Motorcykel Forum DK
BLIV MEDLEM fb Marked mc nyheder mc billeder mc links



Gå tilbage   Motorcykel Forum DK > Teknik > Teknik > Reservedele

Like Tree1Synes godt om
  • 1 Skrevet af Jens Eskildsen
Besvar
 
LinkBack Tråd Valg
  #1  
Gammel 21-01-2014, 20:16
Newbie
 
Medlem siden: Dec 2012
Sted: Nordsjælland
Alder: 30
Indlæg: 13
Default Ventil justering, BMW

Hej alle sammen!

Har kastet mig ud i at kontrollere ventilspillerum på min mc.
(F800 ST) og.... Det var ikke så nemt som jeg først troede, men langt fra umuligt. Til min store overraskelse køre de med den type som skal justeres med afstandsstykker. ( som jeg forbinder med med oldnordisk)

Ventilerne stod acceptabelt, så kunne samle dyret igen.
Men ville meget gerne høre fra nogle andre BMW ejere som evt. Kan fortælle hvor langt de har kørt før ventilere skal justeres. Dvs, pga slitage eftersom der ikke er noget der kan ryge ud af justering.

Jeg har kørt 24.000 km på min cykel. BMW siger der skal kontrolleres for hvert 20.000 km. Hvad jeg kunne forstå på BMW forhandleren er det alle BMW's række motor der har dette system.

Nogen der ved hvornår der begynder at være slitage? Og på hvilke dele det er? ;-)
Besvar med Citat
link
  #2  
Gammel 21-01-2014, 20:40
Cool
 
Medlem siden: Aug 2012
Indlæg: 96
Default

Jeg skal i gang med det her i vinteren, så du må vente med min erfaring, men jeg har læst meget om det herinde:

BMW F800 Riders Forum & Registry
og specifikt for ventiljustering her
F800GS Valve Adjusting step by step. - ADVrider

Umiddelbart læser jeg, at der går rigtigt lang tid mellem justering er nødvendig


/Albert
F800ST
GTR 1000
Besvar med Citat
  #3  
Gammel 21-01-2014, 20:55
Specialist
 
Medlem siden: Mar 2009
Indlæg: 1,397
Billeder: 4
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Grimm Vis inddlæg
Hej alle sammen!

Har kastet mig ud i at kontrollere ventilspillerum på min mc.
(F800 ST) og.... Det var ikke så nemt som jeg først troede, men langt fra umuligt. Til min store overraskelse køre de med den type som skal justeres med afstandsstykker. ( som jeg forbinder med med oldnordisk)
Findes der da noget mere moderne af manuel ventiljustering?
Besvar med Citat
  #4  
Gammel 21-01-2014, 21:08
Specialist
 
Medlem siden: Mar 2011
Sted: Århus
Indlæg: 1,208
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Grimm Vis inddlæg
Hej alle sammen!

Har kastet mig ud i at kontrollere ventilspillerum på min mc.
(F800 ST) og.... Det var ikke så nemt som jeg først troede, men langt fra umuligt. Til min store overraskelse køre de med den type som skal justeres med afstandsstykker. ( som jeg forbinder med med oldnordisk)
Det "oldnordiske" system findes på stort set alle moderne motorcykler Mange af de ældre motorcykler har derimod et "stenalder" system med stilleskruer
Besvar med Citat
  #5  
Gammel 21-01-2014, 21:13
Newbie
 
Medlem siden: Dec 2012
Sted: Nordsjælland
Alder: 30
Indlæg: 13
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Tourer Vis inddlæg
Det "oldnordiske" system findes på stort set alle moderne motorcykler Mange af de ældre motorcykler har derimod et "stenalder" system med stilleskruer
Syntes nu det er bedre med stilleskrue. Her kan man også stille dem 100 % hvorimod denne type springer med 0,05 mm.

Men ja, vi er jo ikke alle ens...
Besvar med Citat
  #6  
Gammel 21-01-2014, 21:21
Specialist
 
Medlem siden: Mar 2011
Sted: Århus
Indlæg: 1,208
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Grimm Vis inddlæg
Syntes nu det er bedre med stilleskrue. Her kan man også stille dem 100 % hvorimod denne type springer med 0,05 mm.

Men ja, vi er jo ikke alle ens...
Til moderne mc'er har man forladt systemet med stilleskruer, dels fordi det giver en større masse, der skal bevæges for at åbne ventilerne og dels fordi det kræver meget hyppigere justering.
Besvar med Citat
  #7  
Gammel 21-01-2014, 21:27
Orla Pedersen's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: Sep 2010
Sted: Himmerland
Indlæg: 1,156
Billeder: 41
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Grimm Vis inddlæg
Syntes nu det er bedre med stilleskrue. Her kan man også stille dem 100 % hvorimod denne type springer med 0,05 mm.

Men ja, vi er jo ikke alle ens...
Med stilleskruer får man lov til at justere ofte. Indstillingen er nemlig som oftest ikke særlig "holdbar". Den sidste BMW med stilleskruer er den forrige generation af boksermotoren, hvor en justering "holder" alt mellem 10 - 20.000 Km. Til gengæld er adgangen let Lidt om ventiljustering: Ventiljustering
__________________
mvh. O. Pedersen www.tfv-org.dk

Redigeret af Orla Pedersen; 21-01-2014 kl. 21:30. Årsag: Tilføjelse af link
Besvar med Citat
  #8  
Gammel 21-01-2014, 21:35
Specialist
 
Medlem siden: Mar 2011
Sted: Århus
Indlæg: 1,208
Default

På en moderne mc med shims er det ikke usædvanligt at køre over 150.000 km før justering er nødvendig.
Besvar med Citat
  #9  
Gammel 21-01-2014, 21:39
Newbie
 
Medlem siden: Dec 2012
Sted: Nordsjælland
Alder: 30
Indlæg: 13
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Orla Pedersen Vis inddlæg
Med stilleskruer får man lov til at justere ofte. Indstillingen er nemlig som oftest ikke særlig "holdbar". Den sidste BMW med stilleskruer er den forrige generation af boksermotoren, hvor en justering "holder" alt mellem 10 - 20.000 Km. Til gengæld er adgangen let Lidt om ventiljustering: Ventiljustering
Det er jo ikke noget problem når man alligevel ikke kan lade være med at pille ved maskineriet om vinteren.
Men ja.. Kan godt se det smarte i der er længere holdbarhed på det. Hvis det altså holder længere end 20.000 km. Fik oplyst en pris på 119 kr + moms pr. Justeringsbrick.
Så det kan hurtigt blive en bekostelig affære.
Besvar med Citat
  #10  
Gammel 21-01-2014, 21:45
Specialist
 
Medlem siden: Mar 2011
Sted: Århus
Indlæg: 1,208
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Grimm Vis inddlæg
Men ja.. Kan godt se det smarte i der er længere holdbarhed på det. Hvis det altså holder længere end 20.000 km. Fik oplyst en pris på 119 kr + moms pr. Justeringsbrick.
Så det kan hurtigt blive en bekostelig affære.
Det koster de da heldigvis ikke til en Yamaha

Prøv at undersøge om du kan bruge shims fra et andet mærke, evt. fra en bil. På den måde kan du sikkert finde dem meget billigere.
Besvar med Citat
  #11  
Gammel 21-01-2014, 21:53
Legend
 
Medlem siden: Jul 2012
Sted: Esbjerg
Indlæg: 331
Default

De fleste forhandler bytter også shims, så kommer du med de gamle, bytter til nye, mod et lille beløb på måske en 20'er pr. stk.
Dina Synes godt om dette.
Besvar med Citat
  #12  
Gammel 22-01-2014, 16:09
ktm4me's Avatar
Champion
 
Medlem siden: Feb 2011
Indlæg: 200
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Grimm Vis inddlæg
Det er jo ikke noget problem når man alligevel ikke kan lade være med at pille ved maskineriet om vinteren.
Men ja.. Kan godt se det smarte i der er længere holdbarhed på det. Hvis det altså holder længere end 20.000 km. Fik oplyst en pris på 119 kr + moms pr. Justeringsbrick.
Så det kan hurtigt blive en bekostelig affære.
Men nu har du jo målt spillerummet og fundet det ok. Så skal du vel først tjekke igen om 20.000km...... og der kan det da også være at spillerummet er ok......
Besvar med Citat
  #13  
Gammel 22-01-2014, 21:18
Orla Pedersen's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: Sep 2010
Sted: Himmerland
Indlæg: 1,156
Billeder: 41
Default Stenalder ventiljustering

Måske ér brikker gammeldags. Faktisk er det idag mest udbredte justersystem med små brikker under knastfølgerne, (shims under bucket), det system Jaguar valgte på deres "nye" sekscylindrede motor undfanget lige efter anden verdenskrig. Og det har de så holdt fast i lige siden.

Jaguaren er også kendt for aldrig at skulle justeres.
__________________
mvh. O. Pedersen www.tfv-org.dk
Besvar med Citat
Besvar

Bookmarks

Tråd Valg


Ligende Emner
Emne emne starter Forum Besvarelser Indlæg
Justering af kæde Joker22 Teknik 11 17-07-2012 09:47
Ventil Justering GSX 600 F 98 borupborup Teknik 4 01-10-2010 16:20
XJ600N 2001, hjæælp, en ventil driller! :-( jangermann Teknik 24 24-06-2010 13:55
Justering af indsprøjtning Ingemann Teknik 4 21-09-2009 03:01
Ventil Justering? Nyt Olie? Rasmus7000 Teknik 4 24-02-2009 20:55


(01:26)