Motorcykel Forum DK
BLIV MEDLEM fb Marked mc nyheder mc billeder mc links



Gå tilbage   Motorcykel Forum DK > Forum: > Generel Debat

Like Tree80Synes godt om
Besvar
 
LinkBack Tråd Valg
  #1  
Gammel 01-09-2015, 14:25
Newbie
 
Medlem siden: Aug 2015
Indlæg: 18
Default Hvilken MC passer til mig?

Hej allesammen!

Jeg er helt ny i mc-verdenen! Fik kortet for en uge siden! Nu vil jeg købe en MC til brug til daglig transport (bliver mit eneste transportmiddel) og har derfor brug for jeres råd til hvilken MC der passer til mine ønsker :)

Jeg er 29 så må køre på alle størrelser..

Jeg har ikke så mange penge at gøre godt med så det skal helt klart være en brugt- gerne en der ikke taber så meget værdi, så jeg måske kan sælge den videre for nogenlunde samme pris efter 1-2 år..

Jeg kunne selvfølgelig også godt tænke mig en der er så økonomisk som muligt, både ift hvor langt den kører på literen og ift vedligeholdelse.

Mit budget er 15-20K (eksklusiv udstyr)

Herunder mine behov:

Skal kunne bruges til bykørsel (indre københavn) OG motorvejskørsel til og fra arbejde (på hele sjælland)

Helårskørsel (bliver selvfølgelig hjemme hvis der er is på vejene, men vil som hovedregel gerne kunne køre om vinteren!)

Service og eventuel reperation skal kunne klares hos værksted (Forestiller mig af denne grund at det skal være en nogenlunde velkendt model som mange værksteder har reservedele og kendskab til..?)

Fysisk ikke for stor/tung. Jeg er en 172cm 55kg kvinde. Min MC skal være af en størrelse hvor jeg kan gå med den og få den op/ned fra centerstøtteben uden det store besvær... Og optimalt også rejse op igen på egen hånd hvis den vælter..

Skal kunne få monteret bagagebox eller lign.

Ikke for voldsom lyd. Jeg vil ikke have en der larmer meget... Både for min hørelsens skyld og fordi jeg ikke har ønske om at vække så meget opsigt.

Den skal kunne køre 130km/t. (Jeg påtænker ikke udlandsferieture, så meget høje hastigheder er ikke et krav). På samme måde har jeg heller ikke brug for verdens hurtigste acceleration. Bare jeg kan accellerere hurtigere end de fleste biler er jeg glad :)

Den skal kunne tåle at stå udenfor (har ikke noget skur desværre!) ...ved ikke om der er forskel på hvilke der tåler dette bedst... Alle MC'er har vel bedst af at stå tørt..:(

Og så kan min ryg ikke lide at sidde meget lænet forover (har en singlespeed cykel som jeg sælger nu af samme årsag). Så ønsker en nogenlunde oprejst sidestilling.

Nå det var vist det :)

Kom med jeres bud på modeller der er til at finde på det danske brugtmarkede!

Venter spændt! :D
Besvar med Citat
link
  #2  
Gammel 01-09-2015, 14:58
Chaneera's Avatar
Cool
 
Medlem siden: Sep 2013
Alder: 42
Indlæg: 92
Default

Tillykke med pappet. :)

Ud fra størrelse og specielt pris lyder det som om at GS500 er et rimeligt oplagt valg. Med en maks. pris på 20k er udvalget jo ret begrænset.
Rexman og Annika Synes godt om dette.
Besvar med Citat
  #3  
Gammel 01-09-2015, 15:02
mrdj's Avatar
Cool
 
Medlem siden: Feb 2010
Sted: Vest
Alder: 35
Indlæg: 82
Default

Hvad med en gs500 ?? Nem teknik og en kendt begynder cykel.. Så nem at sælge igen. Kan det du efterspører

Super fin nysynet begynder-MC sælges / Suzuki / 2-hjulet transport - Køb og salg på GulogGratis.dk
Rexman og Annika Synes godt om dette.
Besvar med Citat
  #4  
Gammel 01-09-2015, 15:06
mrdj's Avatar
Cool
 
Medlem siden: Feb 2010
Sted: Vest
Alder: 35
Indlæg: 82
Default

Der er også denne :

Suzuki, gs 500, 500 ccm, 50 – dba.dk – Køb og Salg af Nyt og Brugt
Rexman og Annika Synes godt om dette.
Besvar med Citat
  #5  
Gammel 01-09-2015, 15:22
Newbie
 
Medlem siden: Aug 2015
Indlæg: 18
Default

Aha interessant tak! GS500 den vil jeg lige se nærmere på! :D På dba så jeg Honda CM 400 T og Honda CMX Rebel som begge kan fås nysynet i samme prisleje... Begge fra 80'erne... Hvad synes I om dem ift mine behov?
Besvar med Citat
  #6  
Gammel 01-09-2015, 15:40
soeren_h's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: May 2011
Sted: Farum
Alder: 43
Indlæg: 1,034
Billeder: 58
Default

Tillykke med kortet.
Og dejligt at høre, at du har gjort dig så præcise overvejelser omkring dine ønsker og behov - det gør det alt andet lige noget lettere at hjælpe.

GS500 er allerede nævnt flere gange.
De mest direkte alternativer til den er Kawasaki ER5 og Honda CB500.
Om du vælger den ene, den anden eller den tredje af dem, er nok ikke så afgørende. Vigtigere er, at du finder en velholdt udgave.

Og så synes jeg i øvrigt, at du skal melde dig ind i det forum på Facebook, som hedder "MotorCykel Marked - Køb & Salg af mc relaterede sager".
Her er der masser af billige maskiner til salg, som både kan give dig et overblik over markedet og virke som inspiration til dit kommende køb.
Annika Synes godt om dette.
__________________
Mvh. soeren_h < - < -> -> Kawasaki ER-6f ABS
Besvar med Citat
  #7  
Gammel 01-09-2015, 16:08
mrdj's Avatar
Cool
 
Medlem siden: Feb 2010
Sted: Vest
Alder: 35
Indlæg: 82
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Annika Vis inddlæg
Aha interessant tak! GS500 den vil jeg lige se nærmere på! :D På dba så jeg Honda CM 400 T og Honda CMX Rebel som begge kan fås nysynet i samme prisleje... Begge fra 80'erne... Hvad synes I om dem ift mine behov?
Hvis du har lyst til at skrue og have lidt svært ved at finde dele, så gå efter en gammel cykel !! Jeg ville gå efter den nyere gs500 som er driftsikker og nem at finde dele til.. De er tæt på dig, så prøv en tur.. Drop scooter og ombyggede cykler når det er til daglig transport med lidt motorvej .. Husk alle er villige til at slå lidt af prisen :-)
Annika Synes godt om dette.
Besvar med Citat
  #8  
Gammel 01-09-2015, 17:42
Newbie
 
Medlem siden: Aug 2015
Indlæg: 18
Default

Tusind tak for svarene alle sammen! Det lyder til at I er enige! Dejligt med et klart svar :) Jeg kommet ud at prøve en GS500 hurtigst muligt !! :D
Besvar med Citat
  #9  
Gammel 01-09-2015, 18:07
Newbie
 
Medlem siden: Aug 2015
Indlæg: 18
Default

Er GS 500 og GS 500E den samme?
Besvar med Citat
  #10  
Gammel 01-09-2015, 18:17
Champion
 
Medlem siden: May 2009
Sted: Odense
Indlæg: 112
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Annika Vis inddlæg
Er GS 500 og GS 500E den samme?
Kommer an....
500E er nøgen, altså uden kåbe og den mest populære model.
500F er med kåbe. En E model blot med en køler og kåbe, så rent mekanisk er de faktisk ens.

Så hvis der står GS 500 er der stor chance for det blot er en E/nøgen model.

From the planet Nexus 7
Annika Synes godt om dette.
Besvar med Citat
  #11  
Gammel 01-09-2015, 18:24
soeren_h's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: May 2011
Sted: Farum
Alder: 43
Indlæg: 1,034
Billeder: 58
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Annika Vis inddlæg
Tusind tak for svarene alle sammen! Det lyder til at I er enige! Dejligt med et klart svar :) Jeg kommet ud at prøve en GS500 hurtigst muligt !! :D
Og når du så finder en GS500 at prøve, så husk også at prøve en CB500 og en ER5 til sammenligning.
Det kan være en lille detalje der gør, at du er meget mere tilpas på den ene frem for den anden.
Annika Synes godt om dette.
__________________
Mvh. soeren_h < - < -> -> Kawasaki ER-6f ABS
Besvar med Citat
  #12  
Gammel 01-09-2015, 18:32
Chaneera's Avatar
Cool
 
Medlem siden: Sep 2013
Alder: 42
Indlæg: 92
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af soeren_h Vis inddlæg
Og når du så finder en GS500 at prøve, så husk også at prøve en CB500 og en ER5 til sammenligning.
Det kan være en lille detalje der gør, at du er meget mere tilpas på den ene frem for den anden.
Altid prøve flere forskellige maskiner og gerne flere af den man lander på.
Annika Synes godt om dette.
Besvar med Citat
  #13  
Gammel 01-09-2015, 18:41
Rexman's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: Feb 2009
Indlæg: 1,716
Default

At bedømme ud fra din tekst bor du på øen. Meen, hvis du har lyst står min GS500E fra 99 gerne til rådighed for en prøvetur - du skal bare lige til Aalborg
Annika Synes godt om dette.
__________________
Rexman
Besvar med Citat
  #14  
Gammel 01-09-2015, 18:48
Specialist
 
Medlem siden: Mar 2009
Indlæg: 1,397
Billeder: 4
Default

Glem GS500. Med det du skal bruge den til, i alt slags vejr, så skal du gå den nøje efter for rust ganske jævnligt. For de er slemme til at ruste i stel og andre steder.

Jeg ville gå efter en Honda NTV650. Den har kardantræk, hvilket klart er at foretrække på en MC der skal bruges i regn mv. Dvs du skal ikke bruge tid på at justere kæde og smøre den, som på en GS/CB/ER500.
NTV har også en meget komfortabel siddestilling og lavt sæde, det er ikke uden grund, at den er meget brugt blandt MC-bude i London.
Ja, en NTV er tungere end de nævnte 500 maskiner, men den har et lavt tyngdepunkt så de par kg mærker du ikke når du ruller.
Modellen er også en af de bedst bygget fra Honda, så drænkanaler godt tåle at stå ude og blive brugt i regn og vintersalt.
Du kan læse mere om den her:
HONDA NTV650 (1988-1997) Review | MCN
Ryan P og Annika Synes godt om dette.
Besvar med Citat
  #15  
Gammel 01-09-2015, 18:53
Specialist
 
Medlem siden: Mar 2009
Indlæg: 1,397
Billeder: 4
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Annika Vis inddlæg
Er GS 500 og GS 500E den samme?
Ja, modellen hedder sådan set GS500e, og har heddet det siden den blev lanceret i 1989.
I 2001 får den ændret design på sædestykke og tank, resten er som i 1989. I 2004 bliver den lavet med fabriksmonteret kåbe, og kaldes så GS500f.
Du kan sagtens finde nogen fra før 2004, som har fuldkåbe på, og som sælger skriver er en GS500f, men der er som oftest tale om en E-model med eftermonteret kåbe. Oftest en kåbe fra TCP. Der skal man så vide, at firmaet bag TCP kåberne er lukket, så hvis du vælter en MC, som har sådan en kåbe, så er den svær at lave.
Annika Synes godt om dette.
Besvar med Citat
  #16  
Gammel 01-09-2015, 20:24
Newbie
 
Medlem siden: Aug 2015
Indlæg: 18
Default

Skal ud at se på en GS 500 først på Amager i morgen! :) Der er vel ikke nogen der tilfældigvis bor i nærheden og som kunne have lyst til en lille tur ud af huset og en lille tur på en GS 500 som vil hjælpe mig med at tjekke den ud? Jeg ved jo næsten intet selv om motorcykler... :S Jeg giver en flaske vin eller lign.!
Besvar med Citat
  #17  
Gammel 01-09-2015, 21:07
Kox Kox er offline
Pro
 
Medlem siden: Apr 2011
Sted: Herlev
Indlæg: 756
Billeder: 44
Default

Hvis du kan være på mit arbejde i morgen kl 12 sharp kan jeg godt hjælpe dig med at kigge efter det mest almindelige faldgruber.
Har desværre ikke tid til prøvetur da jeg er på kursus hele dagen.
Det er indre Amager.
Annika Synes godt om dette.
Besvar med Citat
  #18  
Gammel 01-09-2015, 21:17
Madden's Avatar
Legend
 
Medlem siden: Jun 2013
Sted: Sydjylland, men Bosat i Århus
Alder: 29
Indlæg: 299
Billeder: 3
Default

Når man kigger MC (som så meget andet), er det vigtigt ikke at "forelske sig" for hurtigt i en bestemt model og cykel. Altså man skal nok næppe købe den "første og bedste". Skal som minimum ud og prøve nogle flere, derfor kan det jo godt være man alligevel ender med at købe den man var ude og prøve som nummer et eller to.
Motorcykler har generelt det ikke så godt med at køre i salt og sjap. Man steder der kan sætte sig salt, men nogle ting kan man jo gøre for at beskytte den lidt. Har selv kørt én vinter, og det tog alligevel lidt på cyklens udseende, selvom jeg var meget over den med vand og rustbeskyttelse. Det skal man bare lige være klar over.
Annika Synes godt om dette.
__________________
Yamaha YBR 125 - Honda CB500
Besvar med Citat
  #19  
Gammel 01-09-2015, 21:42
Newbie
 
Medlem siden: Aug 2015
Indlæg: 18
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Kox Vis inddlæg
Hvis du kan være på mit arbejde i morgen kl 12 sharp kan jeg godt hjælpe dig med at kigge efter det mest almindelige faldgruber.
Har desværre ikke tid til prøvetur da jeg er på kursus hele dagen.
Det er indre Amager.
Ham der ejer den er kun hjemme kl 17... Så det kan jeg desværre ikke :( Ellers super godt tilbud! Tusind tak
Besvar med Citat
  #20  
Gammel 01-09-2015, 21:59
Newbie
 
Medlem siden: Aug 2015
Indlæg: 18
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af knorsfis Vis inddlæg
Glem GS500. Med det du skal bruge den til, i alt slags vejr, så skal du gå den nøje efter for rust ganske jævnligt. For de er slemme til at ruste i stel og andre steder.

Jeg ville gå efter en Honda NTV650. Den har kardantræk, hvilket klart er at foretrække på en MC der skal bruges i regn mv. Dvs du skal ikke bruge tid på at justere kæde og smøre den, som på en GS/CB/ER500.
NTV har også en meget komfortabel siddestilling og lavt sæde, det er ikke uden grund, at den er meget brugt blandt MC-bude i London.
Ja, en NTV er tungere end de nævnte 500 maskiner, men den har et lavt tyngdepunkt så de par kg mærker du ikke når du ruller.
Modellen er også en af de bedst bygget fra Honda, så drænkanaler godt tåle at stå ude og blive brugt i regn og vintersalt.
Du kan læse mere om den her:
HONDA NTV650 (1988-1997) Review | MCN
Tak ! Vigtig information! Så må jeg jo lige genoverveje... :S :)
Besvar med Citat
  #21  
Gammel 01-09-2015, 23:00
Høgfeldt's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: Jul 2010
Sted: Hørning
Alder: 54
Indlæg: 1,815
Billeder: 5
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Annika Vis inddlæg
Skal ud at se på en GS 500 først på Amager i morgen! :) Der er vel ikke nogen der tilfældigvis bor i nærheden og som kunne have lyst til en lille tur ud af huset og en lille tur på en GS 500 som vil hjælpe mig med at tjekke den ud? Jeg ved jo næsten intet selv om motorcykler... :S Jeg giver en flaske vin eller lign.!
Prøv evt. at tage kontakt med Dons herinde, hun har skruet meget i GS 500, og kørt om vinteren på den også. Og vel også væltet lidt engang i mellem.
Undskyld Dons, ku ikke lade være.
Dons og Annika Synes godt om dette.
__________________
Over skyerne skinner solen altid
http://teamjhp.blogspot.com/
Besvar med Citat
  #22  
Gammel 02-09-2015, 11:22
Cool
 
Medlem siden: Aug 2012
Indlæg: 96
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Høgfeldt Vis inddlæg
Prøv evt. at tage kontakt med Dons herinde, hun har skruet meget i GS 500, og kørt om vinteren på den også. Og vel også væltet lidt engang i mellem.
Undskyld Dons, ku ikke lade være.
Jeg har for snart længe siden kørt 50.000+km på en GS heri en tur til Italien med kone og oppakning. Den fik også lov at køre vinterkørsel, og klarede det sådan set fint nok.

Men, suzuki er et billigt mærke, og det er de måske fordi de sparer visse steder. Maling er helt tydligt et af stederne. Dvs stel, bagsvinger og underside af tank ruster. Det kræver dog ikke mekaniske færdigheder at give den lidt hammerite i ny og næ, og så skal den nok klare det.

Ud fra dine kriterier, kan jeg ikke se at der er noget der slår en GS. Kører godt, stabil, simpel (vigtigt hvis den skal på værksted), fornuftigt træk, kører fint 140km/t vedvarende.
Jeg har set dem helt ned til 10.000kr. Så er det dælme svært at tabe penge ved gensalg :-)
Rexman, Don T, Chaneera og 1 andre Synes godt om dette.
Besvar med Citat
  #23  
Gammel 02-09-2015, 15:21
Don T
Gæst
 
Indlæg: n/a
Default

Jeg giver knorsfis ret i, at NTV er en bedre maskine end GS 500'eren - det er der mange maskiner der er, men så ligger de (som NTV'eren) også i en anden prisklasse.

Kigger du på pris i forhold til årgang, kilometer og stand, er GS 500 rigtig svær at slå.

Jeg kender efterhånden mange der har startet deres karrierer på en GS 500. De har alle været godt tilfreds med køregenskaberne, driftsikkerheden og ikke mindst driftomkostningerne.

Jeg vil som flere andre anbefaler at prøve lidt forskelligt, inden du endeligt beslutter dig, men du skal ikke være bekymret over at købe en velholdt GS'er.


PS. Jeg kan anbefale, at du får Kox til at kigge på en potentiel maskine inden køb - han er vant til at køre på noget gammelt lort, så han ved hvad du skal kigge efter og være opmærksom på
Kox, Madden og Annika Synes godt om dette.
Besvar med Citat
  #24  
Gammel 02-09-2015, 16:34
Kox Kox er offline
Pro
 
Medlem siden: Apr 2011
Sted: Herlev
Indlæg: 756
Billeder: 44
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Don T Vis inddlæg
PS. Jeg kan anbefale, at du får Kox til at kigge på en potentiel maskine inden køb - han er vant til at køre på noget gammelt lort, så han ved hvad du skal kigge efter og være opmærksom på
Don'T listen to Don'T - han er jo (halvvejs) psykopat ...

Men spørg ham lige hvem det er der har købt en maskine der er magen til den andens - så noget må nogen da gøre rigtigt ;-)

Jeg sender dig lige mit nummer og adresse i en PM - hvis du orker kan du køre hjem til mig, så kan jeg give den et hurtigt kig, hvis du ikke har fået andre til det.
Ellers, er det vist bare at ønske dig god tur med prøveturen ;-)
Annika Synes godt om dette.
Besvar med Citat
  #25  
Gammel 02-09-2015, 16:35
Rexman's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: Feb 2009
Indlæg: 1,716
Default

Delene er i hvert fald hulens billige til en GS500.
har netop fået skiftet forbremsen (skive og klodser). Skiven kostede kun knap 1.300 kr (og der står Suzuki på den) direkte hos mekkeren her i DK (altså ikke en "internetpris", men en butikspris med moms og det hele) - havde forventet 2.000+.
Annika Synes godt om dette.
__________________
Rexman
Besvar med Citat
Besvar

Bookmarks

Tråd Valg


Ligende Emner
Emne emne starter Forum Besvarelser Indlæg
MC hjælp, Hvilken mærke (model) og hvilken forsikring? White-Noise Motorcykler 21 09-06-2011 20:33
Så passer i altså på axelk Generel Debat 23 11-08-2010 11:50
I nat kl. 2:00 passer .. -Cartman- Off Topic 16 01-04-2009 15:36


(05:51)