Motorcykel Forum DK
BLIV MEDLEM fb Marked fb Forum mc nyheder mc billeder mc links



Gå tilbage   Motorcykel Forum DK > Forum: > Generel Debat

Like Tree2Synes godt om
  • 1 Skrevet af Peter.C
  • 1 Skrevet af kjæhr
Besvar
 
LinkBack Tråd Valg
  #1  
Gammel 27-01-2014, 22:40
Martin J's Avatar
Master
 
Medlem siden: Feb 2012
Sted: Thisted kommune
Alder: 39
Indlæg: 590
Default Stahlbus olie ventil

Faldt tilfældigvis over denne smarte anordning da jeg surfede lidt rundt på Louis´hjemmeside i dag.
Har nogle af jer sådan én installeret på geden?

OEL-ABLASSVENTIL für SUZUKI DL 650 V-STROM (WVB1) - Louis - Motorrad & Freizeit

Kort fortalt er det en olieaftapningsventil(er det et ord?), som man installerer i stedet for bundproppen. Det smarte er så, at når man skal skifte olie på mc´en, kobler man bare en medfølgende slange på ventilen, og så løber olie fin ud igennem den og ned i hvad man nu bruger til at samle olien op med, uden at få olie ud over det hele.
Umiddelbart virker det jo som en genial løsning, specielt for os som bor inde i byen og ikke har noget sted at stå med olieskift, udover på gaden.
Ventilen er 100 procent sikker, og lukker helt af så snart slangen ikke er tilkoblet og står dermed ikke og drypper.

Den er tysk-lavet og tænker derfor at det vel er kvali.
Der medfølger en "hætte" som man skruer på ventilen, så den ikke bliver beskidt eller ødelagt ved kørsel/når man ikke bruger den.

Jeg kan næsten kun finde fordele ved den, men der er måske nogle ulemper også? En kæmpe fordel er, at man ikke behøver skrue bundproppen ud hver gang der skal skiftes olie, og dermed ikke slider gevindet eller spænder den for hårdt når den skal i igen, med efterfølgende ødelagt bundkar.
En anden fordel er, at man kan aftappe en lille smule olie uden problemer, hvis man har fyldt for meget på. Ikke at jeg har gjort det, men mener at kunne huske, at en vis bruger herinde havde det problem....

Hvad siger I til det?
__________________
Suzuki v-strom 650 - 2005
Besvar med Citat
link
  #2  
Gammel 27-01-2014, 23:19
Peter.C's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: Jun 2010
Sted: Østjylland
Alder: 42
Indlæg: 1,429
Billeder: 10
Default

Umiddelbart vil jeg mene at det er unødvendigt. Den forsøger at løse et problem der ikke er ret stort.

Der er heller ikke nogen ventil der er 100% sikker. Fjederen i ventilen kan knække og der kan sætte sig skidt mellem kuglen og sædet.

Jeg ville holde mig til bundproppen. Brug en skralde nøgle til at skrue den af med (så drejer du ikke den forkerte vej) og en moment nøgle til at spænde den med (så spænder du ikke over)
Michael_P Synes godt om dette.
__________________
'08 Honda Fireblade og '06 KTM Super Duke
Besvar med Citat
  #3  
Gammel 28-01-2014, 08:30
ktm4me's Avatar
Champion
 
Medlem siden: Feb 2011
Indlæg: 200
Default

En af kumpanerne har sådan en. Den virker fint og han er rigtig glad for den. Den er lækkert lavet og jeg kunne selv finde på at købe eller ønske mig sådan nogle, de er dog lidt dyre.
Man kan sige om den at det er gaven til manden der har alt, den virker fint, som sagt lækkert lavet, men er i virkeligheden lidt overflødig, man (nogle) kan sagtens leve uden.
Besvar med Citat
  #4  
Gammel 28-01-2014, 08:47
elovelo's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: Mar 2009
Sted: Haslev
Alder: 57
Indlæg: 1,247
Billeder: 11
Default

Sådan en må jeg have, så slipper jeg for at pille bundskjoldet af ved olieskift
__________________
Har kørt siden 1977. Kører ikke så godt ,men kører stærkt
Besvar med Citat
  #5  
Gammel 28-01-2014, 08:53
Michael_P's Avatar
Pro
 
Medlem siden: Jan 2009
Sted: Jylland
Indlæg: 862
Default

Har tidligere overvejet den, men kom til samme konklusion som Peter C. :-)
Stahlbus luftskrue til br.kaliber derimod, tror jeg er noget jeg vil prøve. Men det er en anden snak.......
Besvar med Citat
  #6  
Gammel 28-01-2014, 09:39
Martin J's Avatar
Master
 
Medlem siden: Feb 2012
Sted: Thisted kommune
Alder: 39
Indlæg: 590
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af elovelo Vis inddlæg
Sådan en må jeg have, så slipper jeg for at pille bundskjoldet af ved olieskift
Præcis! Jeg har dog hul i mit skjold, som olien kan løbe ud igennem, men det er et værre sjusk at gøre det, uden det på én eller anden måde får svinet det hele til.

Derudover, så tror jeg egentlig den er rimelig sikker. 100 procent sikker bliver den måske aldrig, men jeg er villig til at afprøve det. Hvis man jævnligt kører på sin mc, holder man jo løbende øje med cyklen, så som bl.a. olie der står og drypper.
__________________
Suzuki v-strom 650 - 2005
Besvar med Citat
  #7  
Gammel 28-01-2014, 11:06
Jimmie's Avatar
Legend
 
Medlem siden: Nov 2009
Sted: Amager
Alder: 33
Indlæg: 361
Default

Fumoto har også en model i samme tema.
FUMOTO ENGINEERING
__________________
Sköt dig själv och skit i andra, frukta gud och heligt vandra.
Besvar med Citat
  #8  
Gammel 28-01-2014, 11:14
Martin J's Avatar
Master
 
Medlem siden: Feb 2012
Sted: Thisted kommune
Alder: 39
Indlæg: 590
Default

Den ser lidt mere avanceret ud, med decideret lukkemekanisme. Jeg synes dog ikke jeg kan se en specifik model til mc?
Fordelen ved den anden er, at Louis forhandler den, og deres kundeservice er tæt på at være verdensklasse når man har problemer med noget købt igennem dem.
Derudover er det nu man skal bruge sine "surt" optjente louis-point(sidste dag er d. 27.feb), så for mig betyder det at den ender på ca. 150 kr, så jeg tror jeg ender med at købe den der.
__________________
Suzuki v-strom 650 - 2005
Besvar med Citat
  #9  
Gammel 28-01-2014, 22:34
Alive's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: May 2012
Sted: Lejre
Alder: 49
Indlæg: 1,676
Billeder: 19
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Martin J Vis inddlæg
En anden fordel er, at man kan aftappe en lille smule olie uden problemer, hvis man har fyldt for meget på. Ikke at jeg har gjort det, men mener at kunne huske, at en vis bruger herinde havde det problem....
Den der smøre meget køre øhhhh meget..........det skete aldrig en skid ved det BTW

Fin dims, som jeg selv har overvejet - jeg siger køb den.
__________________
One life, live it !
Besvar med Citat
  #10  
Gammel 28-01-2014, 23:30
kjæhr's Avatar
Pro
 
Medlem siden: Jan 2011
Sted: Oddesund Nord, 7790 Thyholm
Alder: 59
Indlæg: 793
Billeder: 57
Default

Lidt svineri får man vel altid ved olieskift, jeg skifter ALTID filtret samtidig med olien.
Så en lidt unødvendig dims i min verden.

Kjæhr
Michael_P Synes godt om dette.
Besvar med Citat
  #11  
Gammel 29-01-2014, 13:47
Jimmie's Avatar
Legend
 
Medlem siden: Nov 2009
Sted: Amager
Alder: 33
Indlæg: 361
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Martin J Vis inddlæg
Den ser lidt mere avanceret ud, med decideret lukkemekanisme. Jeg synes dog ikke jeg kan se en specifik model til mc?
Jeg er ikke sikker på at jeg forstår spørgsmålet mht. "specifik model til mc". Har du et meget speciellt gevind til din bundprop?

Ellers er vel en bundprop forholdsvis ens på det fleste motorer, uanset hvor den er monteret.
__________________
Sköt dig själv och skit i andra, frukta gud och heligt vandra.
Besvar med Citat
  #12  
Gammel 29-01-2014, 13:49
elovelo's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: Mar 2009
Sted: Haslev
Alder: 57
Indlæg: 1,247
Billeder: 11
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Jimmie Vis inddlæg
Jeg er ikke sikker på at jeg forstår spørgsmålet mht. "specifik model til mc". Har du et meget speciellt gevind til din bundprop?

Ellers er vel en bundprop forholdsvis ens på det fleste motorer, uanset hvor den er monteret.
Nej
__________________
Har kørt siden 1977. Kører ikke så godt ,men kører stærkt
Besvar med Citat
  #13  
Gammel 26-04-2014, 12:42
Martin J's Avatar
Master
 
Medlem siden: Feb 2012
Sted: Thisted kommune
Alder: 39
Indlæg: 590
Default Monteret

Netop hjemvendt sent torsdag aften efter en bette tur på ca. 7500 km gennem det meste af vest-Europa var det tid til at skifte olie og filter fredag morgen.
I den anledning fik jeg monteret min indkøbte Stahlbus ventil, så nu vil tiden vise om den er pengene værd...Hvis den kan spare mig lidt tid og besvær med ikke at spilde olie på de fine Københavnske brosten, så må den være godkendt.

__________________
Suzuki v-strom 650 - 2005
Besvar med Citat
  #14  
Gammel 26-04-2014, 15:00
russer60's Avatar
Legend
 
Medlem siden: Aug 2010
Sted: Skødstrup
Alder: 56
Indlæg: 428
Billeder: 12
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Michael_P Vis inddlæg
Har tidligere overvejet den, men kom til samme konklusion som Peter C. :-)
Stahlbus luftskrue til br.kaliber derimod, tror jeg er noget jeg vil prøve. Men det er en anden snak.......
Sådan en?
Das stahlbus® Entlüftungsventil
__________________
Yamaha FJ 1200 "Smølferaketten" årg. 89
Besvar med Citat
  #15  
Gammel 26-04-2014, 15:44
Martin J's Avatar
Master
 
Medlem siden: Feb 2012
Sted: Thisted kommune
Alder: 39
Indlæg: 590
Default

Nej, sådan én her:

OEL-ABLASSVENTIL - Louis - Motorrad & Freizeit
__________________
Suzuki v-strom 650 - 2005
Besvar med Citat
  #16  
Gammel 26-04-2014, 15:56
russer60's Avatar
Legend
 
Medlem siden: Aug 2010
Sted: Skødstrup
Alder: 56
Indlæg: 428
Billeder: 12
Default

Det var nu rettet til Michael P
Er godt klar over at din er til olieaftapning. Han snakkede om en til bremsekaliberen
__________________
Yamaha FJ 1200 "Smølferaketten" årg. 89
Besvar med Citat
  #17  
Gammel 26-04-2014, 16:17
Martin J's Avatar
Master
 
Medlem siden: Feb 2012
Sted: Thisted kommune
Alder: 39
Indlæg: 590
Default

Haha, my bad.
Er stadig lidt rundforvirret
__________________
Suzuki v-strom 650 - 2005
Besvar med Citat
  #18  
Gammel 26-04-2014, 16:22
Michael_P's Avatar
Pro
 
Medlem siden: Jan 2009
Sted: Jylland
Indlæg: 862
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af russer60 Vis inddlæg
Ja, netop

Får gode bedømmelser ved Louis kunder

Louis - Motorrad & Freizeit - Europas Nr.1 für Motorradbekleidung, Motorradhelme und Motorradzubehör.
Besvar med Citat
Besvar

Bookmarks

Tråd Valg


Ligende Emner
Emne emne starter Forum Besvarelser Indlæg
Ventil justering, BMW Grimm Reservedele 12 22-01-2014 20:18
olie pegasus Teknik 25 19-06-2011 19:35
Ventil Justering GSX 600 F 98 borupborup Teknik 4 01-10-2010 15:20
XJ600N 2001, hjæælp, en ventil driller! :-( jangermann Teknik 24 24-06-2010 12:55
Ventil Justering? Nyt Olie? Rasmus7000 Teknik 4 24-02-2009 19:55


(06:31)