Motorcykel Forum DK
fb marked køb & salg opret annonce mc nyheder mc billeder mc links mceventyr

Gå tilbage   Motorcykel Forum DK > Forum: > Generel Debat

Like Tree21Synes godt om
Besvar
 
LinkBack Tråd Valg Søg i dette emne
  #1  
Gammel 25-06-2012, 11:16
Dreamer
 
Medlem siden: Jun 2012
Sted: Agedrup
Indlæg: 2
Default Kontrastyring til køreprøve

Hej
Jeg skal snart til køre prøve og brugte igår 6 timer på at øve kontrastyring men kan ikke øv.
Når jeg skal slå til styret tør jeg ikke at dreje styret modsat den retning jeg skal det virker helt forkert.

Kan jeg bestå køreprøven uden at kunne kontrastyring??

Er der andre som har været til køreprøve og heller ikke kunne kontrastyre?

MVH Ole

Redigeret af Dansted; 25-06-2012 kl. 13:21.
Besvar med Citat
link
  #2  
Gammel 25-06-2012, 11:21
Rookie
 
Medlem siden: Feb 2012
Sted: 3000
Indlæg: 32
Default

Hvilken del af det er det som du har svært ved? Det at "slå i styret" eller ?

Altså hvis ikke du forsøger til prøven, så vil du få et forsøg nr. 2 - men nej du kan ikke komme ud på vej hvis ikke du kan kontrastyre.
Besvar med Citat
  #3  
Gammel 25-06-2012, 11:28
Kox Kox er offline
Master
 
Medlem siden: Apr 2011
Sted: Herlev
Indlæg: 603
Billeder: 29
Default

Og du skal nok heller ikke ønske dig det...
Altså jeg mener hvis kontrastyring volder dig kvaler er du måske bedre tjent med et par køretimer mere?
Besvar med Citat
  #4  
Gammel 25-06-2012, 11:43
Rasmus7000's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Fredericia
Alder: 32
Indlæg: 7,920
Billeder: 6
Send en besked over MSN til Rasmus7000 Send en besked over Skype™ til Rasmus7000
Default

Bike Cornering bible

Der er lidt om kontra styring... Hvad er det at du ikke kan finde ud af ved det?
__________________
Ride While You Can!
Besvar med Citat
  #5  
Gammel 25-06-2012, 11:46
Rookie
 
Medlem siden: Sep 2011
Sted: Odense
Alder: 23
Indlæg: 30
Default

Jeg har også lige taget køreprøve og i starten havde jeg også meget svært ved at kontrastyre rigtigt. Det tog noget tid før jeg kunne smide mine bekymringer over bord og bare gøre det (slå hårdere til styret og evt hive i den anden side)
men jeg tænke sådan lidt hvad siger din kørelærer til det?
han må da se hvad der foregår og sige hvad du skal gøre?


Og da jeg var til køreprøve var det på en bane med rigtig glat bane pga dårlig asfalt.
Så jeg kontrastyrede heller ikke optimalt (mc´en skred lidt mens jeg gjorde det, men jeg væltede ingen af keglerne eller lignende) men kom uden anmærkninger gennem den del af prøven.
Besvar med Citat
  #6  
Gammel 25-06-2012, 12:00
nightreever's Avatar
Legend
 
Medlem siden: Apr 2011
Sted: Fårking Køge :D
Indlæg: 282
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Dansted Vis inddlæg
Hej
Jeg skal snart til køre prøve og brugte igår 6 timer på at øve kontrastyring men kan ikke øv.

Kan jeg bestå køreprøven uden at kunne kontrastyring??

Er der andre som har været til køreprøve og heller ikke kunne kontrastyre?

MVH Ole
Som nævnt tidligere i tråden får du 2 forsøg til prøven og du kommer ikke på vejen hvis det ikke lykkes for dig

Problemet med kontrastyring, i relation til køreprøven, er at der nu er meget fokus på en styreteknik der rent faktisk ligger naturligt for os når vi køre MC dvs at en ubevist handling blir gjort bevist og det komplicere sagen for os

Mange har en tindens til at læne sig den forkerte vej når de kontra styrer, altså til den side du kontrastyre til og ikke den side cyklen vil kører en måde at arbejde med dette problem på er at rydde banen/parkeringspladsen for kegler osv og derefter med, ganske lav hastighed, køre lige ud og begynde at arbejde med at læne dig den rigtige vej således at du får følingen med cyklens bevægelser husk at du ender der hvor du kigger holder du hastigheden konstant gennem denne øvelse af kontrastyrings slalom vil du på et tidspunkt høre MC´en synge (du er ikke i tvivl) når det sker vil du med, stor sandsynlighed, opdage at du faktisk ikke længere tænker over kontrastyringen dvs du har flyttet styringen fra at være en bevist til en ubevist handling og så vil jeg våge den påstand at du er top klar til køreprøven

her er et lille klip om kontrastyring som jeg personligt mener beskriver det ret godt selv om det ikke er de bedste skuespillere enjoy:

Bike Cornering Bible - YouTube
Jagson og Jana Synes godt om dette.
__________________
Mit rygmærke betyder IKKE at jeg er en voldspsykotisk narkohandler!!!
Besvar med Citat
  #7  
Gammel 25-06-2012, 15:00
FirebladerDk's Avatar
Champion
 
Medlem siden: Mar 2009
Sted: Sjælland
Indlæg: 237
Default

Her er en genvej til at lære det som ikke koster så meget:

Øv dig på knallert i at køre udenom brønddæksler. Kør som om du vil køre forbi et brøndæksel til den ene side, og kør så i sidste øjeblik forbi det til den anden side.

Denne øvelse indvolverer helt automatisk kontrastyring og jo tættere du kan køre på brønddækslet og alligevel nå at komme den anden vej rundt, jo kraftigere kontrastyring laver du.

Når du så kan det helt automatisk, skal du prøve at bemærke hvilke kræfter du helt ubevidst påvirker styret med. På den måde vil du gradvist blive mere og mere bevidst om de bevægelser du faktisk bruger til kontrastyringen.

Det var på den måde min kone fik det lært - se Lottes vej til mc-kørekortet
dspedersen, nightreever, Jana og 1 andre Synes godt om dette.
Besvar med Citat
  #8  
Gammel 25-06-2012, 16:14
Rookie
 
Medlem siden: Feb 2012
Sted: København
Alder: 21
Indlæg: 49
Default

Tog kortet sidste forår og jeg lærte mig selv at kontra styre på min cykel (ja den med rugbrøds motor).

Det var meget simpelt på en stor p-plads hvor jeg ikke kunne køre ind i noget. Så kører du bare så hurtigt som du kan helst 30-40 km/t så slap jeg styret med begge hænder og derefter puffer man bare til styret med hånden.

Der skal næsten intet til men man kan tydeligt mærke at cyklen flytter sig 2 meter til højre eller venstre alt efter hvilken hånd man skubber med.

Ellers vil jeg anbefale at du søger på youtube efter counter steering så kommer der en masse op.

Ham her forklarer det ret godt Counter Steering a Motorcycle HD 720p - YouTube
Besvar med Citat
  #9  
Gammel 25-06-2012, 16:31
Blackbird's Avatar
Legend
 
Medlem siden: Jan 2010
Sted: Sverige, Malmö
Alder: 43
Indlæg: 487
Billeder: 5
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af FirebladerDk Vis inddlæg
Her er en genvej til at lære det som ikke koster så meget:

Øv dig på knallert i at køre udenom brønddæksler. Kør som om du vil køre forbi et brøndæksel til den ene side, og kør så i sidste øjeblik forbi det til den anden side.

Denne øvelse indvolverer helt automatisk kontrastyring og jo tættere du kan køre på brønddækslet og alligevel nå at komme den anden vej rundt, jo kraftigere kontrastyring laver du.

Når du så kan det helt automatisk, skal du prøve at bemærke hvilke kræfter du helt ubevidst påvirker styret med. På den måde vil du gradvist blive mere og mere bevidst om de bevægelser du faktisk bruger til kontrastyringen.

Det var på den måde min kone fik det lært - se Lottes vej til mc-kørekortet
Første gang jeg læste om kontrastyring tænkte jeg det lød mystisk, havde kørt på mc 10-12 år....det var vist inden man skulle vise det til prøven...

Så opdagede jeg præcis som du siger, med brønddækslerne, at det gjorde jeg jo allerede....det er jo ganske små/hurtige bevægelser der får motorcyklen til at reagere hurtigere end et "almindeligt" sving.
__________________
1998-2003 Suzuki RF900R
2003-2010 Honda CBR1100XX Blackbird
2010- BMW R1200GS Adventure "mit alles"
Besvar med Citat
  #10  
Gammel 25-06-2012, 16:49
SnowFox's Avatar
Cool
 
Medlem siden: Dec 2009
Sted: Kgs. Lyngby
Alder: 23
Indlæg: 94
Default

Jeg var selv til køreprøve sidste mandag, og havde selv mange problemer med kontrastyring.
Jeg følte heller ikke rigtig at jeg lærte det selvom, jeg var på køreteknisk anlæg.

Et af de ting jeg blev forvirret over når folk forklarede det, var at de siger jo, at hvis du vil til højre, jamen så skubber du styret til venstre (eller skubber med højre hånd kan det også siges). De fleste siger bare ikke at styret så automatisk drejer (jeg mener hvert fald den gør det af sig selv)den anden vej efterfølgende.
Det var nok det, der forvirrede mig mest, at de ikke lige sagde hvad der ligesom skete efter man skubber styret.


Efter køreteknisk anlæg så jeg en masse videoer på youtube som forklarer det, hvilket hjalp.

Jeg fik at vide til køreprøven at mine kontrastyringer lignede mere slalomkørsel eller noget i den stil, men jeg bestod altså stadigvæk. Så jeg tror ikke det behøver at være perfekte kontrastyringer. Bare sørg for at komme op på 50 km/t.

Du får nok også lidt tid til at køre banen igennem flere gange, inden selve prøven starter.
Så kan du evt. også spørge om din kørelærer lige vil sidde bagpå og skubbe dine arme gennem øvelsen. Det var der en der gjorde på mig, ved køreteknisk anlæg.

Husk, til den der øvelse hvor du skal køre et sving med 30 km/t at stræbe efter at holde en jævn hastighed på 30 gennem hele svinget.

Og mange gange held og lykker med prøven! :)
Besvar med Citat
  #11  
Gammel 25-06-2012, 16:58
Knud Ølstykke J's Avatar
Pro
 
Medlem siden: Feb 2011
Sted: Egedal
Indlæg: 878
Default

Du forstår bare ikke, hvad det egentlig er du laver. Se nu the cornering bible nøje igennem og lægs så lige mærke til, hvad du faktisk gør, næste gang du kører. Prøv så ganske forsigtigt at gøre det lidt mere - så opdager du at hjulenes gyroeffekt helt enkelt retter cyklen op med overkompensation når du kontrastyrer aktivt.

Sværere er det ikke!
Incoming, nightreever og Jana Synes godt om dette.
__________________
Hwa er'et for noe, hwa er'et mæ de - mon di flest' æ di klog' eller bår' di flest'
Besvar med Citat
  #12  
Gammel 25-06-2012, 21:42
Kendan's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: Aug 2010
Sted: Arnum sdr. Jylland
Alder: 47
Indlæg: 2,560
Billeder: 55
Default

En af mine kammerater havde store problemer med kontrastyring. Det resulterede i zig zag kørsel gennem de lange bløde sving med meget nedsat hastighed.

Dette irriterede os andre som ville køre hurtigt gennem svingene.... Så vi pressede lidt på med gode råd og fif....

En dag kunne han det bare og vi spurgte hvad der var sket og han forklarede at hans far havde sagt til ham at når han skulle dreje f. eks. til højre så skulle han dreje hovedet overdrevet meget samme vej, hvilket resulterede i at han ubevidst trykkede på rattet med højre hånd for at holde kroppen lige....

Hans egne ord var, at lige pludselig tog maskinen selv det blødeste sving og det var så behageligt at han lige pludselig ikke turde køre mere på den gamle måde

Dette hjælper måske ikke lige i dit tilfælde, men jeg synes at du skal presse dig selv lidt til at gøre som du får fortalt, fordi når du første gang prøver en indstyring til et sving med contrastyring... vil du ikke kunne forstå hvordan du har kunnet klare dig uden

Go for it..... og alverdens held og lykke med prøven. Du har kun en contrastyring mellem dig og et fantastisk liv på 2 hjul
Kox og Jana Synes godt om dette.
__________________
Mvh Ken
Besvar med Citat
  #13  
Gammel 26-06-2012, 13:44
dspedersen's Avatar
Legend
 
Medlem siden: Aug 2009
Alder: 39
Indlæg: 344
Send en besked over AIM til dspedersen
Default

Det virker rigtigt nok ganske forvirrende, at man skubber styret modsat vej af, hvad man egentlig vil. Men jeg husker det sådan, at jeg skubber mod styret i den side jeg vil til. Hele fidusen med kontrastyringen er, at man kortvarigt laver et bevidst og kontrolleret fald uden om det, man nu vil uden om (f.eks. en bil, eller bare et dæksel); gyroskopeffekten samt enertien i dækkene vil så tvinge cyklen op igen.
Soldier Synes godt om dette.
__________________
Kørekort er ikke en menneskeret, men et privilegium.
Besvar med Citat
  #14  
Gammel 26-06-2012, 16:36
elovelo's Avatar
Pro
 
Medlem siden: Mar 2009
Sted: haslev
Alder: 54
Indlæg: 970
Billeder: 8
Default

Aner ikke hvad i snakker om, jeg kører bare
grauballe, Jagson og ScooterBo Synes godt om dette.
Besvar med Citat
  #15  
Gammel 26-06-2012, 17:05
hellak's Avatar
Champion
 
Medlem siden: Oct 2009
Sted: Randers
Alder: 50
Indlæg: 104
Default

Tror det kommer af sig selv når man køre på vejene til hverdag, man tænker ikke over hvor meget man egentligt køre med kontrastyring men det er mere end man regner med
Besvar med Citat
  #16  
Gammel 26-06-2012, 17:30
Jimmie's Avatar
Legend
 
Medlem siden: Nov 2009
Sted: Svensker i eksil
Alder: 30
Indlæg: 327
Default

Så snart man er oppe i lidt fart, er der ingen andre måder at dreje på, uanset om man tænker over det eller ej.
Mit råd er nok bare at øve, og kigge på styret for at følge med i hvad der sker. Der er ingen alternativer, med mindre du bremser helt op når du skal tage et sving.
__________________
Sköt dig själv och skit i andra, frukta gud och heligt vandra.
Besvar med Citat
  #17  
Gammel 26-06-2012, 18:02
Legend
 
Medlem siden: Mar 2011
Sted: Randers NV
Alder: 36
Indlæg: 279
Default

Hvis man har problemer med teori eller praksis omkring kontrastyring, og man ikke har MC kan man bare prøve på en almindelig trædecykel. Det virker på samme måde ...med mindre der er støttehjul på selvfølgelig.
__________________
Mvh Thomas
Besvar med Citat
  #18  
Gammel 26-06-2012, 19:03
Morphy's Avatar
Champion
 
Medlem siden: Sep 2011
Sted: Sjælland
Alder: 37
Indlæg: 228
Billeder: 11
Default

Elovelo det burde du, det kan måske redde dit liv en dag...
Besvar med Citat
  #19  
Gammel 26-06-2012, 19:29
-K1-'s Avatar
Specialist
 
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Jahrhaus Nord
Alder: 36
Indlæg: 7,660
Billeder: 10
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Morphy Vis inddlæg
Elovelo det burde du, det kan måske redde dit liv en dag...
Bare rolig, tror Elo har styr på hvad han laver ;-)
Lennart L og oopo Synes godt om dette.
__________________
Fight, Blod, Sved, Tårer!! - Sudare Pro Communi Causa -
Besvar med Citat
  #20  
Gammel 26-06-2012, 20:04
ChristianH's Avatar
Master
 
Medlem siden: Jun 2009
Sted: Holte
Alder: 34
Indlæg: 722
Billeder: 8
Default

Åh nu igen...

Hvordan drejer man uden at anvende kontrastyring???

Hvorfor bliver kørelærerne ved med at skabe forvirring, ved at fortælle at det er "noget nyt som man skal lære", frem for at omtale det som det som det er, nemlig en allerede lært teknik, som blot skal afpudses/udvikles/forbedres/whatever.

Det svarer jo til at fortælle et barn, som har lært at gå, at det nu skal lære denne helt nye magiske ting kaldet "kraftige benspark", når man blot vil lære det at løbe. Man kunne i stedet have sagt: Du skal gøre som når du går, bare hurtigere! Ingen forvirring, ingen misforståelser. (ja ja, lidt 'søgt' eksempel, men i forstår vel pointen)
Energy, ScooterBo, gerland og 1 andre Synes godt om dette.
__________________
BMW R 65, 2009-2013 Kawasaki Versys 650, 2005-2010 Yamaha SZR 660 Belgarda
Besvar med Citat
  #21  
Gammel 26-06-2012, 21:20
Dina's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: Jul 2009
Sted: Vestsjælland
Alder: 38
Indlæg: 2,047
Billeder: 1
Send en besked over MSN til Dina
Default

Jeg synes heller ikke det var let i starten og egentlig heller ikke videre behageligt Jeg tror følgende var årsag:

1) at skulle slå til styret.
Tror selve ordet "slå" trickede mig til at synes at det var lidt farligt. Find evt et andet mindre skræmmende udtryk, fx tryk/pres/skub.....

2) kroppens samarbejde med mc´en
Og så fandt jeg efter nogle forsøg ud af, at jeg brugte kroppen helt galt i øvelsen. Først et stykke henne fik jeg "pludselig" øje på hvad det var kørelæreren gjorde. Da jeg prøvede igen sad den lige i skabet. Jeg kan ikke forklare hvad det var han/jeg gjorde, men det virkede :-)

3) fart
Farten er vigtig. Hvis ikke du kører minimum 30-35 km/t så kan du ikke få den rette virkning.

Desuden, så er der for mig stor forskel på at bruge kontrastyring som teknik i sving og at bruge det som undvigemanøvre på snært plads. Svinget er 110 % naturligt, undvigen virker mere "voldsom"

Det skal nok komme, så pøj pøj med prøven :-)
__________________
Hvad siger grisen ? Brum bruuummmm .... !
Besvar med Citat
  #22  
Gammel 26-06-2012, 22:48
ChristianH's Avatar
Master
 
Medlem siden: Jun 2009
Sted: Holte
Alder: 34
Indlæg: 722
Billeder: 8
Default

Haha husker det som det var i går:

"Slå/skub til styret"

Nåh ja: En uforudset forhindring dukker op og jeg slår til styret, selvfølgelig gør jeg det...

Man skulle næsten tro at der var penge i at forklare tingene dårligst muligt, når man hører at det stadig er et problem for kørelærerne at forklare om kontrastyring, uden at få ophøjet det til noget helligt mystisk noget.

Hvorfor ikke bare kalde det at lave et "hurtigt retningsskift" og så øve det. Jeg vil vædde på at langt de fleste vil helt uden ord, lynhurtigt kunne føle sig frem til hvad der skal til og mestre det uden de store vanskeligheder.

Var man smart lavede man en bane med nogle lys/lamper i asfalten, som man kunne tænde og slukke og bruge til at træne med, hvor lysene så udgør det som uforudsete forhindringer på vejen, som man skal styre "kontra" uden om.
__________________
BMW R 65, 2009-2013 Kawasaki Versys 650, 2005-2010 Yamaha SZR 660 Belgarda
Besvar med Citat
  #23  
Gammel 27-06-2012, 03:12
B K S's Avatar
Champion
 
Medlem siden: Jun 2010
Sted: Bramming
Indlæg: 109
Billeder: 7
Default

Jeg havde også problemer med det, men fik det lært på fdm kursus. Mit problem var at jeg var for stiv i armene og holdt igen med den modsatte arm arm når jeg skubbede på styret.

Da jeg lærte at slappe af i armene og ikke tænke for meget over det, men bare gi styret et godt skub i den side man vil undvige til, så virkede det.

Det hjalp mig også at sidde godt langt fremme mod tanken og læne mig lidt frem så armene er mere bøjet

du skal bare slappe af og lade cyklen gøre det den vil, der sker ingenting ved det, selvom cyklen slår et ordentligt slag til siden

Man skal op på 40-60 km/t for at det virker godt.

Bare øv dig, held og lykke med det
Besvar med Citat
  #24  
Gammel 27-06-2012, 07:28
Rookie
 
Medlem siden: Feb 2012
Sted: 3000
Indlæg: 32
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af B K S Vis inddlæg
Jeg havde også problemer med det, men fik det lært på fdm kursus. Mit problem var at jeg var for stiv i armene og holdt igen med den modsatte arm arm når jeg skubbede på styret.

Da jeg lærte at slappe af i armene og ikke tænke for meget over det, men bare gi styret et godt skub i den side man vil undvige til, så virkede det.

Det hjalp mig også at sidde godt langt fremme mod tanken og læne mig lidt frem så armene er mere bøjet

du skal bare slappe af og lade cyklen gøre det den vil, der sker ingenting ved det, selvom cyklen slår et ordentligt slag til siden

Man skal op på 40-60 km/t for at det virker godt.

Bare øv dig, held og lykke med det
Når du nu lige nævner hastighed - Så er det jo et krav man udføre dette med 50 km/t - Og sagkyndig plejer at være ret skrap. Da jeg var oppe i april, var vi alle 5 igennem den øvelse 2 gange for at bevise vi kunne
Besvar med Citat
  #25  
Gammel 27-06-2012, 07:42
Morphy's Avatar
Champion
 
Medlem siden: Sep 2011
Sted: Sjælland
Alder: 37
Indlæg: 228
Billeder: 11
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af -K1- Vis inddlæg
Bare rolig, tror Elo har styr på hvad han laver ;-)
Ja ok så
Besvar med Citat
Besvar

Bookmarks

Tråd Valg Søg i dette emne
Søg i dette emne:

Udvidet Søgning


Ligende Emner
Emne emne starter Forum Besvarelser Indlæg
køreprøve ds78 Generel Debat 28 10-04-2010 22:41


(23:56)