Motorcykel Forum DK
BLIV MEDLEM fb Marked mc nyheder mc billeder mc links



Gå tilbage   Motorcykel Forum DK > Forum: > Generel Debat

Like Tree2Synes godt om
  • 2 Skrevet af Peter.C
Besvar
 
LinkBack Tråd Valg
  #1  
Gammel 20-01-2015, 12:01
Newbie
 
Medlem siden: Nov 2010
Indlæg: 12
Default Vinteropbevaring

Hej.

Jeg er i tvivl om hvor vidt at dette er det rigtige sub-forum, hvis ikke så må en mod meget gerne flytte tråden.

Jeg står i den situation at jeg for første gang skal vinteropbevare min mc i egen garage. Tidligere er dette gjort hos en mc forhandler da jeg ikke har haft egen garage til rådighed.

Jeg er sent ude da jeg har haft for meget om ørene på det sidste.
Min mc, en Kawasaki Z750, har derfor stået i garagen siden slutningen af november uden at jeg har gjort andet end at pille batteriet ud med henblik på at vedligeholde det i min lejlighed.

Mine spørgsmål er følgende:

Hvor ofte skal batteriet oplades som en del af vedligeholdelsen?
Det er nu små 2 måneder siden at det sidst har været i aktiv brug så det er vel ved at være på tide at få det opladet?

Hvor ofte skal batteriet oplades?

Jeg vil også lige få rengjort undervognen samt give kæden noget olie. Men er der andet jeg bør gøre som en del i opbevaringen?

Er jeg alt for sent ude allerede og i så fald, hvad kan konsekvensen af dette være?


På forhånd tak for hjælpen.
Besvar med Citat
link
  #2  
Gammel 20-01-2015, 12:18
Peter.C's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: Jun 2010
Sted: Østjylland
Alder: 42
Indlæg: 1,431
Billeder: 10
Default

Hej

Du har ikke gjort noget forkert ind til videre.

Lad på batteriet en gang om måneden. Det er nok. Hvis batteriet dør efter 2 måneder uden brug, så var det ved at dø alligevel.

Ang cyklen: Vask den, smør kæden og hvis muligt fyld tanken helt op. Så undgår du kondens i tanken.

Til foråret monterer du batteriet og kører en tur
-K1- og Rexman Synes godt om dette.
__________________
'08 Honda Fireblade og '06 KTM Super Duke
Besvar med Citat
  #3  
Gammel 20-01-2015, 13:10
Rexman's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: Feb 2009
Indlæg: 1,716
Default

Jeg er helt enig med Peter. har lige et par tilføjelser.

1. Pump dækkene godt op så du undgår "flat-spots" ved lang tids stilstand det samme sted på dækket.

2. Når du fylder tanken op så tilsæt et par dl karburatorsprit. Det hjælper evt kondensvand med at blive "blandet" i benzinen i stedet for at flyde ovenpå.

Nu kender jeg ikke lige modellen du kører på, men hvis den har karburatorer så vil det gøre den nemmere at starte til foråret hvis du til den tid dræner det "gamle" brændstof ud af bundkarrene og primer dem med nyt brændstof fra tanken.

- er det en maskine med indsprøjtning er det ganske overflødigt.
__________________
Rexman
Besvar med Citat
  #4  
Gammel 20-01-2015, 15:10
ktm4me's Avatar
Champion
 
Medlem siden: Feb 2011
Indlæg: 200
Default

Benzin vejer kun ca. 3/4 af vand, derfor vil vandet ikke flyde oven på benzinen, men bundfælde.
Med bundkarrene menes svømmerhuse.
Hvis der benzin i bundkarret så står vi i lort til halsen :-)
Jeg har erfaret at de nyere lukkede batterier er så imponerende gode, at det faktisk ikke er nødvendigt at lade på dem i løbet af vinteren, hvis man blot sørger for "at fylde op" når man stalder op. Hvis det er den ældre generation batterier, hvor man kan fylde vand efter, så er det en god ide at lade lidt ind imellem............
Besvar med Citat
  #5  
Gammel 20-01-2015, 15:54
Hekto's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Ballogna - helt ude i skoven!
Indlæg: 3,127
Billeder: 6
Default

... og kondensvandet ligger på bunden af tanken - i det laveste punkt. Det kan afstedkomme gruppetæringer over tid.

Karburatorsprit kan 'opløse' vand ... hvis man bruger det på nogle af de sidste tankfulde man kører op om efteråret.
'Fidusen' med at have tanken fyldt vinteren over fjerner IKKE det kondensvand der er opbygget i løbet af sæsonen.

Typisk gennemtæring:

http://forums.ninja250.org/uploads/819810.jpg

__________________
I'll rather have a sister in a whorehouse, than a brother on a Honda!!
Besvar med Citat
  #6  
Gammel 20-01-2015, 16:05
Rexman's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: Feb 2009
Indlæg: 1,716
Default

jep sorry fik lige byttet om. det gik lidt stærkt. Vandet lægger sig nederst i tanken.

Hekto har helt ret i forklaringen.

- og ja, svømmerhusene på karburatorerne - de er i sagens natur et "kar" i bunden af karburatorerne. Men ja, lidt skidt hvis der var vand i motorens bundkar. Der skulle helst være olie...
__________________
Rexman
Besvar med Citat
  #7  
Gammel 20-01-2015, 16:59
LMJ's Avatar
LMJ LMJ er offline
Specialist
 
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Esbjerg
Indlæg: 1,133
Billeder: 20
Default

En anden vigtig ting er at skifte den gamle brugte motorolie, inden opstaldning, ved at køre motoren varm og lade det gamle olie løbe af. Her efter nyt filter og olie efter fore skrifterne til din model.
__________________
Good judgment comes from bad experience and a lot of that comes from bad judgment.
Besvar med Citat
  #8  
Gammel 20-01-2015, 17:57
Jimmie's Avatar
Legend
 
Medlem siden: Nov 2009
Sted: Amager
Alder: 34
Indlæg: 361
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Hekto Vis inddlæg
... og kondensvandet ligger på bunden af tanken - i det laveste punkt. Det kan afstedkomme gruppetæringer over tid.

Karburatorsprit kan 'opløse' vand ... hvis man bruger det på nogle af de sidste tankfulde man kører op om efteråret.
'Fidusen' med at have tanken fyldt vinteren over fjerner IKKE det kondensvand der er opbygget i løbet af sæsonen.
Vil ikke de 5-10% alkohol der allerede er i benzinen have blandet sig med eventuelt vand?
__________________
Sköt dig själv och skit i andra, frukta gud och heligt vandra.
Besvar med Citat
  #9  
Gammel 20-01-2015, 18:25
Specialist
 
Medlem siden: Mar 2011
Sted: Århus
Indlæg: 1,212
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Jimmie Vis inddlæg
Vil ikke de 5-10% alkohol der allerede er i benzinen have blandet sig med eventuelt vand?
Lige præcis.
Men der er alligevel altid nogen der hvert år foreslår karburatorsprit, selvom den tilsatte alkohol har været oppe at vende her på forum de sidste par år
Besvar med Citat
  #10  
Gammel 20-01-2015, 18:35
Rasmus7000's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Fredericia
Alder: 36
Indlæg: 7,596
Billeder: 6
Send en besked over MSN til Rasmus7000 Send en besked over Skype™ til Rasmus7000
Default

Der er jo omkring 5-10% ethanol i benzinen i dag at karburatorsprit er unødvendig...
__________________
Ride While You Can!
Besvar med Citat
  #11  
Gammel 20-01-2015, 19:32
PoulT's Avatar
Legend
 
Medlem siden: Sep 2013
Sted: Djursland
Alder: 48
Indlæg: 294
Default

tillæg: hvis du har H-fod på cyklen så stil den op på denne (frem for sidestøtteben), dette tager(noget) trykket af dine dæk... tænker på flat spots ;-)
Besvar med Citat
  #12  
Gammel 20-01-2015, 19:59
Hekto's Avatar
Specialist
 
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Ballogna - helt ude i skoven!
Indlæg: 3,127
Billeder: 6
Default

Jo der er sprit i benzinen ... men, mon ikke den allerede har suget det vand den kan, fra jordtanken, tankbilen, lageranlæget o.s.v.?
__________________
I'll rather have a sister in a whorehouse, than a brother on a Honda!!
Besvar med Citat
  #13  
Gammel 20-01-2015, 20:26
Specialist
 
Medlem siden: Mar 2011
Sted: Århus
Indlæg: 1,212
Default

Citer:
Oprindeligt oprettet af Hekto Vis inddlæg
Jo der er sprit i benzinen ... men, mon ikke den allerede har suget det vand den kan, fra jordtanken, tankbilen, lageranlæget o.s.v.?
Nix. Det kunne der måske have været noget om lige efter man begyndte at tilsætte sprit, men ikke i dag så mange år efter. Så meget vand kommer der heller ikke i benzinen.
Besvar med Citat
  #14  
Gammel 20-01-2015, 22:40
ktm4me's Avatar
Champion
 
Medlem siden: Feb 2011
Indlæg: 200
Default

der røg også en del sprit til julefrokosten.......
Besvar med Citat
Besvar

Bookmarks

Tråd Valg


Ligende Emner
Emne emne starter Forum Besvarelser Indlæg
Vinteropbevaring kristofferj Reservedele 4 22-10-2012 20:16
Vinteropbevaring Kamera7 Generel Debat 12 30-10-2011 19:12
Vinteropbevaring Kamera7 Generel Debat 3 27-07-2011 00:30
Vinteropbevaring Casper mc mekker Generel Debat 0 25-10-2010 23:44
Vinteropbevaring - what to do. Rasmus7000 Teknik 19 12-10-2010 00:16


(14:12)