|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Bliv medlem | mc nyheder | mc marked | mc billeder | mc links | mceventyr | top 100 |
|
|||||||
| Startsiden | Forumoversigt | Medlemmer | Medlemmer | Søg | Indlæg Idag | Marker som læst | Bliv medlem | Kalender | Links |
![]() |
|
|
LinkBack | Tråd Valg | Søg i dette emne |
|
|
||||
|
||||
|
Hejsa...
Jeg har noget plast som ikke er så sort (falmet i solen), som jeg gerne ville have det. Kan man gøre noget ved det? Og her snakker jeg ikke om maling. /Jakob
|
||||
|
||||
|
Kofanger-plastik og spejle på biler har jeg flere gange fået sorte igen ved at varme dem op med en varmepistol. Ved ikke om det kan gøres med det du har.
Det virker fint til kofangere, spejle og gummilister på biler.
|
||||
|
||||
|
Ok men ved du hvad det er, som sker at det bliver gråt over tid?
|
||||
|
||||
|
Ikke helt præcist..
Fik engang en forklaring om at det var noget i stil med hvad der skete med de gamle lakeringer. Nok mange som kan huske specielt de røde ford og fiat biler. Det oxiderer på en eller anden måde, sådan at farvestoffet yderst på materialet forsvinder. Hvis man så varmer det op (rimelig meget varme skal til) så trækker farvestoffet op til overfladen og det bliver som nyt igen. Prøv med et lille hjørne først. Det er ikke sikkert at lige den plastik du har kan tåle megen varme.
|
||||
|
||||
|
Det er solens UV stråler, der nedbryder plasten, og dermed også farven i den, da den jo også er plast baseret..
Der findes jo forskellige midler, man kan købe for mere eller mindre penge, men desværre er ingen af dem specielt effektive,ej heller særligt langvarige, da overfladen jo er nedbrudt. Varme fra varme pistolen, gør jo at overfladen til en grad smeltes, og derfor kommer den "ikke" nedbrudte plast frem, og det bliver sort igen. Bare pas på du ikke varmer for meget, for plast har en "hukommelse" og kan derfor trække sig sammen, ved for meget varme... |
|
|
|||
|
|||
|
knækten har pudset det sorte på en scooter i skocrem det blev sku fint.
|
||||
|
||||
|
Der findes noget der hedder amorall, det kan få den sorte farve frem igen, ulempen er dog at det skal smøres ofte, det kan købes i en autoudstyrsforretning, og ligner faktisk letmælk, tror bare ikke du skal drikke det.
|
||||
|
||||
|
Jeg bruger silikone spray til at opfriske matsorte overflader. Det er dog ikke en varig løsning, så det skal bruges med jævne mellemrum (ca. 1 gang om måneden).
Silikone spray, 400 ml - Rense- og plejemidler - Rense- og plejemidler - Universal reservedele - Autoreservedele - thansen.dk
|
||||
|
||||
|
Citer:
Den der plejer jeg ellers at gå rundt hele huset og sprayer listerne på vinduer og døre, også vores biler får en omgang. Har aldrig oplevet en dør eller et vindue der fryser fast om vinteren
|
||||
|
||||
|
Citer:
3. mc: Honda CX 500 Custom - 1980 - Motorcykelgalleri.dk
|
||||
|
||||
|
Man kan også få noget "bumper-spray" tror jeg det hedder, det er noget sort flydende stads til bilens kofangere. Det virker rigtig godt og farver også, men ikke varigt.
|
|
|
||||
|
||||
|
Vinyl make up, bumper-spray silikone osv. har prøvet det hele (undtagen opvarmning)
Bedst var selvblankende skosværte, som Heto siger, men intet af det holder evigt, desværre.
|
||||
|
||||
|
Citer:
Så silikone ser ud til at virke
|
||||
|
||||
|
Jeg har talt med nogle plastik folk, og man kan faktisk polere det væk :)
|
||||
|
||||
|
|
||||
|
||||
|
Verdens billigste vinyl opfrisker kommer her...
1 del lugtfri petroleum 1 del syrefri vaselineolie Brug det på tørt falmet plastik. Har brugt det i mange år, med stor succes. Det kan holde flere måneder, før plastikken skal behandles igen. Og jeg vil tro at det koster omkring en 50'er for at lave en liter. Det er nogle år siden jeg jeg sidst købte ind til det, så jeg kan ikke huske priserne.
|
|||
|
|||
|
Citer:
![]() Cola, det lyder åndsvagt men vask de gamle lister/plastik i cola, og det vil blive sort, husk dog at vaske det bagefter
| Tråd Valg | Søg i dette emne |
|
|