Motorcykel Forum DK
BLIV MEDLEM fb Marked mc nyheder mc billeder mc links



Gå tilbage   Motorcykel Forum DK > Forum: > Generel Debat

Like Tree5Synes godt om
  • 2 Skrevet af 22duke
  • 1 Skrevet af Kendan
  • 1 Skrevet af Kendan
  • 1 Skrevet af Høgfeldt
Besvar
 
LinkBack Tråd Valg
  #1  
Gammel 21-04-2012, 19:12
Newbie
 
Medlem siden: Feb 2011
Sted: Lige lidt syd for Århus
Alder: 48
Indlæg: 28
Default Vi skal lige have en snak om nye dele/upgrades kontra afgift

Lad os nu sige at jeg vill have et sæt andre nye/brugte hjul til min motorcikel. Hjulene har eksakt samme dimension som de originale. Den eneste forskel er at de originale er klassiske eger hjul og nu vil jeg altså gerne har et par lettere smedede fælge på.

Må jeg det ? Hr. Hansen må jo godt sætte 22" alu på hans Toureq og lærlingens Golf 2'er er bestykket med de "fineste" T-Hansen fæller. Jeg mener alle bilister kører jo uden problemer med Alu fælge i enten standard eller oversize størrelse uden nogen myndigheder løfter et bryn. Skat er ihvertfald ligeglad.

Optimeret affjedring derunder sænkning af biler, hører jo også hjemme på mange biler, uden at der er nogen der frygter at deres bils afgift bortfalder og en ny afgift + bøde bliver "pålagt" dem.

Men hvad nu hvis jeg fik en Öhlins forgaffel på, der igen har de sammen mål og længde som min originale skod forgaffel. skal jeg så kører rundt med ble på, af frygt for at Skat mener at min mc har mistet sin identitet og at de overhovedet ikke kan genkende den fra en original, pga. en gul forgaffel.

Forgaflen er desværre sådan indrettet at der KUN kan sidde bedre bremse kalibrer på, uha uha. Ja nu er vi godtnok ude på et skåplan og skat står allerede til at miste mange mange tusind af afgifts kroner i kassen. Fordi nu er det både hjul, forgaffel og ikke mindst bedre bremseevne der jo kun hører til MC'er langt over hvad min min egen koster. :griner:

Men nu bliver det alvor. For man kan købe en gaffelbro der er cnc fræst, ja tænk engang,,,, og sætte på istedet for den masseproduceret støbte der sidder på den fra fabrikken.
Hvad angår kronrørs vinkel og afstand imellem gaffelben, opfylder den meget meget fine gaffelbro nøjagtigt de samme mål som den originale og er desuden godkendt til cyklen. Så man kan sige er det er kun for Bling-Blings skyld. Ligesom når ham på R1'ern ofrer 25000 på kulfiber.

Så hvor er vi henne i det her afgifts helvede. Tag til DHB (Danmarks hurtigste Brian) og i vil se den ene voldpumpet 800 hestes Supra og Golf'er med mågevinge døre efter den anden. Osv. Osv.

Jeg ved udemærket godt at den her heksejagt på vores kærer MC'er, tildels er blevet tricket af nogle bestemte herrer på deres gamle stivstellet der er blevet ombygget så meget, at en ny Harley blegner ved siden af.
Mega ombygninger af bagender med dæk så brede som entreprenør maskiner. Og hvad så, det hverdags udstyr på mange af vores udenlandske MC fæller.

Men hvor står jeg, skal jeg til syn og hvad så ?
Jeg føler bare at vi bliver kn€ppet så hårdt bagi mht. til det her afgifts helvede og der er ingen som kæmper imod. Jo SKAD, ja hold da op var.

Vi skulle måske gøre som franskmændene, de råber fandme op og kæmper imod, hvis de føler sig trådt på, af regeringen.
Guss180 og Bender Synes godt om dette.
Besvar med Citat
link
  #2  
Gammel 21-04-2012, 19:50
Champion
 
Medlem siden: Aug 2009
Sted: Fredericia
Alder: 64
Indlæg: 149
Default

Hej
Kan kun være enig med dig, alt hvad vi stakler gør skal være tuv mærket for at have en chance, jeg tror squ ikke at T Svansen kan stille med en eneste godkendelse på de billig fælge både synshaller og Polertiet godtager. I forvejen betaler vi afgift som svarer til ca 3 køretøjer, hvis vi så prøver at gøre det sikre eks. 2 skiver straks falder afgifts køllen tungt og hårdt, men Brian kan squ gøre hvad han vil i sin Subra, bare han ikke kører for stærkt og bliver fanget.
Tak for kaffe det er bare for meget

Ole
Besvar med Citat
  #3  
Gammel 21-04-2012, 20:56
ktm4me's Avatar
Champion
 
Medlem siden: Feb 2011
Indlæg: 200
Default

Men 22duke, griber du sorgerne (udgifterne) på forskud, eller har du allerede været ude for en gang statslig røvpuling? (ja undskyld)
Er det så slemt endda? Der er da mange som sætter Öhlins på, eller andre dyre stumper, Akropovic, Termignoni, bagageudstyr, andre hjul, bremser som du nævner.
Fortæl, fortæl.
Engang opgraderede jeg en gammel Triumph Bonneville, 1970 med nyere stumper fra en 1979 model.
Forgaffel, støbte hjul (Lester), skiver for og bag, ja og en masse andet. Den blev ovenikøbet synet med det, synsmanden skulle bare have en skrivelse fra en Triumph forhandler om, at stumperne var originale Triumphdele og således var en forbedring. Det var det hele.
Men det var jo også i 1980, måske er det anderledes nu, jeg ved det ikke.
Det eneste jeg har konstateret de hænger sig i nu om dage er om nummerpladens hældning nu også holder sig inden for 30 grader, det var det eneste polisen sidste år hæftede sig ved og pulede en af gutterne for, alt det fine udstyr, som var på cyklen så han vist ikke en gang, sådan skal det være, og det skal de fandme helller ikke blande sig i, når blot det er udført forsvarligt og fagmæssigt korrekt
Besvar med Citat
  #4  
Gammel 21-04-2012, 21:21
oopo's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: Mar 2009
Sted: KBH NV
Alder: 37
Indlæg: 2,708
Billeder: 80
Default

Jeg læste engang et sted at man stort set må skifte det hele hvis man bare ikke gør det på én gang hehe Hvem der så end holder øje med det..

__________________
"And the sound of Moses's Triumph could be heard across Judea"
Besvar med Citat
  #5  
Gammel 21-04-2012, 21:45
Aprilia Rules's Avatar
Master
 
Medlem siden: Dec 2009
Indlæg: 542
Billeder: 33
Default

Nu tror jeg at det sådan med biler. at de alu hjul man monterer, skal være godkendte. Normalt er de fleste fælge man køber Tûv godkendte (tysk godkendelse) til den bil de er købt til, dette accepterer synsstederne og skat. Normalt er det en god ide at have en kopi af den tyske godkendelse med i handskerummet, hvis man skulle blive stoppet, af politiet. Og desuden er det vel ikke en væsentlig ombygning af bilen. da hjul jo sådan set er en sliddel. Fælge går jo også istykker/bliver slidte ligesom dæk.

Men er der ikke nogen herinde der arbejder for skat eller i en synshal

De må da kende reglerne.... :griner:

Nu er jeg en af dem som kører med en Akrapovic, og den er jeg faktisk ikke sikker på er godkendt, men den er da fremstillet til lige præcis min mc model
Og et KN-filter...er det lovligt....aner det ikke
__________________
^_^
Besvar med Citat
  #6  
Gammel 21-04-2012, 22:19
Kendan's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: Aug 2010
Sted: Arnum sdr. Jylland
Alder: 50
Indlæg: 2,537
Billeder: 55
Default

Jeg synes også at afgifter og ombygnings-regler som de er i dag er noget skod og tvivler på at er er nogen af dem som laver disse regler og bestemmelser som uden hjælp fra et dusin andre med pc´er og opslagsværker ville kunne sige om en bil eller mc er lovlig i følge deres egne paragraffer..... :griner:

Men derfra og så gå hele planken ud som trådstarter er i gang med, synes jeg er et stykke fra virkeligheden....

Sidst politi og skat lavede razzia på DHB var der altså ikke mange af de voldtunede og stripper ombyggede biler som fik lov at køre med nummerpladerne som de havde. Så vidt jeg kunne forstå var der også mange afgiftskroner som endte i statskasserne.

Nu er de fleste af de voldsomme biler på fejeblade når de kommer.... De var enda nødt til at lave konkurrence-reglerne om efter den omgang hos DHB.

Hvis du kigger godt efter mange af de ekstreme biler som trille rundt på gaden, så vil du måske opdage at rigtig mange af dem kun ses på gaden en kort periode.... Det jeg mener, er at de kører til de bliver kaldt til syn og da bliver pladerne taget af.

Mange af dem er biler som bliver synet i original stand for derefter at blive revet i stykker og ombygget for kun at køre til næste syn!

Meen der er altså også biler som er blevet lovligt ombygget og afgiftet efter alle kunstens regler.... Til dem kan jeg kun tage hatten af...

Jeg snakkede med en som havde en Opel Vectra. Originalt en 2,0 ´er, men var så om- og opbygget til 650 hk.... Den var endevendt af alle myndigheder, som ikke kunne kassere den.
Han havde købt bilen for 20 k og med de afgifter han var blevet pålagt, stod den ham i over 500.000 kr inklusiv ombygningen.

Som han sagde.... Jeg har sq råd til det og jeg synes det er sjovt
Aprilia Rules Synes godt om dette.
__________________
Mvh Ken
Besvar med Citat
  #7  
Gammel 21-04-2012, 22:43
Aprilia Rules's Avatar
Master
 
Medlem siden: Dec 2009
Indlæg: 542
Billeder: 33
Default

Ja fint for ham, meen en Vectra
__________________
^_^
Besvar med Citat
  #8  
Gammel 22-04-2012, 04:59
Champion
 
Medlem siden: Aug 2009
Sted: Fredericia
Alder: 64
Indlæg: 149
Default

Hej allesammen
Jo selvfølgelig må man skifte sliddele, hvilket et hjul er, men kigger du så i de regler som Skad har forhandlet med skat, må du højst skifte et hjul om året uden at det er en ombygning, ligesom du højst må ændre rullediameter og bredde med + - 5 %, der var ikke mange biler med alufælge der kunne opfylde de regler.


Ole
Besvar med Citat
  #9  
Gammel 22-04-2012, 07:44
Matthias's Avatar
Master
 
Medlem siden: Mar 2009
Sted: Bylderup Bov
Indlæg: 619
Default

Her kan læses en del om reglerne:
http://www.skad.dk/data/images/mc%20...atteregler.pdf
Besvar med Citat
  #10  
Gammel 22-04-2012, 11:15
Kendan's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: Aug 2010
Sted: Arnum sdr. Jylland
Alder: 50
Indlæg: 2,537
Billeder: 55
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Aprilia Rules Vis inddlæg
Ja fint for ham, meen en Vectra
Ja..hehe, det spurgte jeg ham også om. Hans undskyldning var at så var han rimelig sikker på at der ikke kom en samme slags ombygning på gaden :griner:
Aprilia Rules Synes godt om dette.
__________________
Mvh Ken
Besvar med Citat
  #11  
Gammel 22-04-2012, 11:19
Høgfeldt's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: Jul 2010
Sted: Hørning
Alder: 54
Indlæg: 1,815
Billeder: 5
Default

Som nu tidligere synsmand, kan jeg da komme med en kommentar, som jo selvfølgelig skal tages med alle mulige forhold, da syns og skatte regler ikke er statiske.
Ændring af forgaffel, bagsvinger, bremser, ledforbindelse i hjulophæng, stel, styrfastgørelse, tuning herunder ændring af styrebokse regnes alle som konstruktive ændringer der er synspligtige, med behørig dokumentation fra enten køretøjsfabrikanten eller et anerkendt prøvningsinstitut. Tag en kopi af bagsiden af anmeldelses blanketten efter synet, for på reg. attesten står der kun konstruktive ændringer. Oplysningerne kommer på mikrofilm ved centralregistreret, så når den næste synsmand eller Bent Betjent spørger ind til ændringerne kan de endnu ikke trækkes elektronisk, men på tlf. i registrerets åbningstid. 9 - 15

En anden potte, beregnet til cyklen og E mærket, med Db killer bør ikke give problemer, medmindre en evt. kat er fjernet. Bagstøddæmpere og forgaffelfjedre kan også skiftes uden problem, men skal passe til cyklen. Hjul i samme størrelse bør også være OK. Udskiftning af styr er også OK, sål ænge der ikke ændres på fastgørelses metoden.

Men ellers spørg i synshallen, vælg gerne en der er tilsluttet Dansk Lokal Syn , da de har en absolut kompetent konsulent tilsluttet. Og hvis den teknisk ansvarlige hos Applus har været inde over, hos Applus, bør rådgivningen der også være korrekt.

Og ja, hvis ombygningen foretages etape vis, bør det ikke give de store problemer med skat.

Og ja der lander jævnligt en bil i synshallerne, med en indkaldelse de har fået af en betjent.

Håber det kan bruges
Aprilia Rules Synes godt om dette.
__________________
Over skyerne skinner solen altid
http://teamjhp.blogspot.com/
Besvar med Citat
  #12  
Gammel 22-04-2012, 12:01
Hekto's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Ballogna - helt ude i skoven!
Indlæg: 3,127
Billeder: 6
Default

Hvorfor denne trang til at starte diskutioner om emner hvor øvrigheden HAR lavet regler, og tingene generelt fungerer gnidningsløst?

Skad er jo IKKE en forbrugerorganisation; men varetager værkstedernes interesser. Skad forsøger at gøre sig selv berettiget ved at fokusere på nogle problemer som ikke er specielt store i det virkelige liv. Jo mere der tales om et 'problem' jo mere føler 'nogen' at der skal gøres noget ved det.
__________________
I'll rather have a sister in a whorehouse, than a brother on a Honda!!
Besvar med Citat
  #13  
Gammel 22-04-2012, 15:22
Newbie
 
Medlem siden: Feb 2011
Sted: Lige lidt syd for Århus
Alder: 48
Indlæg: 28
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af ochrs Vis inddlæg
Hej allesammen
Jo selvfølgelig må man skifte sliddele, hvilket et hjul er, men kigger du så i de regler som Skad har forhandlet med skat, må du højst skifte et hjul om året uden at det er en ombygning, ligesom du højst må ændre rullediameter og bredde med + - 5 %, der var ikke mange biler med alufælge der kunne opfylde de regler.


Ole
Ja "sliddele".... Ordet "bedre dele" eller "Federe dele" eksistere ikke i deres ordforråd. Så da min er født med klassiske egerhjul og jeg nu gerne vil have et par fede smedet fælge på. Så skal jeg altså skifte een af gangen. Det vil også være flot var :griner:

Citer:
Oprindeligt oprettet af Hekto Vis inddlæg
Hvorfor denne trang til at starte diskutioner om emner hvor øvrigheden HAR lavet regler, og tingene generelt fungerer gnidningsløst?

Skad er jo IKKE en forbrugerorganisation; men varetager værkstedernes interesser. Skad forsøger at gøre sig selv berettiget ved at fokusere på nogle problemer som ikke er specielt store i det virkelige liv. Jo mere der tales om et 'problem' jo mere føler 'nogen' at der skal gøres noget ved det.
Jamen Hekto jeg føler nu ikke den store trang til at blive stoppet af en arrig satan fra Skat, som mener at min kære MC er ude i en fuuuldstændig identitets krise, grundet en gul forgaffel med tilhørende bedre bremser og lettere hjul, alt sammen båret i en savlene smuk gaffelbro fra NCR.

At delene forsvarligt langt overgår originalt og er godkendt til cyklen, gør at jeg uden tøven selvfølgelig vil køre den igennem syn.
Men det er Hr. Dobermann, jeg frygter.
Besvar med Citat
  #14  
Gammel 22-04-2012, 15:29
Hekto's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Ballogna - helt ude i skoven!
Indlæg: 3,127
Billeder: 6
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af 22duke Vis inddlæg
Jamen Hekto jeg føler nu ikke den store trang til at blive stoppet af en arrig satan fra Skat, som mener at min kære MC er ude i en fuuuldstændig identitets krise, grundet en gul forgaffel med tilhørende bedre bremser og lettere hjul, alt sammen båret i en savlene smuk gaffelbro fra NCR.

At delene forsvarligt langt overgår originalt og er godkendt til cyklen, gør at jeg uden tøven selvfølgelig vil køre den igennem syn.
Men det er Hr. Dobermann, jeg frygter.

Jamen det er der da heller ikke nogen af os andre der føler trang til ... måske er det derfor vi ikke føler trang til at tale så meget om det; men læser Færdselsstyrelsens Detailforskrifter for Syn af Motorkøretøjer. Der kan du læse dig til hvad du må og ikke må.

Du får næppe aflad for dine synder bare fordi du spørger her. Nogle ting her i livet, må man selv tage beslutning om, og føre ud i livet hvis man vil/tør/må.
__________________
I'll rather have a sister in a whorehouse, than a brother on a Honda!!
Besvar med Citat
Besvar

Bookmarks

Tråd Valg


Ligende Emner
Emne emne starter Forum Besvarelser Indlæg
Mod kontra Nosser MOTO Off Topic 2 03-08-2011 15:43
Wave bremseskiver kontra alm skiver McSubbaras Teknik 8 27-01-2011 22:21
Må lige dele de her skønheder med jer :) oopo Generel Debat 38 18-01-2010 18:09
Synes da bare lige at vi skal Chase Off Topic 21 20-03-2009 18:44


(02:14)