Motorcykel Forum DK
BLIV MEDLEM fb Marked fb Forum mc nyheder mc billeder mc links



Gå tilbage   Motorcykel Forum DK > Teknik > Teknik > Reservedele

Besvar
 
LinkBack Tråd Valg
  #1  
Gammel 31-01-2017, 14:57
soeren_h's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: May 2011
Sted: Farum
Alder: 42
Indlæg: 1,021
Billeder: 58
Default Varmehåndtag slår fra

Hej.

Jeg monterede sidste år Saito varmehåndtag på min mc, som beskrevet herunder tyvstjålet fra "Hvad købte du sidst til mc?"-tråden.
De er behagelige at holde på, men har desværre aldrig virket ordentligt.
Problemet er, at der er indbygget relæ i dem, som skal sikre, at de ikke æder alt mc'ens strøm.
Derfor kan de heller ikke tændes, hvis ikke motoren kører.
Så langt så godt.

Men...
...relæet slår fra, hvis spændingen bliver for lav.
Det sker bl.a., hvis jeg tænder det lange lys på mc'en, mens varmehåndtagene er tændt.
Jeg tænkte, at mc'en nok simpelthen ikke laver nok strøm til både varmehåndtag og langt lys samtidigt.
Så da min mc i år skulle til vinteropbevaring, bad jeg værkstedet måle lidt for at finde problemet.

Nedenstående er svaret fra værkstedet, som det er skrevet på fakturaen.
De gav mig lidt flere detaljer, som jeg dog ikke forstod, da jeg talte med dem i telefonen.
Men spørgsmålet er, om I kan sige, hvad der er galt ud fra nedenstående:

"Motorcykel fejler ikke noget mht. håndtagsvarme. Relæet til håndtagene slår fra ved 12,4 volt. Motorcyklen lader fint. Batteri er også ok."

Som jeg læser det, er alt jo fint.
Men hvorfor virker det så ikke?
Er det relæet til håndtagene, som slår fra for tidligt - altså burde det f.eks. først ske ved 11 volt?
Og er det noget, som man kan justere, eller er der en fejl på håndtagene?


Citer:
Oprindeligt oprettet af soeren_h Vis inddlæg
Købte mig et sæt varmehåndtag i efteråret, men fik dem ikke monteret før sæsonen var slut.
Nu hvor vejret har været godt til at stå ude i indkørslen, er de så også blevet monteret.
De er faktisk utroligt behagelige at køre med. Lige en anelse tykkere end standardhåndtag, hvilket bare er behageligt.
Og denne model fra Saito har en forholdsvis fiks lille trykknap til at tænde håndtagene og indstille varmen i 5 styrker. Knappen har jeg monteret på bremsevæskebeholderen med den medfølgende dobbeltklæbende pad.

__________________
Mvh. soeren_h < - < -> -> Kawasaki ER-6f ABS
Besvar med Citat
link
  #2  
Gammel 31-01-2017, 16:40
PoulT's Avatar
Legend
 
Medlem siden: Sep 2013
Sted: Djursland
Alder: 47
Indlæg: 286
Default

tjaa jeg ville måle spændingen når du har alt tændt og se hvor langt den dykker ned

Uden belastning virker alt som regel ok, men når det belastes ser man ofte det klapper sammen
__________________
Ejer af: Yamaha XJ600s diversion, Honda CBF600SA, Honda NC700SA, Honda CBF125, og en bil
Besvar med Citat
  #3  
Gammel 31-01-2017, 17:52
soeren_h's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: May 2011
Sted: Farum
Alder: 42
Indlæg: 1,021
Billeder: 58
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af PoulT Vis inddlæg
tjaa jeg ville måle spændingen når du har alt tændt og se hvor langt den dykker ned

Uden belastning virker alt som regel ok, men når det belastes ser man ofte det klapper sammen
Tja, jeg har nok hverken evnerne eller udstyret til at måle det igennem.
Og jeg kan jo heller ikke tænde alt på een gang, da håndtagene jo netop ikke kan tænde sammen med fx det lange lys.

Men spørgsmålet er egentlig også bare, om det er ok, at relæet slår fra ved 12,4 volt?
Jeg troede aldrig, at jeg ville komme helt der op på et 12 volt anlæg.
__________________
Mvh. soeren_h < - < -> -> Kawasaki ER-6f ABS
Besvar med Citat
  #4  
Gammel 31-01-2017, 18:28
PoulT's Avatar
Legend
 
Medlem siden: Sep 2013
Sted: Djursland
Alder: 47
Indlæg: 286
Default

well tænd alt på nær varmen og mål !
mens du måler tændt for varmen og se resultat lige når det tænder og bemærk når det slukker
derefter sluk for lang lys, tænd for varme og mål
tænd så for lang lys og bemærk hvad den måler lige når det sker... så slukker varmen nok og bemærk der hvad den stiger til i spænding.

Men hvis du som du skriver ikke lige har grej, så skal du finde en ven :-)

og nej 12,4 er for lidt, men jeg er ret sikker på at når du tænder for det som bruger strøm så dykker den sikkert til under 10, og det er så en helt anden snak.
__________________
Ejer af: Yamaha XJ600s diversion, Honda CBF600SA, Honda NC700SA, Honda CBF125, og en bil
Besvar med Citat
  #5  
Gammel 31-01-2017, 19:02
Legend
 
Medlem siden: Jul 2012
Sted: Esbjerg
Indlæg: 329
Default

Hvilken maskine er det?

Er det lange lys tændt sammen med det korte? Så kan det godt være at dét sammen med varmehåndtagene på fuld drøn er for meget.

Alternativt kan det bare være spændingsfaldet når det lange lys tændes, der gør at batteriet kortvarigt når ned under 12,4v. Hvis du herefter slukker og tænder varmehåndtagene igen, varmer de så?
Besvar med Citat
  #6  
Gammel 31-01-2017, 19:11
soeren_h's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: May 2011
Sted: Farum
Alder: 42
Indlæg: 1,021
Billeder: 58
Default

Hej.
Det er en Kawasaki ER6F.
Jeg mener, at den har kort lys i den ene side af lygten og langt i den anden. Men om det korte slukker, når det lange tændes, ved jeg faktisk ikke.

Langt lys og varmehåndtag kan ikke køre samtidig.
Heller ikke selvom det lange lys er tændt først.
__________________
Mvh. soeren_h < - < -> -> Kawasaki ER-6f ABS
Besvar med Citat
  #7  
Gammel 02-02-2017, 09:43
elovelo's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: Mar 2009
Sted: Haslev
Alder: 57
Indlæg: 1,241
Billeder: 11
Default

12,4 volt er faktisk langt ned , når cyklen kører skal der, når du måler på batteriet være mellem 13,5 0g 14,2 volt ,det må kortvarigt falde når man øger forbruget, dvs du når lige at opfatte bevægelse i viseren på instrumentet . Hvor er strømmen til håndtagene taget fra ,hvis det er fra lyset og ikke direkte på batteriet så kan det give problemer
__________________
Har kørt siden 1977. Kører ikke så godt ,men kører stærkt
Besvar med Citat
  #8  
Gammel 02-02-2017, 10:41
næstved's Avatar
Champion
 
Medlem siden: Sep 2014
Sted: Næstved
Alder: 48
Indlæg: 164
Default

Jeg tænker lidt lige som Elovelo på om det hele er monteret korrekt.... Hovedstrømmen til systemet skal jo nok tages direkte fra batteriet gennem en ledning der kun giver strøm til varmehåndtagene gennem en særskilt sikring. Hvis man kobler sig ind på det eksisterende ledningsnet beder man kun om problemer med mindre man er helt sikker på hvad man gør...
Ellers tænker jeg på dårlige stik og andre forbindelser hvor der faktisk godt kan akkumuleres en del spændingsfald der kan aktivere relæet.
Generelt vil jeg mene at en generator der er i orden og lader med ca 13,5 - 14,5 volt sagtens skulle kunne trække et par varmehåndtag - Især da det ikke er så gammel en MC.
Det kan jo teoretisk også være en fejl i håndtagene, som så kunne tænkes at trække en noget større strøm end planlagt - Men det vil du hurtigt kunne finde ud af ved en simpel strømmåling med et multimeter.
Besvar med Citat
  #9  
Gammel 02-02-2017, 11:19
soeren_h's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: May 2011
Sted: Farum
Alder: 42
Indlæg: 1,021
Billeder: 58
Default

Tak for svar Elo og Næstved.

Håndtagene sidder "næsten" direkte på batteriet.
De er koblet på sammen med et 12V udtag, som ligger under sædet.
Det sidder direkte på batteriet, men dog med et relæ i mellem, så gps eller lignende ikke kan dræne batteriet.
Jeg må nok prøve at flytte strømudtaget til håndtagene til før relæet, så det sidder helt direkte på batteri.
Jeg kan dog ikke se, at det skulle gøre nogen forskel, da dette relæ jo ikke slår fra, når jeg tænder det lange lys. Strømmen i 12V udtaget forsvinder nemlig ikke, når det lang lys tændes.

Men så er vi jo bare tilbage, hvor jeg begyndte.
Jeg har jo fået målt alt igennem, og værkstedet sagde følgende:

"Motorcykel fejler ikke noget mht. håndtagsvarme. Relæet til håndtagene slår fra ved 12,4 volt. Motorcyklen lader fint. Batteri er også ok."


Når de skriver, at cyklen lader fint, og batteriet er ok, så må det vel betyde, at den holder de forventede 13,5 - 14 volt.
Og når håndtagene som forventet slår fra 12,4 volt, så er alt jo som forventet.
Men det ændrer bare ikke på, at det ikke virker... :-(
__________________
Mvh. soeren_h < - < -> -> Kawasaki ER-6f ABS
Besvar med Citat
  #10  
Gammel 02-02-2017, 12:54
næstved's Avatar
Champion
 
Medlem siden: Sep 2014
Sted: Næstved
Alder: 48
Indlæg: 164
Default

Hej igen Søren,
Hvis alt virker efter hensigten og det er monteret korrekt er det eneste jeg kan komme på at håndtagene simpelthen sluger for meget strøm i forhold til generatorens output. Seito håndtag er - så vidt jeg ved - ikke ligefrem de dyreste på markedet og kan derfor godt have en produktionsfejl som gør at de sluger for meget strøm. Samtidig er en ER6 ikke ligefrem kategoriseret som touring maskine med deraf følgende stor generator effekt, så der er sikkert ikke alverden tilbage når lys, benzinpumpe, indspøjtningsanlæg, ABS-system med mere har taget deres del.
Igen vil jeg sige at det letteste er at måle det reelle forbrug med et multimeter, og så se om der er et mismatch her......
En anden løsning er selvfølgelig at droppe relæet, og istedet give ER6'eren en vedligeholdeses ladning med en af de små moderne ladere en gang imellem, så man ikke strander med et fladt batteri på en øde vej midt om natten i 10 graders kulde.....
En tredje løsning kunne være at skifte forlygtepærerne til LED for at spare på strømmen, men det skal lige siges at denne løsning ikke er lovlig selvom de nye LED-pærer giver et fantastisk godt lys (Ikke godkendt)....
Besvar med Citat
  #11  
Gammel 02-02-2017, 20:55
Specialist
 
Medlem siden: Mar 2009
Indlæg: 1,389
Billeder: 4
Default

Havde mine saitohåndtag monteret direkte på batteriet. Havde aldrig problemer med fladt batteri
Besvar med Citat
  #12  
Gammel 02-02-2017, 21:09
soeren_h's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: May 2011
Sted: Farum
Alder: 42
Indlæg: 1,021
Billeder: 58
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af knorsfis Vis inddlæg
Havde mine saitohåndtag monteret direkte på batteriet. Havde aldrig problemer med fladt batteri
Mine sidder også kun efter relæet for en sikkerheds skyld.
Da jeg monterede dem, var jeg ikke klar over, at de havde et relæ indbygget.
Så jeg monterede dem efter det andet relæ, så de ikke kunne tændes ved en fejl, når mcen var slukket og dermed dræne batteriet.
Men når der er relæ indbygget, havde det jo ikke været nødvendigt.
__________________
Mvh. soeren_h < - < -> -> Kawasaki ER-6f ABS
Besvar med Citat
  #13  
Gammel 01-03-2017, 19:38
Høgfeldt's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: Jul 2010
Sted: Hørning
Alder: 54
Indlæg: 1,809
Billeder: 5
Default

Varme håndtag er for kællinger og gamle mænd.
__________________
Over skyerne skinner solen altid
http://teamjhp.blogspot.com/
Besvar med Citat
  #14  
Gammel 03-03-2017, 07:23
Specialist
 
Medlem siden: Mar 2011
Sted: Århus
Indlæg: 1,205
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Høgfeldt Vis inddlæg
Varme håndtag er for kællinger og gamle mænd.
Nå, du har også fået varme i håndtagene
Besvar med Citat
  #15  
Gammel 03-03-2017, 07:26
Høgfeldt's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: Jul 2010
Sted: Hørning
Alder: 54
Indlæg: 1,809
Billeder: 5
Default

Nixen, er ikke nået til gammelmandsudstyr som varmehåndtag, klaphjelm og topbox endnu.
__________________
Over skyerne skinner solen altid
http://teamjhp.blogspot.com/
Besvar med Citat
  #16  
Gammel 03-03-2017, 07:31
Specialist
 
Medlem siden: Mar 2011
Sted: Århus
Indlæg: 1,205
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Høgfeldt Vis inddlæg
Nixen, er ikke nået til gammelmandsudstyr som varmehåndtag, klaphjelm og topbox endnu.
Hvis du lægger din kørestil om, kan du nå det endnu
Besvar med Citat
  #17  
Gammel 03-03-2017, 08:05
Specialist
 
Medlem siden: Mar 2011
Sted: Århus
Indlæg: 1,205
Default

For 8 år siden havde jeg præcis det samme problem på en Fazer. Når der var lys i begge forlygter slog relæet i varmehåndtagene fra fordi spændingen faldt til lige under deres cut off værdi. De var koblet direkte til batteriet. Jeg løste problemet ved at skifte de to positionslyspærer ud med LED pærer. De små 10 W jeg sparede var nok til at løse problemet.
Jeg prøvede i øvrigt også at erstatte baglyspæren med en LED pære. Men den skiftede jeg hurtigt tilbage igen, fordi der var alt for lidt forskel på almindeligt lys og stoplys. Så jeg skønnede at det var for farligt at køre med. Det er jo nu 8 år siden, så det er muligt, der er kommet bedre LED baglys/stoplys pærer på markedet. Er der nogen, der er erfaring med det ?

Med den montering du har valgt, kan der også være en anden årsag til dit problem. Hvis den ledning der fører til dit 12 V udtag er for tynd, fordi den kun er dimensioneret til at trække GPS, mobiltelefon mv. vil spændingsfaldet over den tynde ledning blive for stort, når du trækker strøm til varmehåndtagene.
Besvar med Citat
  #18  
Gammel 03-03-2017, 08:15
soeren_h's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: May 2011
Sted: Farum
Alder: 42
Indlæg: 1,021
Billeder: 58
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Tourer Vis inddlæg
For 8 år siden havde jeg præcis det samme problem på en Fazer. Når der var lys i begge forlygter slog relæet i varmehåndtagene fra fordi spændingen faldt til lige under deres cut off værdi. De var koblet direkte til batteriet. Jeg løste problemet ved at skifte de to positionslyspærer ud med LED pærer. De små 10 W jeg sparede var nok til at løse problemet.
Jeg prøvede i øvrigt også at erstatte baglyspæren med en LED pære. Men den skiftede jeg hurtigt tilbage igen, fordi der var alt for lidt forskel på almindeligt lys og stoplys. Så jeg skønnede at det var for farligt at køre med. Det er jo nu 8 år siden, så det er muligt, der er kommet bedre LED baglys/stoplys pærer på markedet. Er der nogen, der er erfaring med det ?

Med den montering du har valgt, kan der også være en anden årsag til dit problem. Hvis den ledning der fører til dit 12 V udtag er for tynd, fordi den kun er dimensioneret til at trække GPS, mobiltelefon mv. vil spændingsfaldet over den tynde ledning blive for stort, når du trækker strøm til varmehåndtagene.
Tak for hints og råd.
Når jeg får mc'en ud af vinterhi, vil jeg forsøge at flytte ledningerne til varmehåndtagene direkte til batteriet. Så må vi se, om det ændrer noget.
Ellers er det måske en ide, at se om jeg kan spare lidt strøm andre steder - f.eks. via LED-pærer til langt lys og evt. til bremselys.
Det er vel et forsøg værd.
__________________
Mvh. soeren_h < - < -> -> Kawasaki ER-6f ABS
Besvar med Citat
Besvar

Bookmarks

Tråd Valg


Ligende Emner
Emne emne starter Forum Besvarelser Indlæg
Hjælp til montering af varmehåndtag og 12 volts udtag. Markus Reservedele 8 20-01-2015 10:39
Varmehåndtag, relæ knorsfis Teknik 16 18-01-2015 13:36
Varmehåndtag soeren_h Reservedele 9 16-01-2012 23:00
Varmehåndtag RΔsmus Reservedele 9 17-09-2009 21:42
Når lynet slår ned !!!!!!! bondekarlen Generel Debat 9 22-05-2009 11:31


(00:37)