Motorcykel Forum DK
BLIV MEDLEM fb Marked mc nyheder mc billeder mc links



Gå tilbage   Motorcykel Forum DK > Forum: > Generel Debat

Besvar
 
LinkBack Tråd Valg
  #1  
Gammel 17-04-2011, 16:33
Newbie
 
Medlem siden: Apr 2011
Indlæg: 21
Default MC noob, overvejelser..Hvilken bike?

God eftermiddag. Håber jeg har sat spørgsmålet det rigtige sted.
Jeg bliver 'snart' 18 og overvejer stærkt at købe en motorcykel, lige efter jeg har taget kortet. Da jeg kun kan tage det lille mc kort, så er det ikke de helt store maskiner jeg kan købe, også pga økonomien.
Jeg har så lige nogle spørgsmål, som jeg håber i kan besvare for mig.

- Biken skal hovedsageligt bruges til at køre til mit gymnasium, hvor turen ca lyder på 12 km, 2 af dem er i byen. Hvilken slags mc ville være en god idé at gå efter på den baggrund? Har overvejet noget sport, men det er nok pga de er så overdrevet fede :)

- Jeg vil max bruge 28000 kr på den, så den skal selvf være brugt. Har kigget lidt på en suzuki gsxr 250 og en aprilla rs 150. Har i noget erfaring med disse 2 maskiner? Lyden er meget vigtig for mig, det må helst ikke være knallert lyd.

- Udseende og lyd er klart vigtigst for mig, fart etc er ligegyldigt.

- Hvor mange penge kan jeg spare, ved at først tage bilkørekort, og lige efter mc kort?

Mange tak på forhånd!
Besvar med Citat
link
  #2  
Gammel 17-04-2011, 20:44
Dahl's Avatar
Champion
 
Medlem siden: Apr 2010
Sted: midtjylland
Alder: 26
Indlæg: 101
Send en besked over MSN til Dahl
Default

jaeh til at begynde med skal du nok regne med at sætte ca 10.000,- af til sikkerheds udstyr ( hjelme handsker bukser jakke osv )

lyden er jo en smagssag alt efter hvad du leder efter og så vidt jeg husker er aprilliaen en 2-takter som de fleste knallerter jo er så hvis du ikke vil have noget der lyder som en knallert ja så er en 2-taker nok ikke det rigtige valg

valg af type mc er igen det der giver dig fest i bukserne... hvis en racer cykel er det du gerne vil ha så køb en racer.
__________________
‎"The next time you curse the fact that it's Monday, just think of it as proof that you made it through another weekend without killing yourself by doing something stupid." -- Phil Garding
Besvar med Citat
  #3  
Gammel 17-04-2011, 20:50
Newbie
 
Medlem siden: Apr 2011
Indlæg: 21
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Dahl Vis inddlæg
jaeh til at begynde med skal du nok regne med at sætte ca 10.000,- af til sikkerheds udstyr ( hjelme handsker bukser jakke osv )

lyden er jo en smagssag alt efter hvad du leder efter og så vidt jeg husker er aprilliaen en 2-takter som de fleste knallerter jo er så hvis du ikke vil have noget der lyder som en knallert ja så er en 2-taker nok ikke det rigtige valg

valg af type mc er igen det der giver dig fest i bukserne... hvis en racer cykel er det du gerne vil ha så køb en racer.
Mange tak for svaret!.
10000 kr? det var godt nok mere end hvad jeg lige regnede med, men ja sikkerheden skal være i orden, selvom jeg allerede havde i tankerne at købe det brugt, for at spare der. - Ja okay, regner med at få en der er over 2 takt så :)

- Omkring valg af mc, er der så ikke nogen der er mere at fortrække, hvis det kun er til og fra gymnasium, som der jo er hovedsageligt er hvad jeg skal bruge den til? :)

- Har du evt en idé, til nogle stabile start cykler jeg kunne overveje, til ikke alt for dyre penge (brugt)?
Besvar med Citat
  #4  
Gammel 17-04-2011, 21:13
Dahl's Avatar
Champion
 
Medlem siden: Apr 2010
Sted: midtjylland
Alder: 26
Indlæg: 101
Send en besked over MSN til Dahl
Default

du smutter bare ind på dba.dk elelr lign sætter dine søge kriterier og går i krig. når du så ha fundet nogle modeller du er interesseret i kan du jo lave en søgning eller eventuelt spørge mere ind til de specifikke modeller her inde xD
__________________
‎"The next time you curse the fact that it's Monday, just think of it as proof that you made it through another weekend without killing yourself by doing something stupid." -- Phil Garding
Besvar med Citat
  #5  
Gammel 17-04-2011, 21:17
Pro
 
Medlem siden: Nov 2009
Indlæg: 981
Billeder: 11
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Dezay Vis inddlæg
Mange tak for svaret!.
10000 kr? det var godt nok mere end hvad jeg lige regnede med, men ja sikkerheden skal være i orden, selvom jeg allerede havde i tankerne at købe det brugt, for at spare der.
Brugt tøj som en eller anden biker har voldsvedt i? Nej tak

10.000,- kan du få noget rigtigt godt solidt udstyr for. Jeg tror mit endte omkring 7500,- og der er med et par billige støvler og et sæt billige handsker der ikke er andet værd end at blive skiftet ud. Du kan godt gøre det på 5-6000,- hvis du finder et virkelig kanon tilbud, men det vil ikke holde så lang tid som det dyrere grej.

Tre vigtige steder du aldrig aldrig aldrig skal spare er hjelmen, hjelmen og hjelmen. Min kostede 1800,- på tilbud og den er alle pengene værd.

Smut ind i en butik, prøv så mange hjelme som overhovedet muligt og køb den der sidder bedst på dig, uanset pris og mærke... Brug et par timer på det. Den skal sidde stramt til, specielt skal kindpuderne presse mod kinderne. Efterhånden som du bruger den tager puderne form efter dit hoved.

Omkring startcykler til max. ~30.000,-, så var det faktisk hvad jeg gav for min første cykel sidste år, det er bestemt ikke umuligt at finde noget godt i den prisklasse.

Når du siger sportcykler er fede og udseendet betyder meget for dig, så er GSXR250 jo et oplagt valg, den ligner de store maskiner og siger betydeligt bedre end en knallert. Honda CBR250 er også et fedt valg, det samme er Kawasaki Ninja 250. Hvis det skal være sporty på et lille kort :-)

Men der er jo også nogle gode maskiner i f.eks. 400 kubik, som Honda VFR400 (hvis du kan finde en). De kan nemt drosles til de 34hk du må køre med.

Eller du kan finde en god 500kubik, som f.eks. en Kawasaki EX500/GPZ500 eller Suzuki GS500E med kåbe. De kan også nemt drosles og sættes tilbage til fuld ydelse når du får det store kort.

Der er også rigtigt mange gode 600kubik 4-cylindrede maskiner og 650kubikkere som Suzuki SV650 (lækker maskine og flot med kåbe) som sagtens kan drosles. Bare pas på ikke at købe en der er alt for stor, det er meget ufedt i bytrafik.
Besvar med Citat
  #6  
Gammel 17-04-2011, 21:20
Don T
Gæst
 
Indlæg: n/a
Default

Hvis dit samlede budget er 28k, er der vel ca. 20k tilbage når du har købt det nødvendige tøj og udstyr.

Et godt bud på en driftsikker maskine i den prisklasse kunne være Suzuki GS500.
Besvar med Citat
  #7  
Gammel 17-04-2011, 21:23
Newbie
 
Medlem siden: Apr 2011
Indlæg: 21
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Dahl Vis inddlæg
du smutter bare ind på dba.dk elelr lign sætter dine søge kriterier og går i krig. når du så ha fundet nogle modeller du er interesseret i kan du jo lave en søgning eller eventuelt spørge mere ind til de specifikke modeller her inde xD
Det vil jeg gøre ;)
Besvar med Citat
  #8  
Gammel 17-04-2011, 21:25
Newbie
 
Medlem siden: Apr 2011
Indlæg: 21
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af KozmoNaut Vis inddlæg
Brugt tøj som en eller anden biker har voldsvedt i? Nej tak

10.000,- kan du få noget rigtigt godt solidt udstyr for. Jeg tror mit endte omkring 7500,- og der er med et par billige støvler og et sæt billige handsker der ikke er andet værd end at blive skiftet ud. Du kan godt gøre det på 5-6000,- hvis du finder et virkelig kanon tilbud, men det vil ikke holde så lang tid som det dyrere grej.

Tre vigtige steder du aldrig aldrig aldrig skal spare er hjelmen, hjelmen og hjelmen. Min kostede 1800,- på tilbud og den er alle pengene værd.

Smut ind i en butik, prøv så mange hjelme som overhovedet muligt og køb den der sidder bedst på dig, uanset pris og mærke... Brug et par timer på det. Den skal sidde stramt til, specielt skal kindpuderne presse mod kinderne. Efterhånden som du bruger den tager puderne form efter dit hoved.

Omkring startcykler til max. ~30.000,-, så var det faktisk hvad jeg gav for min første cykel sidste år, det er bestemt ikke umuligt at finde noget godt i den prisklasse.

Når du siger sportcykler er fede og udseendet betyder meget for dig, så er GSXR250 jo et oplagt valg, den ligner de store maskiner og siger betydeligt bedre end en knallert. Honda CBR250 er også et fedt valg, det samme er Kawasaki Ninja 250. Hvis det skal være sporty på et lille kort :-)

Men der er jo også nogle gode maskiner i f.eks. 400 kubik, som Honda VFR400 (hvis du kan finde en). De kan nemt drosles til de 34hk du må køre med.

Eller du kan finde en god 500kubik, som f.eks. en Kawasaki EX500/GPZ500 eller Suzuki GS500E med kåbe. De kan også nemt drosles og sættes tilbage til fuld ydelse når du får det store kort.

Der er også rigtigt mange gode 600kubik 4-cylindrede maskiner og 650kubikkere som Suzuki SV650 (lækker maskine og flot med kåbe) som sagtens kan drosles. Bare pas på ikke at købe en der er alt for stor, det er meget ufedt i bytrafik.
Lækkert indlæg! - Vil lige tjekke dem ud her om lidt, dog har jeg nemlig haft en rigtigt godt øje til suzuki gsxr, præcis det look jeg leder efter.. Dog når jeg søger på den, høre jeg at den skal repareres tit og det er ikke ligefrem et talent jeg besidder.

Nu spørger jeg dumt, hvad er en kåbe?
Besvar med Citat
  #9  
Gammel 17-04-2011, 21:27
Newbie
 
Medlem siden: Apr 2011
Indlæg: 21
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Don T Vis inddlæg
Hvis dit samlede budget er 28k, er der vel ca. 20k tilbage når du har købt det nødvendige tøj og udstyr.

Et godt bud på en driftsikker maskine i den prisklasse kunne være Suzuki GS500.
Den ser faktisk helt ok ud. Dog syntes jeg den ser lidt lille og smal ud i det, og er den ikke lidt knallert agtig? oder was?

Ville den være at fortrække frem for suzuki gsxr? (Selvfølgelig individuelt, men en mening er altid brugbart) :)
Besvar med Citat
  #10  
Gammel 17-04-2011, 21:41
Don T
Gæst
 
Indlæg: n/a
Default En GS500 er fysisk en smule større end en GSXR250.

Citer:
Oprindeligt oprettet af Dezay Vis inddlæg
Den ser faktisk rigtig nice ud! Dog syntes jeg den ser lidt lille og smal ud i det?

Ville den være at fortrække frem for suzuki gsxr? (Selvfølgelig individuelt, men en mening er altid brugbart) :)
En GSXR250 er måske en mere interessant maskine, men en 20 år gammel 250ccm, med maks effekt ved 18.000 o/m der appellerer til et sportsligt indstillet publikum, er vel næsten opskriften på løbende udgifter.
Besvar med Citat
  #11  
Gammel 17-04-2011, 21:43
Newbie
 
Medlem siden: Apr 2011
Indlæg: 21
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Don T Vis inddlæg
En GSXR250 er måske en mere interessant maskine, men en 20 år gammel 250ccm, med maks effekt ved 18.000 o/m der appellerer til et sportsligt indstillet publikum, er vel næsten opskriften på løbende udgifter.
Ja, du har nok ret.. Dem jeg kigger på er nemlig også fra 80/90'erne. :/ Er en GS500 2 takt egentlig?
Besvar med Citat
  #12  
Gammel 17-04-2011, 21:45
Pro
 
Medlem siden: Nov 2009
Indlæg: 981
Billeder: 11
Default

GS500 er en 2-cylindret 4-takter.

Den lyder ikke som en knallert
Besvar med Citat
  #13  
Gammel 17-04-2011, 21:51
Newbie
 
Medlem siden: Apr 2011
Indlæg: 21
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af KozmoNaut Vis inddlæg
GS500 er en 2-cylindret 4-takter.

Den lyder ikke som en knallert
Hehe, jamen det lyder da bare godt så :)
Besvar med Citat
  #14  
Gammel 17-04-2011, 21:58
Newbie
 
Medlem siden: Apr 2011
Indlæg: 21
Default

Hvilken årgang GS500 er at foretrække, nogle jeg skal holde mig væk fra?

Og var der en venlig sjæl, der lige kunne svare på mit dumme spørgsmål om hvad en kåbe er? :D
Besvar med Citat
  #15  
Gammel 17-04-2011, 22:02
Pro
 
Medlem siden: Nov 2009
Indlæg: 981
Billeder: 11
Default

GS500'eren er stort set uændret siden den blev introduceret i 80erne. Årgangen betyder ikke rigtigt noget, det er vigtigere hvor mange kilometer den har kørt og hvordan den er vedligeholdt.

En kåbe er de 'paneler' der gør sportscykler aerodynamiske. Kig på f.eks. Suzuki GSXR og Honda CBR, de har kåber på. Maskiner uden kåbe kaldes også "naked", her er der frit udsyn til motoren og man sidder mere i vinden når man kører.

Jeg foretrækker personligt cykler uden kåbe, men det er smag og behag
Besvar med Citat
  #16  
Gammel 17-04-2011, 22:03
Newbie
 
Medlem siden: Apr 2011
Indlæg: 21
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af KozmoNaut Vis inddlæg
GS500'eren er stort set uændret siden den blev introduceret i 80erne. Årgangen betyder ikke rigtigt noget, det er vigtigere hvor mange kilometer den har kørt og hvordan den er vedligeholdt.

En kåbe er de 'paneler' der gør sportscykler aerodynamiske. Kig på f.eks. Suzuki GSXR og Honda CBR, de har kåber på. Maskiner uden kåbe kaldes også "naked", her er der frit udsyn til motoren og man sidder mere i vinden når man kører.

Jeg foretrækker personligt cykler uden kåbe, men det er smag og behag
Thank you again ;)
Besvar med Citat
  #17  
Gammel 17-04-2011, 22:05
Specialist
 
Medlem siden: Mar 2009
Indlæg: 1,397
Billeder: 4
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Dezay Vis inddlæg
Hvilken årgang GS500 er at foretrække, nogle jeg skal holde mig væk fra?

Og var der en venlig sjæl, der lige kunne svare på mit dumme spørgsmål om hvad en kåbe er? :D
En GS 500 årgang 2007 er teknologisk magen til en årgang 1989. Så gå efter stand.
Kåbe er det plastic der sidder forrest og dækker motoren samt giver læ for vinden.
Besvar med Citat
  #18  
Gammel 17-04-2011, 22:05
Pro
 
Medlem siden: Nov 2009
Indlæg: 981
Billeder: 11
Default

Hvad gør man ikke for at få endnu et ungt menneske ud og prøve det vidunderlige liv i sadlen på en velinformeret og langtidsholdbar måde?
Besvar med Citat
  #19  
Gammel 17-04-2011, 22:17
Newbie
 
Medlem siden: Apr 2011
Indlæg: 21
Default

Dejligt at det er på plads nu! :) - Dog var jeg stadig lidt nysgerrig, om hvor meget jeg egentlig kunne spare ved først at tage bilkørekort og lige efter mc kort? :)
Besvar med Citat
  #20  
Gammel 17-04-2011, 22:19
Vikkelsø's Avatar
Master
 
Medlem siden: Aug 2010
Sted: Fyn, Odense
Indlæg: 616
Default

Der er ingen der siger eller tvinger dig til at gå ud og bruge 10.000,- på noget godt udstyr. Min egen holdning er dog helt klart at når det kommer til sikkerhed, komfort og udseende så vil jeg ikke gå på kompromis. Hvilket også var grunden til jeg brugte lidt mere end 10.000,- hos Svendborg MC.

Hvis du primært skal bruge den til transport vil jeg dog klart anbefale dig at gå ud og investere i en behagelig tekstildragt du kan have udenpå dit tøj, og som er nemt at tage af og på når du ankommer til skolen - Samme med støvler, hold dig til touring støvler, de er lidt mere behagelige (Det er dog min holdning. Vi er jo alle forskellige så eneste mulighed er at prøve alt det du kan hos din lokale MC pusher :)). Og som Kozmonaut siger, så skal der ikke spares på hjelmen! Jeg købte selv en Schubert C3 (Jeg bruger briller, så flip-up var nødvendigt) og har ikke fortrudt, du kan sikkert finde noget langt billigere og lige så godt nu.

Angående en MC, så ville jeg kigge på Bandit 400, Kawasaki ZXR-400 eller de helt nye 250'er (Og hvis du ikke er helt kræsen kan en Hyosung GT 250'er fra 2008 faktisk fåes til rimelige penge!)
Besvar med Citat
  #21  
Gammel 17-04-2011, 22:22
Newbie
 
Medlem siden: Apr 2011
Indlæg: 21
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Vikkelsø Vis inddlæg
Der er ingen der siger eller tvinger dig til at gå ud og bruge 10.000,- på noget godt udstyr. Min egen holdning er dog helt klart at når det kommer til sikkerhed, komfort og udseende så vil jeg ikke gå på kompromis. Hvilket også var grunden til jeg brugte lidt mere end 10.000,- hos Svendborg MC.

Hvis du primært skal bruge den til transport vil jeg dog klart anbefale dig at gå ud og investere i en behagelig tekstildragt du kan have udenpå dit tøj, og som er nemt at tage af og på når du ankommer til skolen - Samme med støvler, hold dig til touring støvler, de er lidt mere behagelige (Det er dog min holdning. Vi er jo alle forskellige så eneste mulighed er at prøve alt det du kan hos din lokale MC pusher :)). Og som Kozmonaut siger, så skal der ikke spares på hjelmen! Jeg købte selv en Schubert C3 (Jeg bruger briller, så flip-up var nødvendigt) og har ikke fortrudt, du kan sikkert finde noget langt billigere og lige så godt nu.

Angående en MC, så ville jeg kigge på Bandit 400, Kawasaki ZXR-400 eller de helt nye 250'er (Og hvis du ikke er helt kræsen kan en Hyosung GT 250'er fra 2008 faktisk fåes til rimelige penge!)
Mange tak for dit input! Og god idé omkring sådan en tekstildragt, det er lidt nemmere når jeg skal op og have undervisning ;)
Besvar med Citat
  #22  
Gammel 17-04-2011, 22:26
Pro
 
Medlem siden: Nov 2009
Indlæg: 981
Billeder: 11
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Dezay Vis inddlæg
Dejligt at det er på plads nu! :) - Dog var jeg stadig lidt nysgerrig, om hvor meget jeg egentlig kunne spare ved først at tage bilkørekort og lige efter mc kort? :)
Det er klart billigst at tage dem sammen, så sparer du en del penge på teori der jo selvfølgelig er ens for biler og motorcykler.

Du kan nok spare en 3-4.000,- ved at tage begge kort samtidigt.

Men du skal nok også huske på at det kan være sværere. Jeg synes det var relativt nemt at tage MC-kort fordi jeg havde kørt bil hver dag i omkring 5 år da jeg tog det, mest fordi færdselstavler osv. lå på rygraden og ikke var nye for mig. Vi havde nogle helt nye på holdet som jo selvfølgelig skulle koncentrere sig BÅDE om skilte og regler og om at køre cyklen, det er en lidt større udfordring.
Besvar med Citat
  #23  
Gammel 17-04-2011, 22:27
SBW-VS1400's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: Apr 2010
Sted: Sønderjylland, Tønder kommune
Alder: 55
Indlæg: 2,546
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Dezay Vis inddlæg
Dejligt at det er på plads nu! :) - Dog var jeg stadig lidt nysgerrig, om hvor meget jeg egentlig kunne spare ved først at tage bilkørekort og lige efter mc kort? :)
Det er bedst at spørge de lokale kørelærer, for det er dem der skal give dig rabatterne.
__________________
Hæng ikke med hovedet, hvis du står i lort til halsen.
Besvar med Citat
  #24  
Gammel 17-04-2011, 22:32
Pro
 
Medlem siden: Nov 2009
Indlæg: 981
Billeder: 11
Default

Ja! Hvor bor du? Måske kan vi anbefale en god køreskole
Besvar med Citat
  #25  
Gammel 17-04-2011, 22:32
Newbie
 
Medlem siden: Apr 2011
Indlæg: 21
Default

Jamen jeg har fået afklaring på alt nu. Mange tak for alle de varme og brugbare svar, det har lige reddet min aften ;)
Besvar med Citat
Besvar

Bookmarks

Søgeord
begynder, kørekort, køreskole, mc, mc kort, motorcykelkørekort, noob, nybegynder

Tråd Valg


Ligende Emner
Emne emne starter Forum Besvarelser Indlæg
Lås....hvilken??? whicky Reservedele 25 15-03-2014 22:00
Offroad køb, men hvilken ? Lucky Luke Generel Debat 5 20-06-2010 12:01
mange overvejelser axelk Motorcykler 13 12-05-2010 19:37
Hvilken størrelse .... ? Zaragin Teknik 7 21-04-2010 18:01
Hvilken hjelm har du? Amilia Hjelme 114 30-07-2009 10:10


(06:05)