Motorcykel Forum DK
BLIV MEDLEM fb Marked mc nyheder mc billeder mc links



Gå tilbage   Motorcykel Forum DK > Teknik > Teknik > Reservedele

Like Tree31Synes godt om
Besvar
 
LinkBack Tråd Valg
  #26  
Gammel 15-02-2014, 01:48
Alive's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: May 2012
Sted: Lejre
Alder: 49
Indlæg: 1,676
Billeder: 19
Default

Forstår dig Motor..

Fra en ’ved intet om el’ til en anden: Det de herre prøver at forklare er at LED pærerne i dine nye blinklys ikke trækker den samme strøm som de originale, derfor kan de ikke aktivere dine blinkrelæer.
Den ’rigtige’ måder er at skifte relær ikke sætte en modstand ind…..

Går det helt galt kan man vel rækken hånden ud ?
Motor Synes godt om dette.
__________________
One life, live it !
Besvar med Citat
link
  #27  
Gammel 15-02-2014, 02:08
kjæhr's Avatar
Pro
 
Medlem siden: Jan 2011
Sted: Oddesund Nord, 7790 Thyholm
Alder: 59
Indlæg: 795
Billeder: 57
Default

Vil ønske Motor held og lykke, og fuld respekt for at lade et værksted tage sig af det,
Jeg har det med el på nøjagtig samme måde, fatter det simpelthen ikke. Men Motor, så er der så meget andet vi er ørne til. !!

d.b.h.
Kjæhr
Motor Synes godt om dette.
Besvar med Citat
  #28  
Gammel 15-02-2014, 14:41
birkla's Avatar
Master
 
Medlem siden: Mar 2009
Sted: Nakskov
Indlæg: 513
Billeder: 77
Default

Hej

Det er nu ikke fordi det er så vanskeligt endda, jeg har prøvet at tegne lidt ubehjælpeligt på dit foto, måske du kan bruge det?



Tror det der snyder dig, er at der bruges samme kabelfarve i begge sider på din nye modstand, men du skal bare "lade" som om de to i den ene side er sorte, og så sidder de i hver sin ende af modstanden. Som andre skriver, er modstanden ligeglad med om strømmen komme fra højre eller venstre side. Og jeg forestiller mig, at grunden til, at der er to ledninger i hver side, er for at gøre det lettere at samle, det er det jeg har prøvet at tegne på billedet :-)
Muir Synes godt om dette.
Besvar med Citat
  #29  
Gammel 15-02-2014, 17:02
Muir's Avatar
Legend
 
Medlem siden: Jun 2012
Sted: Djursland
Alder: 31
Indlæg: 238
Billeder: 10
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Tourer Vis inddlæg
Det er ikke rigtigt.
Ved at parallelforbinde den ekstra modstand over LED pæren nedsætter man den samlede modstand overfor relæet. Dette bevirker at der trækkes mere strøm over blinkrelæet.

Dette er i bund og grund en tåbelig hovsa metode, fordi man skal bruge benzin på at producere strøm, der blot skal brændes af i en modstand, der igen producerer varme, der så igen skal afledes.
Den rigtige metode at skifte blinkrelæet til et, der kan håndtere LED pærer.
Det er rigtigt nok jeg koksede rundt i det, også hvordan det nu lige er serie og parallelforbindelser.
Så kan jeg lære at logge på midt om natten

Tourer har helt ret i at det er strømforbruget der øges ved parallel, ikke modstanden.
Tourer Synes godt om dette.
__________________
“Don't find fault, find a remedy; anybody can complain”
Besvar med Citat
  #30  
Gammel 15-02-2014, 21:50
Motor's Avatar
Pro
 
Medlem siden: Mar 2013
Sted: Køge
Indlæg: 840
Billeder: 10
Default

Hej igen.
Så har jeg fået overført Birkla's forslag til mit køkkenbord + tape ;-)
Kunne der opnås konsensus omkring, at dette ligner en løsninger der bør virke?

Ha' ellers en god lørdag aften :-)

/Motor

Besvar med Citat
  #31  
Gammel 15-02-2014, 22:12
Muir's Avatar
Legend
 
Medlem siden: Jun 2012
Sted: Djursland
Alder: 31
Indlæg: 238
Billeder: 10
Default

Helt korrekt så vidt jeg kan se (ikke så træt i dag) :p
Bare lige en enkel ting: *Hvis* rød fra ledningsnettet er plus skal du have byttet om på de to ledninger fra blinklyset. Efter modstanden har du sort tilsluttet blinklyset hvor rød er sløjfet fra ledningsnettet.
LED virker kun hvis du tilslutter plus og minus(stel) korrekt, med glødepærer har det ingen betydning.
__________________
“Don't find fault, find a remedy; anybody can complain”
Besvar med Citat
  #32  
Gammel 15-02-2014, 22:24
Motor's Avatar
Pro
 
Medlem siden: Mar 2013
Sted: Køge
Indlæg: 840
Billeder: 10
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Muir Vis inddlæg
Helt korrekt så vidt jeg kan se (ikke så træt i dag) :p
Bare lige en enkel ting: *Hvis* rød fra ledningsnettet er plus skal du have byttet om på de to ledninger fra blinklyset. Efter modstanden har du sort tilsluttet blinklyset hvor rød er sløjfet fra ledningsnettet.
LED virker kun hvis du tilslutter plus og minus(stel) korrekt, med glødepærer har det ingen betydning.
Du har ret - selv jeg fattede det du skrev - det går sgu' fremad *GGG*
Muir Synes godt om dette.
Besvar med Citat
  #33  
Gammel 15-02-2014, 22:25
Motor's Avatar
Pro
 
Medlem siden: Mar 2013
Sted: Køge
Indlæg: 840
Billeder: 10
Default

PS. I morgen tester jeg det af - og vender tilbage hurtigst herefter ;-)
Besvar med Citat
  #34  
Gammel 15-02-2014, 22:26
Muir's Avatar
Legend
 
Medlem siden: Jun 2012
Sted: Djursland
Alder: 31
Indlæg: 238
Billeder: 10
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Motor Vis inddlæg
Du har ret - selv jeg fattede det du skrev - det går sgu' fremad *GGG*
Haha thumbs up mand, det er også et skulderklap for mig
Tror også vi har nået topmålet af Paint-vandaliserede snapshots indtil videre
Motor Synes godt om dette.
__________________
“Don't find fault, find a remedy; anybody can complain”
Besvar med Citat
  #35  
Gammel 15-02-2014, 22:41
Soldier's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: Mar 2009
Sted: Sydjylland/Fyn
Indlæg: 4,445
Billeder: 50
Default

12daf
__________________
Skruzuki-ejer!
Besvar med Citat
  #36  
Gammel 15-02-2014, 22:53
Muir's Avatar
Legend
 
Medlem siden: Jun 2012
Sted: Djursland
Alder: 31
Indlæg: 238
Billeder: 10
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Soldier Vis inddlæg
Skal modstanden ikke KUN monteres på den ENE ledning?? Altså den røde? +? Det andet giver da direkte kortslutning?
Ja det giver en kontrolleret kortslutning, men det er også meningen.
Ideen er at modstanden også trækker noget strøm ligesom en alm. pære ville, hvilket er nødvendigt for et standard blinkrelæ kan fungere rigtigt.
LED har så lavt strømforbrug at blinkfrekvensen bliver alt for høj jo mindre du sætter en ekstra "effektsluger" ind i kredsen.
Det er også grunden til det skal være en effektmodstand du sætter ind, og ikke bare en lille keramikmodstand. Den trækker noget effekt og bliver ret varm af samme grund.
__________________
“Don't find fault, find a remedy; anybody can complain”
Besvar med Citat
  #37  
Gammel 15-02-2014, 22:58
Muir's Avatar
Legend
 
Medlem siden: Jun 2012
Sted: Djursland
Alder: 31
Indlæg: 238
Billeder: 10
Default

Hvis du i stedet koblede forbindelsen i serie over den røde ledning opnåede du kun et spændingstab, så fik blinklyset måske kun 9V i stedet for 12V.

*edit*
regnede lige efter på spændingstabet ved at seriekoble modstanden, og det er helt præcist kun ca. 30mV
__________________
“Don't find fault, find a remedy; anybody can complain”
Besvar med Citat
  #38  
Gammel 15-02-2014, 23:01
Soldier's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: Mar 2009
Sted: Sydjylland/Fyn
Indlæg: 4,445
Billeder: 50
Default

Er det ikke nemmere med et ordentligt relæ, i stedet for al den lodning, og mulighed for kortslutning til følge...
Muir Synes godt om dette.
__________________
Skruzuki-ejer!
Besvar med Citat
  #39  
Gammel 15-02-2014, 23:07
Muir's Avatar
Legend
 
Medlem siden: Jun 2012
Sted: Djursland
Alder: 31
Indlæg: 238
Billeder: 10
Default

Jo det vil jeg give dig ret i. Nu tænker jeg Motor bare tester vandene så at sige, men vil du have LED blink hele vejen rundt er et LED relæ at foretrække.
Når man alligevel skal trække ekstra effekt med en modstand er fordelen halvt spildt.
__________________
“Don't find fault, find a remedy; anybody can complain”
Besvar med Citat
  #40  
Gammel 15-02-2014, 23:13
Motor's Avatar
Pro
 
Medlem siden: Mar 2013
Sted: Køge
Indlæg: 840
Billeder: 10
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Soldier Vis inddlæg
Er det ikke nemmere med et ordentligt relæ, i stedet for al den lodning, og mulighed for kortslutning til følge...
Absolut - hvis altså der nogen steder i workshop manualen fremgår hvor dette sidder og hvor man får fat i et sådant! Jeg skal nok sørge for at der ikke sker kortslutninger - - alt bliver pakket ind i krympeflex og TESA tape
Besvar med Citat
  #41  
Gammel 15-02-2014, 23:54
Motor's Avatar
Pro
 
Medlem siden: Mar 2013
Sted: Køge
Indlæg: 840
Billeder: 10
Default

Et opdateret billede af hvordan det bør være sat sammen - og i morgen så en tilbagemelding om hvorvidt det virker eller ej

Under alle omstændigheder - som Tourer også skriver - så kan andre drage erfaringer af dette lille projekt, om det så virker eller ej - ved at læse tråden

birkla og Muir Synes godt om dette.
Besvar med Citat
  #42  
Gammel 16-02-2014, 08:52
Soldier's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: Mar 2009
Sted: Sydjylland/Fyn
Indlæg: 4,445
Billeder: 50
Default

Det sidder enten i højre eller venstre side under tanken?
tænd blinklyset og lyt dig frem. :)
Motor Synes godt om dette.
__________________
Skruzuki-ejer!
Besvar med Citat
  #43  
Gammel 16-02-2014, 16:50
Motas's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: Mar 2009
Sted: Svinninge, Vestsjælland
Alder: 39
Indlæg: 1,665
Billeder: 3
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Soldier Vis inddlæg
Det sidder enten i højre eller venstre side under tanken?
tænd blinklyset og lyt dig frem. :)

Tja.... Du har åbenbart kendskab til lige den cykel. ;-)

Min viden om lige den cykel er at relæet sidder et sted på cyklen. Den er italiensk, så det kan sidde alle steder. :-)
Soldier og Motor Synes godt om dette.
__________________
- Hvis du skal brække dig, så brug toilettet - ikke forummet -
Besvar med Citat
  #44  
Gammel 16-02-2014, 16:56
Motor's Avatar
Pro
 
Medlem siden: Mar 2013
Sted: Køge
Indlæg: 840
Billeder: 10
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Motas Vis inddlæg
Tja.... Du har åbenbart kendskab til lige den cykel. ;-)

Min viden om lige den cykel er at relæet sidder et sted på cyklen. Den er italiensk, så det kan sidde alle steder. :-)
Det sidder i højre spejl ........
Motas Synes godt om dette.
Besvar med Citat
  #45  
Gammel 16-02-2014, 17:06
Soldier's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: Mar 2009
Sted: Sydjylland/Fyn
Indlæg: 4,445
Billeder: 50
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Motas Vis inddlæg
Tja.... Du har åbenbart kendskab til lige den cykel. ;-)

Min viden om lige den cykel er at relæet sidder et sted på cyklen. Den er italiensk, så det kan sidde alle steder. :-)
Jeg scannnede dokumentet kaldet vejledningen igennem. Og så at der var 6 relæer monteret, men henholdsvis i højre eller venstre side. Men ellers kan I vel de-cifre det fine ledningsdiagram? :)
__________________
Skruzuki-ejer!
Besvar med Citat
  #46  
Gammel 16-02-2014, 17:13
Motor's Avatar
Pro
 
Medlem siden: Mar 2013
Sted: Køge
Indlæg: 840
Billeder: 10
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Soldier Vis inddlæg
Jeg scannnede dokumentet kaldet vejledningen igennem. Og så at der var 6 relæer monteret, men henholdsvis i højre eller venstre side. Men ellers kan I vel de-cifre det fine ledningsdiagram? :)
Jeg har lige skimmet diagrammet igennem, og har helt styr på hvor det sidder - så ro på, ingen problemos ........
Besvar med Citat
  #47  
Gammel 16-02-2014, 19:33
Motor's Avatar
Pro
 
Medlem siden: Mar 2013
Sted: Køge
Indlæg: 840
Billeder: 10
Default

Det virker .... men DAMN det kommer til at fylde med de modstande :-(

Er der nogen der ud fra dette udrag af det reservedelskatalog kan tolke hvilket af dem der er blinkrelæet! Det er hvad der står i det - intet andet. Og jeg kunne ikke høre noget klikke under tanken :-(

http://www.guldberg-lassen.dk/motor/mcf/relay.pdf
Besvar med Citat
  #48  
Gammel 16-02-2014, 20:13
Motor's Avatar
Pro
 
Medlem siden: Mar 2013
Sted: Køge
Indlæg: 840
Billeder: 10
Default

Hmmmm! Jeg tog så alle relæer under tanken, af ledningsnettet, satte tænding på, tændte for blink ... og det blinkede lystigt (og altså, lydløst!)! Hmmmmmmmmmmm!

Update: der er IKKE blinkrelæ på en Aprilia Shiver - det bliver styret i cockpittet og så noget der hedder CAN BUS :-(
Så der er ingen vej uden om - 4 stk. modstande skal monteres.
Soldier Synes godt om dette.

Redigeret af Motor; 16-02-2014 kl. 20:38. Årsag: Blev klogere ....
Besvar med Citat
  #49  
Gammel 16-02-2014, 21:14
Motas's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: Mar 2009
Sted: Svinninge, Vestsjælland
Alder: 39
Indlæg: 1,665
Billeder: 3
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Motor Vis inddlæg
Hmmmm! Jeg tog så alle relæer under tanken, af ledningsnettet, satte tænding på, tændte for blink ... og det blinkede lystigt (og altså, lydløst!)! Hmmmmmmmmmmm!

Update: der er IKKE blinkrelæ på en Aprilia Shiver - det bliver styret i cockpittet og så noget der hedder CAN BUS :-(
Så der er ingen vej uden om - 4 stk. modstande skal monteres.
De gør det da heller ikke nemt! Hvis man er hardcore skriver man lige en ny kode til Canbussen.

Jeg ville vælge modstandene.
Motor Synes godt om dette.
__________________
- Hvis du skal brække dig, så brug toilettet - ikke forummet -
Besvar med Citat
  #50  
Gammel 16-02-2014, 21:44
Peter.C's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: Jun 2010
Sted: Østjylland
Alder: 42
Indlæg: 1,429
Billeder: 10
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Motas Vis inddlæg
De gør det da heller ikke nemt! Hvis man er hardcore skriver man lige en ny kode til Canbussen.

Jeg ville vælge modstandene.
Nu har jeg så et lidt, måske, dumt spørgsmål.

Hvis blinket trækkes af en transistor, er det så nødvendigt med de modstande?

Er de ikke bare styret af en timer?

@motor: har du prøvet uden modstande.
Motor Synes godt om dette.
__________________
'08 Honda Fireblade og '06 KTM Super Duke
Besvar med Citat
Besvar

Bookmarks

Tråd Valg


Ligende Emner
Emne emne starter Forum Besvarelser Indlæg
Reservedele til Montesa? Bjarne H Reservedele 3 22-01-2013 21:18
Reservedele til CZ FoXX Veteran 0 14-09-2012 15:39
hjælp til Div. Reservedele til gs500 e Feffe Reservedele 3 26-03-2012 08:28
motorcykel-reservedele kjelde Reservedele 5 20-02-2011 20:11
Import af mc-reservedele fra USA MOTO Generel Debat 6 29-06-2010 14:41


(05:34)