Motorcykel Forum DK
BLIV MEDLEM fb Marked fb Forum mc nyheder mc billeder mc links



Gå tilbage   Motorcykel Forum DK > Forum: > Generel Debat

Like Tree6Synes godt om
  • 1 Skrevet af næstved
  • 2 Skrevet af Orla Pedersen
  • 1 Skrevet af Orla Pedersen
  • 1 Skrevet af knorsfis
  • 1 Skrevet af Guzze
Besvar
 
LinkBack Tråd Valg
  #1  
Gammel 26-05-2017, 20:54
Jacob R's Avatar
Legend
 
Medlem siden: Mar 2013
Sted: Nykøbing F, Guldborgsund, Danmark
Alder: 33
Indlæg: 385
Default Hvorfor har motorkonstruktion en betydning

Kender i det? Man er på udkig efter ny kværn, men der er altid et eller andet som ikke er helt som man vil have det. Jeg har nu, igennem længere tid kigger, drømt og overvejer Hvad jeg skal have næste gang. Men jeg kan simpelthen ikke finde den mc, som jeg bare MÅ eje. Jeg vil helst have en kardankværn, men vil gerne prøve noget enduro/offroad'ish eller noget Street/sportstourer.
Jeg var i dag ude og lufte en xj900s diversion, faktisk en pragtfuld maskine, med meget få klagepunkter. Men jeg tænder bare ikke rigtig på sådan en række 4. Jeg ved ikke præcis hvorfor, for pisset kører jo rigtig godt. V2 og V4 siger mig bare mere. Jeg har overvejet at prøve en st1100 mange gange, men mange har sagt, at de er et helvede at lave service på. Derfor vil jeg helst ikke forelske mig i sådan en :o
Har i også en foretrukken motorkonstruktion, og ved i hvorfor?

Sendt fra min EVA-L09 med Tapatalk
Besvar med Citat
link
  #2  
Gammel 26-05-2017, 21:38
Matthias's Avatar
Master
 
Medlem siden: Mar 2009
Sted: Bylderup Bov
Indlæg: 616
Default

KTM 1090 - 1190 - 1290 er nok lidt tættere på dine ønsker.
V2 motor, enduro/offroad bedre end dem du har kigget på, street? nah, sportstourer måske ikke helt, men i hvert fald maskiner man kan holde ud at køre rigtig lange etaper på. Her mangler kun kardantræk.
Enduro/offroad med kardantræk er nok ikke eksisterende.
Besvar med Citat
  #3  
Gammel 26-05-2017, 21:56
Jacob R's Avatar
Legend
 
Medlem siden: Mar 2013
Sted: Nykøbing F, Guldborgsund, Danmark
Alder: 33
Indlæg: 385
Default

Yamahas super ténere har kardan. Men jeg havde håbet på at holde mig under 100.000,-

Men jeg kan da ikke være den eneste, som af en eller anden underlig grund foretrækker nogle motorer frem for andre. Eller?

Sendt fra min EVA-L09 med Tapatalk
Besvar med Citat
  #4  
Gammel 27-05-2017, 16:46
næstved's Avatar
Champion
 
Medlem siden: Sep 2014
Sted: Næstved
Alder: 48
Indlæg: 164
Default

Alle motorer har vel på en eller anden måde deres egen charme. Jeg har haft en Honda CBF1000 og synes den silkebløde motorgang fra R4'eren var fantastisk til konceptet (Let sportstouring). Jeg har også haft flere V2'ere men synes ikke umiddelbart om deres lidt vibrerende og hårde fiskekutter agtige motorgang - men samtidig kunne jeg egentlig godt lide konceptet med de lange, lave og lidt tungt udseende cruisere med lækker krom. Lige nu kører jeg så en adventure style MC (Honda VFR1200 X Crosstourer) der er udstyret med en V4 motor der ånder gennem et K&N filter og afgasser gennem en Mivv-potte. Den lyder virkelig godt - sådan en V4, og så har den kardantræk.
Jeg kan vel egentlig ikke sige at jeg foretrækker en bestemt motortype frem for en anden, da det er den SAMLEDE enhed/udtryk der enten tiltrækker eller frastøder mig..... Man burde vel bare have lidt af hvert stående i garagen hvis banken ville være med.... Det perfekte antal motorcykler for mand kan udtrykkes med formlen n+1, hvor n er det antal motorcykler han ejer i dag......
Jacob R Synes godt om dette.
Besvar med Citat
  #5  
Gammel 27-05-2017, 18:04
Jacob R's Avatar
Legend
 
Medlem siden: Mar 2013
Sted: Nykøbing F, Guldborgsund, Danmark
Alder: 33
Indlæg: 385
Default

Jeg er måske bare ikke klar til at få ny Hehe. Ej der er sgu da lidt pudsigt at der skal så lidt til, for at Jeg mister gejsten for en maskine.
Men ja, den formel n+1, den kan jeg godt lide, problemet er jo bare at resultatet er uendeligt XD

Sendt fra min EVA-L09 med Tapatalk
Besvar med Citat
  #6  
Gammel 28-05-2017, 12:43
Orla Pedersen's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: Sep 2010
Sted: Himmerland
Indlæg: 1,144
Billeder: 39
Default

Det er bare sådan det er, XJ900 og eksempelvis CBR600 er bare så perfekte gennemsnitslig set at.....de godt kan virke kedelige. De ér bare gode, og det er der mange mc'er der er. Tocylindrede mc'er har bare lidt mere "kant", er lidt mere besværlige at køre, kræver flere gearskift mm.

Skal det være servicevenligt, med kardan, og "kant", så bliver det svært at komme udenom MotoGuzzi eller BMW bokser. Køreegenskaberne for begge er rigtig gode, service er enkelt, men ingen af dem er fejlfrie, så der kan forventes trælse og uventede reparationer af karakter af medfødte typefejl. Alt efter ens egne evner som mekaniker kan det være alt fra hyggeopgave til træls. Køb brugt, så er det værste som regel overstået, og undgå modeller med "servo-bremser", så går det ikke helt galt.
Guzze og Jacob R Synes godt om dette.
__________________
mvh. O. Pedersen www.danskemotorcyklister.dk
Besvar med Citat
  #7  
Gammel 28-05-2017, 13:04
Jacob R's Avatar
Legend
 
Medlem siden: Mar 2013
Sted: Nykøbing F, Guldborgsund, Danmark
Alder: 33
Indlæg: 385
Default

Servo-bremse?

Sendt fra min EVA-L09 med Tapatalk
Besvar med Citat
  #8  
Gammel 28-05-2017, 13:35
Orla Pedersen's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: Sep 2010
Sted: Himmerland
Indlæg: 1,144
Billeder: 39
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Jacob R Vis inddlæg
Servo-bremse?

Sendt fra min EVA-L09 med Tapatalk
Det er en Bosch/BMW opfindelse. Det er ABS bremser med en elektrisk bremseforstærker. Det virker såmænd ganske udmærket, men er uendeligt følsomt for snavs i bremsevædsken, og til dels også alder.

Men hvem hulan har brug for en bremseforstærker på en motorcykel? Helt ærligt,...Altså, en kompliceret løsning på et ikke eksisterende problem

Jeg kan ikke huske årgange, men det kan søges på google,..Min 2006/7 R1200S har ABS uden servo.
Jacob R Synes godt om dette.
__________________
mvh. O. Pedersen www.danskemotorcyklister.dk
Besvar med Citat
  #9  
Gammel 28-05-2017, 17:39
Jacob R's Avatar
Legend
 
Medlem siden: Mar 2013
Sted: Nykøbing F, Guldborgsund, Danmark
Alder: 33
Indlæg: 385
Default

Jeg mindes ikke nogensinde at have ønsket mig abs, men har da oplevet et par gange hvor det nok havde været rart at have.

Men jeg kan godt høre at det der servo hejs er noget man godt kan være for uden

Sendt fra min EVA-L09 med Tapatalk
Besvar med Citat
  #10  
Gammel 28-05-2017, 19:06
Orla Pedersen's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: Sep 2010
Sted: Himmerland
Indlæg: 1,144
Billeder: 39
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Jacob R Vis inddlæg
Jeg mindes ikke nogensinde at have ønsket mig abs, men har da oplevet et par gange hvor det nok havde været rart at have.

Men jeg kan godt høre at det der servo hejs er noget man godt kan være for uden

Sendt fra min EVA-L09 med Tapatalk
ABS er godt, endda rigtigt godt, men det opdager man først når man står i lortet. Men servobremser, naeh...
__________________
mvh. O. Pedersen www.danskemotorcyklister.dk
Besvar med Citat
  #11  
Gammel 28-05-2017, 19:29
Legend
 
Medlem siden: Jun 2011
Sted: Kommune fredensborg
Indlæg: 373
Default

Hej

har ejet en 750 med række det var ikke mig ( fejl køb) så har holdt til V den ene og den anden vej, men en mt 10 Yamaha den lyder som en V ( cross plan motor) kikker lide på noget Række ( suk) og mere række 1200 xt Tenere og Explore Triumpe har ejet en Xs 750 Yamaha engang i den glade dag hvor stellet ( mit ) var mere medgørligt så ringen er vist ved at slutte med en række 3/ eller 2 ,men en KTM spøger da stadig lidt i baggrunden .
__________________
Hold dig til sandhed,så er der mindre at husk
Besvar med Citat
  #12  
Gammel 28-05-2017, 19:37
Jacob R's Avatar
Legend
 
Medlem siden: Mar 2013
Sted: Nykøbing F, Guldborgsund, Danmark
Alder: 33
Indlæg: 385
Default

Jeg synes også mt-09 har en fed lyd og kører lækkert med sine 3 på række. Og den gør mere for mig, end en række 4.
Måske er sådan en række 4 bare for artig Hehe

Sendt fra min EVA-L09 med Tapatalk
Besvar med Citat
  #13  
Gammel 28-05-2017, 20:17
Specialist
 
Medlem siden: Mar 2009
Indlæg: 1,389
Billeder: 4
Default

Motorens konstruktion har betydningen, fordi det er der karakteren ligger.
Personligt er jeg ikke til R4 motorer, med få undtagelser. En af dem er min gamle Kawasaki Z750L4 fra 1984. Den havde træk i bund og mellemområdet, som gjorde den bare trak ud af svingene på snoet landevej.
Jo jo, det gør en moderne Z750 (og des lige) også, men det er på kedeligere måde.
Jacob R Synes godt om dette.
Besvar med Citat
  #14  
Gammel 29-05-2017, 11:03
Guzze's Avatar
Champion
 
Medlem siden: Aug 2009
Sted: Vanløse
Indlæg: 207
Default

Du er ikke den eneste...:-)
Jeg kan klart bedst li' v2 - og kardan.
Eller også er jeg bare blevet tosset efter alle de år på en guzzi...
Jacob R Synes godt om dette.
__________________
mvh den lokale guzzi-tosse
Besvar med Citat
Besvar

Bookmarks

Tråd Valg


Ligende Emner
Emne emne starter Forum Besvarelser Indlæg
Hvorfor gør vi det.... TNL Generel Debat 27 02-01-2015 09:24
Hvorfor valgte i netop den maskine som i kører på, dens fordele & hvorfor i brænder for netop denne model Biker Bjarne Generel Debat 72 16-11-2014 15:25
Begrebet "kisteglad" får en helt ny betydning! Motor Off Topic 3 11-01-2014 17:15
Benzin og det oktantal, ingen betydning Soldier Teknik 82 22-09-2011 18:47
Ja hvorfor ikke stig Off Topic 2 01-03-2011 23:32


(23:01)