Motorcykel Forum DK
BLIV MEDLEM fb Marked mc nyheder mc billeder mc links



Gå tilbage   Motorcykel Forum DK > Fritid > Træf & Ture > MC Ferie

Like Tree26Synes godt om
Besvar
 
LinkBack Tråd Valg
  #1  
Gammel 05-08-2014, 10:48
Don T
Gæst
 
Indlæg: n/a
Default Østeuropa - Karpaterne og Balkan.

I sidste uge kom jeg hjem fra en tur rundt i Østeuropa.

Det var en fantastisk tur og jeg kan på det varmeste anbefale andre at kikke i den retning når næste ferie på 2 hjul skal planlægges.

Storslået natur, spændende veje, behagelig lokalbefolkning, meget få turister og et utroligt lavt prisniveau.

Det var en solotur hvor jeg kørte 6.300km og besøgte 13 lande på 13 dage. Selvom der ikke blev sparet på noget, kostede turen kun 6.800 kr alt inklusivt.

Jeg skrev en RR på Advrider undervejs: Wanderlust, vacation and a V-Strom – heading out to explore Southeast Europe. - ADVrider
-K1-, Rasmus7000, Michael_P og 17 andre Synes godt om dette.
Besvar med Citat
link
  #2  
Gammel 05-08-2014, 11:37
Legend
 
Medlem siden: Jul 2012
Sted: Esbjerg
Indlæg: 331
Default

Laver en kop kaffe mere og sætter mig til at hygge med beretningen.
Niels K Synes godt om dette.
Besvar med Citat
  #3  
Gammel 05-08-2014, 19:38
russer60's Avatar
Legend
 
Medlem siden: Aug 2010
Sted: Skødstrup
Alder: 57
Indlæg: 428
Billeder: 12
Default

YESSS
Balderne godt placeret i stolen. Tjek
Afslappet. Tjek
Ser jeg frem til fornøjelig fremragende skrevet beretning JA SGU

Overall
__________________
Yamaha FJ 1200 "Smølferaketten" årg. 89
Besvar med Citat
  #4  
Gammel 05-08-2014, 20:30
Champion
 
Medlem siden: Aug 2009
Sted: Midtsjælland
Indlæg: 100
Billeder: 2
Default

Tak for underholding. Skal fruen ikke med ud og lufte hendes nye bimmer på de udenlandske veje?

Vh Frank.
Besvar med Citat
  #5  
Gammel 05-08-2014, 22:39
Master
 
Medlem siden: Mar 2009
Sted: Østjylland
Indlæg: 528
Billeder: 1
Default

Tak for en spændende og meget inspirerende RR. Jeg har selv overvejet Balkan hvis jeg får tid til en længere tur, og efter denne beretning er jeg blevet endnu mere tændt på ideen.

Fede billeder fra den forladte flyveplads - jeg er en sucker for den slags. Håber jeg måske kan lokke GPS koordinaterne ud af dig, hvis jeg skal en tur derned?

Hvordan er Balkan, Polen og Slovakiet hvis man har en knap så terrængående maskine? Er vejene ok eller er det sådan at man kun vil have sjov kørsel på de større (og ofte bedre asfalterede) veje?
Besvar med Citat
  #6  
Gammel 05-08-2014, 22:53
soli's Avatar
Legend
 
Medlem siden: Oct 2013
Sted: Kbh / Aar
Indlæg: 290
Default

Er det Gamin basecamp du bruger til at planlægge dine turer i ?
Hvis ja, er det nemt at bruge ?
Besvar med Citat
  #7  
Gammel 05-08-2014, 23:34
Don T
Gæst
 
Indlæg: n/a
Default

Tak for den positive feedback

- og så til spørgsmålene.

Jensen650>
Hun ville rigtig gerne have været med på turen på hendes nye BMW, men som jeg også nævner på adv. så havde hun allerede brugt sin sommerferie for i år på noget andet.
Hun regner dog med at tage revanche til næste år...

Fedtegreven>
Den forladte flybase var helt klart et af turens højdepunkter. Det var sindssygt spændende at udforske området - især inde i bjerget.
Jeg har undersøgt lidt omkring hvad det var for en base, og det gør det absolut ikke mindre spændende. Flere steder på nettet bliver basen omtalt som den hellige gral blandt "Urban Explorers"
Her er lidt info til de interesserede: Željava Air Base - Wikipedia, the free encyclopedia

Kvaliteten af vejene i øst er meget svingende og en lidt langbenet maskine er ofte at fortrække. Hvis man kører efter forholdene er der dog ingen steder man ikke kan køre på en ren gademaskine og flere steder er vejene (også de mindre) i direkte fremragende stand.

soli>
Jeg bruger ikke noget program til planlægning af mine ture. Jeg kikker på kort og søger inspiration på nettet (især advrider). Interessante veje/steder gemmer jeg som waypoints direkte i min GPS. Når jeg så er taget afsted på turen planlægger jeg min rute efterhånden som jeg kommer frem - ved hjælp af mine kort, waypoints, vejret og mit humør.
Jeg laver dog en backup fil med mine waypoints og når jeg kommer hjem gemmer jeg mine tracks som GPX-filer - til dette formål benytter jeg Mapsource fra Garmin. Det kan godt være, at jeg på et tidspunkt skifter til Basecamp, men for nuværende bryder jeg mig ikke om programmet.
Jensen650 Synes godt om dette.
Besvar med Citat
  #8  
Gammel 05-08-2014, 23:51
Rexman's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: Feb 2009
Indlæg: 1,716
Default

Fed læsning. Tak for turen - om jeg så må sige :)

Sendt fra min GT-I9195 med Tapatalk
__________________
Rexman
Besvar med Citat
  #9  
Gammel 06-08-2014, 10:52
Legend
 
Medlem siden: Jul 2012
Sted: Esbjerg
Indlæg: 331
Default

Jeg tog stort set samme tur, bare omvendt for et par år siden. Jeg må være kørt lige forbi den militærbase...

Fin fin tur du har været på, jeg har også selv brugt det der med at bare have et par waypoints på gps'en, og så strikke tiren sammen efterhånden. Man kommer nogle spændende steder.
Besvar med Citat
  #10  
Gammel 07-08-2014, 00:58
Champion
 
Medlem siden: Sep 2009
Sted: Silkeborg
Alder: 42
Indlæg: 164
Default

Ser spændende ud. Er selv lige kommet hjem fra en tur øst på - dog ikke så langt som dig. Jeg kørte Polen, Tjekkiet, Slovakiet, Ungarn, Kroatien, Slovenien, Italien, Schweiz, Østrig og Tyskland. Fedt fedt fedt at køre i øst landene, vi mødte kun flinke og gæstfri mennesker, gode øller og små priser. Jeg synes bestemt din rute ser rigtig interessant ud som et kommende projekt.

Var tidligere på året over Grossglocker i lignende vejr - og var også eneste biker på toppen af edelweiss spitze. Man tænker lige lidt over det når man skal ned af brostenene derfra i regnvejr :D

Et teknisk spørgsmål - når du trækker spor ud til Mapsource, hvordan får du den så til at samle alle brudstykker - og ikke mindst dele de forskellige dag op i farver? Jeg kan kun få den til at importere et spor af gange, og en dag kan jo bestå af 30-40 brudstykker.
Besvar med Citat
  #11  
Gammel 07-08-2014, 08:57
Pro
 
Medlem siden: Jan 2009
Indlæg: 863
Default

Igen en super RR, med super billeder
Du burde have et sponsorat af Suzuki, får lyst til sårn' en V-Strom, hver gang jeg læser en af dine RR
Besvar med Citat
  #12  
Gammel 07-08-2014, 14:52
Don T
Gæst
 
Indlæg: n/a
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af OleØ Vis inddlæg
Ser spændende ud. Er selv lige kommet hjem fra en tur øst på - dog ikke så langt som dig. Jeg kørte Polen, Tjekkiet, Slovakiet, Ungarn, Kroatien, Slovenien, Italien, Schweiz, Østrig og Tyskland. Fedt fedt fedt at køre i øst landene, vi mødte kun flinke og gæstfri mennesker, gode øller og små priser. Jeg synes bestemt din rute ser rigtig interessant ud som et kommende projekt.

Var tidligere på året over Grossglocker i lignende vejr - og var også eneste biker på toppen af edelweiss spitze. Man tænker lige lidt over det når man skal ned af brostenene derfra i regnvejr :D

Helt enig - turen ned ad de våde brosten, var ubetinget det tidspunkt på hele turen, hvor jeg kørte forsigtigst.

Et teknisk spørgsmål - når du trækker spor ud til Mapsource, hvordan får du den så til at samle alle brudstykker - og ikke mindst dele de forskellige dag op i farver? Jeg kan kun få den til at importere et spor af gange, og en dag kan jo bestå af 30-40 brudstykker.

Med GPS'en tilsluttet din computer går du ind i "Garmin" > "GPX" > "archive".
Der er alle spor for de sidste ca. 20.000km gemt som GPX filer.
Åben derefter Mapsource på din computer.
Du går nu ind og finder/åbner de GPX filer der indeholder de spor du er interesseret i. Når du har fundet filerne, kan du copy/paste sporene (fra alle filerne) til den tomme Mapsource fil du åbnede, inden du åbnede de andre, hvorefter du har alle sporene på samme kort.

Du kan ændre bl.a. farve på sporene ved at dobbelt-klikke på dem - du kan også lave alle mulige andre ændringer.
Jeg håber du forstår forklaringen, ellers må du bare spørge igen
Besvar med Citat
  #13  
Gammel 07-08-2014, 16:46
Don T
Gæst
 
Indlæg: n/a
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Michael_P Vis inddlæg
Igen en super RR, med super billeder
Du burde have et sponsorat af Suzuki, får lyst til sårn' en V-Strom, hver gang jeg læser en af dine RR
Tak Michael

Fordelen ved ikke at være sponsoreret er, at man kan sige sin uforbeholdne mening og man fremstår mere troværdig, når man er selv-finansieret.
I forbindelse med min hjemmeside og min aktivitet på diverse mc fora, er jeg faktisk blevet kontaktet et par gange inden for det sidste år, af folk som gerne ville spytte i kassen, hvis jeg ville reklamere for og omtale deres produkter positivt.
Det viste sig dog hurtigt, at der (selvfølgelig) var betingelser for deres støtte og jeg takkede derfor nej til tilbudene.

V-Strom'en er en velfungerende og alsidig maskine, men træerne gror ikke ind i himlen.
Det er tydeligvis en maskine der er bygget på et budget. Den er ikke bygget af lækre stumper og har ikke det der ekstra, som for mig gør en mc til noget helt særligt.
Med en prisseddel på 100k for en ny maskine får man dog rigtig meget mc for pengene og man skal betale betydeligt mere, for at få noget i samme stil der er bare en smule bedre - og det er så ikke engang på alle områder.
Jeg har derfor ikke travlt med at udskifte min V-Strom, men er spændt på hvad især Yamaha og Honda lancerer i klassen - der går vedholdende rygter om både en Ténéré med motoren fra MT07 og en nyudviklet hardcore 1000cc AfricanTwin.
Soldier Synes godt om dette.
Besvar med Citat
  #14  
Gammel 07-08-2014, 18:01
Pro
 
Medlem siden: Jan 2009
Indlæg: 863
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Don T Vis inddlæg
Fordelen ved ikke at være sponsoreret er, at man kan sige sin uforbeholdne mening og man fremstår mere troværdig, når man er selv-finansieret.
I forbindelse med min hjemmeside og min aktivitet på diverse mc fora, er jeg faktisk blevet kontaktet et par gange inden for det sidste år, af folk som gerne ville spytte i kassen, hvis jeg ville reklamere for og omtale deres produkter positivt.
Det viste sig dog hurtigt, at der (selvfølgelig) var betingelser for deres støtte og jeg takkede derfor nej til tilbudene.
helt enig.


Vi er nok nogle der venter spændte på dit næste valg af MC, det plejer jo at være godt gennemtænkt og velovervejet.
Måske vi er ude i noget med 21" forhjul og egerfælge?
Besvar med Citat
  #15  
Gammel 07-08-2014, 23:02
Richard P's Avatar
Legend
 
Medlem siden: Jan 2010
Sted: Sorgenfri
Indlæg: 297
Billeder: 2
Default

Spåændende tur, glæder mig til at nærlæse den især for at vurdere vejenes forløb beskaffenhed længere syd og østpå end Polen...

Hint, enkelt skønhedsfejl, du skriver:
18th of July:
Rzeszów, Poland – Nyiregyháza, Hungary – 292 km
<snip>
I continued south through Slovenia and spend most of the day riding small roads in the northern parts of The Carpathian Mountains...

En sådan sløjfe nåede du garanteret ikke på 292 km, mon ikke det var 'Slovakia' / Slovak Republic – Slovenska Replublica kalder de sig vist på slovakisk– og langs hvis nordlige del, Karpaterne strækker sig? Slovenia ligger sydvest for Ungarn IMHO :-)
Don T Synes godt om dette.
Besvar med Citat
  #16  
Gammel 08-08-2014, 00:52
Champion
 
Medlem siden: Sep 2009
Sted: Silkeborg
Alder: 42
Indlæg: 164
Default

Mange tak for hjælpen Don T - sørme om ikke jeg fik det til at fungere. Så nu fik jeg også kortlagt den tur jeg var på - 10 lande og 4500km på 11 dage :)

En skam jeg ikke kom med på Raptor turen i går så jeg kunne ha' fritte dig for gode historier. Jeg er rimeligt lun på at køre længere væk næste år.
Besvar med Citat
  #17  
Gammel 08-08-2014, 17:00
Don T
Gæst
 
Indlæg: n/a
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Michael_P Vis inddlæg
helt enig.


Vi er nok nogle der venter spændte på dit næste valg af MC, det plejer jo at være godt gennemtænkt og velovervejet.
Måske vi er ude i noget med 21" forhjul og egerfælge?
Ingen er mere spændt end mig

Som udgangspunkt fortrækker jeg 19" der tillader slangeløse dæk, da det giver kikkere styring på snoet asfalt og gør lapning meget nemmere - men nu må vi se hvad det ender med..?
Besvar med Citat
  #18  
Gammel 08-08-2014, 17:02
Don T
Gæst
 
Indlæg: n/a
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Richard P Vis inddlæg
Spåændende tur, glæder mig til at nærlæse den især for at vurdere vejenes forløb beskaffenhed længere syd og østpå end Polen...

Hint, enkelt skønhedsfejl, du skriver:
18th of July:
Rzeszów, Poland – Nyiregyháza, Hungary – 292 km
<snip>
I continued south through Slovenia and spend most of the day riding small roads in the northern parts of The Carpathian Mountains...

En sådan sløjfe nåede du garanteret ikke på 292 km, mon ikke det var 'Slovakia' / Slovak Republic – Slovenska Replublica kalder de sig vist på slovakisk– og langs hvis nordlige del, Karpaterne strækker sig? Slovenia ligger sydvest for Ungarn IMHO :-)
Tak for at gøre mig opmærksom på fejlen. Den er nu rettet
Besvar med Citat
  #19  
Gammel 08-08-2014, 17:09
Don T
Gæst
 
Indlæg: n/a
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af OleØ Vis inddlæg
Mange tak for hjælpen Don T - sørme om ikke jeg fik det til at fungere. Så nu fik jeg også kortlagt den tur jeg var på - 10 lande og 4500km på 11 dage :)

En skam jeg ikke kom med på Raptor turen i går så jeg kunne ha' fritte dig for gode historier. Jeg er rimeligt lun på at køre længere væk næste år.
Velbekomme

Jeg er også lun på at køre (endnu) længere væk til næste år, og har allerede den tur i støbeskeen
Besvar med Citat
  #20  
Gammel 08-08-2014, 17:20
Alive's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: May 2012
Sted: Lejre
Alder: 49
Indlæg: 1,676
Billeder: 19
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Don T Vis inddlæg
Ingen er mere spændt end mig

Som udgangspunkt fortrækker jeg 19" der tillader slangeløse dæk, da det giver kikkere styring på snoet asfalt og gør lapning meget nemmere - men nu må vi se hvad det ender med..?
Så er en 1190'er jo oplagt - 21 " og slangeløse

I øvrigt dejligt at høre noget positivt fra Rumænien, vi danskere tror jo at de alle er trick tyve på de kanter..........
__________________
One life, live it !
Besvar med Citat
  #21  
Gammel 08-08-2014, 23:14
casperghst42's Avatar
Champion
 
Medlem siden: Nov 2012
Sted: Rodgau, Hessen, Tyskland, oprindeligt fra Sønder Jylland
Indlæg: 166
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Don T Vis inddlæg
I sidste uge kom jeg hjem fra en tur rundt i Østeuropa.

Det var en fantastisk tur og jeg kan på det varmeste anbefale andre at kikke i den retning når næste ferie på 2 hjul skal planlægges.

Storslået natur, spændende veje, behagelig lokalbefolkning, meget få turister og et utroligt lavt prisniveau.

Det var en solotur hvor jeg kørte 6.300km og besøgte 13 lande på 13 dage. Selvom der ikke blev sparet på noget, kostede turen kun 6.800 kr alt inklusivt.

Jeg skrev en RR på Advrider undervejs: Wanderlust, vacation and a V-Strom – heading out to explore Southeast Europe. - ADVrider
Jeg håber du havde mindre regn end jeg ... jeg tror man kan sige at midten af Balkan har en vådt år....
__________________
Photos - Travels
Besvar med Citat
  #22  
Gammel 08-08-2014, 23:30
casperghst42's Avatar
Champion
 
Medlem siden: Nov 2012
Sted: Rodgau, Hessen, Tyskland, oprindeligt fra Sønder Jylland
Indlæg: 166
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Alive Vis inddlæg
Så er en 1190'er jo oplagt - 21 " og slangeløse

I øvrigt dejligt at høre noget positivt fra Rumænien, vi danskere tror jo at de alle er trick tyve på de kanter..........
Tjoooo, der er bare et "lille" problem med slangeløs; hvis du river hul i dækket så står du stille, med en slange kan man stadigvæk skifte slangen, og med lige held og tyk tråd reparerer dækket...

Problemet du har på Balkan er at asfalten kan være "lidt" glat når det er tørt, og meget glat når det er vådt. Jeg var i Montenegro/Serbien/Bulgarien 1 - 2 uger før Mr. T. og det var pisse regn vejr, og overalt var det næsten som at køre på is. Man tager den meget med ro....

Jeg har været i området det sidste 4 år, og må sige at man behøver ikke noget der kan køre hurtigt... Det bedste er 21/18" og 280-300mm affjedring. Men det kommer jo altid an på hvor man egentlig vil køre....
__________________
Photos - Travels
Besvar med Citat
  #23  
Gammel 09-08-2014, 00:52
Don T
Gæst
 
Indlæg: n/a
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af casperghst42 Vis inddlæg
Tjoooo, der er bare et "lille" problem med slangeløs; hvis du river hul i dækket så står du stille, med en slange kan man stadigvæk skifte slangen, og med lige held og tyk tråd reparerer dækket...

Jeg ser kun fordele ved slangeløse dæk.
Hvis du har en mindre punktering i den midterste 3. del af dækket, kan du lappe det på 5 minutter uden at skulle have hjulet/dækket af.
Hvis hullet er et sted eller er af en størrelse hvor det ikke kan lappes med en væge, smider du bare en slange i dækket og gør hvad du ellers ville have gjort.


Problemet du har på Balkan er at asfalten kan være "lidt" glat når det er tørt, og meget glat når det er vådt. Jeg var i Montenegro/Serbien/Bulgarien 1 - 2 uger før Mr. T. og det var pisse regn vejr, og overalt var det næsten som at køre på is. Man tager den meget med ro....

Jeg har været i området det sidste 4 år, og må sige at man behøver ikke noget der kan køre hurtigt... Det bedste er 21/18" og 280-300mm affjedring. Men det kommer jo altid an på hvor man egentlig vil køre....

Jeg er helt enig i, at man ikke behøvedes en raket for at have det sjovt på Balkan (eller de fleste andre steder for den sagt skyld).
Hvor meget fjedervandring og hvilken hjulstørrelse der er optimalt, afhænger dog i høj grad af, hvor og hvordan man kører i området. Hvis jeg primært skulle bevæge mig uden for asfalten, vil jeg foretrække det samme som dig.
Hvis man derimod som mig primært kører på asfalt (gerne snoede veje i frisk tempo) og kun lejlighedsvis bevæger sig ud på grus- og jordveje, er det rart med fastere affjedring og mindre hjulstørrelse.
Det var for øvrigt en skam, at vi ikke fik mulighed for at stikke hoveder sammen på Balkan i år.
Besvar med Citat
  #24  
Gammel 09-08-2014, 10:24
Alive's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: May 2012
Sted: Lejre
Alder: 49
Indlæg: 1,676
Billeder: 19
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af casperghst42 Vis inddlæg
Tjoooo, der er bare et "lille" problem med slangeløs; hvis du river hul i dækket så står du stille, med en slange kan man stadigvæk skifte slangen, og med lige held og tyk tråd reparerer dækket...

Problemet du har på Balkan er at asfalten kan være "lidt" glat når det er tørt, og meget glat når det er vådt. Jeg var i Montenegro/Serbien/Bulgarien 1 - 2 uger før Mr. T. og det var pisse regn vejr, og overalt var det næsten som at køre på is. Man tager den meget med ro....

Jeg har været i området det sidste 4 år, og må sige at man behøver ikke noget der kan køre hurtigt... Det bedste er 21/18" og 280-300mm affjedring. Men det kommer jo altid an på hvor man egentlig vil køre....
Som med alt andet er der jo fordele og ulemper med alt...
__________________
One life, live it !
Besvar med Citat
  #25  
Gammel 09-08-2014, 11:29
casperghst42's Avatar
Champion
 
Medlem siden: Nov 2012
Sted: Rodgau, Hessen, Tyskland, oprindeligt fra Sønder Jylland
Indlæg: 166
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Don T Vis inddlæg
Det var for øvrigt en skam, at vi ikke fik mulighed for at stikke hoveder sammen på Balkan i år.
Jeg tager sikkert samme vej næste år, efter at have cyklet Prag-Cuxhaven (et lille projekt).

Problemet ved slangeløse dæk er at det er meget svært at køre med lavt dæktryk, men det kommer jo altid an på hvad man vil.

Indtil mit lille uheld i slutning af Maj var det meningen at jeg ville tage mig en offroad tur gennem Kroatien, Bosnien, Montenegro, og Serbien, men det blev der sat en meget kraftig stopper for (enduro dyret er blevet solgt), men stadigvæk er jeg meget glad for at have 250mm affjedring foran, der er nogle seriøst "u" flade veje i den del af verden.

Jasenovac Stone Flower

Bay of Kotor

Đurđevića Tara Bridge
__________________
Photos - Travels
Besvar med Citat
Besvar

Bookmarks

Tråd Valg


Ligende Emner
Emne emne starter Forum Besvarelser Indlæg
MC leje på Balkan tigerdyr MC Ferie 2 07-04-2014 22:35
Seværdigheder i Østeuropa UPS MC Ferie 6 12-02-2011 10:17


(00:30)