvelse er det faktisk muligt at påføre maling med pensel, så det næsten flyder ud i et.
Go fornøjelse, og lad os da se et par billeder når du er færdig.

Kjæhr
Besvar med Citat
Gammel 06-04-2017, 01:36
Madden's Avatar
Legend

Ja, forberedelse er helt sikkert afgørende når der er tale om malearbejde. Jeg tænker, at jeg bare må give mig i kast med det. Havde håbet på lidt input med erfaringer. Men havde planer om at projektet skulle igangsættes i påsken. Så må hellere få bestilt de fornødne remedier.
Jeg skal nok tage billeder og optage video af processen
kjæhr Synes godt om dette.
Gammel 07-04-2017, 22:09
Madden's Avatar
Legend

Jeg har ikke droppet projektet, men jeg har droppet den oprindelige plan, med den maling. Fordi jeg følte mig ikke helt sikker ved firmaet og deres valg af "fragtmand". Desuden kræver produktet for høj en temperatur, over 200 °C for at hærde. Og så varm bliver motoren jo forhåbentlig aldrig.
Jeg ændre lidt i planerne om klargøring, ny procedure.
Og på trods af at jeg har lejet lidt med tanken om at male lidt med en anden farve, så køre jeg alligevel stadig den mere sikre og konservative stil og maler den i den oprindelige aluminiumsfarve.
Projektet skulle efter planen, stadig påbegyndes i Påsken.

Bookmarks

Søgeord
maling, motor, på mc, varmebestandig

Tråd Valg

Ligende Emner
Emne emne starter Forum Besvarelser Indlæg
Opbevaring af motor i Garage med eller uden olie??? roedvigmads Generel Debat 6 25-06-2015 02:27
afmontering bagsvinger snuddi Teknik 7 01-04-2013 13:21
dæk afmontering (maskine) sttn Dæk 13 06-06-2012 17:42
Afmontering af forrør BBJ Teknik 6 01-04-2010 11:52

(00:47)